يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۷۶۴۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در هفته های اخیر طی مصاحبه هایی، به ۱۴ نکته مهم در خصوص فعالیت های اقتصادی این قرارگاه اشاره کردند.
به گزارش پایگاه 598، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) یک سال پس از پایان جنگ، یعنی سال ١٣٦٨ پس از رحلت امام خمینی (ره) و با دستور رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای تشکیل شد. این قرارگاه از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران محسوب و فرمانده آن از سوی فرمانده کل سپاه تعیین می‌شود.

جنگ اقتصادی، دلیل ورود سپاه به نقش آفرینی در اقتصاد

در بخش «درباره ما» سایت قرارگاه خاتم به تشکیل این قرارگاه در سال ٦٨ اشاره شده و آمده است: پس از پایان جنگ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ فرزندان انقلاب دریافتند که دشمن روش مبارزه خود را با نظام و انقلاب اسلامی تغییر داده است و از حوزه نظامی وارد حوزه های اقتصادی و فرهنگی شده است. از این رو سپاه رسالت و تکلیف دیگری بر دوش خود احساس کرد و بر مبنای اصل ١٤٧ قانون اساسی و در راستای اوامر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت در امر بازسازی کشور، بخشی از منابع و توان سازندگی خود را وارد عرصه سازندگی میهن اسلامی با عنوان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) کرد.

اصل ١٤٧ قانون اساسی می‌گوید: دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در کارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ کامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ کند در حدی‏ که‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید.

به کارگیری پیمانکاران داخلی در انجام پروژه های ملی توسط قرارگاه خاتم (ص)

این مجموعه با رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و با محور قراردادن روحیه جهادی، سلامت نفس و صداقت و در راستای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و رسیدن به اهداف افق ایران ۱۴۰۴ و در حال حاضر با رویکرد اقتصاد مقاومتی، به عنوان یک مجموعه تخصصی مجرب، زبده و توانمند تا بحال توانسته است ضمن بکارگیری پیمانکاران داخلی و تربیت مدیران لایق در اجرای پروژه های ملی، پروژه های عظیم ملی را اجرا نماید. این فعالیت ها در رشته و گرایش های مختلفی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی و غیره می باشد.

قرارگاه خاتم (ص) هم اکنون توانسته است به رقیب سر سختی برای پیمانکاران خارجی تبدیل شود و شعار «ما می توانیم» را به شایسته ترین صورت محقق سازد و در طول سه دهه با وجود تحریم های ظالمانه و مستکبرانه، دستاوردهای بزرگی را در عرصه های آبادانی، استقلال، خودکفایی و سرافرازی میهن اسلامی به دست آورد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، سردار عبادالله عبداللهی طی هفته های اخیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری و همچنین در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر، به سوالاتی در خصوص فعالیت های این قرارگاه پاسخ و به نکات مهمی اشاره نمودند.

این گزارش خلاصه ای از نکات ۱۴ گانه ای است که توسط سردار عبداللهی ارائه شده است:

۱- نقش آفرینی برای ایجاد اشتغال و تولید

نخستین مسأله مورد اهمیت برای سپاه، تأمین امنیت در همه کشور به ویژه استان‌های مرزی است؛ امروز امنیت پایدار در کشور وجود دارد اما بعد از آن نیازمند کمک به مردم در حوزه‌های مختلف از جمله ایجاد اشتغال برای آنها هستیم.

نمی‌توان مردم را برای مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ ترغیب کرد. نقطه مقابل این است که اشتغال پایدار در همه نقاط ایجاد شود و این مسأله هم در کشور ما غیر از توجه به مسأله کشاورزی و رونق استفاده از روش‌های جدید و صنعتی به جای شیوه‌های سنتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

حضور در استان‌های مرزی و اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی با هدف کمک به مردم که پشتوانه اصلی نظام اسلامی هستند،  در دستور کار قرارگاه قرار گرفته است.

سپاه بر اساس وظیفه ذاتی خود به پیشرفت و آبادانی کشور کمک می‌کند؛ هر جا که تهدیدی علیه جمهوری اسلامی در هر بُعدی مشاهده شود، سپاه به حفاظت از انقلاب اسلامی می‌پردازد و مسأله سازندگی هم بعد از دوران دفاع مقدس اهمیت خاصی داشت و قرارگاه خاتم برای همین منظور شکل گرفت.

در ‌ماده ۱۰ اساسنامه سپاه که در سال ۶۱ تصویب شده، آمده است: مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به درخواست‌دولت و با رعایت کامل موازین عدل اسلامی در زمان صلح در حدی که به تشخیص شورای عالی سپاه، آمادگی رزمی لازم را برای انجام مأموریتهای‌خود از دست ندهد.

۲- خدمت محوری به جای سودمحوری، رویکرد اصلی قرارگاه

هدف قرارگاه خاتم (ص) سود مالی نیست بلکه هدف اصلی خدمت به ایران اسلامی، عمران و آبادانی کشور و ایجاد اشتغال پایدار است؛ تحکیم پایه‌های کشور در مقابل تحریم‌ها مسأله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا اگر نیازی به خارج نداشته‌ باشیم هیچ وقت در مقابل آنها سر خم نمی‌کنیم و معنای حقیقی اقتصاد مقاومتی نیز همین است.

قرارگاه خاتم جای هیچ شرکت خصوصی و مردمی را تنگ نکرده بلکه جا را برای خارجی‌ها تنگ کرده است.

۳- شرکت های بزرگ آمریکایی، چینی و کره ای نظامی هستند

امروزه شرکت‌های بزرگ آمریکایی، چینی و کره‌ای که قادر به انجام پروژه‌های بزرگ هستند، ماهیت نظامی دارند که از جمله مهمترین آنها سی ان پی سی، بوئینگ و هیوندایی هستند، چطور برای آنها اشکالی ندارد ولی وقتی در کشور ما یک قرارگاه انقلابی وارد میدان می‌شود شبهه ایجاد می‌کنند؟

این قرارگاه یکی از مجموعه‌های بزرگ سپاه و در خدمت مردم است. فرمانده کل سپاه نیز همیشه دغدغه اشتغال و معیشت مردم را داشته و اگر پشتیبانی وی نبود، موفقیت‌های متعدد قرارگاه به دست نمی‌آمد. «قیمت، سرعت و کیفیت» یکی از شعارها و مولفه‌های اساسی قرارگاه خاتم(ص) است.

۴- منوط نکردن حضور در پروژه های بزرگ ملی به تامین مالی

تعامل مثبت نیازمند درک و همراهی طرفین است. اگر بگوییم دولت با ما تعامل نداشته حرف درستی نیست اما تنگناهای مالی را هم شاهد بوده‌ایم که امروز هم با این مسأله روبه‌رو هستیم؛ ولی قرارگاه هیچ‌گاه حضور خود در طرح‌های عمرانی را منوط به تأمین مالی نکرده بلکه هرجا نیاز بوده، وارد میدان شده است؛ البته دولت‌ها نیز تا جایی که توانسته‌اند کمک کرده‌اند.

گاهی اختلافاتی میان دولت‌ها و قرارگاه به عنوان کارفرما و پیمانکار به وجود می‌آید ولی قرارگاه هیچ وقت به دنبال سود و بهره مالی نبوده بلکه هر وقت نفع پروژه‌ها به مردم می‌رسد و مشکلاتشان حل می‌شود احساس می‌کنیم که بهره اصلی را برده‌ایم.

۵- قبول کردن کار با اصرار دولت ها

قرارگاه خاتم از ابتدای شکل‌گیری تاکنون، ۲۵۰۰ پروژه استانی و ملی را به سرانجام رسانده است. در طول دوران چهار دولت گذشته، همواره با اصرار دولت‌ها وارد میدان شده‌ایم و هیچ وقت خودمان اصراری بر ورود به یک طرح نداشته‌ایم.

بیشتر پروژه‌هایی که با ترک تشریفات به قرارگاه واگذار شده با اصرار دولت بوده و زیان‌ده بوده‌اند؛ نکته دیگر اینکه با وجود سود ۲۰ درصد بانکی و سود هفت تا ۱۰ درصدی پروژه‌ها و آن هم با شیوه بازپرداخت دولت که به صورت اوراق بهادار صورت می‌گیرد، قرارگاه وارد عرصه سازندگی شده است.

۶- انجام ۱۸۳ پروژه بزرگ در دولت یازدهم با وجود طلب ۲۳ هزار میلیاردی

قرارگاه خاتم (ص) طی دوران دولت یازدهم، ۱۸۳ پروژه عمرانی و صنعتی که شامل حمل و نقل، نفت و گاز، سدسازی، صنعت و معدن و آی تی بوده است را به اتمام رسانده است. سزاوار نیست مجموعه‌ای را که با تمام توان و با روحیه‌ای انقلابی وارد عرصه سازندگی شده، متهم به تنگ کردن عرصه برای بخش خصوصی کنیم؛ کدام یک از بخش‌های خصوصی قادر هستند پروژه‌های مختلف را به سرانجام برسانند و ۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار باشند؟

اکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم، اگر به فرض همین پول را در بانک بگذاریم سود زیادی خواهد داشت، پس چگونه است که قرارگاه از این سود می‌گذرد و آن را خرج پروژه‌ها می‌کند و در عین حال برخی می‌گویند قرارگاه خاتم (ص) طرح‌های عمرانی و صنعتی را با هزینه گران‌تر در اختیار می‌گیرد؟

گاهی مواردی مطرح می‌شود که نباید گفته شود زیرا قرارگاه خاتم(ص) در همه دولت‌ها، همراه و همیار بوده و هیچ‌گاه با انتقادها، ناراحت نشده و عقب‌نشینی نکرده بلکه همواره به عنوان سرباز ولایت و خدمت‌گزار ملت و میهن، هرجا که نیاز بوده وارد میدان شده و به حل مشکلات پرداخته است.

۷- ایجاد ۲۰۰ هزار شغل مستقیم توسط قرارگاه در سخت ترین شرایط کشور

من خیلی ورود پیدا نمی‌کنم ولی گلایه شدیدی از دکتر روحانی دارم، من تنها کسی بودم که ارتباط بسیار خوب و بیشترین تعامل را با دولت‌ها داشته‌ام، زیرا ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم به واسطه فعالیت‌های قرارگاه خاتم(ص) مشغول کار هستند آن هم در شرایطی که بزرگ‌ترین مشکل کشور بیکاری است و نهادی که در این حوزه تا این میزان اشتغال‌زایی کرده قابل ستایش است.

۸- ورود به حوزه آب و انجام بزرگترین پروژه آبی کشور برای حل بحران آب

آب امروزه به عنوان یکی از چالش‌های مهم ایران و جهان به شمار می‌رود و تنش آبی در بسیاری از بخش‌های کشور مشاهده می‌شود؛ بنابراین حضور قرارگاه خاتم(ص) در این حوزه، سرمنشأ اقدامات مهمی شده است.

در حال حاضر و در سراسر کشور، حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد مترمکعب مخازن ساخته شده داریم و بر اساس آمار دقیق، قرارگاه خاتم ساخت بیش از نیمی از این مخازن را انجام داده است.

مشکلات شدید آبی در برخی مناطق به بحران تبدیل شده، بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو، چالش کمبود آب مشکلی است که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که بحران آب، علاوه بر مسائل زیست محیطی، به چالش‌های امنیتی هم دامن می‌زند.

حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این حوزه خوب بوده و تاکنون توانسته‌ایم در سراسر کشور کارهای بزرگی انجام دهیم و فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در پروژه‌های آبی، برکات فراوانی به همراه داشته است.

طرح ساماندهی آب‌های غرب کشور، بزرگ‌ترین پروژه آبی کشور محسوب می‌شود و شامل مجموعه‌ای از اقدامات در هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان است.

مجموعه طول پروژه بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر و هدف از آن جمع‌آوری آب‌های سطحی در این هشت استان است که از ۱۷ سد با حجم مخزنی ۵/۲ میلیارد متر معکب آب، ۱۰ رشته تونل به طول ۱۵۰ کیلومتر، سامانه انتقال آب کانال، باکس و فلوم به طول ۶۰ کیلومتر و خط لوله فولادی به طول ۶۵۰ کیلومتر با قطر ۲۴۰۰ تشکیل شده است.

با تلاش ویژه قرارگاه خاتم(ص) و با همراهی و همکاری مسئولان دولتی، توانستیم این شبکه‌ها را احداث کنیم که بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار را شامل می‌شود. در این پروژه عظیم اشتغال و امنیت پایدار و نیز آبادانی مناطقی که طرح سامان‌دهی آب‌های سطحی غرب کشور در آنها اجرایی شده هم در قالب این پروژه مد نظر بوده‌اند.

۹- پیگیری حل مسئله ریزگردها در استان خوزستان

درباره مسائل زیست محیطی مربوط به تنش‌های آبی باید بگویم مهار آب‌هایی که در حال حاضر هدر می‌روند، تا حدی موجب کاهش ریزگردها نیز می‌شود؛ غرب کشور و هشت استانی که زیر پوشش طرح سامان‌دهی آبهای سطحی قرار دارند از این منظر دارای موقعیت استثنائی هستند زیرا زمین‌های با ارزشی دارند و آب با کیفیتی در آنها جریان یافته، بنابراین اجرای طرح مذکور در زمینه کاهش مشکلات زیست محیطی تاثیرگذار خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب ابراز نگرانی در زمینه آب خوزستان داشتند، بر این اساس با تمام قدرت پیش رفتیم و امروز می‌توانیم بگوییم تیم‌های زبده و توانمند با هدف آبرسانی به شهرهای مختلف این استان مستقر شده‌اند و پیشرفت خوبی داشته‌اند؛ امیدواریم با کمک‌های دولت و تأمین مالی به موقع، دین خود را به مردم همیشه در صحنه خوزستان ادا کنیم.

۱۰- راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس برای خودکفایی در بنزین با همکاری ۴۲۰ پیمانکار

تا پیش از راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد.

این پالایشگاه با پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود همراه بود و قرارگاه خاتم توانست فاز نخست آن را در دولت یازدهم به اتمام برساند و نیاز ایران به واردات بنزین را منتفی کند؛ چرا که در فاز نخست، قادر به تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴  با اکتان ۹۶ هستیم.

طی پنج ماه گذشته شاهد تولید ۱.۲ میلیارد لیتر فرآوده توسط فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستیم. فازهای دوم و سوم این پالایشگاه هم به زودی آماده بهره‌بردای می‌شوند.

در زمان ساخت این پالایشگاه ۱۷ هزار نفر در آن کار می کردند و ۴۲۰ شرکت پیمانکاری در این پروژه حضور داشتند.

در پروژه ستاره خلیج فارس از ۴۲۰ پیمانکار استفاده کردیم که این مسأله نشان‌دهنده تکیه بر توان داخلی است. در دولت یازدهم فاز های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی توسط این قرارگاه وارد فاز تولید شده‌اند و با توجه به محصولات فراوان تولیدی و حجم کار، حدود ۱۶ میلیارد دلار عایدی نصیب کشور کرده است.

۱۱- جذب افراد توانمند از دانشگاه های کشور

مهمترین سرمایه برای کشور نیروی انسانی است قرار گاه خاتم الانبیاء ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه ها دارد.

در دو سال و نیم، ۳ هزار و ۷۰۰ نفر را از دانشگاه های برتر کشور از جمله دانشگاه آزاد جذب کردیم و ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از این افراد پس از گذراندن دوره سربازی به عنوان مدیر جذب قرارگاه خاتم الانبیاء شدند. مسئول اجرای طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از این افراد بود.

در بحث ارتباط با دانشگاه‌ها تعامل خوبی با مراکز آموزش عالی داریم به طوری که حدود ۳۵ درصد نیروها از بین تحصیل‌کردگان دانشگاهی هستند و البته بقیه پرسنل را هم نیروهای فنی ماهر تشکیل می‌دهند. این قرارگاه ۵۰ هزار نفر حقوق بگیر دارد که از این تعداد ۱۶ هزار نفر لیسانس، کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری هستند.

۱۲- برای انجام فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بودیم و توانش را داشتیم

فاز ۱۱ پارس جنوبی، اخیراً با شرکت توتال فرانسه بسته شده لست ولی باید بگوییم امروز دانش فنی ساخت پالایشگاه و بسیاری صنایع دیگر در حوزه نفت و گاز بومی شده است.

در بحث هزینه‌ها می‌گویند نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم ولی در زمینه دانش ساخت، کاری نیست که مهندسان ایرانی نتوانند آن را انجام دهند.

در زمینه فاز ۱۱ پارس جنوبی کاملاً بی‌خبر بودیم. البته پیش از این بارها به مسئولان وزارت نفت اعلام کرده بودیم دانش فنی لازم را داریم و حتی حاضریم در زمینه سرمایه‌گذاری هم وارد شویم اما در فاز ۱۱ بحث مزایده مطرح نبود.

دکل‌های حفاری پیشرفته‌ای که در اختیار قرارگاه خاتم (ص) قرار دارند، قادر به حفاری تا عمق ۱۱ کیلومتری هستند.

دوستان می‌گویند قرارداد با توتال به گونه‌ای منعقد شده که از ظرفیت‌های داخلی هم استفاده شود ولی هیچگاه نمی‌توانیم به عنوان مجموعه‌ای که قادر به ساخت پالایشگاه‌های پیشرفته است، زیر دست شرکتی خارجی قرار بگیریم و پیمانکار دست دوم شویم.

۱۳- امکان تامین مالی پروژه های بزرگ در بورس و با سرمایه های مردمی وجود دارد

اگر بستری ایمن و مورد وثوق مردم را ایجاد کنیم، مشکلی در بحث سرمایه‌گذاری این پروژه ها هم نخواهیم داشت چرا که تجربیات قبلی، ثابت کرده مردم حاضر به سرمایه‌گذاری برای پیشرفت و آبادانی کشور هستند.

در بحث تأمین مالی باید به توانمندی‌های داخلی اتکا کنیم، ۱.۳ تریلیون تومان پول دست مردم است و مصداق تجربه موفق در این زمینه، سال گذشته است که اسفندماه سال ۹۴ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اوراق توسعه میادین گازی طی چند دقیقه توسط مردم خریداری شد. در سال ۹۵ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق ستاره خلیج فارس کمتر از یک دقیقه فروخته شد، در حالی که ۸۰ برابر خریداران متقاضی وجود داشت.

ساز و کار کامل هدایت سرمایه‌های مردمی به سمت پروژه‌های عمرانی و سازندگی در بورس ایجاد شده است.

۱۴- ارتباط با ۵ هزار پیمانکار بخش خصوصی

قرارگاه خاتم الانبیاء ۱۷۰ هزار نیروی انسانی دارد که کمتر از دو درصد آنها نیروی رسمی قرارگاه هستند. قرارگاه خاتم الانبیاء ۵ هزار پیمانکار از بخش خصوصی دارد که با سپاه کار می‌کنند و بهتر از دولت از آنها حمایت می شود.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها