امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۲۹۶۶۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
عرفان حلقه و اعدام محمدعلی طاعری در گفتگو با حجت‌الاسلام مظاهری سیف:
جریان حلقه مدعی ست که یک پدیده ای به نام شعور کیهانی یا هوشمندی الهی وجود دارد که هر کس به آن وصل شود به کمال خواهد رسید و به عرفان دست پیدا می کند و بیماری هایش درمان می شود. و کسانی که این اتصالات را دریافت نکنند، پس از مرگ نمی توانند از این دنیا خارج شوند و به صورت روح سرگردان در زمین باقی می مانند و به کالبد دیگران رسوخ می کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرویس اجتماعی فردا؛ محمد نگینی: محسنی‌ اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود که 29 مرداد برگزار شده بود گفت: حکم اعدام محمدعلی طاهری سرکرده عرفان حلقه صادر شده است. در خصوص فعالیت های این فرقه با حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف طلبه شاخصی که در حوزه علمیه در موضوع عرفان های نوظهور و عرفان های کاذب به صورت تخصصی فعالیت نموده و همواره در صحنه حضور داشته گفتگو کردیم. مدیر موسسه بهداشت معنوی که فعالیت های ایشان همواره مورد تشویق و حمایت مراجع اعظام نیز بوده است و جای خالی کم کاری هایی که در این زمینه احساس می شد را پر کرده اند. صحبت های شنیدنی در خصوص ماهیت عرفان حلقه و تفکراتی که در این حلقه ها مطرح می شد بیان کرده اند.

فردا: آیا می توان عرفان حلقه را از جمله عرفان های اسلامی محسوب کرد؟

عرفان حلقه یک جریانی ست که مدعی عرفان هست و توسط محمد علی طاهری بنا نهاده شده است. ولی وقتی به بررسی این عرفان می پردازیم متوجه می شویم که ادعاهای آن با واقعیت های عرفانی مطابق نیست. بنابراین عرفان حلقه در شمار عرفان های کاذب محسوب می شود.

فردا: حرف اصلی این عرفان کاذب چیست؟

جریان حلقه مدعی ست که یک پدیده ای به نام شعور کیهانی یا هوشمندی الهی وجود دارد که هر کس به آن وصل شود به کمال خواهد رسید  و به عرفان دست پیدا می کند و بیماری هایش درمان می شود. و کسانی که این اتصالات را دریافت نکنند، پس از مرگ نمی توانند از این دنیا خارج شوند و به صورت روح سرگردان در زمین باقی می مانند و به کالبد دیگران رسوخ می کنند.


شبهات عرفان حلقه باید پاسخ داده شود

فردا: یکی از اصلی ترین سوالات همین است، مدعی قدرت شافی بودن و شفا دادن هستند. آیا این به معنی ارتدادشان هست؟

خیر. این یک پندار است که این افراد مطرح کرده اند و وقتی هم روش شان نتیجه نمی دهد و جامعه پزشکی آن را نمی پذیرد آنها را محکوم می کنند که مافیای دارو هستند و عرفان حلقه دکان پزشکان را تعطیل می کند برای همین با آن مخالفت می کنند. این اختلال پارانویاست که خودشان را خیلی خاص و فوق العاده می بینند و دیگران را نفهم و دشمن خود می پندارند. به هر حال به خاطر یک چنین بیماری و اختلالی نمی توان گفت که مرتد شده اند.

مشکلات عرفان حلقه دو گونه است بخشی از آنها مباحثی است که مطرح کرده اند که قابل نقد و بررسی است و البته در بین آنها مطالب الحادی هم وجود دارد اما اینها مشکل بزرگ نیست، چون اساتید حوزه و دانشگاه به اینها پاسخ داده اند تحقیقاتی انجام شده کتاب هایی نوشته شده و پایان نامه هایی انجام شده است. اینکه برخی از رسانه های خارجی می گویند او زندان عقیدتی است و شعار آزادی بیان می دهند، انها اصلا متوجه مسائل عرفان حلقه نیستند.

مشکل اصلی حلقه در بخش دوم ادعاهای آن یعنی ادعاهای عملی و مداخلاتی است که در زندگی و سلامت مردم انجام داده است. آنها برنامه هایی برگزار می کنند که در آن می کوشند افراد را به شعورکیهانی وصل کنند و جن ها و ارواح سرگردان را از آنها خارج کنند. این کار است که مشکلات فراوانی را ایجاد کرده که دیگر با بحث و گفتگو حل نمی شود.

طاهری و مریدانش مدعی بودند که غالب افراد به سبب جن ها و یا ارواح سرگردانی که در درون شان هست، بیمار هستند و از طریق اتصال های انها جن ها و یا ارواح برون ریزی و خارج می شوند، و به این ترتیب بیماری ها بهبود خواهد یافت و موانع رسیدن به کمال و عرفان نیز برطرف خواهد شد.

اقدامات عملی آنها که حاضر نیستند درباره اش وارد بحث و مناظره علمی شوند، مشکلاتی را فراهم کرده است. حالا یا بر اثر تلقین یا هرچیز دیگر الان افراد زیادی هستند که دائم احساس می کنند جن یا روح آنها را آزار می دهد یا در کالبد آنهاست و زندگی شان مختلف شده است.
برخی از اعضای حلقه 4 سال است که در امریکا دفتر زده اند و تلاش می کنند ادعاهای خودشان را اثبات کنند، اما هنوز  هیچ اتفاقی صورت نگرفته است و هیچ مرکز علمی تاییده ای برای این نوع درمان نداده است. این اقداماتی که انجام داده اند منجربه به فجایع وحشتناکی در برخی از اعضا عرفان حلقه شده است.

فردا: خب این عقیده قبل از ایشان در طول تاریخ نیز مطرح شده است.

بله مطرح شده است. و چیز جدیدی نیست. هنوز هم در قبایل بدوی افریقا کسانی هستند که فکر می کنند علت بیماری رسوخ ارواح خبیث در بیمار است و سعی می کنند با رقص های آیینی روشن کردن آتش و یا زدن بیمار آن ارواح را خارج کنند. ولی این بار ایشان یک اسم جدیدی به نام سایمنتولوژی برای این روش انتخاب کرده است که عنوان فریبنده ای ست. البته حرف های ایشان به قدری پوچ هست که بسیاری از کسانی که در کلاس های ایشان می رفتند به پوچی این ادعاها پی می بردند. و از هزاران نفری که با جاذبه های جن گیری و درمان گری به کلاس های حلقه میرفتند الان چند صد نفر هم برای آنها باقی نمانده است.


ماجرای عضو "عرفان حلقه" که خودکشی کرد

فردا: اثرات منفی ای که عرفان حلقه در زندگی افراد داشته چه بوده است؟

ببینید افرادی که از اعضا عرفان حلقه بودند گزارش های عجیب و غریبی می دهند. می گویند در درون ما یک جنی وجود دارد، یا در خانه مان زندگی می کند. خب البته اینها شاید از نظر روانشناسی اختلالات اسکیزوئید باشد که همان توهمات دیداری و شنیداری است، شاید هم موضوع دیگری است. به هر حال باید کار علمی دقیق و کنترل شده ای درباره آسیب های عرفان حلقه انجام شود اما انچه مسلم است اینکه این مشکلات به وجود آمده و مردم را شاکی کرده است.

این را هم باید تاکید کنم، الان بزرگ ترین مشکل عرفان حلقه شبهات نیست. چرا که آن شبهات پاسخ داده می شوند و کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات هستند، وقتی یک نفر به این باور رسیده که یک جن در درون او زندگی می کند خب این اثری ست که با شبهه حل کردن رفع نمی شود. اینجاست که  می بینیم در عرفان حلقه به سلامت افراد و تمامیت جسمانی افراد تعرض کرده است.

فردی را می شناسیم که سالها پیش در عرفان حلقه حضور یافته و بعد گفته اند برای بهبودی بیماری باید این حلقه ها را بگیری و اتصال برقرار کنید. این شخص می گوید احساس کرده که موجوداتی در حال خارج شدن هستند. و البته همچنان این خروج سالهاست که ادامه دارد و در شرایط مختلف و در خیابان ممکن است که این احساسات برون ریزی برای آنها رخ بدهد. و زندگی این فرد مختل شده است.

من با پدری صحبت می کردم که در عرفان حلقه به دختر وی گفته بودند ما جهان هایی را یکی پس از دیگری طی خواهیم کرد و در نهایت خدا می شویم و دیگر نیازی به خدا نخواهیم داشت. این تفکرات به این دختر القا شده و او خودکشی می کند و قبل از خودکشی به دوستش می گوید من در جهان بعدی هم نخواهم ماند و آنجا هم خودکشی خواهم کرد و می روم تا به آخرش برسم. ببینید این تبعات وحشتناک عرفان حلقه ست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها