أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۱۴۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۰۶ مهر ۱۳۹۶
تلاش اقلیم کردستان برای مذاکره با بغداد پیش از پایان ضرب الاجل؛
اقلیم کردستان وارد سومین روز دوران پسا همه پرسی شده است. به غیر از اعلام نتایج نهایی همه پرسی، مهم ترین مسأله ای که در 24 ساعت گذشته در رابطه با همه پرسی اقلیم اتفاق افتاد، این بود که تعدادی از کشورها و شرکت های هواپیمایی، پروازهای خود به منطقه اقلیم را لغو کردند؛ مسأله ای که می تواند این منطقه را وارد یک بحران و چالش اساسی کند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اقلیم کردستان وارد سومین روز دوران پسا همه پرسی شده است. به غیر از اعلام نتایج نهایی همه پرسی، مهم ترین مسأله ای که در 24 ساعت گذشته در رابطه با همه پرسی اقلیم اتفاق افتاد، این بود که تعدادی از کشورها و شرکت های هواپیمایی، پروازهای خود به منطقه اقلیم را لغو کردند؛ مسأله ای که می تواند این منطقه را وارد یک بحران و چالش اساسی کند.

 
به گزارش «تابناک»؛ به دنبال ضرب الاجل سه روزه حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق به دولت اقلیم در خصوص تحویل گذرگاه های مرزی و فرودگاه های این منطقه به دولت مرکزی، شرکت های بین المللی هواپیمایی یکی یکی در حال تعلیق پروازهای خود به فرودگاه های سلیمانیه و اربیل هستند.

هواپیمایی اردن و فلای دبی (امارات) و هواپیمایی فرانسه از جمله شرکت هایی بودند که در روز چهارشنبه از آمادگی برای لغو پروازهای خود طی 48 ساعت آینده خبر دادند.

شرکت هواپیمایی شرق الاوسط و برخی کشورهای عربی از روز چهارشنبه پروازهایشان را به مقصد دو فرودگاه در اقلیم متوقف کرده اند و دولت عراق رسما از ترکیه نیز درخواست کرد که پروازهای ترکیه به مقصد اقلیم را متوقف کند.

همچنین شرکت های هواپیمایی لبنان و مصر نیز روز جمعه را برای آغاز توقف پروازها به مقصد کردستان عراق اعلام کردند.

روز چهارشنبه، سازمان هواپیمایی کشوری عراق طی نامه ای به دفاتر نمایندگی شرکت های هواپیمایی خارجی در بغداد، خواستار توقف پروازها به کردستان عراق شد.

جمعه شب مهلت سه روزه دولت عراق پایان می یابد و ممنوعیت پروازها به و از اربیل و سلیمانیه به سراسر جهان و نیز بسته شدن مرزهای زمینی به اجرا گذاشته می شود.

این اقدام بین المللی در پی تصمیم دولت مرکزی عراق برای توقف پروازهای خارجی به فرودگاه های اربیل و سلیمانیه در مخالفت با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، صورت گرفته است؛ موضوعی که با واکنش هایی در کردستان عراق روبه رو شد، به گونه ای که اتحادیه شرکت های گردشگری در اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه ای از مردم خواست با راهپیمایی و تجمع مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل به این امر اعتراض کنند.

این اتحادیه اضافه کرد: راهپیمایی اعتراضی فردا پنجشنبه در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در اربیل برگزار خواهد شد.

در همین راستا 'تالار فائق' مدیر فرودگاه اربیل، اجرای تصمیم بغداد در خصوص توقف پروازها را بعید و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانسته است.

اما طاهر عبدالله، مدیر فرودگاه سلیمانیه از تصمیم دولت عراق در این خصوص ابراز شگفتی و ادعا کرده که فرودگاه تحت دستورالعمل مقام های دولت مرکزی، از جمله سازمان هواپیمایی کشوری عراق اداره می شود.
 
دولت عراق به دنبال بی توجهی رهبران اقلیم کردستان عراق به عدم برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تلاش برای تجزیه عراق، تصمیم به توقف پروازهای خارجی به اقلیم گرفت و همزمان از دولت اقلیم کردستان عراق خواست، معابر مرزی و فرودگاه ها را تا روز جمعه تحویل دولت مرکزی دهد.

بحران در آسمان کردستان عراق، اولین بار در آوریل 1991 و به دنبال اشغال کویت توسط ارتش بعثی صدام و حمله متقابل نیروهای آمریکایی به عراق، منجر به اعلام منطقه پرواز ممنوع در مدار 36 درجه شد تا این منطقه از حملات نیروی هوایی ارتش عراق در امان بماند.
 
 هشدار وزارت خارجه ترکیه درباره سفر به اقلیم کردستان عراق
 
در پی افزایش تنش های سیاسی میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، وزارت خارجه ترکیه روز گذشته با انتشار بیانیه ای نسبت به انجام سفر اتباع خود به شهرهای سلیمانیه و اربیل در اقلیم کردستان عراق هشدار داد.

به گزارش دیلی صباح، در بیانیه صادره از سوی این وزارتخانه، از شهروندان ترکیه خواسته شده تا هر چه زودتر از سلیمانیه و اربیل خارج شوند.

کنسولگری ترکیه (در اربیل) با انتشار این بیانیه و اشاره به اعلامیه صادره از سوی شرکت های هوایی عراق درخصوص لغو تمامی پروازهای خود به اربیل از ۲۹ سپتامبر، از شهروندان خواسته شده تا پیش از فرا رسیدن این تاریخ، اربیل را ترک کنند.

در این بیانیه آمده است: در این صورت، امکان انجام پروازهای دوطرفه هواپیمایی های تورکیش ایرلاینز، اطلس گلوبال یا پیگاسوس از کشور ما به سمت اربیل و یا سلیمانیه وجود نخواهد داشت.
 
اقلیم کردستان عراق به دنبال آغاز مذاکره با بغداد پیش از پایان ضرب الاجل
 
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه به اقلیم کردستان ۷۲ ساعت مهلت داد تا فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی را به بغداد تحویل دهد.

با این حال، هیأت دولت اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه به ریاست نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تشکیل جلسه داد و تصمیم به مذاکره با بغداد پیش از پایان ضرب الاجل گرفت.

بر اساس گزارش شبکه خبری رووداو نزدیک به نیچروان، بارزانی در این نشست تصمیمات دولت مرکزی عراق و پارلمان این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت اقلیم کردستان عراق با اکثریت آرا، رأی به مذاکره با بغداد قبل از پایان فرصت داده شده گرفت.

پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز قرار است روز پنجشنبه در ارتباط با همین تحولات تشکیل جلسه دهد.

همزمان روز چهارشنبه پارلمان عراق در لایحه ای سیزده ماده ای به دولت عراق، مجوز استفاده از تمامی گزینه ها و از جمله گزینه نظامی را برای بازگرداندن حاکمیت سیاسی عراق به مناطق مورد منازعه صادر کرد.
 
هشدار و ابراز تأسف آلمان
 
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، روز چهارشنبه با تأکید بر اینکه نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق الزام آور نیست، نسبت به پیامدهای بی ثبات کننده این اقدام هشدار داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آلمان آمده است: مایه تأسف است که دولت و رئیس جمهوری منطقه کردستان عراق، برنامه همه پرسی را اجرا کردند. آنان این تصمیم را بدون در نظر گرفتن ملاحظات و هشدارها و همچنین بر خلاف توصیه اجماع جامعه بین المللی گرفتند. نتیجه این همه پرسی به خصوص در ارتباط با مشخص کردن قلمروهای مورد مناقشه به عنوان بخشی از منطقه کردستان عراق، الزام آور نیست.
 

وزیر امور خارجه آلمان افزود: ما به شدت نگرانیم که شاید این اقدام، اوضاع بی ثبات منطقه را وخیم تر کند و از همه طرف ها می خواهیم، از هر نوع تنش افزایی خودداری و اقدامات یکجانبه به سمت استقلال یا اقدامات قهرآمیز خودداری کنند. مسائل حل نشده بین اربیل و بغداد باید مورد بحث قرار گیرد و از طریق گفت وگو حل شوند.

گابریل تأکید کرد: انتظار داریم که دولت منطقه ای کردستان عراق و دولت (مرکزی) عراق، تأثیر تعدیل کننده ای بر این مسأله داشته باشند و همه کشورهای همسایه هم باید در این اقدام کمک کنند.

وی افزود: نبرد مشترک با داعش در قالب ائتلاف بین المللی باید همچنان اولویت اصلی باشد و به نفع هیچ کس نیست، پیشرفتی که با هزینه ای سنگین (در نبرد با داعش) به دست آمده است، در معرض خطر قرار گیرد. به دولت کردستان عراق توصیه می شود، بنا بر انتخابات اعلام شده برای اول نوامبر (چهارشنبه دهم آبان ماه)، مشروعیت نهادهای خود را احیا کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها