به گزارش پایگاه 598، اوايل هفته گذشته محمدعلی نجفی در حکم‌هايي سميع‌الله حسينى‌مکارم را به معاونت مالى و اقتصاد شهري، حجت ميرزايى را به معاونت برنامه‌ريزى، توسعه شهري و امور شورا، محسن پورسيدآقايى را به معاونت حمل‌ونقل و ترافيک و مهدى حجت را به معاونت شهرسازى و معمارى خود در شهرداري منصوب کرد. از اين چهار نفر مهدي حجت متولد ١٣٢٨، پورسيدآقايى متولد ١٣٤٠، حجت ميرزايي متولد ١٣٤٩ و حسينى‌مکارم متولد ١٣٣٩ است.

به همین دلیل بود که اصلاح طلبان در اولین روز کاری هفته جاری در جلسه ای غیر علنی انتقادات خود را نسبت به انتصابات نجفی مطرح کردند. به گزارش شرق در این جلسه اعضای شورا بر روي موضوعاتي همچون سن‌وسال و برخي حواشي ازجمله‌ بودن در فهرست املاک نجومي بحث و گفت و گو کردند.

علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران در توييتي اعلام کرد که «در جلسه غيررسمي با شهردار تهران دکتر نجفي در حال گفت‌وگو هستيم، بخش عمده بحث مربوط به انتصابات است». اعطا در توييتي ديگر دراين باره نوشت: «از جمله مواردي كه در جلسه با شهردار مطرح شد، تأكيد مجدد اعضاي شورا بر استفاده از جوانان و بانوان در مديريت شهري بود».

الهام فخاري نیز گفت: «اعضاي شوراي شهر درباره انتصاباتي که هفته گذشته از سوي شهردار تهران انجام شد به گفت‌وگو با شهردار پرداختند و همچنين درباره بهره‌گيري از ظرفيت زنان و جوانان نيز پيگير مطالبات خود از شهردار تهران شديم».

این در حالی است که اصلاح طلبان در هفته گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران انتقادات خود را به صورت علنی مطرح کرده بودند.

در این راستا شهربانو اماني گفته بود: در همين مسير و با توجه به انتخاب‌هايي که براي پست‌هاي مديريتي شهرداري تهران انجام مي‌شود مطمئنم شهردار تهران بيش از ما دغدغه انتصاب افراد شايسته در پست‌هاي مديريتي شهرداري تهران را دارند. بنابراين همان‌طور که در ديدار يادگار امام مطرح شد، از افرادي که شائبه کوچک‌ترين فساد مالي دارند، نبايد استفاده شود.

حجت نظري، عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه «شهرداري تهران با توجه به حجم مشکلاتي که دارد، نيازمند است از مديران جوان‌تر استفاده کند» گفت: «ميانگين سني معاونان دکتر نجفي که تا به الآن معرفي شده‌اند، کمي از انتظار بنده بيشتر بود و معتقدم براي تصدي معاونت‌ها، رؤساي سازمان‌ها و شهرداران مناطق بايد از نيروهاي جوان‌تر و کساني که تخصص و انگيزه‌ بيشتري در اداره‌ امور دارند، استفاده شود.»

وي با بيان اينکه در چهار انتصاب اول دکتر نجفي، فقط يکي از معاونان ايشان در سني هست که مي‌توان انتظار چابکي بيشتري از او داشت، گفت: «انتظار بحقي است که با نمايندگاني که با رأي مردم انتخاب شده‌اند، در انتصاب مديران ارشد و حتي مديران مياني مشورت صورت بگيرد و اين‌گونه مشورت‌ها به ويژه با کميسيون‌هاي تخصصي شورا به اين معني نيست که منتخبان مردم نظر خود را به شهردار تحميل مي‌کنند.»

محمد عليخاني، رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران نیز در تذکري به شهردار تهران گفت: «طبق قانون مصوبه سال 95 به کارگيري بازنشستگان در شهرداري ممنوع است و متاسفانه شاهد هستيم 3 نفر از معاونين جديد شهردار تهران بازنشسته هستند.»

وی خاطرنشان کرد: طبق تبصره شماره یک قانون عدم بکارگیری بازنشستگان، صرفا ایثارگران، فرزندان شاهد و جانبازان هفتاد درصد به بالا و بازنشسته‌های نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و یا دارندگان مجوز خاص از سوی رهبری شامل استثنا در این قانون هستند.

محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران نيز در واکنش به صحبت‌هاي عليخاني تصريح کرد: « ای کاش آقای نجفی هر چهار معاون خود را از بازنشستگان انتخاب می‌کرد تا به یک باره برای همه آنها مجوز اخذ کند».

دیروز محمد علیخانی درباره بازنشسته بودن سه نفر از معاونان شهردار تهران گفت: اعضای شورا این موضوع را پیگیری خواهند کرد و پرونده این سه معاون بازنشسته شهردار به کمیسیون حقوقی شورا برای بررسی بیشتر ارسال خواهد شد.

وی افزود: براساس بررسی‌هایی که توسط بنده صورت گرفته است، اشتغال سه معاون بازنشسته شهردار تهران غیرقانونی است، ولی درهر صورت باید کمیسیون حقوقی شورا بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کند.

افزایش انتقادات نسبت به تصميم‌ های سران اصلاحات

همچنين پس از آنکه مرتضي حاجي به عنوان مديرعامل روزنامه همشهري منصوب شد، سيل انتقادات نسبت به اين تصميم‌گيري سران اصلاحات از سوي نيروهاي جوان اصلاح‌طلب که خود را چندين و چند سال پشت درهاي بسته پيشرفت در اين جناح سياسي مي‌بينند، روانه شد. حاجي وزير آموزش و پرورزش دولت اصلاحات بوده و در آستانه 70 ساله است.

به همین دلیل بود که محمد رضا تاجیک، مشاور رئیس دولت اصلاحات هفته قبل در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره اصلاح طلبی آرمانی تمایز قائل شده و گفته بود:

«ما جریان اصلاح‌طلبی ...اصلا مناسبات قدرت سببی، نسبی و موروثی نداریم. این‌گونه نیست که عده‌ای به نام ژنرال‌ها قدرت را قبضه کنند و کلیت اصلاح‌طلبی را از آن خود بدانند. جریان اصلاح‌طلبی، جریانی سیال، نخبه‌پرور و پر از انسان‌های باطروات و دارای اندیشه است. باید در این فضا چرخش نخبگان به‌طور اصولی اجرا و اجازه داده شود افراد نخبه‌تر بر سریر تصمیم‌گیری و تدبیر بنشینند؛ نه یک‌عده چهره‌های تکراری که هر موقع سفره قدرت پهن است حضور دارند».

استفاده از افراد بالاي 60 سال تا جايي شدت يافت که جواد امام، از جمله نزديکان به رئيس دولت اصلاحات در توئيتي نوشت:‌ «بس کنيد! به کار گيري افراد بالاي 65 سال را ممنوع کنيد. تا کي ملت بايد شاهد حضور بازنشستگان، سالخوردگان در دولت ونهادهاي عمومي باشند.»

با این وضعیت، باید دید در ادامه ارتباط شورای شهر و شهردار تهران به چه سمتی خواهد رفت. اما یک نکته مشخص است و آن اینکه اعضای شورا اگر چه انتقادات خود را آغاز کرده اند اما فعلاً چندان تمایلی برای به چالش کشیدن شهردار ندارند.