امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۲۶۷۵۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
همان همیشگی، در رده امید‌ها
فوتبال ایران اسیر کمیت هاست، این واضح ترین نتیجه گیری پس از تماشای نود دقیقه ای بازی تیم زیر 23 سال ایران مقابل عمان است .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از "ورزش سه" ، شکست بی سابقه ایران در این رده سنی در شرایطی رخ داد که پیش بینی کسب نتیجه ضعیف در این تیم چندان هم دشوار نبود . نشان به آن نشان که در روز نشست مطبوعاتی کارلوس کی روش با سردبیران رسانه ها ، روزنامه نگاران ورزشی دور محمدرضا ساکت را گرفته و بابت انتخاب مجدد و ادامه کار امیرحسین پیروانی از او ایراد می گرفتند اما ، پاسخ ساکت ؛ لبخندی بود و اشاره به این جمله که : با این پول مربی دیگری حاضر به هدایت تیم های ملی پایه ما نیست . او سپس به سوپروایزری کارلوس کی روش در تمام تیم های پایه و ایجاد یک هسته جدید و هماهنگ کاری در رده های ملی اشاره کرد . کی روش البته از آن روز به بعد در ایران حضور نداشت  تا تیم پیروانی را زیرنظر داشته باشد و البته اولین رقابت بعد از صعود به جام جهانی شکست بار بود . 


حالا ، ایران برای اولین بار از صعودبه دور دوم رقابتهای رده سنی امید (جام ملتهای آسیا) وامانده و فدراسیون فوتبال درگیر تنبیه سرمربی و بازیکنان استقلال است که از دستور سرمربی تیم امید تمرد کرده و به دستور سرمربی تیم باشگاهی تمرینات شان را در استقلال ادامه داده اند . آنها سه بازیکن زیر 23 سال در تیم امسال استقلال هستند که شانس حضور در ترکیب اصلی را دارند ، درست مثل صادق محرمی  پرسپولیس که از معدود چهره های شناخته شده تیم امید ماست . تیمی که قاعدتا باید جمعی ار بهترین های فوتبال ایران را در خود داشته باشد اما، بدنه تیم را بازیکنانی تشکیل می دهند که به دشواری می شود نام ستاره را برآنها گذاشت ؛ بازیکنانی مثل شکاری،درخشان مهر و جعفری و قلی زاده و سرلک که میزان اهمیت شان در فوتبال ایران حتی با تیم قبلی که با اشتباه فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی قربانی شد نیز قابل مقایسه نیست . آن تیم از علی کریمی تا ارسلان مطهری و از روزبه چشمی تا مهدی ترابی ستاره های ملی پوش و بزرگی را در خود داشت ؛ تیمی که البته سرنوشتی جز حذف را تجربه نکرده است .جالب این که این جوانها باید از دل لیگ بیرون بیایند و در همین مسابقات به بلوغ برسند اما فدراسیون ایران مثل همه گذشته ها علاقه مند به اردو و استعدادیابی سرخود است درحالی که راه بهتر تقویت رقابتهای سراسری این رده سنی است که درغیاب نیمی از تیم های مطرح لیگ برگزار می شود .


این جوان ها ، از نظر فدراسیون فوتبال مولود قانون  فهرست 18 نفره بزرگسال در فوتبال ایران هستند . قانونی که به باشگاهها اجازه نمی دهد هر سال بیش از 18 بازیکن بالای 23 سال داشته باشند و بقیه لیست را باید با جوان ها پرکنند. این قانونی است مختص به ایران و در شرایطی که جوانگرایی در همه کشورهای صاحب فوتبال به مربیان زیر 30 سال رسیده ، هیچ کشور دیگری از این قانون استفاده نمی کند، چرا که براساس طبیعت و رشد حرفه ای ذهن های اداره کننده فوتبال باشگاهی ، بازیکن جوان مستعد نادیده گرفته نمی شود و اتفاقا بزرگترین ارقام جابه جایی در فصل نقل و انتقالات را ازآن خود می کند . 


قانون محدودیت استفاده از بازیکنان بزرگسال در فوتبال ایران از آنجا کار نکرده که هیچ یک از انتقال های مهم فصل تازه ، و هیچ مجادله ای بر سر یک بازیکن جوان و آینده دار نبوده است و اساسا بازیکنی بزرگی در این رده سنی وجود نداشته که مربی ها و باشگاهها برای روی هوا زدن اش تلاش کنند . پس ، می رویم به رقابتهای سراسری این فصل امیدهای ایران  و می شماریم جوان هایی را که  ازدل آن برون نیامدند . یا ، زیر 23 ساله هایی که کی روش را برای دعوت وسوسه نکردند . 


بله ، فوتبال ایران اسیر کمیت است . امروز و در آستانه برگزاری هفدهمین دوره لیگ برتر حداقل 4 تیم ورشکسته و فاقد امکانات مالی وجود دارند که اراده ای برای بهبود وضع یا حذف شان نیست و مهمترین اخبار ورزشی ، بحران های مالی و بگیر و ببندهای آسیایی و فیفایی وکسر امتیاز است . فکر کنید به کمیت 16 تایی و برگزاری در هرشرایط یک لیگ ،  همان طور که در تشکیل یک تیم پایه ملی، کیفیت فنی محلی از اعراب ندارد. 


بیایید فکر کنیم نمی شود در فوتبالی که اغلب مدیران اش عشقی به فوتبال ندارند ، تحولی رخ بدهد که شایسته ایران و استعدادهای آن است . آنها ، بیشترشان ، مامور به خدمت و کارمند و منتصب و منتسب اند و شاید هم با " ژن خوب " بر سر فوتبال و ورزش آوار شده اند . به این نکات دقیق شوید و اسم برخی کشورهای صعود کننده به جام ملتهای زیر 23 سال را مرور کنید :مثلا ویتنام و مالزی،عمان ،تایلند و الی آخر. 

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها