کد خبر: ۴۳۱۴۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۰۶ مهر ۱۳۹۶
یک سناتور ارشد کنگره با اشاره به اینکه کناره‌گیری واشنگتن از برجام به از بین رفتن اعتبار این کشور منجر می‌شود، از دولت «دونالد ترامپ» خواست که همچنان در این توافق هسته‌ای باقی بماند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سناتور «بن کاردین» دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا آمریکا از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواست که از برجام کناره‌گیری نکند.

کاردین روز چهارشنبه (دیروز) به وقت محلی در یک نشست ماهانه با خبرنگاران سیاست خارجی با اشاره به حمایت قطعنامه سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) این سؤال را مطرح کرد: «اگر ما یک قطعنامه سازمان ملل را در مقابل چشمان جامعه بین الملل نقض کنیم، آیا اعتباری برایمان باقی می‌ماند؟»

وی سپس اینگونه ادامه داد: «من این راهبرد به وجود آوردن پتانسیل عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای را درک نمی‌کنم».

کاردین یکی از چهار دموکراتی بود که با برجام مخالف بود و سال گذشته میلادی، یکی از 12 سناتور دموکرات بود که خواستار تمدید تحریم‌های کنونی ایران شده بود.

کاردین روز گذشته از دولت ترامپ خواست تا زمانیکه ایران به مفاد برجام پایبند است، همچنان در این توافق باقی بماند.

ترامپ، برجام را یکی از بدترین توافقاتی خوانده است که تاکنون در خصوص آن مذاکره شده است و برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ممکن است برجام را لغوکند یا اینکه خواستار مذاکره مجدد با ایران شود.

با اینحال ایران هشدار داده است که هیچ مذاکره مجدد یا توافق مجدد وجود نخواهد داشت و در صورت لغو برجام، تهران مجدداً فعالیت هسته‌ای خود را از سرخواهد گرفت.

ترامپ قرار است 15 اکتبر سال جاری میلادی گزارش سوم خود را درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند و اگر اینباره بگوید که ایران از برجام تبعیت نمی‌کند، کنگره 60 روز در خصوص تصمیم‌گیری درباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران زمان دارد.

کاردین روز چهارشنبه تصریح کرد که محول کردن مسئولیت به کنگره در واقع شانه خالی کردن از مسئولیت اجرایی است و توضیح داد: «این یک توافق کنگره نیست بلکه توافقی است که به وسیله رئیس‌جمهور وارد آن شدیم».

روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان آمریکا، «فرانسیس رونی» نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و «جرالد کانولی» دموکرات ایالت ویرجینیا، لایحه‌ای را ارائه کردند که یک کمیته نظارت بر توافق هسته ای ایران و 1+5 متشکل از 16 نماینده دموکرات‌ و جمهوری‌خواه و چهار مقام بخش اجرایی، ایجاد شود. کمیته 16 نفری می‌بایست شامل 8 نماینده دموکرات و 8 نماینده جمهوری‌خواه از سنا و مجلس نمایندگان آمریکا باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها