يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۸۵۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
بانک مرکزی گزارش داد
آمارهای جدید نشان از این دارد که میزان بدهی های کوتاه مدت خارجی در پسابرجام رشد حدود ۹۰۰ درصدی را تجربه کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تراز پرداخت‌ها در خردادماه، حکایت از افزایش میزان بدهی خارجی کشور در دولت یازدهم دارد.

براساس این گزارش میزان بدهی‌های کوتاه مدت خارجی دولت اول روحانی در زمان روی ‌کار آمدن رقم 754 میلیون دلار را نشان می‌داد که طی 4 سال گذشته با فراز و فرودهای فراوان همراه شد و در نهایت خردادماه سال جاری به 3 میلیارد و 472 میلیون دلار رسید که رشد 360 درصدی را نشان می‌دهد.



آنچه در این میان قابل بررسی است روند کاهش میزان بدهی‌های خارجی کوتاه مدت کشور تا دی ماه سال 1394 و زمان اجرایی شدن برجام است بطوریکه در ماه آغاز رسمی توافق هسته‌ای، میزان بدهی خارجی کوتاه مدت کشور به 351 میلیون دلار رسیده بود و پس از این تاریخ در مسیر صعودی قرار گرفت.

به بیان دیگر میزان بدهی کوتاه مدت خارجی کشور در پسابرجام رشد 900 درصدی را تجربه کرده و 3 میلیارد و 121 میلیون دلار افزایش یافته است. این افزایش بدهی در حالی رقم خورد که مطابق برجام قرار بود دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران، آزاد شود. بنابراین انتظار می‌رفت ایران بتواند بدهی‌های خارجی سررسید و معوق را بپردازد. اما برخلاف انتظارات، شاهد افزایش بدهی‌ها بودیم.

همچنین براساس گزارش بانک مرکزی، بدهی بلند مدت خارجی نیز اگرچه تا زمان اجرای برجام روند کاهشی داشت اما پس از توافق هسته ای بر مدار صعودی قرار گرفت.

بررسی برآیند افزایش این دو شاخص بدهی خارجی، نشان از این دارد که حجم کل بدهی‌های خارجی کشور نیز در 4 سال گذشته با رشد 2 میلیارد و 842 میلیون دلاری مواجه بوده است.

گرچه افزایش بدهی خارجی همچون تیغ دولبه است و به تنهایی امر مذمومی نیست اما روند رو به رشد آن و مخصوصا در شرایط پس از توافق هسته ای که طبق گفته مسئولان، امکان دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده فراهم شد می‌تواند زنگ خطری برای رشد اقتصادی کشور در آینده به حساب آید.

در این زمینه سوالی که برای برخی کارشناسان ایجاد شده، این است که آیا افزایش بدهی‌های خارجی کشور دپسابرجام، به خریدهای هنگفت خارجی ارتباط دارد؟

از سوی دیگر، همراهی افزایش میزان بدهی به خارج در 4 سال گذشته با افزایش میزان بدهی‌های دولت به بانک‌های داخلی در این مدت نشان از بی انضباطی مالی دارد.

براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، در دولت یازدهم، بودجه اختصاص یافته به هزینه‌های جاری رشد چندین برابری داشته و در عین حال در همین مدت بوجه عمرانی کشور کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

به عبارت دیگر، هزینه‌های حقوق و پاداش و ... دولتی‌ها افزایش و مخارج عمرانی کشور کاهش یافته است که این میزان افزایش بدهی‌ها می‌تواند بیانگر استقراض دولت برای پرداخت حقوق و... باشد.


طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تخصیص بودجه کشور در بخش عمرانی در سه ماه نخست سال جاری، تنها 820 میلیارد تومان از 18 هزار و 100 میلیارد تومان اختصاص یافته است. اما در همین مدت بوجه تخصیص یافته برای هزینه های جاری حدود 54 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است.

وضعیت بودجه عمومی دولت در 3 ماه ابتدایی سال جاری مشخص می‌کند هزینه‌های جاری دولت در این مدت به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده. در مقابل اما پرداخت های عمرانی همچنان ناچیز و اختصاص آن حدود 4.5 درصد است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها