يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۰۴۶۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۲     ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
به همت خانه طلاب تهران
در این هم اندیشی که پیرامون بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه علمیه تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه 598، در این هم اندیشی که پیرامون بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه علمیه تهران برگزار شد، 6 نفر از طلاب، به طرح دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند و در پایان، طلاب حاضر، از محضر آیت الله تحریری بهره مند شدند.

 حجت الاسلام شیرمحمدی، طلبه مدرسه علمیه مشکات، با اشاره به تأکید ویژه ای که رهبری روی مسائل درسی داشتند، گفت: «این تاکید، از این جهت بوده که مبادا تحول و ورود به حیطه های سیاسی و اجتماعی موجب کمرنگ شدن علمیت طلاب شود. مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای مجلس خبرگان رهبری داشتند فرمودند: وقتی می گوییم تحول به این معنی نیست که نیمه سوادها و بی سوادها آن را انجام دهند. حال جای این سوال مطرح است که مصداق این صحبت کیست؟ اگر طلاب پایه و مقدمات باید این تحول را ایجاد کنند، این دو بیان چگونه با یکدیگر قابل جمع است؟»

حجت الاسلام منصوری، طلبه مدرسه خاتم الاوصیاء، ضمن اشاره به وظایفی که حوزه هنوز نتوانسته انجام دهد، نقایص مدیریت حوزه را زمینه ساز این چالش دانست و گفت: «باید به دنبال راه کاری برای این باشیم که بدنه حوزه را به مدیریت حوزه پیوند بزنیم.»

در ادامه، حجت الاسلام فشندی طلبه مدرسه بقیة الله، ضمن مقایسه دیدار اخیر با دیدار سال گذشته حوزه تهران،  بیان کرد که حضرت آقا اصرار داشتند که با طلاب حوزوی دیدار کنند تا صحبت های آنان را بشنوند. در این دیدار، لبّ مطلب این بود که این نکته را به محضر ایشان برسانیم که طلاب، به بلوغ انقلابی خود رسیده اند و این امر محقق شد.

وی در پایان، دو نکته از فرمایشات رهبری را حائز اهمیت بیشتر دانست: اول اینکه طلبگی راه انبیاست با تمام توفیقات و مشقات و نصرت ها و در این راه نباید معطل کسی ماند. دوم اینکه پیش برندگی حوزه بر عهده خود طلاب جوان است اگرچه مسئولین نیز باید وظیفه خود را انجام دهند. جمع این دو نکته یعنی برای ساختن حوزه مطلوب ما طلاب جوان باید بدون در نظر گرفتن موانع و با امید و عزم، آستین بالا بزنیم و دست به کار شویم.

حجت الاسلام شاهنوش، تعریف انقلابی بودن و نسبت آن با عرصه علمی را موضوع بحث قرار داد. و گفت: «باید انقلابی بودن را معنا کنیم، آیا می توان میرزای شیرازی را هم انقلابی دانست؟ ایشان با فتوای خود انقلابی به پا کرد، می خواهم بگویم که با تقویت عرصه علمی هم می توان انقلاب کرد. من قبول دارم که مدیریت حوزه دارای اشکال است ولی این تمام مطلب نیست، این نقایص را خودمان باید برطرف کنیم کما اینکه آقا فرمودند ولی به فرمایش ایشان 10-15 سال آینده همین مدیریت به عهده شماست اگر بعد علمی را قوی نکرده باشیم می خواهیم چه کنیم؟»

آقای بیگدلی، طلبه مدرسه بقیة الله، به این نکته پرداخت که تحول یعنی بدانیم وظیفه حوزه علمیه در عصر انقلاب چیست و برای درک ضرورت تحول، باید ضرورت نیاز به انقلاب اسلامی و جامعه اسلامی را درک کرد. اگرچه قصور و کوتاهی در نسبت حوزه و انقلاب اسلامی دو طرفه است و باید انقلاب را برای حوزه و حوزه را در تراز انقلاب شناساند.

حجت الاسلام قمی به عنوان سخنران بخش پایانی تریبون آزاد این همایش گفت: مبارزه را باید حس کرد، مبارزه برای هر جا متناسب باید باشد، مبارزه در جنگ نظامی و جنگ نرم فرق دارد، مبارزه در جبهه حق در کنار انبیاء ساز و کار خودش را دارد. باید مبارزه را باور کرد باید این نهال قد کشیده را با معرفت آبیاری کرد تا تنومند شود.

وی در ادامه، مروری بر بیانات امام خمینی ره و امام خامنه ای در رابطه با موضوع مبارزه داشت و به این سوال رسید که آیا واقعا ما در این مبارزه شریک هستیم یا نه؟ محاسبه نفس کنیم، خودمان را بسنجیم. باید امام را دوباره شناخت و خود را با مقیاس امام خمینی ره محک زد تا بفهمیم در کجای جبهه حق قرار داریم و مسئولیتمان چیست؟

این همایش با سخنرانی آیت الله تحریری، تولیت محترم مدرسه علمیه مروی، پایان پذیرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها