أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۲۸۶۹۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
به ۳۳۰ روستای استان یزد با تانکر آبرسانی می شود و روستاهای بسیاری با مشکلات ناشی از کم آبی قنوات و چشمه ها مواجهند که نام آنها نیز یک به یک در اولویت های برقراری آبرسانی با تانکر قرار می گیرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، استان یزد که در مرکز فلات ایران واقع شده، دارای 1200 روستا است که پس از خشکسالی های 17 ساله این استان، بیشتر قنوات و چشمه هایی که منبع تأمین آب روستاها بودند خشک شده و یا کم آب شده اند.

پس از کاهش دسترسی به منابع آبی در روستاهای استان یزد، آبرسانی با تانکر به روستاهایی که وضعیت بغرنج تری نسبت به بقیه روستاها دارند در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر به 330 روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود.

در قالب طرح ملی حذف آبرسانی با تانکر و در جریان اجرای طرح های آبرسانی در اقصی نقاط کشور، در سال 92 به 7 روستای این استان با جمعیتی بالغ بر 7 هزار و 558 نفر آبرسانی شد. در سال 93 آبرسانی به 12 روستای این استان با جمعیتی بالغ بر 14 هزار و 329 نفر انجام گرفت. این روند در طول سال 94 ادامه یافت و در این سال آبرسانی به 14 روستای دیگر این استان با جمعیتی بالغ بر 17 هزار و 6 نفر اجرایی شد. در سال 95 با سرعت گرفتن روند آبرسانی به روستاهای کشور، به تعداد 44 روستای یزد با جمعیتی بالغ بر 39 هزار و 366 آبرسانی شد و اکنون که در میانه سال 96 قرار داریم به 330 روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود و روستاهای بسیاری با مشکلات ناشی از کم آبی قنوات و چشمه ها مواجه اند که نام آنها نیز یک به یک در اولویت های برقراری آبرسانی با تانکر قرار می گیرد.

* فقط 67 روستا از 1200 روستای یزد آب دارند

«محمد فاتحی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در این خصوص گفت‌: استان یزد در 20 سال گذشته با مشکل خشکسالی شدید مواجه بوده و منابع آبی بخصوص منابع آب روستایی در استان یزد افت شدیدی را در این سال‌ها داشته است.

وی افزود: بیشترین برداشت آب شرب روستایی استان یزد از سفره‌های آبی زیرزمینی بوده و تنها 67 روستاهای در استان یزد از آب انتقالی استفاده می‌کنند و بقیهٔ روستاها دسترسی به آب ندارند.

فاتحی تصریح کرد: از مسائلی که در زمینه تأمین آب روستاها با آن روبه‌رو هستیم، بحث نوبت‌بندی آب در روستاهاست که الان آب‌رسانی به 400 روستا در یزد به این وسیله انجام می‌شود و در روستاهایی که با جمعیت بالا روبرو هستند از جمله ده بالا و طزرجان، این نوبت بندی بیشتر به چشم می‌خورد و سعی شده به این وسیله کمبود آب مدیریت شود.

* کسری 400 لیتر در هر ثانیه در تأمین آب روستاها

وی خاطر نشان ساخت: منابع آب بیشتر روستاهای استان یزد از طریق چشمه‌ها و قنات‌ها تأمین شده و 422 منبع آبی، 333 حلقه چاه، 15 دهانه چشمه و 48 قنات تأمین آب شرب روستایی استان یزد را بر عهده دارند.

مدیر عامل آبفار یزد گفت: نیاز آبی در روستاهای استان یک هزار و 200 لیتر در ثانیه است و متاسفانه در حال حاضر تنها 800 لیتر آب در ثانیه در اختیار داریم و 400 لیتر دیگر را با کمبود مواجه هستیم.

* انتقال آب از خلیج فارس برای تأمین آب شرب روستاهای یزد

این مقام مسئول ادامه داد: از یک هزار و 200 روستا در استان یزد، 700 روستا تحت پوشش این شرکت هستند که بخش قابل توجهی از آب شرب مورد نیاز آن‌ها توسط تانکر تأمین می‌شود و با توجه به این کمبودی که در تأمین آب شرب روستاها با آن روبرو هستیم، در حال حاضر آب‌رسانی به 330 روستا به وسیله تانکر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: در حال حاضر کمبود آبی موجود در استان یزد به ویژه در بخش روستایی در حال تبدیل به بحران از تنش آبی شده و امید است با انتقال آب خلیج فارس و خط دوم انتقال روستاهایی که فاصله چندانی با این پروژه‌ها ندارند، از آب انتقالی بهره‌مند شوند. تا گوشه ای از مشکلات مرتفع شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها