کد خبر: ۴۳۰۴۶۷
زمان انتشار: ۲۰:۰۷     ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
سید پرویز فتاح:
اینکه ما از ایران و از صدقات و انفاقات مردم ذره‌ای به دیگر کشورها منتقل می‌کنیم کذب است. ما براساس حکم شرع و قانون نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم.
به گزارش پایگاه 598، «سیدپرویز فتاح» از آن مدیرانی است که اقداماتش  از ابتدای انتصاب در سمت ریاست کمیته امداد خبرساز شده و هر از گاهی اظهاراتش در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. اعلام خبرهایی مبنی بر فروش ساختمان اصلی کمیته امداد در سوهانک و فعالیت در ساختمان جدید در منطقه آزادی و همچنین انتقاد از سهم اندک فقرا در بودجه 95 کشور تنها بخشی از نقل قول‌هایی است که از زبان فتاح در رسانه‌ها منتشر شده و حواشی گوناگونی داشته است.

گزیده ای از مصاحبه رئیس کمیته امداد با روزنامه وطن امروز را در ذیل می خوانید:

در سال 94 تمام صدقاتی که جمع‌آوری کردیم، اعم از صندوق‌های خانگی، صندوق‌های معابر عمومی و صندوق‌هایی که در اماکن سرپوشیده مانند فرودگاه‌ها، راه‌آهن و مترو قرار دارند، 270 میلیارد تومان بود، در حال حاضر هم با رشدی چند درصدی همان روال را پیش می‌بریم.

 صدقات سهم‌بندی می‌شود. مقداری برای مسکن، ازدواج و مصارف فرهنگی خانواده‌ها و حتی بخش کوچکی برای وام قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای این کار هم استفتا کردیم و گفتند اشکال ندارد، بنابراین تمام وجوهات جمع‌آوری شده در محل مورد نظر هزینه می‌شود و همه آن هم با مدارک حسابداری و با شفافیت انجام می‌شود که همه بازرسان و نهادهای نظارتی آمار و ارقام آن را در اختیار دارند. جالب اینجاست که ما بیش از همه نهادهای دولتی تحت بازرسی و نظارت هستیم، چرا که علاوه بر نهادهای نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، از مکانیسم‌های نظارتی دفتر مقام معظم رهبری هم بهره‌مند هستیم

هر استان و هر شهر صدقه خود را دارد که در همان محل هزینه می‌شود یعنی پس از بازشماری در سرفصل‌های تعیین شده و در همان شهر هزینه می‌شود.ما مجاز نیستیم صدقات را از یک شهر به شهر دیگر  یا استان دیگری منتقل کنیم.

الگوی امداد در سایر کشورهای متقاضی بخوبی جواب داده است .در کشورهای لبنان، تاجیکستان، سوریه و افغانستان دفتر داریم .بدون آنکه نیازی به کمک مالی ما داشته باشند، چرا که همه هزینه‌های اجرای این الگوها را خودشان تامین می‌کنند و البته درآمدشان هم که گاه مقدارش زیاد است خودشان در همان کشورها مصرف می‌کنند.

اینکه ما از ایران و از صدقات و انفاقات مردم ذره‌ای به دیگر کشورها منتقل می‌کنیم کذب است. ما براساس حکم شرع و قانون نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم.

درباره بودجه مشکلات متعددی وجود دارد، به‌عنوان نمونه سهم افراد تحت پوشش کمیته امداد برای بیمه تامین اجتماعی هم لحاظ نشده است و بحث اصلی ما این است که قانون باید سهم فقرا را تفکیک کند تا دیگران نتوانند به آن تنه بزنند.در حال حاضر 70 هزار مددجوی کمیته امداد دانشجوی دانشگاه آزاد هستند که اگر ما بودجه این کار را از محل کمک‌های مردمی فراهم نکنیم همه آنها از تحصیل باز خواهند ماند. پرسش من از نمایندگان و دولت این است که منابع چنین موارد مهمی در کجای بودجه 95 دیده شده است؟

در حال حاضر در بودجه عنوان شده یارانه 3 دهک بالای جامعه در طرح هدفمندی قطع شود تا این مبالغ به یارانه نیازمندان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه شود. قانون هم وضع شده و حتی ابلاغ هم صورت گرفته است اما اجرایی نشده است.

مجموعه کمک‌هایی که ما از مردم و دولت دریافت می‌کنیم کفاف جامعه تحت پوشش را نمی‌دهد. این مهم‌ترین دغدغه من است. این موضوع را در مجلس هم عنوان کردم. اقدامات ما در مجموع ناکافی است یا به تعبیری زور ما به فقر نمی‌رسد. این معضل قامت و وسعتی پیدا کرده که هرچه تلاش می‌کنیم و از دولت کمک می‌گیریم حریف آن نیستیم و اقدامات ما ناکافی است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها