امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۲۷۷۳۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
انزجار عمومی از عکس‌ گرفتن تحقیرآمیز تعدادی از نمایندگان مجلس با موگرینی
دوازدهمین مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری روز شنبه در مجلس شورای اسلامی با حضور میهمانان داخلی و خارجی در شرایطی برگزار شد که از چند روز قبل شورای عالی امنیت کشور، ضمن تغییر وضعیت سطح حفاظت مجلس از وضعیت «حساس» به «حیاتی»، وظیفه تامین امنیت مراسم تحلیف را به قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران سپرد تا با حفظ امنیت این مراسم، پیام اقتدار و عزتمندی ایران به سراسر جهان مخابره شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن‌امروز»، بر همین اساس نیز نیروهای امنیتی از لحظه فرود هواپیمای میهمانان خارجی، وظیفه تامین امنیت آنان را تا پایان مدت حضورشان در ایران بر عهده داشتند. پدافند هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه نیز ماموریت داشتند مسیرهای منتهی به مجلس شورای اسلامی و ورود میهمانان خارجی را تحت پوشش قرار دهند تا در مجموع مراسم تحلیف بدون هیچ مشکل خاص امنیتی و در اوج عزت کشورمان برگزار شود. اما در حالی که مسؤولان تمام تلاش خود را کردند تا مراسمی در شأن جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند، یک اتفاق عجیب و غیرقابل قبول در مجلس شورای اسلامی رخ داد که پیام بسیار نامطلوبی را مخابره کرد. در آخرین دقایق برگزاری مراسم تحلیف و در حالی که میهمانان آماده ترک صحن علنی مجلس شورای اسلامی بودند، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتا از نمایندگان اصلاح‌طلب و حامی دولت هستند (و با لیست امید وارد مجلس شورای اسلامی شده بودند) صحنه‌ای باورنکردنی را در تاریخ مجلس به ثبت رساندند. تصاویر ثبت شده از این دقایق نشان می‌دهد نمایندگان مجلس با در دست گرفتن تلفن‌های همراه خود، تلاش می‌کنند با خانم فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که در مراسم تحلیف حضور داشت، عکس سلفی بگیرند. نمایندگان برای ثبت تصویر با خانم موگرینی به قدری هیجان‌زده شده بودند که حتی امکان داشت به اموال مجلس نیز صدمه بزنند. آنان علاوه بر عکس‌های سلفی و عکسبرداری شخصی از موگرینی، در شرایطی که یک حائل بین جایگاه میهمانان ویژه و نمایندگان مجلس فاصله انداخته بود، با فدریکا موگرینی  عکس دسته‌جمعی نیز انداختند. عکاس این عکس نیز کسی جز حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نبود.

انتشار تصویر عکس گرفتن علیرضا رحیمی و احمد مازنی نمایندگان  تهران، همایون یوسفی نماینده اهواز، علی قربانی نماینده بجنورد و فرج الله رجبی نماینده شیراز که همگی از اعضای لیست امید بودند و همچنین حسین رضا زاده نماینده کازرون و عضو فراکسیون امید، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از حرص و ولع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای گرفتن عکس سلفی و یادگاری با یک مقام اروپایی، این اقدام را نشان‌دهنده وجود یک نوع حس حقارت در نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اروپا و غرب دانستند. آنان با تکیه بر همین دیدگاه از نمایندگان خواستند اگر شأن شخصی خود را در مواجهه با اروپاییان نگه نمی‌دارند، شأن ملت را نگاه دارند و از گرفتن این تصاویر حقارت‌آمیز عذرخواهی کنند. کاربران فضای مجازی با بازنشر تصویر گریه علی‌اصغر زارعی، نماینده تهران در مجلس نهم برای امضای برجام در 20 دقیقه در مجلس شورای اسلامی و مقایسه آن با تصویر تلاش نمایندگان برای گرفتن عکس با فدریگا موگرینی، تصویر اول را «گریه عزت» و تصویر دوم را «لبخند ذلت» نامگذاری کردند. کاربران شبکه‌های مجازی تاکید کردند انتظار عمومی این بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای گرفتن عکس سلفی با خانم موگرینی، نسبت به اظهارات سخنگوی وی درباره پایبندی تمام طرف‌ها به برجام در شرایطی که آمریکا یک روز قبل از این اظهارات، با امضای تحریم‌های ایران رسما توافق هسته‌ای را نقض کرد، به عملکرد موگرینی اعتراض کنند و خواستار پاسخ مناسب از سوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به این مساله شوند. برخی نیز دست به قلم بردند و خاطرات احتمالی موگرینی را از حضور در ایران نوشتند. آنان به نقل از موگرینی نوشتند: «ما عاشق تحریم کردن اونها بودیم، اونها عاشق سلفی گرفتن با ما». برخی دیگر نیز خواستار تجدیدنظر اساسی در اعتبارنامه نمایندگانی شدند که با سلفی حقارت خسارت جبران‌ناپذیری به آبرو، حیثیت و عزت ملت و مملکت وارد کردند. برخی دیگر از کاربران معتقد بودند تصویر ناامیدکننده نمایندگان مجلس با خانم موگرینی مساله جدیدی نیست و این تصویر تنها حس حقارتی را که چند سالی است برخی مسؤولان نسبت به اروپا و آمریکا دارند به تصویر کشیده است.  انتشار تصویر تحقیرآمیز نمایندگان مجلس با خانم موگرینی تنها نشانه از نوع نگاه برخی مقامات ایرانی به غرب نیست. سال گذشته و در ماجرای خرید هواپیما نیز وزرای دولت با سلفی گرفتن با هواپیماهای تازه خریداری شده، نوع دیگری از وادادگی و خودحقیرپنداری را به سراسر جهان مخابره کردند. واکنش مردم و مسؤولان به اقدام نمایندگان مشتاق گرفتن عکس سلفی با موگرینی به قدری وسیع بود که ساعتی بعد، یکی از نمایندگانی که عکس سلفی با موگرینی گرفته بود، از این اقدام خود عذرخواهی کرد. فرج‌الله رجبی، از اعضای لیست امید و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود  نوشت:

«پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیررسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند ولی به هر حال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض شأن نمایندگی مردم است عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی نمایم. امیدوارم مردم عزیز و بویژه همشهریان گرانقدرم اعتذار اینجانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند».

البته در کنار عذرخواهی این نماینده لیست امید، 2 نماینده دیگر وابسته به این لیست، به جای عذرخواهی، عکس انداختن با خانم موگرینی را « نشانه علاقه نمایندگان ملت به روابط عمیق با مردم قاره سبز!» و «موضوعی عادی» خواندند. احمد مازنی نماینده اصلاح‌طلب لیست امید و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در صفحه شخصی خود عکس انداختن با موگرینی را نشانه علاقه نمایندگان ملت به روابط عمیق با مردم قاره سبز دانست! همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو دیگر فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا عکس سلفی شما با خانم موگرینی متناسب با شأن ملی و عرف دیپلماتیک بود، گفت: این عکس کاملاً طبیعی بود و در حاشیه جلسات رسمی چنین عکس‌های گرفته می‌شود و نباید این مساله را این‌قدر بزرگ کرد.

هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان وارد می‌شود
واکنش‌ها به اقدام تحقیرآمیز نمایندگان لیست امید البته تنها محدود به بیرون مجلس نشد و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این اقدام همکاران‌شان اعتراض کردند. سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، اظهار داشت: مراسم روز شنبه حاشیه فرا‌تر از متن داشت و تعدادی از همکاران مبادرت به گرفتن عکس‌های سلفی کردند که دور از شأن پارلمان بود. وی با بیان اینکه  اقدام برخی از نمایندگان بازخورد مناسبی در سطح جامعه نداشت، افزود: هیات‌رئیسه مجلس بویژه رئیس مجلس باید همان وقت تذکر می‌داد یا در جلسه اول صحن علنی مجلس در روز سه‌شنبه 17 مرداد رئیس مجلس باید طبق بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس از حیثیت مجلس دفاع کند و به این نمایندگان تذکر دهد. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: این اقدام برخی از نمایندگان باید در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی و به آنها تذکرات لازم داده شود. اعتراضات به اقدام نمایندگان لیست امید باعث شد محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از احتمال بررسی عکس سلفی نمایندگان در هیات نظارت بر نمایندگان خبر دهد. وی در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: اگر شکایتی از سوی نمایندگان در این زمینه به هیات ارجاع شود، آن را بررسی می‌کنیم. نماینده مردم فسا در مجلس اظهار داشت: احتمالا روز سه‌شنبه در مجلس این موضوع مطرح و بررسی می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها