أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۲۸۵۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
به جا مانده از دو اتفاق تلخ در شهر مقدس قم؛
چند روزی است که دو اتفاق تلخ در شهر مقدس قم رخ داده است که باعث ناراحتی مردم عزیز به خصوص طلاب ساکن شهر قم شده است. قضیه خود سوزی یک پیمانکار شهرداری که منجر به مرگ وی شد و همچنین مرگ یک میوه فروش وانت بار خلال جدل با مامورین رفع سد معبر شهرداری که این دو قضیه موجی از اعتراض نسبت به عملکرد شهرداری قم گردیده است.
سرویس اجتماعی پایگاه 598؛ چند روزی است که دو اتفاق تلخ در شهر مقدس قم رخ داده است که باعث ناراحتی مردم عزیز به خصوص طلاب ساکن شهر قم شده است. قضیه خود سوزی یک پیمانکار شهرداری که منجر به مرگ وی شد و همچنین مرگ یک میوه فروش وانت بار خلال جدل با مامورین رفع سد معبر شهرداری که این دو قضیه موجی از اعتراض نسبت به عملکرد شهرداری قم گردیده است.

رهبر انقلاب:ما هر مقداری که بتوانیم از مظلوم حمایت میکنیم و هر مقداری که توانایی‌های ما و وسع ما باشد وظیفه‌ی ما است؛ اسلام به ما گفته است که «کُن للِظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا»- این سفارش امیرالمؤمنین است - ما نمیگوییم «اُنصُر اَخاکَ ظالِماً اَو مَظلوما» - این شعار جاهلی است؛ میگفتند اگر برادرت ظالم هم هست یا مظلوم است، باید از او دفاع کنی و حمایت کنی - قرآن این را نمیگوید؛ معرفت اسلامی این را منع میکند. نخیر؛ ظالم هر کسی بود باید با او مقابله کرد و جلوی ظلم او را گرفت؛ مظلوم هرکسی هست باید از او حمایت کرد.26/2/1394

در این جا ذکر دو نکته ضروری به نظر می رسد. نخست اینکه نقش دولت در این زمینه نباید فراموش شود چرا که بیکاری و گرانی لجام گسیخته از عوامل اصلی و ریشه ای این مشکلات همچون معضل ایجاد وانت بارهای دست فروش می باشد که چهره شهر را بد جلوه می دهد که متاسفانه دولت نسبت به حل مساله بیکاری و گرانی توجه لازم را ندارد. نکته دوم این است نباید به این بهانه دیگر خدمات و زحماتی که شهرداری کلانشهر قم نسبت به مردم ایفا کرده است را نادیده گرفت. با همه این تفاصیل هیچ کدام دلیل بر این نمی شود که نسبت به اتفاقات رخ داده در شهر مقدس قم بی تفاوت بود. یکی از درخواست های رهبر معظم انقلاب از حوزویان بحث انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه است. یکی از عناصر مهم انقلابی ماندن حوزه، بحث مطالبه گری طلاب نسبت به رفع مشکلات مردم از طریق مجاری قانونی می باشد، نکته ای که کمتر طلاب به آن اهتمام می ورزند.

کسانی که در قم زندگی میکنند شاید در طول روز یک یا چند بار دیده باشند، وانتی بارهایی که مشغول میوه فروشی هستند باعث سد معبر و ترافیک شده اند و بعضا ایجاد مزاحمت کرده اند ولی از آن طرف باز مشاهده کرده اند که بعضی از مامورین رفع سد معبر شهرداری به بهانه جمع آوری این وانت بارها با رانندگان این وسائل که بعضا از روی ناچاری رو به این کار آورده اند،رفتار بسیار زننده و زشت داشته اند.

بعد از وقوع مرگ مرد میوه فروش وانت بار و خودسوزی یکی از پیمانکاران شهرداری، کانال های ضد انقلاب و معاند با نظام تلاش کردند که این حادثه را سیاسی جلوه دهند و به قول معروف از آب گل آلود ماهی بگیرند لذا مکررا فیلم جدل و بحث کردن مرحوم عباسی (راننده وانت میوه فروش) با مامورین شهرداری را پخش میکردند. خانواده مرحوم عباسی با این که چندین بار این رسانه های بیگانه و ضد انقلاب درخواست مصاحبه از آنها را داشتند از مصاحبه با آنها امتناع ورزیده و ضمن ابراز ارادت نسبت به نظام و انقلاب خواستار برخورد با عوامل این حادثه می شوند.

اساتید و طلاب انقلابی و مطالبه گر حوزه علمیه قم بی توجه به فضای مسمومی که توسط رسانه های بیگانه اتفاق افتاد، جهت شفاف سازی و مطالبه گری چرایی وقوع این دو حادثه تلخ و برخورد با عوامل مقصر، تصمیم گرفتند که جلسه ای را با حضور مسئولین شهر قم جهت شفاف سازی این دو اتفاق تلخ برگزار کنند.

با همکاری شورای شهر قم در عصر سه شنبه 24 مرداد ماه جلسه ای با حضور تعدادی از اعضای شورای شهر، معاون شهردار قم و شهردار منطقه 2 که حادثه در آن منطقه رخ داده بود با حضور اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم برگزار گردید.

از حقوق شهردار قم تا بررسی فیلم هایی که از صحنه حادثه در شبکه های مجازی پخش شده، چرایی عدم ورود خود شهردار به این موضوع، چرایی برخوردهای زننده مامورین شهرداری با دیگر وانت بارها که در سطح شهر به وفور دیده میشود، بررسی قضیه پیمانکاری که خودسوزی کرده بود (مرحوم شیخ علیزاده)، لزوم عوض کردن ساختار رفتار شهرداری با دست فروشان و.... از جمله مسائل مهمی بود که اساتید و طلاب انقلابی از مسئولین شهرداری قم مطالبه کردند.

جلسه حدود 3 ساعت به طول انجامید و بحث های چالشی جدی بین اساتید و طلاب مطالبه گر و انقلابی حوزه علمیه قم و مسئولین شهرداری قم شکل گرفت. جلسه بسیار صریح و بدون تعارفات برگزار گردید و طلاب مطالبه گر مشکلات را به طور شفاف و بدون رو دربایسی بیان میکردند و مسئولین شورای شهر و شهرداری قم توضیحات مختلفی ارائه کردند.

این نکته را نباید از یاد برد که این جلسه که به عنوان مطالبه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم از مسئولین، برای اولین بار بود که برگزار گردید که لازم است از اعضای شورای شهر قم و مسئولین شهرداری قم تشکر کرد که با تشکیل جلسه موافقت کردند و به مطالبه طلاب پاسخ دادند هرچند در مواردی پاسخ هایی که داده شد قانع کننده نبود ولی نفس برگزاری این جلسه که با مساعدت مسئولین شهری اتفاق افتاد بسیار خوب و ضروری بود. ان شاء الله این روند تعامل و مطالبه گری طلاب از مسئولین با برگزاری جلسات دیگر ادامه پیدا کند.

بعد از پایان جلسه طلاب انقلابی با خانواده مرحوم عباسی دیدار کردند و توضیحات خانواده مرحوم را هم استماع کردند. دادستانی قم در همان ابتدای قضیه وارد شد و تعدادی را دستگیر کرد تا در دادگاه به این قضیه رسیدگی شود.

ورود دادستانی باعث نشد که طلاب انقلابی از وظیفه مطالبه گری خود چشم پوشی کنند و همچنان پیگیر این قضیه هستند تا ان شاء الله حقی از کسی ضایع نشود و این به معنای تضعیف دادستانی نیست بلکه در جهت حمایت از آن است که قوه قضاییه بتواند با قدرت به این مسائل به وقوع پیوسته رسیدگی نماید.

* حجت احسان بخش

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها