أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۶۲۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۲     ۲۶ تير ۱۳۹۶
عبور آرام و بی سروصدا از حج ابراهیمی
در سالهای اخیر بویژه پس از بروز فاجعه خونبار منا و کشتار مظلومانه هزاران تن از زائرین ایرانی و غیر ایرانی، مسولان سازمان حج و وزارت ارشاد که اعتقاد دارند اعزام زائران ایرانی به هر قیمت باید انجام شود به شعاری روی آورده اند که کاملا با دیدگاهای امام و رهبری در تضاد است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، فریضه حج از مهمترین فروع دین مبین اسلام و دارای ابعاد مختلف عبادی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.فلسفه تشریع حج از دیدگاه آیات و روایات توجه به ابعاد فردی واجتماعی انسان بصورت توامان است. خودسازی، ساده زیستی و دوری از کبرو غرور ، پرهیز از تجمل گرایی و فخر فروشی، تقویت ایمان و تقوی و تمرین طاعت وبندگی از جمله ابعاد فردی حج بر شمرده شده است.

متاسفانه در سالیان متمادی ابعاد مختلف حج مورد بی توجهی و غفلت واقع شده بود و حج در انجام صرف مناسک ظاهری خلاصه شده و روح واقعی و اسرار و فلسفه تشریع این فریضه و ظرفیتهای سیاسی و اجتماعی این فریضه بلااستفاده مانده بود‌.

پس از انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی ره که بحق باید او را به عنوان احیاگر حج ابراهیمی در عصر ما دانست با استفاده از آموزه‌های قرانی و روایی، بر ابعاد و ظرفیتهای فراموش شده حج تاکید نمودند. جمله معروف ایشان که فرمودند: حجی که از آن هدم کفر و شرک بر نیاید حج نیست، نشانگر دیدگاه ایشان در خصوص کافی نبودن توجه به انجام خشک و بی روح مناسک ظاهری حج می باشد.

مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت بعد سیاسی حج تاکید کرده اند از جمله در پیام به حجاج در سال 68 میفرمایند: بدانید هرکس حج را از هویت سیاسسی ان جدا کند یا جاهل است یا مغرض.

متاسفانه علیرغم این دیدگاههای مترقی در خصوص حج، شاهد حرکت تدریجی مسولین به سمت جدایی حج از بعد سیاسی آن هستیم.

در سالهای اخیر بویژه پس از بروز فاجعه خونبار منا و کشتار مظلومانه هزاران تن از زائرین ایرانی و غیر ایرانی، مسولان سازمان حج و وزارت ارشاد که اعتقاد دارند اعزام زائران ایرانی به هر قیمت باید انجام شود به شعاری روی آورده اند که کاملا با دیدگاهای امام و رهبری در تضاد است و آن شعار این است که حج باید از روابط سیاسی دو کشور جدا گردد و زمزمه های موافقت با عدم برگزاری مراسم برائت و دعای کمیل و توصیه وزیر ارشاد به زایران و مدیران و روحانیون که تنها به مناسک بپردازند از نشانه هایی از این موضع خطرناک و انحرافی است.

حال باید پرسید آیا مسولان نظام قبیله ای منحط سعودی هم واقعا به این شعار عمل میکنند؟ آیا تهدید به راه ندادن حجاج قطر و هم پیمانان آن ، نشانگر نقض این سیاست نیست؟ و سوال اصلی اینکه: عربستان، علیرغم اینکه در سالهای اخیر بیشترین مواضع را ضد ایران اتخاذ کرده واخیرا به صراحت از کشیدن جنگ به داخل ایران سخن گفته به چه دلیل با اعزام زایران ایرانی موافقت کرده است؟ آیا دلیل این موافقت، این نبوده که با این اعزام و برگزاری یک حج آرامِ احتمالی، عربستان بتواند مسولیت خود در کشتار زائران ایرنی و غیر ایرانی را به فراموشی بسپارد (علیرغم تاکید رهبری معظم انقلاب) و پرونده فاجعه منا را برای همیشه مختومه کند و امکان پیگیری موضوع را ازبین ببرد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
۰
۰
حج ابراهیمی در همان سال 66 تمام شد. نکند خیال کردید در عرفات زیر خیمه ایرانیها یواشکی شعار دادن می شود ابعاد سیاسی حج؟
این فقط یک رفع تکلیف و کلاه شرعی بود که بود و نبودش فرق زیادی نداشت.
پس بیخود دنبال تعطیل کردن همین حج عادی که مردم 14 قرن است می روند نباشید.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها