يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۶۳۲۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۲۶ تير ۱۳۹۶
مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور گفت: هفت تا ده سال زمان برای گذشتن از رکود به وجود آمده در دولت قبل، زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهور در مراسم نکوداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) گفت: دگرگونی های زیادی در 15 سال اخیر در خصوص نقش ایدرو در توسعه صنعتی کشور به وجود آمد.  سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی در زمان تاسیس ایدرو زیر 3 درصد بود اما سهم صنعت هم اکنون 30 برابر شده است.

وی با بیان اینکه باید به سمت صنعتی برون گرا و پاسخ گو به نیاز جهانی گام برداریم، افزود:  سطح درآمد خانوارهای ایرانی در سال 92 حدود 22 درصد پایین تر از سطح درآمد آن ها در سال 86 بود که در همین بازه زمانی سطح درآمد یک خانوار روستایی 38 درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع روی بازار تقاضای داخلی صنعت تاثیر گذاشت.

نیلی گفت: کاهش سرمایه گذاری در سال های 86 تا 92 روی رکود صنعت داخلی کشور تاثیر منفی داشت. هفت تا ده سال زمان برای گذشتن از رکود به وجود آمده در دولت قبل، زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: در سال های 91 و 92 اندازه صنعت 17 درصد کوچک تر شد که رشد صنعتی در سال 93 تا 95 بخشی از آن را جبران کرد و صنعت کشور هم اکنون 1.8 برابر صنعت در سال 83  است.

به گفته نیلی، در حال حاضر بازار داخلی کفاف صنعت را نمی دهد و باید به سمت بازارهای مطمئن خارج از کشور حرکت کنیم.

وی گفت: ایدرو، به هم رسانی کسب و کارها و جذب سرمایه گذاری خارجی جهت ارتقای ساختار بنگاه های کشور را جزو برنامه های محوری خود قرار دهد.

نیلی با اعلام این که هنوز یک مدل توسعه صنعتی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در سال ٨0 اقداماتی برای تهیه یک مدل صنعتی برای کشور انجام شد، اما هنوز نتوانسته ایم یک سند یکپارچه در این بخش مصوب کنیم.

وی به نقش سازمان گسترش و نوسازی به توسعه صنایع کشور اشاره کرد و افزود: از گذشته تا به امروز یک استراتژی نانوشته در صنعت تعریف شد که براساس آن، اولویت دادن به بازار داخلی بود. این موضوع حتی در بدو تاسیس ایدرو و حتی برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور اضافه کرد: متاسفانه تاکنون صنعت برونگرا و صادرات محور نداشته ایم. صنعت باید برای توسعه خود علاوه بر بازار داخلی به فکر حضور پررنگ در بازارهای صادراتی نیز باشد. امروز باید به این موضوع توجه شود که تا چه میزان تقاضا با ظرفیت های فعلی صنعت مطابقت دارد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور با تاکید بر این که روند افزایش ظرفیت صنعت با میزان تقاضا همخوانی ندارد، گفت: در سال 90 و 91 ما شاهد رشد منفی صنعت بودیم که این میزان در زمان جنگ نیز بی سابقه بوده، اما در حال حاضر امروز صنعت کشور تقریبا به دو برابر سال ٨1 رسیده، اما سطح تقاضا به سطح سال ٨1 است.

نیلی متذکر شد: امروز شکاف بین ظرفیت صنعت و تقاضا وجود دارد که اثر عینی آن بروز مشکلات برای واحدهای تولیدی است، البته واحدهای تولیدی می گویند با کمبود نقدینگی روبه رو هستند و متقاضی منابع مالی هستند، اما مشکل جدی تر از این حرف هاست. اگر فکری به حال صنعت نشود، این بخش نصف شده و به مرور کوچک خواهد شد و مشکل بیکاری و مسایل دیکر اتفاق خواهد افتاد.

وی تنها راه افزایش تقاضا در بازار را توجه به تقویت خارجی دانست و گفت: صنعتگران ما اولویت را روی صادرات بگذارند، اما عمل به این مساله راحت نیست و با دشواری های زیادی همراه است.

وی افزود: صنعتی که فقط به بازار داخلی اکتفا کرده، به راحتی نمی تواند وارد بازار صادراتی، آن هم بدون تکنولوژی. در این مسیر باید اقدامات لازم انجام شود.

نیلی تصریح کرد: علاوه بر کاهش تقاضا در اقتصاد کشور، ترکیب تقاضا نیز تغییر کرده است. ما برای رفع مشکلات نیازمند یک دوره گذر هستیم تا بنگاه ها به سمت بنگاه های صادراتی پیش بروند.

مشاور اقتصادی رییس جمهور با اعلام این که خود به خود اشتغال به وجود نمی آید، تصریح کرد: برای این که بنگاه ها به سمت صادرات پیش بروند، باید تغییری در آنها ایجاد شود. در همین زمینه نقش سازمان گسترش و نوسازی بسیار پررنگ است و باید از این فرصت استفاده کند و با بهبود کسب و کار و جذب سرمایه گذاری خارجی اقدامات لازم را برای ارتقای بنگاه ها برای رقابت در بازارهای صادراتی انجام دهد.

نیلی با بیان اینکه اقتصاد ما چاره ای جز برونگرایی ندارد، تصریح کرد: نمیتوانیم به بانک ها فشار بیاوریم که پول به واحدهای تولیدی بدهند و از آن طرف واحدهای تولیدی نتوانند پول بانک ها را بازگردانند. باید بازارهای صادراتی را گسترش دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها