أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۶۲۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۵ تير ۱۳۹۶
قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر که پس از کش و قوس های فراوان دولت ملزم به اجرای آن شده و اجرای این قانون می‌تواند ادعاهای دولت در زمینه قانون‌گرایی و تلخ بودن حق را به خوبی اثبات کند و نشان دهد که دولت فقط به دنبال شعار قانون‌گرایی است یا در عمل نیز به قانون مصوب مجلس احترام گذاشته و آن را اجرا می‌کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اردیبهشت ماه سال ۹۰ بود که حجت‌الاسلام منتظری امام جماعت وقت مسجد انصار الحسین (ع) تهران پس از امر به معروف یک دختر و پسر در خیابان نیروی هوایی در اثر ضربه‌ یکی از اراذل چشم چپش را از دست داده و پزشکان مجبور به تخلیه چشم او شدند.

چند هفته بعد، در خرداد ماه همان سال حجت‌الاسلام فروزش امام جماعت وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای نجات یک دختر جوان از چنگال دو نفر از اراذل و اوباش از جان‌گذشتگی کرد، از ناحیه چشم راست آسیب دید.

یک ماه بعد، در تیر ماه همان سال بود که شهید طلبه امر به معروف و نهی از منکر علی خلیلی با اشراری که می‌خواستند به زور دو خانم را در تهرانپارس به قصد تجاوز سوار خودرو کنند درگیر شد و از ناحیه شاهرگ آسیب دید و بر اثر همان جراحت چند سال بعد به شهادت رسید.

این ماجراها به همین شکل در گوشه و کنار کشور ادامه داشت تا شهریور سال ۹۳ که حجت‌الاسلام نظری از طلبه‌های جوان حوزه علمیه اصفهان در خیابان با اعمال غیراخلاقی ۴ جوان سوار بر موتورسیکلت که شرب خمرکرده بودند مواجه می‌شود و آنان را امر به معروف می‌کند اما اراذل و اوباش با قمه به او هجوم آورده و این طلبه را از ناحیه صورت و دست به شدت مصدوم می‌کنند.

شهریور سال ۹۵ هم فیلمی از حمله چند اراذل با قمه به روحانی آمر به معروف حجت‌الاسلام اخروی مقابل چشمان خانواده‌اش عواطف مردم را جریحه‌دار کرد. این روحانی می‌خواست مانع مزاحمت دو جوان به یک خانم در کوچه‌های تاریک نیمه‌شب تهران شود که آن اراذل با قمه به او حمله‌ور می‌شوند.

حالا صبح امروز همین ماجرا برای طلبه‌ای دیگر رخ داد. حجت‌الاسلام ذوالفقاری امام جماعت مسجد مرتضی علی(ع) شهرری وقتی در متروی شهرری متوجه مزاحمت یکی از اراذل به ناموس مردم شد او را امر به معروف کرد که نتیجه‌اش حمله آن اراذل با قمه و مجروح شدن این روحانی بود.

موارد بالا صرفا گوشه ای از فداکاری های صرفا طلبه های است که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر دچار آسیب شده اند ، رعایت قانون همیشه توسط دولت‌های مختلف به‌عنوان شعاری اساسی مطرح‌شده است و دولت‌ها سعی دارند خود را قانونمندترین دولت نشان دهند ، دکتر روحانی رییس‌جمهور دولت یازدهم در یکی از نشستهای خبری خود درباره رعایت قانون گفت: «نمی‌دانم چرا حق تلخ است. هر جا می‌گوییم باید قانون اجرا شود برخی‌ها عصبانی و ناراحت می‌شوند. وقتی از قانون صحبت می‌شود می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید! عجب! پس قانون شد حاشیه.»

روند قانون‌گذاری در کشور ما بدین گونه است که هر طرح یا لایحه‌ای پس از تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان بایستی از سوی رییس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و به اجرا درآید. این روند در دولت روحانی در برخی از موارد رعایت نشده و برخی قوانین توسط رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ نشده است ، یکی از قوانینی که به این سرنوشت دچار شد، طرح حمایت از آمران به معروف بود که توسط روحانی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشد.

طرح حمایت از آمران به معروف چگونه تصویب شد؟

روند تصویب این طرح بدین‌صورت بود که در تیرماه سال 93 از سوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و کلیات آن در 16 مهر همان سال در صحن بهارستان به تصویب رسید.

پس از تصویب کلیات این طرح، بررسی جزییات آن در صحن مجلس کلید خورد و سپس ایرادات شورای نگهبان به این طرح از سوی وکلای ملت رفع شد. شورای نگهبان نیز در تاریخ 2 اردیبهشت‌ماه سال جاری این طرح مهم را تأیید کرد و علی لاریجانی، رییس نهاد قانون‌گذاری کشورمان، در روز 9 اردیبهشت قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

مخالفت روحانی و نوبخت با قانون امربه‌معروف

سخنگوی دولت طرح تصویب‌شده در مجلس در رابطه با حمایت از آمرین به معروف را مغایر با قانون اساسی دانست. نوبخت افزود: «طرح امربه‌معروف و نهی از منکر تعارضات و مغایرت‌هایی با قانون اساسی دارد و تلاش می‌کنیم مشکلات احتمالی که ممکن است برای مردم ایجاد کند را برطرف کنیم.»

مخالفت نوبخت اولین مخالفت با این طرح مصوب نبود، بلکه در هنگام مطرح‌شدن این طرح در مجلس، رییس‌جمهور با این طرح به مخالفت پرداخت و گفت: مبادا فردا که نخواهد بود، تحت لوای شعار زیبای امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود چون اساس معروف، امنیت است و برای برادری و کرامت انسانی و احترام به یکدیگر مطرح‌شده است، پس مبادا که منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم و دروغ و تهمت، رشوه‌خواری و بورسیه تقلبی را منکر نپنداریم. این سخنان روحانی نشان از این داشت که وی با طرح حمایت از آمران به معروف مخالف است و احتمالاً آن را ابلاغ و اجرا نخواهد کرد.

نامه روحانی به مقام معظم رهبری و اشکال به قانون امربه‌معروف

پس‌ازاینکه دولت از ابلاغ و اجرای قانون استنکاف ورزید، رییس‌جمهور طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری اشکالاتی را نسبت به این قانون مطرح کردند. آیت‌الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، درباره این نامه می‌گوید: خوشبختانه قانونی اخیراً در مجلس تصویب شد که پس از یکی دو بار رفت‌وآمد به شورای نگهبان ایرادات آن برطرف و تأیید شد و رئیس مجلس آن را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد و البته رئیس‌جمهور ازنظر اجرا، مشکلاتی به نظرشان رسید که نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و معظم‌له نیز آن را به هیئت حل اختلاف که ریاست آن را آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر عهده دارد ارجاع دادند که در آن هیئت بررسی و نتیجه آن اعلام می‌شود.

شورای عالی حل اختلاف قوا حق را به مجلس داد

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره نتیجه بررسی‌های ایراد دولت به قانون حمایت از آمران به معروف در هیئت حل اختلاف قوا اظهار کرد: ظاهراً، هیئت حل اختلاف قوا نظر خود را دراین‌باره داده و نظر کمیسیون قضایی و مجلس شورای اسلامی را تأیید و ایرادی را که دولت گرفته بود رد کرده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به‌این‌ترتیب دولت دیگر برای اجرا نکردن قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، بهانه‌ای نخواهد داشت. به گفته اسفنانی، ظاهراً نظر هیئت حل اختلاف به دولت نیز ابلاغ شده است.

بر این اساس باید گفت که همة مراحل قانونی این طرح رعایت شده و اکنون به صورت لازم‌الاجرا برای دولت درآمده است. باید توجه داشت که در این قانون وظایف زیادی برای مسئولین دولتی در این قانون پیش‌بینی‌شده است که در صورت استنکاف دولت از اجرا، این قانون معطل مانده و به صورت کامل اجرایی نمی‌شود. اجرای این قانون می‌تواند ادعاهای دولت در زمینه قانون‌گرایی و تلخ بودن حق را به خوبی اثبات کند و نشان دهد که دولت فقط به دنبال شعار قانون‌گرایی است یا در عمل نیز به قانون مصوب مجلس احترام گذاشته و آن را اجرا می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها