أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۲۷۷۷۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی
نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، دقایقی پیش نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

در این جلسه، حمید فلاح هروی، متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی به ارائه ادامه دفاعیات خود پرداخت.

در جلسه هشتم که در تاریخ 9 مرداد ماه برگزار شد متهم دفاعیات خود را آغاز کرد اما براساس نظر قاضی دادگاه، وی از پاسخ به سوالات و دفاع از خود طفره رفته و بیشتر به رجزخوانی پرداخت.

در جلسه هشتم نماینده شرکت نفت، تأمین اجتماعی و سایر شاکیان پرونده شکایتشان را از متمهم ردیف سوم اعلام کردند.

در ادامه نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی، متهم ردیف سوم گفت: ادعا شده که من در تأسیس بانک اف آی آی بی نقش داشته‌ام در حالی‌که این بانک قبل از آشنایی من با زنجانی در حال راه‌اندازی بود.

وی ادامه داد: من هیچ‌گاه نه فروشندگان بانک را می‌شناختم و نه در امور اجرایی و راه‌اندازی آن نقش داشتم. بابک درباره نقش من در جلد 16 پرونده گفته که من فقط همراه زنجانی بوده‌ام و نقش عملیاتی نداشته‌‌ام.

قاضی اظهار داشت: بابک زنجانی گفته که شما از ابتدای تأسیس بانک با او همراه بودید و در زمان مشارکت بانک ملت جزؤ هیأت مدیره پوششی بوده‌اید و در تمامی مجموعه هلدینگ او را همراهی می‌کردید و قرار بوده از سود حاصله، 2 درصد نفع ببرید.

وی افزود: شما در جلد ١٣ و صفحه ٣٥٠ پرونده اقرار کردید که قرار بوده ٥ میلیون یورو از محل فروش اف آ آی بی را بگیرید این اقرار خود شماست بنابراین بگویید که شما چه کاره بوده‌اید که این 5 میلیون یورو را به شما داده‌اند؟ آیا اقاریر خود را قبول دارید؟

متهم گفت: ثابت کنید که من 5 میلیون یورو را گرفته‌ام. من فقط چیزهایی که خودم نوشتم قبول دارم؛ هیچ مستندی وجود ندارد که نشان دهد من هیأت مدیره آنجا بودم، شرایط عضویت در هیأت مدیره بانک مالزی داشتن تابعیت، اقامت و رزومه بانکی است که من هیچ‌کدام را نداشتم.

قاضی ادامه داد: در این زمینه اقاریر شخص شما در جلد 30 صفحه 60 پرونده وجود دارد، اما مدام عضویت در هیأت مدیره را تکذیب می‌کنید، شما 30 سال در وزارت اطلاعات بودید و هرجا می‌رفتید شما را به‌عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند و بابک زنجانی هرجا می‌رفت شما را همراه خود می‌برد.

وی افزود: هیچ امضای جعلی‌ وجود ندارد که بابک زنجانی بدون اطلاع شما، آن را اسکن کرده باشد. اگر جعلی بوده چرا شکایت نکرده‌اید؟

فلاح هروی پاسخ داد: در تاریخ نهم اردیبهشت ماه 96 وقتی متوجه شدم شکایت کردم.

قاضی گفت: آقای فلاح شما فردی باهوش زیرک بودید و در جهت کسب منفعت با هم کار می کردید، بنابراین نگویید که نامه‌ها و امضاها جعلی بوده است، شما در اظهارات خود عنوان کردید که در چند جلسه از معامله بانک خارجی حضور داشتید، شما در جلسه هفتم تیرماه 91 که با حضور چند تن از وزرا و رئیس بانک مرکزی برگزار شده است، شرکت کردید.

وی ادامه داد: جزء به جزء هزینه های زندگی شما توسط زنجانی و با پول بیت‌المال پرداخت شده، مثلاً هزینه بلیط های سفر مالزی و خرید بلیط مالزی برای دختر و دامادتان و همچنین هزینه ماساژور و حتی هزینه روکش صندلی خودروی شما توسط زنجانی از پول بیت‌المال پرداخت شده است، اینها نشان می‌دهد که شما برای زنجانی آدم مهمی بوده‌اید. پس چطور می‌شود که شما صرفا نقش همراه کننده داشته باشید اما این همه هزینه برای شما صرف شده باشد؟

متهم اظهار داشت: من در آن جلسات همراه آقای زنجانی به عنوان مشاور حضور پیدا می‌کردم. همراه بودن من صرفاً به معنی داشتن حق در اظهار نظر بوده است چون من کارشناس بورس و سرمایه‌گذاری بوده‌ام.

قاضی در واکنش به اظهارات متهم گفت: اینکه می‌گویید که صرفا همراه بوده‌ام و حق امضا هم داشته‌اید قابل درک نیست. مثلا در این دادگاه قاضی دوم همراه من است که در مسیر پرونده در جلسه حضور دارد. این بدین معنی است که چون نقش مهمی در رسیدگی دارد صاحب امضا است و با وجود قاضی دوم دادگاه رسمیت پیدا می‌کند. بنابراین من نمی‌توانم بگویم که قاضی دوم صرفا همراه من در این جلسه بوده است چون او در رسیدگی به پرونده نقش مهمی در دادگاه دارد.

قاضی مقیسه خطاب به فلاح هروی افزود: شما مگر کارشناس نفت یا امور بانکی بوده‌اید که در آن جلسات حاضر می‌شدید. حرف من این است که شما در آن جلسات نقشی مشارکتی داشته‌اید و صرفا عنوان همراه کننده نداشته‌اید. اصلا شما مدرک تحصیلی تان چیست که به عنوان کارشناس در آن جلسات حضور پیدا می‌کردید؟

متهم گفت: من دکترای صنعت دارم و کارشناس بورس هستم و برای اظهار نظر در این موارد همراه زنجانی بوده‌ام.

نجفی نماینده دادستان در تشریح خرید و فروش 60 درصد سهام بانک FIIB توضیح داد و گفت: در ابتدا این افراد 60 درصد از سهام بانک 4 میلیون دلاری FIIB را به بانک ملت به قیمت 90 میلیون یورو می‌فروشند. براساس اظهارات مسئولان وقت بانک ملت، وقتی می بینند که سهامشان افزایشی ندارد می‌گویند که ما این سهام را نمی‌خواهیم و لذا این افراد مجددا آن سهام را بعد از یکسال از بانک ملت به قیمت 160 میلیون دلار می‌خرند که البته این مبلغ از پول شرکت نیکو توسط زنجانی پرداخت شده است.

متهم ردیف سوم فساد نفتی در این رابطه اظهار کرد: اینکه می‌گویید سهام خرید و فروش شده اصلا صحت ندارد چون سهام اصلا جا به جا نشده بلکه یک تفاهمنامه بین بانک ملت با آقای زنجانی بوده است. یعنی بانک ملت در این خصوص سهمی نگرفته است چون سهام باید از طریق ترکیه به بانک ملت منتقل می‌شد که البته این کار صورت نگرفت و لذا سهامی در واقعیت جا‌به‌جا نشده است.

در این لحظه نجفی نماینده دادستان اطهار داشت: آقای زنجانی در خصوص عضویت شما به عنوان عضو پوششی هیئت مدیره اعلام کرده است که به حساب شما 5 میلیون یورو از محل فروش بانک خارجی به شما پرداخت شده است و این نشان می دهد که شما دارای منافع و سهم در آن شرکت بوده‌اید.

شما در خصوص امضای قراردادها یک بار گفته‌اید که مشاوره بوده ام یک بار گفته‌اید که کارشناس بوده‌ام و یک بار هم می گویید که فقط همراه کننده بوده‌ام اما واقعیت این است که شما دارای سمت بوده‌اید

کارمند بانک FIIB می‌گوید که من در این بانک آنقدر بیکار بودم که گل‌ها را آب می دادم یعنی بانک کار اجرایی واقعی نمی‌کرده است. مگر می‌شود سه درصد از سودها توسط زنجانی به شما پرداخت شودو شما بگویید که من فقط یک همراه بوده‌ام.

فلاح هروی درباره تفاهم نامه امضا شده بانک ملت گفت: هیچ نقشی در این رابطه نداشتم بلکه به عنوان نماینده «اس سی تی بنکرز» بودم اما یک مشکل حقوقی پیش آمد و کنار رفتم.

قاضی مقیسه گفت: شما چه عضو هیئت مدیره باشید یا نباشید، این شرکت «ال.سی» های جعلی را صادر کرده و امضای شما نیز موجود است.

مهدوی وکیل شرکت نفت در ادامه اظهار کرد: آقای هروی آیا اطلاع داشتید که بابک زنجانی بانک «اف آی آی بی» را چه مقدار خریده است؟ قبلا گفته شد که 4 میلیون دلار خریده و شما 160 میلیون دلار از پول نفت را به بانک ملت دادید. چرا این سند را امضا کردید که 160 میلیون دلار پول نفت غارت شود.

وی افزود: شما در «اس سی تی بنکرز» مسئولیت داشتید و این شرکت با یک میلیون تومان تأسیس شده است. بنابراین با آن سابقه چطور آمدید و ال سی های یک میلیون دلاری به مسئولین نفت دادید؟ در حالی که یک دلار هم در بانک «اف آی آی بی» نبوده و حسابی وجود نداشته است.

هروی پاسخ داد: من چیزی را امضا نکردم.

قاضی مقیسه گفت: طبق کیفرخواست، شما بانکی را که ارزش مالی آن 4 میلیون دلار بوده، 60  درصدش را به 90 میلیوون یورو به بانک ملت فروختید و دوباره از پول نفت 60 میلیون دلار به بانک ملت دادید و سپس بازستاندید. شما چکاره بودید که امضا کردید؟ آیا قرارداد را نخوانده امضا کردید؟ آیا اجبارتان کردند؟

فلاح هروی گفت: من به اعتماد مدیر حقوقی بانک ملت و بدون مطالعه امضا کردم.

قاض مقیسه گفت:خودتان می دانید که این حرف کذب است. امکان ندارد مسئله به این مهمی را نخوانده امضا کنید. 

پس از این سخنان مقرر شد تا جلسه دهم رسیدگی به این پرونده در روز سه شنبه 17 مرداد برگزار شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها