أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۳۱۲۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ناصر نوبری سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران؛
...می‌گویند مردم ایران اگر می‌خواهید مشکلات شما حل شود، بلندپروازی‌های خود را تمام کنید تا بحران اقتصادی شما تمام شود. شما در سوریه چه می‌کنید؟ در لبنان و عراق چه می‌کنید؟ اینها را رها کنید. نانی که برای شما واجب است چرا جای دیگر خرج می‌کنید؟ پس برای اینکه مشکلات اقتصادی حل شود این‌بار به مسائل منطقه‌ای پیوند می‌زنند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ناصر نوبری سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در شوروی  در تحلیل برنامه غربی ها برای تجزیه کردستان عراق گفت:  اوباما گفته بود: ما با ایرانی‌ها همان‌طور که ریگان با شوروی مذاکره کرد، مذاکره می‌کنیم. این یک کد رمز بود. آنها متوجه شدند منظور چیست. خلاصه این استراتژی امریکا که با شوروی مذاکره می‌کردند نیز همین بود؛ نشان دادن روی خوش، اما با محتوای تقریباً هیچ، همانی‌که رئیس بانک مرکزی ما گفتند.


 
خلاصه این مذاکره این بود که آنها مرتب می‌گفتند شما می‌خواهید مشکلات‌ اقتصادی خود را حل کنید و ما به شما کمک می‌کنیم. تک‌تک سر سلاح‌های استراتژیک با شوروی مذاکره کردند. مثل چیزی که در ایران اتفاق می‌افتد. قدم‌های بعدی را برداشتند. گفتند شما باید در مسائل منطقه‌ای هم کوتاه بیایید. شوروی‌ها در قبال مسائل منطقه‌ای هم کوتاه آمدند. میزان کوتاه‌آمدن گروباچف محدود بود. گورباچف سقوط کرد و کار را به دست یلتسین سپرد. یلتسین به‌عنوان یک اصلاح‌طلب تندرو همه برجام‌های آن‌وقت را باسرعت اجرا کرد که خواسته امریکا را گوش کرده باشد. هم‌ در قبال مسائل منطقه‌ای و هم در موضوع فروریختن دیوار برلین که منجر به سقوط بلوک شرق شد همگی جزو مفاد مذاکرات بودند. هم در مسئله سلاح‌های استراتژیک کوتاه آمد، بعد مسائل منطقه‌ای و سپس در قبال حقوق بشر هم کوتاه آمدند. همه این برجام‌ها را به این امید که امریکایی‌ها دست آنها را خواهند گرفت و به آنها کمک خواهند کرد انجام دادند ولی سرانجام تقریباً هیچ عایدشان شد. نتیجه این شد یلتسین بعد از 5 سال گورباچف و 10 سال خودش، یعنی اجرای همه برجام‌ها، از همه مردم عذرخواهی کرد و گفت اشتباه کردیم و گفت ما به این مسئله آسان می‌نگریستیم، ولی فهمیدیم که بسیار مشکل است. نسخه‌ای که برای ایران پیچیدند مشابه آن است. 
 
بعضی‌ها انتفاد می‌کنند و می‌گویند ایران شبیه شوروی نیست و اسلامی است. در مسائل تاریخی نباید شما عین درست کنید و باید میانگین بگیرید و شبیه‌سازی کنید تا عبرت بگیرید. ما از ماجرای فرعون و نمرود هم عبرت می‌گیریم. امام علی(ع) در جمله‌ای می‌فرمایند: من از تاریخ گذشتگان آن‌چنان می‌دانم که گویی با آنها زندگی کردم. یک جمله دیگر دارند و این جمله را تکمیل می‌کنند. می‌فرمایند: ما برای طراحی آینده، حتی چون عبرت از گذشتگان نداریم. 
 
به‌عنوان کارشناس می‌گویم، از موردی که باید در موضوع شوروی عبرت بگیریم این است که بدانیم چه برنامه‌ای برای ایران چیده‌اند. برنامه باز است. اول آمدند معیشت و بحران اقتصادی مردم ایران را به برنامه هسته‌ای پیوند زدند و گفتند مردم اگر می‌خواهید مشکلات اقتصادی شما حل شود برنامه‌ای هسته‌ای خود را محدود کنید و برنامه‌های هسته‌ای ما را ناکارآمد و قفل کردند. چرا ترامپ می‌گوید برجام به‌درد ما نمی‌خورد؟ چون دنبال برجام 2 است. برنامه بعدی آنها پیوند زدن برنامه هسته‌ای ما با مشکلات معیشتی است تا این‌دفعه مردم بگویند این موشک‌ها برای چیست؟ توان نظامی برای چیست؟ این بلندپروازی‌ها برای چیست؟ اگر می‌خواهید مشکلات معیشتی شما حل شود، اگر می‌خواهید تحریم‌ها را برداریم برنامه نظامی خود را محدود کنید! یعنی همان معادله را روی برنامه موشکی ایران اجرا کنند. 
 
بعد هم سراغ مسائل منطقه‌ای می‌روند. می‌گویند مردم ایران اگر می‌خواهید مشکلات شما حل شود، بلندپروازی‌های خود را تمام کنید تا بحران اقتصادی شما تمام شود. شما در سوریه چه می‌کنید؟ در لبنان و عراق چه می‌کنید؟ اینها را رها کنید. نانی که برای شما واجب است چرا جای دیگر خرج می‌کنید؟ پس برای اینکه مشکلات اقتصادی حل شود این‌بار به مسائل منطقه‌ای پیوند می‌زنند.
 
آن‌چه که در روسیه اتفاق افتاد جالب است. مسائل و مشکلات را به حقوق بشر پیوند زدند. حقوق بشر از موضع بشر که بسیار عالی است، اما حقوق بشری که امریکا مد نظر دارد چیست؟ استراتژی نهایی امریکا در قبال ایران تجزیه کشور است. الان در کردستان انتخابات است و می‌خواهند رأی‌گیری کنند. در کردستان به‌دنبال تجزیه هستند. شروع اولیه است. وقتی کردستان عراق تجزیه شد، می‌خواهند به کردستان ایران و ترکیه و سوریه سرایت دهند. وقتی هم در مسئله کردستان و بلوچستان و هریک از این مناطق ناارمی‌هایی ایجاد شود پرچم حقوق بشر بالا می‌رود که سرکوب و کنترل نکنید، آزادی و خودمختاری دهید. حقوق بشر از نظر امریکایی‌ها یعنی این، یعنی اینکه حکومت مرکزی در قبال مسائلی که پیش می‌آید باید حقوق بشر را رعایت کند و با آن برخورد نکند تا ایران تجزیه شود. چیزی که در روسیه اتفاق افتاد همین بود. یلتسین بعد از 15 سال اجرای برجام‌ها متوجه شد مشکلات اقتصادی حل نشد. امریکایی‌ها پرچم حقوق بشر را بردند بالا. یلتسین یک‌دفعه دید تمام جنوب روسیه در حال تجزیه است. امریکا هم گفت اگر می‌خواهید حقوق بشر را رعایت کنید باید آنها را رها کنید و اگر قصد خودمختاری دارند، به آنها خودمختاری دهید. اینجا بود که ضمیر ناخودآگاه مردم روسیه روشن و آگاه شد و فهمیدند این همه برجام اجراکردند، ولی دست‌شان را نگرفت، تازه شوروی تجزیه شد. 
 
 
می‌خواهم به مردم ایران بگویم برنامه امریکایی‌ها برای ایران در انتها به تجزیه ایران می‌رسد. این مشکلات را مدام به هسته‌ای و موشکی و قدرت منطقه‌ای جمع می‌زنند و در انتها با حربه حقوق بشر و ایجاد شورش‌های اجتماعی کار خود را به نتیجه می‌رسانند. انتخابات یعنی تجزیه عراق. این تجزیه شروعی می‌شود برای تجزیه ایران. بعد با حقوق بشر که حق ندارید مردم خود را سرکوب کنید، پس اجازه دهید ایران هم تجزیه شود. 
 
بنابراین استراتژی نهایی امریکا تجزیه ایران است. مردم ایران! از هر گروه و جناحی که هستید –بنده خودم از جنبش سبز بودم و اصولگرا نیستیم و جزو ستاد مرکزی جنبش سبز بودم که این حرف‌ها را می‌زنم- خطر تجزیه ایران در پیش است، یعنی اگر ما بنام کنترل معیشت و اقتصاد کشور بخواهیم به تمام برجام‌هایی که می‌خواهند به ما تحمیل کنند تن دهیم، در آخر به تجزیه ایران می‌رسد. 
 
یک کد رمز هم خدمت مردم بزرگ ایران بگویم. استراتژی در پیش گرفته آنها در قبال ایران بنام خاورمیانه بزرگ است. خاورمیانه بزرگ یعنی اینکه خود خاورمیانه فقط بزرگ باشد و هیچ کشور بزرگی دیگر در خاورمیانه نباید باشد. بقیه کشورها باید ریز شوند. استراتژی و برنامه امریکایی‌ها در خاورمیانه، تجزیه کشورهای بزرگ و قدرتمند این منطقه است. الان از عراق شروع کردند. بنابراین معتقدم مردم ایران چه ملی، چه اسلامی، چه اصلاح‌طلب وچه اصولگرا با هر گرایشی هرکسی عشق به ایران و عشق به یکپارچگی ایران دارد، باید در برابر این مسیری که برای ایران طراحی شده است بایستند. چگونه؟ با وحدت ملی. به قول آقای سجادی ما را به گوشه رینگ انداختند و با تحریم‌های مختلف به ما ضربه می‌زنند. نتیجه این می‌شود که ما خسته می‌شویم و بعد معیشت و رفاه ما را با این مسائل استراتژیک گره می‌زنند تا آخر به تجزیه ایران برسد.
 
بنابراین وحدت ملی ایران پاسخ این مسئله است. مردم و دولت ایران باید محکم و یک‌پارچه با شدائدی که قرار است تحریم‌ها پیش بیاورد بایستند و به‌هیچ وجه نباید بین خودمان تنش ایجاد کنیم. آنها به‌دنبال انشقاق ملت ایران هستند و با فشاری که می‌آورند می‌گویند مثلاً این سپاهی‌ها را کنترل کنید تا ما به شما جنس بدهیم. از آن‌طرف هم به اصول‌گراها می‌گویند این اصلاح‌طلب‌ها می‌خواهند ایران را به امریکا بفروشند. یعنی این دو جناح را به همدیگر بدبین کنند و با این بدبینی می‌خواهند با کاتالیزور بحران معیشتی انشقاق ایجاد کنند و اگر انشقاق در کشور ما ایجاد شود قطعاً به‌سمت تجزیه می‌رویم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
۰
۰
هدف غايي استكبار از استقلال اقليم كردستان، كشيدن جنگ به داخل ايران و در نهايت تجزيه ايران است!
پاسخ
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
۰
۰
همه کشورهای جهان باید تزجیه شوند تا دیگر هیچ جنگی نباشدو همه باهم دوست شوند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها