أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۸۱۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه 598، کیهان درباره سیاستهای اقتصادی دولت گزارش داده است:  پس از چهار سال تاکید بر دستاوردی به نام کاهش تورم از سوی دولتمردان، مشاور رئیس‌جمهور با قبول تلویحی تغییر سیاست اقتصادی دولت دوازدهم گفت: اکنون شرایط کشور به‌گونه‌ای است که شاید برای ایجاد رونق اقتصادی دولت از مهار تورم کوتاه بیاید!

نگاهی به سخنان دولتمردان در خصوص عملکرد اقتصادی چهار سال اخیرشان نشان می‌دهد، کاهش تورم را به عنوان بزرگترین دستاورد خود تلقی می‌کنند. هر چند در این باره بارها و بارها توضیح داده شده که تورم کالاهای اساسی و مورد استفاده مردم حدود دو برابر تورم کل بوده (چنانچه کیهان نیز چندی پیش با استناد به گزارشی از وزارت صنعت که حاکی از گرانی بیش 45 قلم از حدود 50 قلم کالای اساسی بود به بررسی این موضوع پرداخت) و طبق آمارهای بانک مرکزی سفره مردم (اعم از خوراکی و آشامیدنی) در دولت روحانی حدود هشت درصد کوچک شده است، اما بی‌توجهی دولت به موارد بالا و تنها تاکید بر کاهش رقم تورم کل باعث شد علاوه بر فشارهای هزینه‌ای به مردم، سایه رکود نیز بیش از پیش بر اقتصاد کشور سنگینی کند.

در خصوص تداوم رکود و بدتر شدن وضعیت کسب و کار (فارغ از آمار رشدهایی که به واسطه فروش نفت، بالا می‌باشد) کافی است نگاهی به افزایش شگفت انگیز رقم چک‌های برگشتی‌(که ناشی از بحران کسادی در بازار است)، کاهش محسوس بودجه عمرانی و افزایش بیش از دو درصدی بیکاری بیاندازیم.

با تمام این اوصاف، طبق گزارش‌هایی که از نهادهایی مانند بانک مرکزی و یا صندوق بین‌المللی پول منتشر می‌شود، در سال جاری شاهد دو رقمی شدن نرخ تورم و کاهش هشت درصدی رشد اقتصادی خواهیم بود. 

در همین راستا، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی در برنامه چوب‌خط شبکه افق به بیان ویژگی‌ها و تأثیرات مثبت مناطق آزاد در اقتصاد کشور پرداخت.

به گزارش تسنیم، وی در این برنامه بیان کرد: اکنون شرایط کشور به‌گونه‌ای است که شاید برای ایجاد رونق اقتصادی دولت از مهار تورم کوتاه بیاید و با آزاد گذاشتن آن شرایط را برای رونق در اقتصاد کشور مهیا کند.

پیش‌تر نیز در گزارشی اشاره کرده بودیم که با توجه روند افزایشی تورم نقطه به نقطه در اواخر سال قبل، روند افزایشی تورم در سال جاری مشاهده خواهد شد و این موضوع نیز در خرداد ماه که نرخ تورم با ورود به سطح دو رقمی شدن به 10/2 درصد و در تیر ماه نیز با افزایش اندکی به 10/3 درصد رسید، محقق شد.

هر چند رئیس کل بانک مرکزی از بازگشت تورم به سطح تک رقمی شدن خبر داده ولی برخی رسانه‌های حامی و نزدیک به دولت از دو رقمی ماندن تورم خبر می‌دهند، ولی اظهارات ترکان نشان از تغییر سیاست دولت در خصوص کاهش نرخ تورم می‌باشد.

احتمالا دولتمردان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که تکیه بر کاهش تورم به تنهایی کارگشای مشکلات اقتصادی کشور نبوده و باید برای شاخص‌های اقتصادی دیگری که باعث آسیب دیدگی توان معیشتی مردم شده هم تلاشی انجام داده و مسیر ناقص قبلی را اصلاح نمایند.

ترکان همچنین در ادامه این برنامه با انتقاد از سیستم بانکی کشور گفت: سیستم کنونی بانکی کشور دارای اشکالاتی است که هم باعث ایجاد اختلال در تولید کشور و هم نگرانی علما شده است.

وی یکی از این نگرانی‌ها را سود علی‌الحساب دانست و افزود: اگر سود بانکی برحسب کار و فعالیت است دیگر نباید مقدارش مشخص باشد و سود علی‌الحساب باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی با انتقاد از اینکه سود بانک‌ها روزانه‌ است، اضافه کرد: سود روزانه بدیهی و واضح است که ربوی است چرا که هیچ کسب‌وکار و درآمدی نیست که روزانه سودش معین باشد و این قطعاً ربا است و نگرانی علما در این مورد بی‌جا نیست.

ترکان اشکال بعدی بانک‌ها را بهره بر حساب‌های جاری دانست و ادامه داد: این موارد یعنی پرداخت سود بالا و بهره بر حساب‌های جاری باعث می‌شود قیمت تمام‌ شده پول بالا رود و در نتیجه پرداخت وام‌های تولیدی به بالای 28 درصد برسد.

وی همچنین با انتقاد از افزایش سود بانکی، خاطرنشان کرد: نرخ بهره‌ای که اکنون به اسم بانکداری اسلامی می‌پردازیم، در کشورهای سوئیس و ژاپن نیز به این‌گونه نیست و ما در دولت یازدهم خواستار تأسیس و الگوبرداری از بانک‌های خارجی بودیم، اما بانک مرکزی اقدامات لازم در این مورد را صورت نداد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها