کد خبر: ۴۲۶۲۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۶ تير ۱۳۹۶
دو سه روز پيش بود كه خبر افزايش دو برابري واردات روغن پالم از مالزي رسانه‌اي شد.

به گزارش پایگاه 598، كبري فرشچي در روزنامه جوان نوشت: دو سه روز پيش بود كه خبر افزايش دو برابري واردات روغن پالم از مالزي رسانه‌اي شد. اين خبر به نقل از داتوك سري ماه، وزير صنايع و محصولات زراعي مالزي مخابره شده بود و وي درباره ميزان صادرات اين محصول كشور مالزي به ايران اينگونه توضيح داده بود: به لطف افزايش قيمت و رشد حجم صادرات روغن پالم مالزي به ايران در پنج ماهه نخست سال جاري ميلادي، ارزش صادرات اين كالا به ايران بيش از دو برابر افزايش يافته و به 748/1 ميليون رينگيت مالزي رسيده است.

بنا به تأكيد وي در فاصله ماه‌هاي ژانويه تا مي، ارزش صادرات روغن پالم ما به ايران رشدي  141/5 درصدي داشته از 309/8 ميليون رينگيت به 748/1 ميليون رينگيت رسيده است. قيمت و حجم صادرات اين كالا به ايران امسال بيشتر شده است.

پس از انتشار اين خبر اما رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو پاي تريبون رسانه آمد و گفت: واردات پالم كاهش محسوس يافته است!

توجيه آقاي رئيس اما در نوع خود جالب‌توجه است. وي براي رفع و رجوع تناقض آماري در واردات روغن پالم از زبان وزير صنايع مالزي و آماري كه سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت كشورمان مي‌دهد پاي خورشيد و ماه را هم به ميان كشيده و در اين باره گفته است: «‌كنترل واردات پالم براساس سال شمسي محاسبه مي‌شود. اين در حالي است كه آمار مطرح شده مربوط به سال ميلادي است. يعني سه ماه آن به سال ۹۵ و سه ماه ديگر به سال ۹۶ مربوط است.»

در نهايت اما آقاي رئيس انگار خودش هم به غير منطقي بودن توجيهش پي برده و گفته است: «واردات ممكن است در يك مقطع نسبت به مدت مشابه سال قبل كم يا زياد شود، مهم ميزان سالانه است كه تاكنون در سقف ۳۰ درصد نياز كنترل شده است.»
با تمام اينها نبايد فراموش كنيم ذهنيت مردم كشورمان درباره مفيد يا مضر بودن روغن پالم، مطابق اطلاعاتي است كه پيش از اين از سوي سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به آنها داده شد. حالا اگر در تغيير مناسبات سياسي و اقتصادي روغن پالم به يك باره مفيد شده، بهتر است موضوع را گردن خورشيد و ماه نيندازيم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها