أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۸۷۳۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
واردکنندگان بازار را ملتهب کردند
بعد از گرانی رسمی محصولات خودروسازان داخلی حالا نوبت به گرانی خودروهای وارداتی رسیده و مردم در واکنش به این گرانی دست از خرید کشیدند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن‌امروز»، در حالی که برخی واردکنندگان خودرو، ساز گرانی خودروهای وارداتی را به بهانه ساماندهی فرآیند واردات این محصولات کوک کرده‌اند، وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی هشدار داد با هرگونه افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها برخورد می‌شود.  البته وزارت صنعتی که اکنون مدافع مصرف‌کننده خودروهای وارداتی شده باید بداند واردکنندگان و فروشندگان خودرو همواره آخرین تصمیمات مسؤولان را رصد می‌کنند. به گزارش ایسنا، با این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به‌دلیل به خطر افتادن منافع‌شان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را از سر بگیرد، به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند به ‌دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف و این موضوع باعث کاهش عرضه و به‌دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد. این اقدامات و تلاش برای ملتهب کردن بازار خودروهای وارداتی موجب شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل قیمت‌ها، وارد عمل شده و نسبت به هرگونه برنامه‌ای برای افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها به واردکنندگان خودرو و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی هشدار دهد. این سازمان با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «قیمت‌های فروش خودروهای وارداتی در نمایندگی‌های رسمی (خودروسازان خارجی) و همچنین در بازار از سوی این سازمان رصد می‌شود و پس از بررسی و در صورت تغییرات غیرمنطقی قیمت‌ها، برخورد قانونی لازم اعمال خواهد شد». هشدار وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان خودرو در زمینه هرگونه تلاش برای افزایش قیمت‌ها در حالی است که به دنبال جوسازی برخی واردکنندگان در زمینه طرح ساماندهی واردات خودرو، قائم‌مقام این وزارتخانه نیز شخصا وارد عمل شده و اعلام کرد واردات خودرو متوقف نشده ضمن آنکه با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، ‌قیمت این محصولات نه تنها نباید افزایش یابد بلکه باید کاهش هم یابد. مجتبی خسروتاج در این زمینه اظهار کرد: خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در 4 ماه اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دوره مشابه سال قبل است که در صورت واردات در 6 ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود، زیرا عرضه نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است.

گرانی ۱۰ تا ۱۶ میلیونی خودروهای خارجی
بنا بر اذعان فعالان بازار خودرو، افزایش قیمت‌های نامعقول خودروهای خارجی عاملی شده تا مردم دست از خرید کشیده و منتظر تعیین‌تکلیف وضعیت واردات خودرو باشند. البته برخی واردکنندگان قصد ملتهب کردن بازار را دارند و این مساله بر قیمت خودروهای داخلی در بازار هم تاثیر می‌گذارد.  این روزها بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو باعث شده قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار افزایش قابل توجهی داشته باشد. بنا بر اذعان فعالان بازار خودرو، افزایش قیمت‌های نامعقول خودروهای خارجی عاملی شده تا مردم دست از خرید کشیده و منتظر تعیین‌تکلیف وضعیت واردات خودرو باشند. در حال حاضر قیمت توسان از 180 میلیون تومان به 196 میلیون تومان رسیده است. همچنین سراتو با افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 148 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت النترا هم با رشد 10 میلیون تومانی به 153 میلیون تومان رسیده است. البته علاوه بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی، پراید 111 هم از غافله گرانی‌ها عقب نمانده و هم‌اکنون با قیمت 23 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. فروشندگان خودرو دلیل افزایش قیمت این محصول را عرضه محدود آن توسط خودروسازان می‌دانند. در کنار افزایش قیمت محصولات خارجی، سایپا و پارس‌خودرو هم براساس مجوز شورای رقابت لیست جدید قیمت محصولات خود را تعیین و اجرایی کرده‌اند. بر همین اساس بازار راکد خودرو شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هم خواهد بود. در 3 ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح «ساماندهی واردات خودرو» در هیات دولت، متوقف کند هر چند واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد.

گرانی پراید و تیبا غیرمنطقی است
امسال نرخ خودروی داخلی قبل از خودروهای وارداتی بالا رفت و موجب اعتراض کارشناسان شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر مجلس به این نتیجه برسد که خودروسازان به جای مدیریت هزینه‌های سرباری تلاش می‌کنند هزینه‌های‌شان را از جیب مردم جبران کنند، قطعا تحقیق و تفحص جدیدی در مجلس به جریان خواهد افتاد. به گزارش خانه ملت، رمضانعلی سبحانی‌فر  گفت: افزایش اخیر قیمت پراید و سایر خودروهای ایرانی  به دلیل هزینه‌های سرباری این دو خودروساز انجام شد اما اگر هزینه‌های سرباری خودروسازان بالاست، مردم چه گناهی کرده‌اند که مجبورند این هزینه‌ها را با گران‌تر خریدن پراید و سایر خودروها جبران کنند؟ نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شورای رقابت با افزایش قیمت پراید، تیبا و سایر خودروهای ایرانی خارج از وظایفش رفتار کرده است، گفت: شورای رقابت در جایی باید ورود کند که انحصاری وجود داشته باشد در حالی که وضعیت فعلی صنعت خودروسازی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. این شورا باید شاخص‌گذاری کند نه اینکه قیمت‌گذاری کند. صنعت خودرویی کشور در وضعیتی است که شورای رقابت نباید قیمت‌گذار خودرو باشد بلکه عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را تعیین کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم یادآور شد: هیچ تغییری در کیفیت پراید و سایر خودروهای ایرانی ایجاد نشده که شورای رقابت قیمت‌ها را افزایش داد. وی خواستار ورود جدی  سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صنعت خودروسازی کشور شد و افزود: وقتی گفته می‌شود قیمت خودرو باید در نظام عرضه و تقاضا مشخص شود یعنی دستگاه‌های نظارتی باید حواس‌شان را بیشتر جمع کنند تا  خودروسازان نتوانند با کاهش عرضه، هم تقاضا را بیشتر از تولید نشان دهند و هم قیمت‌ها را صعودی کنند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان  و تولیدکنندگان باید به وظایف نظارتی خود به‌گونه‌ای عمل کند که خودروساز با احتکار خودرو یا ایجاد بازار حاشیه‌ای برای خود و شرکای بازارگردانش خواسته‌های خودش  را به مصرف‌کنندگان تحمیل نکند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها