يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۰۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
شركت پنهاني خاتمي در انتخابات مجلس آن هم در آخرين ساعات رأي گيري و در دهات اطراف دماوند، محافلي را كه همسو با وي خواستار تحريم انتخابات شده بودند، كلافه و شاكي كرده است. متقابلاً كساني چون ابطحي و شكوري راد تلاش كردند به توجيه جا زدن خاتمي بپردازند. خاتمي در حالي كه تأكيد كرده بود اصلاح طلبان نمي توانند و نبايد در انتخابات شركت كنند و حضور بي معناست، خود در روستاي «وادان» رأي داد.
گزارشي كه مي خوانيد مربوط به مجادله ميان معترضان و برخي حاميان خاتمي است اما بايد توجه داشت كه اين گريه بر سر قبر بدون مرده، آسان ترين كار افراطيون و جريان نفاق براي به حاشيه راندن حضور كم نظير و دشمن شكن مردم در انتخابات و شكست پروژه تحريم است.
محمدعلي ابطحي در توجيه رأي دادن خاتمي و بدون اشاره به موضع تحريمي اخير وي نوشت: من پيش بيني مي كردم كه آقاي خاتمي در انتخابات شركت مي كند و عدم شركت را يك اشتباه استراتژيك مي پنداشتم دلايلم هم اين بود كه در اين انتخابات براي اولين بار بود كه حاكميت نه تنها اصراري بر شركت اصلاح طلبان نداشت، بلكه اگر نوشته هاي كيهاني را وجهه آشكار اين تصميم بگيريم، اصرار بر عدم شركت اصلاح طلبان و حذف نهايي اين تفكر از صحنه سياسي را مي شد به وضوح ديد.
ابطحي با اذعان به بي تأثيري خاتمي در ميزان مشاركت مردم تأكيد كرد: شركت و عدم شركت آقاي خاتمي و ديگر بزرگان اصلاح طلبي هم در تعداد رأي در انتخابات مجلس چندان مؤثر نبود و تنها به جدا شدن از بدنه مردم منجر مي شد و در برابر همه خطرات خارجي و داخلي آينده تمام سنگيني آن بر دوش اصلاح طلبان بود... رأي دادن خاتمي اشتباه نبود. ايجاد باورهاي قبلي كه خاتمي در انتخابات شركت نمي كند اشتباه بود كه اگر آقاي خاتمي مشاوراني داشت كه اين توضيحات را از قبل انتخابات مي دادند، و يا از مواضع شتابزده جلوگيري مي كردند، بار اين شوك موجود را كم مي كرد. اين نوشته البته به معناي اهانت به هيچكس نيست.
اما علي شكوري راد برخلاف ابطحي رأي دادن خاتمي را براي غالب اصلاح طلبان و سبزها غيرمنتظره و تكان دهنده توصيف كرد و نوشت: غيرمنتظره و تكان دهنده بود. بخصوص براي كسي مانند من كه حداقل دوبار و آخرين بار همين دو هفته پيش حضوراً از او در اين مورد پرسش كردم و در هر دو بار ايشان تأكيد كرد كه قصد شركت در انتخابات را ندارد و البته هر دوبار هم از اينكه گفته شود او انتخابات را تحريم كرده است اظهار ناخشنودي مي كرد و پروا داشت. اغلب دوستان اصلاح طلب اين موضع او را قبول داشتند و مي ستودند... خاتمي اين بار نيز نخواست يا نتوانست قهرمان باشد. پيش از اين نيز بارها او را تجربه كرده بوديم. گفته بود براي بار دوم نامزد نخواهد شد، ولي نهايتاً شد. گفته بود اگر قوانين دو قلوي اختيارات رئيس جمهور و اصلاح قانون انتخابات تصويب نشود استعفا خواهد داد، ولي نداد و يا اينكه گفته بود زير بار برگزاري انتخابات مجلس هفتم با آنهمه رد صلاحيت ها نخواهد رفت، ولي رفت.
شكوري راد ادعا كرد «خاتمي از خوف اينكه مبادا راي ندادن او آب به آسياب كساني بريزد كه با تمام قوا روزنه هاي اصلاح را مسدود مي كنند» اما توضيح نداد كه اين درك و شعور چرا تا بدين حد دير پديد آمده و فتنه گران و نفاق جديد اصطلاحاً هم چوب و هم پياز را با هم خورده اند؟! و چرا اين احساس تكليف دفعتاً و مخفيانه و بي توضيح پديد آمده است.
اما صرف نظر از توجيهات برخي اطرافيان خاتمي، محافل ضد انقلاب به شدت از جا زدن خاتمي و سكه يك پول كردن تحريم چي ها - كه خود تدارك كننده بهانه آنها بود- كلافه شده اند.
نيك آهنگ كوثر كاريكاتوريست سابق نشريات زنجيره اي در اين باره نوشت: از خاتمي بايد در حد خودش انتظار داشت اما واي به ماله كشانش... خاتمي بارها بايد مي ايستاد و نكرد بنابراين اين بار هم از رأي دادنش تعجب نكردم. تعجب من از كساني است كه به او دل بسته بودند! خاتمي خيانت نكرد بلكه نمادي كه خيلي ها از خاتمي در ذهن ساخته بودند به آنها خيانت كرد. براي يك بار دست برداريد از اين تنظيم قلم تان با سياستمداران! من تعجب مي كنم از همكاران روزنامه نگاري كه امروز ماتم گرفته اند و دارند خودشان را به در و ديوار مي كوبند كه تكذيبيه اي از خبر رأي دادن خاتمي بيابند! فردا دير است! مي توانيد امروز اين آويزان بودن را كنار بگذاريد؟ از اينكه اندكي تلخ شده ام مرا ببخشيد، اما نمي توانم احساس غم شما را درك كنم!
برخي نويسندگان اپوزيسيون همكار در شبكه بالاترين نيز مطالبي از اين دست نگاشته اند:
- آقاي شجاع- باز هم كه خراب كردي بابا! مرد حسابي اين دفعه قرار نبود حركتي از خودت نشون بدي، فقط كافي بود اين دفعه كاري نكني!!!
- نام جديد اين آقا، آقاي شيلنگ است كه سر تا پاي همه ما را آب گرفت(!)
- خاتمي سالهاست كه مرده و ما نمي خواستيم باور كنيم. يادم مياد سروش درباره اش گفته بود مذبذب.
- ايشان در انتخابات رأي داد و خبر تأييد شد. او جنبش سبز را خاك سپاري كرد. چه قدر گفتيم او حقوق بگير و بزك كرده سيستم است. او مبارز نيست بلكه كلاهبردار حرفه اي است اما گوش نكردند.
- من خوشحالم كه خاتمي راي داد. او همواره داراي رفتار متناقض بود و يكي به نعل و يكي به ميخ مي كوبيد. ديگر بساط دور و پي ايشان تمام شده. وقتي كساني مثل مسيح علي نژاد كه هميشه تمام قد از اصلاح طلبان دفاع مي كردند مي گويند پس از رأي دادن خاتمي تحقير و شكسته شديم، مي توان گفت كه او ديگر وجهه خود را از دست داده و حالا مي فهمم كه چرا كروبي و موسوي در حصرند اما خاتمي آزاد است؟!
- زهرا اشراقي همسر محمدرضا خاتمي: خبر بسيار سنگيني بود دوستان.
- شرم بر تو اي مار خوش خط و خال! دوستان بياييد از اين به بعد او و خبرهاي او را بايكوت كنيم.
- خاتمي كاري كرد كه به ريش جنبش سبز بخندن. پس چي شد اون شرط و شروط؟
- نمي دانم جالب است يا نه اما مي دانم كه مدام در بادبان هاي پر از سوراخ مي دميم. بنده خدا استوره [اسطوره] ما خيلي به خودش فشار مياره اما اين كاره نيست. بيچاره با هزار زبون ميگه كه آدم دادن تاوان مبارزه نيست. ما هر دو بدشانسيم. ايشون بايد تو پاريس به دنيا مي اومد.
- حق با حسين شريعتمداري بود. هي اين شريعتمداري و يارانش مي گفتن كه اين آقا منافقه ما باورمون نمي شد اما اون خودش امروز با رأي دادن اين رو ثابت كرد.
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها