امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۲۸۳۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
گزارش کامل از روز نخست بررسی صلاحیت «وزرای پیشنهادی دولت»
روز نخست بررسی صلاحیت «وزرای پیشنهادی دولت» با اظهار نظر پیرامون کلیات کابینه و رسیدگی به صلاحیت دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فن آوری اطلاعات ساعت ۱۹/۳۰ دقیقه پایان یافت.
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه ( 24 مردادماه 96) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.


برای دفاع از کابینه پیشنهادی روحانی در صحن علنی مجلس حاضر شد

در ابتدای آغاز نشست صحن،‌ حسن روحانی رئیس جمهور برای دفاع از کابینه پیشنهادی اش حضور یافت.

اسامی نمایندگان موافق و مخالف اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور

در ادامه، اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی 5 نماینده موافق و 5 نماینده مخالف خط مشی و کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم را قرائت کرد.

روحانی: با مشکلاتی همچون نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجهیم/ امروز کسی از آشفتگی اقتصادی و تورم 40 درصدی سخن نمی‌گوید/ دلم می‌خواست سه وزیر زن در کابینه باشد اما نشد

سپس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی در سخنانی، اظهارداشت: خدا را شاکرم که بار دیگر پاداش 4 سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رای ملت توفیق مجددی برای خدمت به آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی و عظمت ایران قرار داد. به ساحت ولی‌الله اعظم امام زمان (عج) درود و سلام می‌فرستم که با عنایات خاصه خود این ملت مومن را در کنف حمایت خود قرار داد.

کنایه رئیس‌جمهور به بی‌حوصلگی نمایندگان مجلس

در ادامه و پس از دقایقی، وقتی رئیس مجلس به روحانی یادآوری کرد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دو ساعت و نیم برای معرفی وزرای پیشنهادی و دفاع از آنان فرصت دارد و می‌تواند در دو بخش از این فرصت استفاده کند، رئیس‌جمهور با مکثی توأم با نگاه طنزآلود به نمایندگان که رایزنی‌ها و رفت‌وآمدهایشان ادامه داشت، گفت: من دوست دارم از همه فرصت خود استفاده کنم، اما «مستمع، صاحب سخن را بر سر کار آورد».

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی:

عدم معرفی یکی از وزرا خلاف قانون اساسی نیست


حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات هنگام سخنان رئیس جمهور در معرفی و دفاع از وزرای پیشنهادی با استناد به اصل 33 قانون اساسی اخطار داد.

محبی‌نیا: از روحانی، لاریجانی و اعضای شورای نگهبان به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده‌ام

همچنین جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم تکاب و میاندوآب در هنگام سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که برای معرفی و دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس حاضر شده بود، با استناد به مواد 204، 205 و 206 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 33 قانون اساسی تذکر آیین‌نامه‌ای و اخطار داد.

لاریجانی اعلام کرد

تصادف وزیر کار قبل از حضور در نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

سپس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات مبنی بر اینکه چرا یک نفر از اعضای کابینه دولت دوازدهم اعلام نشده است، اظهار داشت: فرض کنید رئیس‌جمهور همه وزرا را معرفی کند اما همان روز یکی از آنان در این فاصله سکته کرد و مرحوم شد، مثل آقای ربیعی که نوشته امروز من تصادف کردیم و در راه ماندم ولی اکنون در مجلس حضور دارد و خوشبختانه به خیر گذشت؛ در این صورت نمی‌توان معرفی و رأی اعتماد به وزرا را معطل نگه داشت در نتیجه معرفی وزرای پیشنهادی بدون یک نفر از آنان خلاف قانون اساسی نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار قاضی‌پور:

وزرای آینده باید فهرست اموال خود را ارائه کنند


در ادامه نیز، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی مجلس و در میان سخنان رئیس جمهور در معرفی وزرا با استناد به اصل 142 قانون اساسی درباره اعلام دارایی رئیس جمهور، وزرا و همسران و فرزندانشان به قوه قضاییه، گفت: دو وزیر دولت یازدهم فهرست اموال خود را به قوه قضاییه ارائه نکرده‌اند.

صباغیان در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

صرف کلمات و جملات قشنگ اتفاقی نمی‌افتد/ برنامه باید کمّی باشد

احمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق، مهریز، بهاباد، خاتم، ابرکوه در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، اظهار داشت: این برنامه می‌تواند بهتر و کارآمدتر باشد و امیدواریم با این تذکرات که ارائه می‌دهیم دولت در پایان کار،‌ کارآمدتر و موفق‌تر عمل کرده باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌ها به شکل کلی و کیفی و آرمانی ارائه می‌شود و ما نمی‌توانیم بر آنها نظارت کنیم. برنامه باید کمّی باشد که بتوانیم در پایان دوره آمار آن را مشاهده کنیم اما برخی از وزرا طوری حرف می‌زنند انگار بهترین و بزرگترین کارها را در وزارتخانه خود کرده‌اند.

صباغیان گفت: آقای رئیس‌جمهور برای حقوق شهروندی مردم لایحه مدیریت واحد جامع شهری را دنبال کنید. به صرف کلمات و جملات قشنگ اتفاقی نمی‌افتد. دیدیم که شوراها توسط آقای خاتمی ایجاد شد و امروز بالای 200 هزار نفر از مردم در سرنوشت خود سهیم شده‌اند.

فولادگر در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

بسیاری از حرف‌هایی که در زمان انتخابات از سوی منتقدین مطرح شد در برنامه‌های خود دولت هم هست

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه ( 24 مردادماه 96) مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم تشکیل شد به عنوان نماینده مخالف گفت:آیا دولت ارزیابی دقیقی از برنامه‌های 4 سال پیش خود که همینجا بیان کرده است، انجام داده است؟ و آسیب‌شناسی از برنامه‌های سال 92 خود انجام داده است؟ زیرا برنامه به نسبه خوبی هم بود و آیا برنامه 96 مبتنی بر این آسیب‌شناسی برنامه ریزی شده است که این سوال مهمی است.

وی بیان داشت: کابینه و هیأت دولتی که معرفی شده آیا با وعده‌های خود آقای رئیس جمهور چه در ایام انتخابات و چه در روزهای اخیر همخوانی دارد یا نه. به هر حال این هیأت وزیرانی که معرفی شده نتیجه رایزنی شخص آقای رئیس جمهور و گروه‌های کاری ایشان با سران اصلاحات و اعتدال است. خواه‌ناخواه همه افراد مسئولیت اجرایی 4 سال آینده را باید بپذیرند. نخواهد بود که 4 سال آینده بگویند ما فرد را در کابینه نداشتیم.

بت‌کلیا در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه:

برنامه دولت برای مردمی کردن فرهنگ و هنر تصمیمی استراتژیک است

یوناتن بت‌کلیا نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان اولین موافق اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی، اظهار داشت: دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه جهت‌گیری‌ها و رویکردهای اصولی دولت تدبیر و امید، متکی بر شعار آزادی، امنیت و پیشرفت، مسیری که با همراهی مردم طی شده را تکمیل کند.

وی افزود: بنده به نمایندگی از همه مسیحیان و آشوریان ایران، حمایت خود را از دولت تدبیر و امید اعلام می‌کنم، برنامه دولت دوازدهم براساس اصول مشروعی بنا شده که پایبندی دولت به این اصول موجب می‌شود نگرش عمومی به دولت اصلاح شود.



احمدی‌لاشکی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه:

اولویت اصلی دولت متناسب با انتظارات مردم رشد اقتصادی فراگیر و ضدفقر قرار داده شده است

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس در سخنانی به عنوان موافق اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی اظهار داشت: یکی از مخالفان کابینه پیشنهادی گفت که مبنا در معرفی کابینه براساس قانون قرار نگرفته و دیده نشده است، باید گفت اولاً وزرا خیلی نیاز به برنامه ندارند، چرا که مجلس برنامه ششم توسعه را چندی قبل تدوین کرده و مبنا باید همان برنامه ششم توسعه باشد.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های پیشنهادی وزرا توسط مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تطبیق داده شده و اعلام کرده‌اند هیچ مغایرتی با اسناد بالادستی در برنامه پیشنهادی وزرا دیده نشده است. دولت متناسب با انتظارات مردم، اولویت اصلی خودش را رشد اقتصادی فراگیر و ضدفقر قرار داده که این امر بسیار مهمی است.

ابطحی در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

ترکیب وزرای کابینه دوازدهم ناهمگون است/ باید در کنار وزرا معاونین رئیس‌جمهور را نیز بررسی کنیم

سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم با بیان اینکه برنامه دولت برای کابینه دوازدهم است ولی برنامه ششم باید اجرا شود، اظهار داشت: دست دولت درد نکند که این برنامه را نوشته ولی اگر می‌خواهید قانون برنامه ششم اجرا شود باید شاخص‌ها را تایید کنید.

وی با اشاره به این صحبت‌های روحانی که گفته بود رفتار باید اعتدالی‌ و مودبانه و با رعایت ادب باشد، تصریح کرد: اگر قرار باشد با مخالفین و منتقدین با زبان ادب صحبت نشود مشکل پیش می‌آید شکایات متعدد از نمایندگان مجلس توسط دولت در دستگاه قضایی موجود است.

ابطحی با اشاره به مساله اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی در این کابینه‌ای که معرفی شده روندگرا است و دولت روندگرا یعنی به دنبال حفظ وضعیت موجود است و تیم اقتصادی آقای روحانی در دور نخست ناموفق عمل کرده و ترکیب پیشنهادی کابینه در تیم پیشنهادی نیازمند یک تحول اساسی است. وزرای پیشنهادی اقتصاد، دارایی و صنعت و معدن و نفت و راه نشان می‌دهد که سیاست واردات کالاهای غیرضروری و عدم حمایت تولید داخلی ادامه خواهد یافت.

فلاحت‌پیشه در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه:

دولت در برنامه پیشنهادی گویی به اجبار از برنامه ششم نام برده است/ سهم وزارتخانه‌ها در ایجاد اشتغال مشخص نیست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب به عنوان مخالف با اصول کلی و خط مشی کابینه، اظهار داشت: انتظار می‌رفت رییس‌جمهور در برنامه پیشنهادی‌اش فکری به حال تحزب، وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از رانت‌ها کند.

وی گفت: دولت به اسم توسعه‌گرایی دخالت می‌کند و در نهایت عده‌ای برای خود رانت ایجاد کرده که مشکلاتی به وجود می‌آورد، نمونه بارز آن را می‌توان در اجرای اصل 44 و خصوصی سازی دید. اکنون در بانک‌ها دو دسته فراریان بزرگ بانکی و ورشکستگان کوچک وجود دارد.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به وجود 104 هزار میلیارد تومان طلب وصول نشده از بانک‌ها، عنوان کرد: در این شرایط فراریان بزرگ بانکی کار خود را انجام می‌دهند و این تنها ورشکستگان کوچک هستند که برای گرفتن دو میلیون تومان وام یا وام ازدواج یا کشاورزی الافند و انگار برنامه روشنی برای آنها وجود ندارد.

عارف در موافقت با اصول کلی و خط‌مشی کابینه پیشنهادی:

اصلاح ساختار نظام بانکی از نقاط قوت برنامه دولت است

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در موافقت با کلیت و خط‌ مشی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، با تأکید بر اینکه عملکرد دولت در این دوره باید نسبت به 4 سال قبل متفاوت باشد، تحقق این امر را نیازمند همراهی و کمک مجلس خواند و گفت: ضمن حمایت از کلیت کابینه معتقدیم که به ویژه درباره استفاده از وزرای زن می‌شد انتخاب‌های بهتری هم داشت.

عارف از تأکید دولت بر اصلاح ساختار اقتصادی کشور به منظور دستیابی به رشد مستمر و ثبات اقتصادی، فراهم‌سازی رشد پایدار و افزایش درون‌زایی اقتصادی به عنوان نقاط قوت برنامه اقتصادی دولت و وزرای پیشنهادی یاد کرد و با اشاره به اینکه برای اولین بار است موضوع اصلاح ساختار انرژی در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی کشور که امروز در وضعی نگران‌کننده قرار گرفته است و ما تعابیر تندتر را در جلسه فراکسیون در این باره به کار بردیم، همچنین سیاست‌های حمایتی و رفاهی و کاهش فقر در برنامه دولت آمده است.

کامران در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

تامین اجتماعی برای هر دولت حیاط خلوت بوده و معوقات آن داده نشده است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصول کلی و خط و مشی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، گفت: تامین اجتماعی برای هر دولت حیات خلوت بوده و معوقات آن داده نشده است. 45 ماه است که 13 استان پول درمان را نگرفته‌اند و هر بار بدهی آن عقب می‌افتد، در صورتی که اینها در صندوق پول داشتند که وزارت کار باید در مورد عملکرد صندوق‌ها پاسخگو باشد.

وی گفت: 200 درصد رشد جاری تامین اجتماعی است، از آن طرف هم 200 درصد هم رشد در درمان است. بعد می‌گوییم برای همسان سازی پول نیست. ما هر وقت در بین کارگران می‌رویم پیرمردها در رابطه با وعده وزیر از ما سوال می‌کنند.

فرهنگی در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

کابینه دولت دوازدهم تفاوتی با کابینه قبلی ندارد/ کابینه دولت یازدهم در مسائل حساس کشور موفق نبود

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور،‌گفت:کابینه قبلی کابینه موفقی در مسائل حساس کشور نبود و کابینه‌ای که معرفی شده تفاوت اساسی با کابینه قبلی ندارد. رئیس‌جمهور تلویحا در سخنان خود این موضوع را بیان کردند.

فرهنگی ادامه داد: کابینه دولت قبل در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد و انضباط مؤسسات مالی مانند کاسپین و مؤسساتی اینچنینی نتوانست گام‌های مثبتی را بردارد و متاسفانه روش‌های تنگ نظرانه سیاسی در بخش‌های مختلف حاکم بود و جز در موارد خاصی در مابقی وزارتخانه تحول مثبتی را شاهد نبودیم.

نعمتی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

مشکل بیکاری و عدم رونق اقتصادی از ابر چالش‌های امروز کشور هستند

بهروز نعمتی در جلسه علنی امروز مجلس (24 مردادماه 96) و در جریان موافقت با خط مشی کابینه دوازدهم گفت: بیشتر افرادی که برای کابینه دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده‌اند کسانی هستند که از نقاط قوت بسیاری در حوزه کاری خود برخوردارند که از جمله این افراد می‌توان به آقایان ظریف و زنگنه برای تصدی وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت اشاره کرد.

حسینی‌کیا در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

دکترین دولت یازدهم ناکارآمد بود و روش‌ جدیدی می‌طلبد/شیوه اجرای برنامه ششم در برنامه دولت دوازدهم نیامده است

سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس به عنوان نماینده مخالف با بیان اینکه کابینه حاصل اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند باشد، تصریح کرد: اگر بهتر از این می‌داشت معرفی می‌کرد اما اشکال و نگرانی ما این است که این تیم مثل تیم قبلی نتواند برنامه را اجرا کند و در برنامه ششم اولویت رشد 8 درصد با اولویت اشتغال مطرح است و این به معنای سالی بیش از 1.5 میلیون شغل است. در حالی که دولت 600 هزار شغل را دارای بستر رشد اجتماعی می‌داند و ما هم از این هم نگران‌تریم که قصه کرمانشاه مظلوم در ابتدای این دولت که نرخ بیکاری آن 19 درصد بود و در پایان دولت به 22.5 درصد رسیده است تکرار شود.

ساعی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم:

انتظار داریم وزرا برای پست‌های مدیریتی از بانوان استفاده کنند

زهرا ساعی در موافقت با خط مشی کابینه دولت دوازدهم گفت: اگر چه در کابینه دولت شاهد حضور زنان نبودیم اما انتظار می‌رود استفاده از بانوان در پست‌های کلیدی و مدیریتی توسط وزرا و دولت مورد توجه قرار گیرد.

کوهکن در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

حق مسکن و تامین اجتماعی نیز به عنوان حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد/در برنامه دولت دوازدهم «اسلام انقلابی» را نمی‌بینیم

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف با اصول کلی و خط مشی کابینه گفت:من از برخی موافقین عذرخواهی می‌کنم ولی فکر می‌کنم جایگاه مجلس رفیع است و در ارتباط با موافقت با طرح صرف اینکه نکاتی را از این طرح قرائت کنیم تراز مجلس را رعایت نکرده‌ایم و به خصوص موافقینی که ضمن موافقت، ایرادات را هم مطرح کنند بالطبع موافق کلیات و طرح باید موافق صحبت کند و بگوید من موافقم ولی این ایراد در کابینه هست که برای مثال زن در کابینه حضور ندارد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات در صحبت‌ها برای تبلیغات و مناظرات شاید اشکالی نداشته باشد شاید حرف‌هایی بزنیم ولی وقتی به عنوان طرحی جامع از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم باید اصولی مثل اصل 28 و 29 و حق تأمین اجتماعی و حق مسکن و حق انتقاد که اصل 8 قانون اساسی است را نیز مطرح کنیم. ما همه حرف‌ها را می‌زنیم و می‌گوییم حق مردم انتقاد است. اصل 8 قانون اساسی نه تنها در انتقاد بلکه به امر به معروف نیز اشاره کرده و آن را وظیفه دانسته است و این قانون است و تکلیف دولت در ارتباط با این قانون چیست.

*****

جلسه علنی صبح سه شنبه (24 مرداد) مجلس شورای اسلامی که به معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور و شنیدن سخنان مخالفان و موافقان کلیت کابینه اختصاص داشت، حواشی ویژه ای به خود دید که در لینک زیر قابل مشاهده است:

کنایه روحانی به یک وزیر پیشنهادی و انتقاد از وزیر دیگر/ وعده مخالفت مفصل نماینده به ظریف

هزار جریبی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

جذب نیرو براساس ضوابط و شرایط موجود صورت گیرد نه بر اساس روابط

نبی هزار جریبی نماینده مردم گرگان در نوبت عصر صحن علنی مجلس و به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه طی سخنانی اظهارداشت: توجه به اشتغال پایدار جوانان و فارغ‌التحصیلان که دغدغه مردم است را امیدواریم کابینه جدید بتواند با راهبرد توسعه‌ای تحقق کرده و جوانانمان را به آینده امیدوارتر کند همچنین به کار گیری بانوان، جوانان در ارکان اجرایی نظام از دیگر مواردی است که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند.

لاهوتی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

آمارهای جمعیت شهری و روستایی بسیار خطرناک شده است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه طی سخنانی اظهار داشت: در بحث جمعیت شهری رتبه ما در منطقه از 26 کشور رتبه دوم در جهان نیز از 207 کشور دنیا رتبه 12 است که این آمار بسیار خطرناک است، جمعیت شهری ما در حال افزایش است، جمعیت روستایی ما نیز همچنان در حال کاهش است.

وی افزود: امروز براساس آخرین آمار سرشماری جمعیت روستایی ما به 25 درصد رسیده است و این بسیار خطرناک است یعنی اگر جمعیت روستایی ما کاهش پیدا کند تولید کشاورزی و دیگر آسیب‌ها قطعاً افزایش خواهد کرد.

ذوالنوری در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

حق مردم ما اینترنت با وضع فعلی نیست/ چه تضمینی درباره برجام برای مردم گرفته‌اید

مجتبی ذوالنوری در مخالفت با کلیات برنامه کابینه دوازدهم گفت: امروز ما تشابه چندانی بین دو دولت یازدهم و دوازدهم نمی‌بینیم عمل به وعده‌ها حداقل توقع مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: امروز آقای رئیس جمهور گفت که در تعیین کابینه هیچ فشاری بر من نبوده و 20 دقیقه بعد عنوان کرد که من سه وزیر زن برای کابینه پیش‌بینی کرده بودم ولی به علل و بر اثر فشارها نشد که این اتفاق بیفتد. اگر بناست در عرض 20 دقیقه حرف عوض شود چگونه باید به مطالبات پاسخ داد.

وی ادامه داد: هر چه برنامه رئیس جمهور در حوزه فرهنگ را بررسی کردم رنگ و بویی از دین در جامعه دینی پیدا نکردم که اگر همین برنامه را بگوییم برنامه یک دولت سکولار و لائیک است تفاوتی با جمهوری اسلامی ایران نداشت. در این برنامه جای دین و مانور آن کجاست؟ حوزه فرهنگی که همیشه مورد دغدغه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده در کجای این برنامه به آن پاسخ داده شده است.

همتی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

چیزی که ما تحت عنوان فرهنگ ایرانی اسلامی داریم ماحصل عملکرد قریب 40 ساله همه ما است

احمد همتی نماینده مردم سمنان به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه گفت: حدود 10 هزار میلیارد تومان برای روستاها با کمک دولت تصویب شده است، 3 درصد درآمد نفتی که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده و در بعد اجتماعی و سیاست داخلی نظام جامع تامین اجتماعی که دهک دهم نسبت به دهک یک رقم 14 است که قرار است به 10 برسد، کاهش آسیب‌های اجتماعی که آمارهایش مطرح است، آزادی‌های مصلح در قانون اساسی و اجرایی کردن آنها، دسترسی آسان به اطلاعات، شفاف‌سازی در بخش سلامت برنامه‌هایی که وجود دارد.

کواکبیان در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

شخصیت‌هایی مانند آقایان ظریف و قاسم سلیمانی پا‌به‌پا در جهت منویات این نظام حرکت می‌کنند

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در نوبت عصر صحن علنی مجلس به عنوان موافق با اصول کلی و خطی مشی کابینه اظهار داشت: اینکه بگوییم برنامه‌ها سکولار است یا معنای سکولار را نمی‌دانیم یا متوجه نیستیم که در رأس این نظام مقام معظم رهبری هستند همین چند روز پیش مقام معظم رهبری حکم آقای روحانی را تنفیذ فرمودند.

وی تأکید کرد:‌ مقام معظم رهبری در رأس یک نظام سکولار تنفیذ فرمودند؟ به علاوه افتخار دولت یازدهم برنامه‌محوری است.

*****

جلسه صبح امروز با سخنرانی دو ساعته روحانی آغاز شد، 5 مخالف و موافق هر کدام به مدت 15 دقیقه در مورد کلیات و برنامه‌های رئیس جمهور در مورد کابینه صحبت کردند.

برخی از موافقان و مخالفان بخشی از فرصت 15 دقیقه‌ای خود را در اختیار تعداد دیگری از نمایندگان قرار دادند.

سپس طبق آیین نامه مجلس، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا آغاز شد که محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نخستین وزیر بود.

دو موافق و و دو مخالف به ترتیب نطق های 15 دقیقه ای خود را در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پروش ایراد کردند:

جاسمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

بطحایی برنامه مشخصی برای حل معضل اقتصادی معلمان ارائه نکرده است

قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش،‌با بیان اینکه یکی از معضلات، شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین‌ است، گفت: این سند مادر برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است و به تائید مقام معظم رهبری هم رسیده اما بدون توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌ها اجرای آن آغاز شد و ضربه‌هایی به وزارت آموزش و پرورش زد. از طرفی مردم هم اطلاع دقیقی از سند تحول ندارند و آگاه سازی پیرامون آن صورت نگرفته است.

جاسمی با بیان اینکه وزیر آینده باید به وضع معلمان و مربیان حق‌التدریس توجه داشته باشد، گفت:‌در استان ما فضای سیاسی همه را خفه کرده است و آنها که لایق بودند را بازنشست و خانه‌نشین کردند. وزیر آینده باید در این خصوص تجدید نظر کنند و از ظرفیت افراد در آموزش و پرورش بهره ببرد. و شرایط بهتری فراهم شود که هم معلمین و هم دانش‌آموزان به جایگاه و مرتبه مورد نظر برسند.

تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:‌

اجرای دقیق سند تحول بنیادین دغدغه همه بزرگان نظام است/ «بطحایی» فردی کارآمد و باتجربه است

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین طی سخنانی به عنوان موافق «محمد بطحایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش یکی از دغدغه های مدیران بالای این وزارتخانه است‌، همچنین نداشتن یک نقشه راه مشخص، نبود آمار واقعی از بازی‌های آموزشی کشور و ... همگی عزم ملی می‌طلبد و باید وزیری کارآمد و باتجربه در این وزارتخانه منصوب شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای بطحایی کارنامه موفقی در گذشته در حوزه آموزش و پرورش داشته است،‌ساماندهی حقوق و دستمزد معلمان زمانی که آقای بطحایی مدیر مالی وزارت آموزش و پرورش بود،‌اتفاق افتاد.

بیلگری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهند

حسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهد.

وی ادامه داد: نگران آن هستم که بطحائی نتواند این کشتی شکسته شده را به سلامت به مقصد برساند، امروز به عنوان وکیل و نماینده مردم و نماینده قشر یک میلیونی فرهنگیان و 14 میلیونی دانش‌آموزان، زمانی که حقوق ماهیانه و وضعیت معیشت فرهنگیان که همکاران دیروزم بوده‌اند را با بسیاری از ادارات دیگر مقایسه می‌کنم، خودم را شرمنده فرهنگیان می‌دانم.

بیرانوند در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

تحول در وزارت آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است/ «بطحایی» اهل تعامل و دارای سوابق کاری درخشان است

حمید بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، در سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اهل تعامل و دارای سوابق کاری درخشان است.

داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

بطحایی برای ارتقای کیفی آموزش و پرورش برنامه دارد

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تعهد وی برای همه آشکار است، گفت: از بعد تخصصی ایشان قائم‌مقام و سرپرست وزارتخانه بوده و من از مخالفان می‌خواهم نیم‌نگاهی به برنامه او بیندازند.

وی با اشاره به این که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای ارتقای کیفی این وزارتخانه برنامه دارد، گفت: آقای بطحایی برای ارتقای منزلت معلمان و اقتصاد و معیشت آنان برنامه دارد.

کوچکی‌نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش با حضور بطحایی شاهد کمترین اشتباهات خواهد بود

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موافقان بطحایی در حقیقت در مقام موافقت با وی صحبت کردند، بابت معرفی وی به مجلس به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش از رئیس‌جمهور تشکر کرد و خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش حسا‌س‌ترین وزارتخانه کشور است و کوچکترین اشتباه در آن خسارت‌بار است چرا که با سرنوشت 17 میلیون دانش‌آموز سر کار دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه با حضور بطحایی در راس این وزارتخانه شاهد کمترین اشتباهات خواهیم بود،‌ گفت: برنامه ارائه شده از سوی وی نشان‌دهنده احاطه وزیر پیشنهادی به برنامه ششم و قوانین بالادستی است.

بطحائی در دفاع از برنامه‌های خود مطرح کرد

بازطراحی فعالیت‌های تربیتی و تأکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان در برنامه‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش

سیدمحمد بطحائی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عصر امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مهمترین برنامه پیش‌روی خود را حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن استلزامات اجرایی برای آن خواند و یادآور شد: در ذیل این هدف برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده اما مهمترین آن تشکیل شورای ملی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه و تدوین کلیه زیر نظام‌های سند تحول، پایش و ارزیابی مستمر اجرایی گام‌های سند تحول است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باز طراحی فعالیت‌های تربیتی و فوق برنامه بر اساس الگوی تربیت متوازن و تأکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی و ملی کشور، استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف تحصیلی را از برنامه‌های اصلی و محوری پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم برشمرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: بنده به عنوان کسی که قریب به 35 سال در حوزه آموزش و پرورش کار کرده‌ام یقیناً باور و اعتقاد دارم آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند، پرهیز از سیاست‌زدگی، سهم‌خواهی و مقوله‌های اینچنین که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می‌کند و از مأموریت اصلی باز می‌دارد باید کنار برود؛ تمرکز بر مأموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی آموزش و پرورش مورد توجه وزیر آموزش و پرورش و همه مدیران در آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد.

ذوالنوری در تذکری آیین‌نامه‌ای:

هیچ رنگ و بویی از تأثیر آموزه‌های دینی در برنامه پیشنهادی دولت مشاهده نمی‌شود/ انتقاد از اهانت کواکبیان

مجتبی ذوالنوری در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تذکری با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس،گفت: آقای کواکبیان در صحبت‌های خود به عنوان موافق کلیات برنامه دولت، این موضوع را مطرح کرد که برخی اینجا را با تریبون خطبه‌های نماز جمعه اشتباه می‌گیرند؛ این یعنی آیا در خطبه‌های نماز جمعه منطق، عقل و ادب نیست؟ چرا به نماز جمعه و خطیب آن اهانت می‌کنید؟ حتی اگر من حرف اشتباهی زده باشم، شما باید به حرف من نگاه کنید و استدلال‌تان را مطرح کنید؛ نه اینکه توهین کنید و بگویید بعضی معنی سکولار را نمی‌فهمند؛ بنده ادعای فهمیدن ندارم اما این را می‌دانم که ما به عنوان نماینده مجلس سوگند یاد کرده‌ایم و بر اساس همین قسم اگر حرفی درست است باید آن را قبول کنیم و نادرست را رد کنیم.

قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح کرد

بذل و بخشش آقای جهرمی به آقازاده‌ها از بیت المال/ وزیر پیشنهادی اعتقادی به مقوله تولید ملی ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه آقای جهرمی اعتقادی به مقوله تولید ملی ندارد، این سوال را مطرح کرد که با وجود دانشمندان و تولیدکنندگان لوازم مخابراتی آیا سزاوار است آقایان همه چیز را وارد کنند؟

وی ادامه داد: آیا انتخاب یک فرد به عنوان وزیر پیشنهادی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط برای یک وزارتخانه تخصصی شایسته‌سالاری است؟ آیا با توجه به اینکه با وجود اینکه این رشته در دنیا با شدت خیلی زیاد در حال تغییر در محتوا و تکنولوژی است، انتخاب فردی با مدرک لیسانس برق قدرت برای تصدی این وزارتخانه مناسب است؟

افضلی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:

آذری جهرمی درد و دغدغه عرصه ارتباطات کشور را می‌شناسد

نماینده اقلید در مجلس با اشاره به اینکه نمی‌توان مدیر جوانی را یافت که سابقه چهار دوره وزارت داشته باشد، گفت: آذری جهرمی درد و دغدغه حوزه ارتباطات کشور را شناخته است و عملکرد وی را می‌توان با شاخص خط‌کش سنجید.

سبحانی‌فر در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:

مدیریت آذری جهرمی در وزارت ارتباطات به جمع‌ شدن سیستماتیک فساد از فضای مجازی منجر شد

نماینده سبزوار در مجلس افزایش طول فیبر نوری در کشور و پهنای باند اینترنت و ارتقای سیم‌کارت‌های تلفن‌های همراه را از آثار مدیریتی آذری جهرمی در وزارت ارتباطات خواند و گفت: با مدیریت وی در عرصه فضای مجازی فساد به طور سیستماتیک جمع شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز عده‌ای که در بیرون از قطع منافع‌شان ترس دارند دست به تخریب علیه وزیر پیشنهادی ارتباطات می‌زنند، گفت:‌ رئیس جمهوری جوانی متخصص، پرانرژی و شجاع را برای وزارت ارتباطات به مجلس معرفی کرده است که برنامه‌ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی،‌ایجاد فضای کسب و کار، بهره‌گیری از توان مدیران و انتقال تکنولوژی ارتباطات به ویژه به مناطق محروم ارائه کرده است.

پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:

وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات 2 تبدیل نکنید/ پنهانکاری ویژگی جهرمی است

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات،اظهار داشت: ما هم به جوانگرایی اعتقاد داریم ولی بعضا قیاس می‌شود که مع‌الفارق و غیرمرتبط است.

پورمختار گفت: انجام وظایف صیانتی اجتماعی و فرهنگی یکی از وظایف آقای جهرمی بود اما چه صیانتی کرده است؟ این وضع تلگرام و فضای مجازی ماست که قتل عام فرهنگی جوانان ما در آن صورت می‌گیرد. می‌گویند نمی‌شود این شبکه‌ها را بست. چرا نمی‌شود؟ البته مخالفت ما با فساد تلگرامی است که با هدایت همین آقای جهرمی علیه نظام، مسئولین و مردم انجام می‌شود.

زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:

استفاده از افراد فاقد تخصص فرصت‌سوزی است نه فرصت‌سازی/ آقای جهرمی از پاسخ به سؤالات در مورد پالایش اینترنت طفره می‌رود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای جهرمی از پاسخ به سؤالات درباره پالایش اینترنت طفره می‌رود، گفت: استفاده از جوانان بدون تخصص و تجربه فرصت‌سوزی است و نه فرصت‌سازی.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: دلیل انتخاب آقای جهرمی جوانگرایی نیست

رضایی‌کوچی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:

وزارت ارتباطات خدمات‌دهی بی‌نظیری در جامعه دارد/ «آذری‌جهرمی» مدیری توانمند و شخصیتی انقلابی است

آذری جهرمی در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس:

نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی و مجازی نگاه فرصت محور است

محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در دفاع از برنامه‌های پیش روی خود گفت: به لحاظ اقتصادی حجم‌ ICT  کشور از 21 هزار میلیارد تومان به 36 هزار میلیارد تومان رسید که 15 هزار میلیارد تومان حجم بازار ICT در این بازار اضافه شده است. به لحاظ شاخص‌هایی که پهنای باند به ازای هر شهروند دارد از یک کیلوبیت بر ثانیه به 35 کیلوبیت بر ثانیه رسیدیم آنهای که می‌گویند ما نسبت به محتوای بومی و تولید بومی بی‌تفاوتیم روزی که آغاز کردیم مجموع پهنای باند ما 10 درصد ظرفیت بود که امروز این مقدار به 40 درصد افزایش یافته است که البته این ناکافی است.

 خاطرنشان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که پس از 4 سال فعالیت و توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در حوادث مهم ما یک ثانیه قطعی نداریم ما پارادایم و فرهنگ حاکم لذا جامعه را تغییر دادیم. روزی ارتباط تهدید امنیتی بود امروز برقراری ارتباطات تهدید امنیتی بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی و مجازی نگاه فرصت محور است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند کسی موافق بستن شبکه مجازی نیست چرا که این کار عاقلانه نیست. البته تهدیدات آن هم بزرگ است. اگر کسی می‌گوید در ما در مقابل تهدیدات ضعیف عمل کردیم درست اما هجوم تهدیدات به قدری زیاد است که ضعف ما مکمن است مشهود باشد و همدلی در این بین ضعف ما را خواهد پوشاند.

دلخوش در مخالفت با وزیر اطلاعات:

ما در فضای مجازی با مشکلات متعددی مواجه هستیم/ توهین به مقامات رده‌بالای کشور در فضای مجازی

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: ما مخالف استفاده از فضای مجازی توسط جوانان نیستیم اما این فضا، فضای سالمی نیست و ما شاهد توهین به اقشار مختلف و از جمله مقامات عالی کشور هستیم.

عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات عنوان کرد

وجود ظرفیت در وزارت اطلاعات برای معرفی وزیر از بدنه وزارتخانه

محمد قسیم عثمانی در جریان بررسی برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات در مخالفت با وی ضمن تشکر از تلاش های وزارت اطلاعات جهت رصد گروهک های تروریستی در داخل و خارج از کشور گفت: بنده به منظور تقویت این دستگاه مهم که انتظار می رود که وزیر آن بیشترین رأی را کسب کند در عین مخالفت با معرفی وزیر از بیرون برای وزارت اطلاعات به آقای علوی رأی مثبت می دهم چراکه وزیر اطلاعات خوب عمل کرده اما عمل خوب ایشان می توانست این باشد که از معاونین خود فردی را عرضه بدارد.

جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی که به استماع ادامه سخنان مخالفان و موافقان کلیت وزرای پیشنهادی و دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و نیز دفاعیات این دو وزیر اختصاص داشت ساعت 19/30 دقیقه پایان یافت و ادامه روند بررسی به روز آینده موکول شد.

سکوت کامل مجلس پرهمهمه هنگام سخنان اولین وزیر نسل سومی انقلاب و شوخی‌های ادامه‌دار رئیس با نماینده عنوان حواشی نوبت عصر این جلسه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ح ع
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
۱
۰
آقای روحانی!؟درست است امروز کسی از آشفتگی اقتصادی حرفی نمی زند! زیرا اقتصادی نمانده ! همه چیز مرده !بدبختی و فقرمردم را بیچاره کرده و تنها کسانی که با آقایان نسبتی دارند شکوفائی ها را می بینند!
پاسخ
ج د ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
۱
۰
کسی میتواند علیه شما صحبت کند و جان سالم به در برد؟؟؟کسی می تواند حرف های خود شما را که 4 سال پیش در مورد احمدی نژاد گفتید و رای جمع کردید در مورد خود شما بگوید؟؟؟کسی میتواند الان بگوید هوا بس ناجوانمردانه سرد است؟؟؟کسی میتواند بگوید اوضاع اقتصادی مردم کشور سیاه است؟؟؟نماینده مجلس (کریمی قدوسی) با داشتن مصونیت سیاسی و قضایی وقتی در مورد اوضاع کابینه وزرای 2 تابعیتی و دارای گرین کارت آمریکای شما صحبت کرد چنان هدف بمباران تهمت و دروغ قرار دادید تا او را خفه کنید -
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها