يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۷۶۰۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
هفته گذشته زمانی که رقابت گسترده و البته ملال‌انگیز طیف‌های مختلف جریان اصلاحات و اعتدال بر سر انتخاب اعضای کابینه دوازدهم، ماهیت ائتلاف مصلحتی آنها در آستانه انتخابات را آشکار کرد.
به گزارش پایگاه 598، «عباس حاجی نجاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:
 
هفته گذشته زمانی که رقابت گسترده و البته ملال‌انگیز طیف‌های مختلف جریان اصلاحات و اعتدال بر سر انتخاب اعضای کابینه دوازدهم، ماهیت ائتلاف مصلحتی آنها در آستانه انتخابات را آشکار کرد و نشان داد که فراتر از مصالح ملی، سهم‌خواهی در کابینه نقطه ثقل اصلی در این رقابت‌هاست، برخی از افراد و رسانه‌های مرتبط با این جریان کوشیدند هزینه عدم توافق را متوجه رهبری کرده و درصدد القای این ادعا بر آمدند که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند.
 
این امر سبب شد که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تکذیب این ادعا، تأکید کرد که رویکرد ایشان در همه دولت‌ها، حمایتی و دور نگه داشتن دولت‌ها از حاشیه‌ها و هدایت آنها به میدان خدمت، اقدام و عمل است که نتیجه طبیعی آن سرافرازی و موفقیت برای دولت و نظام است.
 
در بیانیه دفتر همچنین بر این نکته تأکید شده که حساسیت اصلی رهبر انقلاب، در انتخاب مسئولان و دولت‌ها معطوف به این منطق بود که فلسفه وجودی مسئولان در نظام اسلامی، خدمتگزاری به مردم است و باید مسئولانی انتخاب شوند که به مسئولیت به عنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند، نه آنکه مسئولیت را همچون غنیمت و طعمه‌ای بدانند و آن را وسیله‌ای برای بیشتر چنگ زدن به دنیا و جلب سخط خدا و خلق.
 
مقام معظم رهبری تحقق این مهم را در جریان مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در روز پنج‌شنبه ۱۲ مردادماه تبیین کردند و رعایت سه مؤلفه کلیدی را در انتخاب دولتمردان ضروری دانستند و یادآور شدند که به جهت‌گیری اصلی باید به طور همزمان در دستور کار دولت قرار گیرد.
 
مؤلفه‌های اصلی که باید شاکله دولت بر آن استوار باشد، هویت انقلابی، کار جهادی و بهره‌مندی از حمایت‌های مردمی و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور هستند.
 
در بیان هویت انقلابی مقام معظم رهبری سال گذشته در مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی (ره) پنج شاخص را مطرح کردند که طبعاً انتخاب مدیرانی با هویت انقلابی باید بر این شاخصه‌ها استوار باشد.
 
۱ ـ پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب. اگر این پایبندی وجود داشت، ‌ حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود.
۲ ـ هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بالا برای رسیدن به آنها و عدم تسلیم در برابر فشارها.
۳ـ پایبندی به استقلال کشور با توجه به اینکه استقلال سیاسی معنایش این است که در زمینه سیاسی فریب دشمن را نخوریم، استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب کنیم و استقلال اقتصادی هم هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی است.
۴ـ حساسیت در برابر نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن: باید دشمن را شناخت، نقشه او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد.
۵ـ تقوای دینی و سیاسی؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند، پرهیز کند.
 
اما در زمینه کار جهادی، شاید از مقایسه با دیگر کشورها، با توجه به سابقه‌ کار جهادی در دوران دفاع مقدس و پس از آن مدیران ‌ نظام اسلامی را بتوان در این عرصه در زمره مجرب‌ترین مدیران دانست، برخی از ویژگی‌های مدیران جهادی را که کار جهادی تبلور تلاش آنهاست به شرح زیر می‌توان برشمرد:
 
۱ـ ایمان و توکل بر قدرت لایزال الهی در همه زمینه‌ها
 ۲ـ ولایتمداری و اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی
۳ـ امیدواری نسبت به آینده و پرهیز از یأس و ناامیدی
۴ ـ توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و استفاده بهینه از آنها
۵ـ پرکاری و تلاش خستگی‌ناپذیر
۶ـ داشتن شجاعت و جسارت برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ
۷ـ دارا بودن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع
۸ ـ نوآوری، خلاقیت و  انعطاف‌پذیری در امور محوله
۹ـ رعایت شایسته‌سالاری در همه مناصب و مسئولیت‌ها.
 
 
اما در زمینه سومین مؤلفه یعنی بهره‌مندی از حمایت‌های مردمی و سرمایه‌های مادی و معنوی، مهم‌ترین ویژگی را می‌توان در نگاه به داخل و توجه به ظرفیت‌های درونی دانست که شاخصه‌های آن بارها در اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است، این امر البته به معنی چشم بستن بر امکانات کشورهای دیگر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی نیست اما تنها راه برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمنان است که این روزها با اتکا به خلأهای برجام، بهانه‌های موشکی، حقوق‌بشر و ادعای حمایت ایران از تروریسم را نیز به خود پیوست کرده است.
 
 
مقام معظم رهبری در عین حال سه جهت‌گیری را هم برای دولت آینده تعیین کردند که تحقق آن منوط به رعایت مؤلفه‌هایی است که باید در شکل‌گیری دولت مورد توجه قرار گیرد. این جهت‌گیری‌ها که همزمان باید در دستور کار دولت قرار گیرند عبارتند از:
 
 
۱ـ پرداختن به مشکلات مردم به ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی
۲ـ تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها
 
۳ـ ایستادگی همراه با صلابت و اقتدار در مقابل سلطه‌طلبان.
 
رهبر انقلاب در جریان مراسم تنفیذ، کارنامه نظام در این عرصه‌ها را در چهار دهه گذشته موفق ارزیابی و تأکید کردند که: چهار دهه فعالیت بین‌المللی نشان داده است که هزینه تسلیم در برابر قدرت‌های زورگو به مراتب بیشتر از هزینه ایستادگی در برابر آنهاست.
 
ایشان سپس با تأکید بر اینکه «تسلیم» ملت‌ها را بیچاره و سیر پیشرفت را به سوی آنها مسدود می‌کند، ‌افزودند: جمهوری اسلامی به توفیق الهی هیچ گاه در مقابل استکبار و نظام سلطه تسلیم نشده و بر سر خواسته‌های آنها سازش نکرده است و به برکت ایثار و فداکاری شهدا، امروز علاوه بر اقتدار و پیشرفت بیشتر، شعارهای خود را نیز برجسته‌تر کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها