يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۰۷۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس منتقد استانداران و مدیران استانی پروازی هستند و تاکید دارند دولت باید به این مسئله ورود و آن را برطرف کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «استاندار و خانواده وی بایستی در محل مأموریت خود به طور کامل و با همه وجود برای خدمتگزاری مستقر شود».

این جمله از زبان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه شب گذشته هیئت دولت بیان شد و بلافاصله هم محمود واعظی رئیس دفتر وی پس از اتمام جلسه در جمع خبرنگاران به بازگویی آن پرداخت و خاطرنشان کرد: 

«رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند خانواده استانداران نیز به همراه آن استاندار به آن استان بروند، چرا که ما استاندار پروازی نمی‌خواهیم و استاندار پروازی نمی‌تواند به‌درستی خدمت کند».

این نکته گرچه به خودیِ خود، سخنی صحیح و منطقی است بارها مورد تأکید همه کارشناسان، نمایندگان مجلس و خود مردم هم قرار گرفته است،‌ اما این پرسش را پیش می‌کشد که:

چرا رئیس‌جمهور در این مقطع و در پنجمین سال مسئولیتش بر قوه مجریه کشور و برای اولین بار به یاد این موضوع افتاده است؟

آیا در طول چهار سال گذشته تکیه حسن روحانی بر کرسی ریاست جمهوری چنین آفتی دامن‌گیر مدیریت اجرایی کشور نبوده است و یا وی صرفاً از سال 96 و در دوره دوم مسئولیت خود می‌خواهد که سایه انتقادات را نسبت به مدیران و استانداران پروازی از سر خود و دولتش دور کند؟

فولادگر نماینده اصفهان: مسئله مدیران پروازی چند سالی است که گریبان عرصه مدیریتی کشور را گرفته است.

در این زمینه، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اما معتقد است که مسئله مدیران پروازی چند سالی است که گریبان عرصه مدیریتی کشور را گرفته است.

وی توسعه وسایل حمل‌ونقل به‌ویژه حمل و نقل هوایی را موجب سهولت در رفت و آمدهای مدیران و درنتیجه عدم استقرار دائم‌شان در محل ماموریت خواند و اظهار داشت: بعضی مدیران از جمله استانداران که در استان‌ها مسئولیت دارند خانواده خود را به همراه خود به محل ماموریت نبرده و در  تهران ساکن کرده‌اند و خود به صورت پروازی بین تهران و محل ماموریت خود در تردد هستند.

فولادگر در ادامه گفت: البته عکس این موضوع را نیز بعضاً شاهد هستیم و اینکه مدیرانی که از شهرستان‌ها به تهران مامور می‌شوند خانواده خود را با خود به  پایتخت نمی‌آورند که این اقدامی صحیح و در جهت تمرکززدایی از کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رفت‌وآمد مدام مدیران مشغول در استان‌های کشور به تهران را موجب اتلاف بخش عمده‌ای از وقت آنها در این تردد خواند و درباره اظهارنظر اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره استانداران پروازی خاطرنشان کرد: اگر دولت در این زمینه آسیب‌شناسی کند مورد استقبال ما است و این پدیده نامناسب باید اصلاح شود، اما این نباید در حد یک توصیه و سخنرانی باقی بماند بلکه باید در انتخاب مدیران و استانداران برای نقاط مختلف کشور شرط گذاشته شود.

پرسش دیگر که در پی گفته‌های حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیئت دولت می‌توان مطرح کرد این است که آیا امروز، آفَت مدیریت پروازی در کشور صرفاً محدود به استانداران است؟

ترکی نماینده فریدونشهر: چرا در چهار سال گذشته به مسئله مدیران غیرمقیم رسیدگی نشده است؟ در حالی که در بسیاری از مناطق کشور علاوه بر استاندار، همه فرمانداران هم غیرمقیم بودند.

پاسخ اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین در مجلس شورای اسلامی به این سؤال منفی است.

وی ضمن تائید اصل سخنان حسن روحانی درباره نفی مدیران غیرمقیم در استان‌ها، تصریح کرد: این توصیه نباید فقط محدود به استانداران بماند بلکه باید فرمانداران و سایر سلسله مراتب اجرایی را نیز در بر بگیرد.

ترکی با اشاره به اینکه همچنان که استانداران پروازی میان تهران و مراکز استان‌ها داریم، فرمانداران غیرمقیم و در تردد میان مراکز استان‌ها و سایر شهرهای استان نیز داریم، گفت: سؤال این است که چرا در چهار سال گذشته به این دغدغه رسیدگی نشده است، در حالی که در بسیاری از مناطق کشور علاوه بر استاندار، همه فرمانداران هم غیرمقیم بودند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت نباید در راستای عملی شدن این توصیه به چند استاندار یا فرماندار خاص، اکتفا کند بلکه همه مدیران اعم از استانداران و فرمانداران و سایرین باید مشمول مقیم و غیرپروازی بودن قرار گیرند.

وی عنوان داشت: یک استاندار، یک فرماندار یا هر مدیر دیگری به هر میزان هم که شایستگی مسئولیت و قدرت اجرایی داشته باشد نباید به خاطر این مزیّت، شرط غیرمقیم بودن جهت قبول مسئولیت بگذارد و اگر هم شرط گذاشت، مقام مافوق نمی‌بایست موافقت کند.

نماینده مردم فریدن در مجلس با ذکر اینکه حرف از ضرورت استقرار مدیران غیرپروازی حق است، اما نباید اراده باطل از آن شود، عنوان داشت: به آن معنا که چند مدیر خاص را که قصد تغییر آنها را دارند، به بهانه پروازی بودن عزل کنند، اما بخش اعظم مدیران غیرمقیم را تغییر ندهند.

و نهایتاً آماری که این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تعداد استانداران و فرمانداران حوزه انتخابیه‌اش می‌دهد، به‌عنوان «مشت نمونه خروار» مبیّن وسعت حضور مدیران پروازی در سمت‌های اجرایی است:

«ما هم‌اکنون در حوزه انتخابیه فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین چهار فرماندار داریم که همگی پروازی هستند،‌ به علاوه هشت فرماندار این حوزه انتخابیه نیز غیرمقیم هستند».

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس هم مانند اکبر ترکی معتقد است این مسئله تنها منحصر به استانداران نیست، بلکه اعضای هیأت مدیره‌های شرکت‌های دولتی را نیز در نقاط مختلف کشور در بر می‌گیرد.

اکبری نماینده شیراز: دولت اگر می‌خواهد پدیده مدیران پروازی را از میان بردارد باید به جِد، مسئولیت نظارت بر اقامت دائم مدیران و خانواده‌هایشان را در مناطق مربوطه برعهده بگیرد.

وی بر این باور است که پروازی و غیرمقیم بودن مدیران اعم از استانداران، فرمانداران و ... صرفاً برای دستگاه‌های اجرایی هزینه ایجاد می‌کند و مانع حضور و نظارت دائم مدیران در محل مسئولیت خود می‌شوند.

اکبری با اشاره به اینکه بسیاری از مدیریت‌ها نیاز به خاطر حضور دائم مدیر مربوطه دارد، گفت: همه مدیران کشور و در همه سلسله‌مراتب اجرایی باید حضور همیشگی در حوزه مدیریت خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولت اگر می‌خواهد به واقع، پدیده مدیران پروازی را در کشور از میان بردارد باید به جِد، مسئولیت نظارت بر اقامت دائم مدیران و خانواده‌هایشان را در مناطق مربوطه برعهده بگیرد.

عضو فراکسیون امید مجلس با تصریح بر اینکه مدیریت پروازی و غیرمقیم در چند سال‌ اخیر در کشور گسترش یافته و به نوعی جا افتاده است، گفت: تا زمانی که استانداران،‌ فرمانداران و دیگر مدیران مقیم محل خدمت خود نباشند، توسعه کشور از روندی متوازن برخوردار نخواهند شد.

با این حساب، دیگر دور از ذهن نیست که وقتی تعداد قابل توجهی از مدیران استانی کشور در حوزه جغرافیایی مسئولیت خود اقامت نداشته باشند و به‌جای این که همه همّ خود مصروف منطقه‌ مأموریت خود کنند، بخشی از وقت و توان خود را به اشتغالات و فعالیت‌های مالی در پایتخت کنند، بعضی مدیران در همان محدوده محل خدمت خود به فکر فعالیت‌های جانبی اقتصادی باشند.

این انتقاد صریحی است که علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس مطرح کرده است و طی آن گفته است: جای تأسف است استاندارانی که هیچ تعلقی به استان [مرکزی] نداشته، به استان وارد می‌شوند و بعد، چند صد هکتار زمین برای خود گرفته و باغ پسته او امروز نشان‌دار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها