کد خبر: ۴۳۰۶۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
طبق آمار بانک مرکزی، نسبت بودجه عمرانی محقق‌شده در چهار ماهه اول امسال به کل درآمدهای محقق‌شده ۱/۷ درصد بوده که نشان می‌دهد دولت ۹۸/۳ درصد از کل درآمدهای خود را به بخش جاری اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه 598، کیهان درباره بی‌انضباطی مالی دولت گزارش داده است:‌ طبق آمار بانک مرکزی، نسبت بودجه عمرانی محقق‌شده در چهار ماهه اول امسال به کل درآمدهای محقق‌شده ۱/۷ درصد بوده که نشان می‌دهد دولت ۹۸/۳ درصد از کل درآمدهای خود را به بخش جاری اختصاص داده است.

براساس آخرین ارقام عملکرد بودجه سال ۹۶ در قالب گزارش وضعیت بودجه عمومی (به استثنای درآمدها و پرداخت‌های اختصاصی) بانک مرکزی، مجموع درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه امسال ۲۹ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بوده که طبق برش چهار ماهه پیش‌بینی بودجه باید ۳۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان درآمد وصول می‌شد.

در بخش درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (که شامل منافع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و فروش اموال منقول و غیرمنقول و همچنین واگذاری طرح‌های عمرانی می‌شود) شرایط به‌گونه‌ای است که عدم تحقق درآمدها دراین بخش هم مشاهده می‌شود.

در مجموع، درآمدی که قانون بودجه در این بخش پیش‌بینی کرده است ۱۱۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی عملکرد چهار ماهه ۴۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان است، اما درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در کل ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش فارس، در بخش واگذاری درآمدهای مالی درآمد دولت ۱۷ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان محاسبه شده که طبق پیش‌بینی چهار ماهه ۹۶ باید ۱۸ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان وصول می‌شد که البته اختلاف چندانی بین درآمد محقق‌شده با پیش‌بینی چهار ماهه نیست.

تا اینجا ارقام اعلام شده مربوط به درآمدهای دولت بود اما در بخش پرداخت‌ها، پرداخت‌های هزینه‌ای (جاری) در چهار ماهه اول سال ۹۶ به رقم ۷۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده که ۷۱ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان پرداخت‌های هزینه ملی و دو هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان پرداخت‌های هزینه‌ای استانی بوده است.

رقم کل پرداخت‌های هزینه‌ای (جاری) در قانون بودجه سال ۹۶، حدود ۲۵۳ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان است و برآورد چهار ماهه ۸۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان است. در بخش پرداخت‌های عمرانی، در مجموع پیش‌بینی بودجه امسال ۷۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان است که در چهار ماهه امسال باید ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می‌شد، اما در این مدت تنها هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. به عبارت‌دیگر کمتر از یک بیستم پیش‌بینی بودجه در بخش عمرانی پرداخت شده است.

گفتنی است مجموع این سه رقم از درآمدها (درآمدهای مالیاتی، درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری درآمدهای مالی) معادل ۷۳ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان می‌باشد و مجموع پرداخت‌های عمرانی در همین چهار ماه نیز معادل هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب، نسبت بودجه عمرانی محقق‌شده در چهار ماهه اول امسال به کل درآمدهای محقق‌شده ۱/۷ درصد بوده است و به عبارت‌دیگر دولت از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیرماه ۹۶ در مجموع ۹۸/۳ درصد از کل درآمدهای خود را به بخش جاری اختصاص داده است.

با روند فعلی تحقق بودجه ۷۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای بخش عمرانی بسیار بعید به نظر می‌رسد، هرچند که دولت در سال گذشته به یکباره در اسفندماه حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص داد و توانست تا حدودی پیش‌بینی بودجه را محقق کند.

تراز عملیاتی بودجه در چهار ماهه اول امسال، منفی ۴۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و تراز عملیاتی و سرمایه‌ای نیز، منفی ۱۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها