کد خبر: ۴۳۱۵۳۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۱۰ مهر ۱۳۹۶
برخورد غربی با تجزیه‌طلبی
مردم کاتولونیای اسپانیا در همه‌پرسی جدایی این منطقه یکشنبه (نهم مهرماه) به پای صندوق‌های رأی رفتند و در برخی مناطق پلیس با افرادی که برای رأی دادن در مقابل حوزه‌ها تجمع کرده‌بودند، درگیر شد چرا که دولت اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام و رهبران جدایی طلب را به محاصره خود در آورد.
به گزارش پایگاه 598، مردم کاتولونیای اسپانیا در همه‌پرسی جدایی این منطقه یکشنبه (نهم مهرماه) به پای صندوق‌های رأی رفتند و در برخی مناطق پلیس با افرادی که برای رأی دادن در مقابل حوزه‌ها تجمع کرده‌بودند، درگیر شد چرا که دولت اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام و رهبران جدایی طلب را به محاصره خود در آورد. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که اقلیم کردستان عراق همه پرسی غیرقانونی خود را هفته گذشته در سایه آرامش و بدون خشونت پلیس عراق در بیشتر شهرهای کردنشین برگزار کرد. با این مقایسه می‌توان گفت که حقوق بشرو دموکراسی که اروپائیان از آن حرف می‌زنند تنها روی کاغذ جاری است و احترامی به دیدگاه شهروندان خود ندارند و اجرای این‌گونه نسخه‌ها را برای دیگر کشورها چون عراق، لازم وشفابخش می‌دانند.

«بی بی سی» از حضور مردم کاتولونیا در صف‌های رأی در کاتولونیای اسپانیا خبر داد و دراین باره نوشت: مردم کاتولونیا در اسپانیا در همه‌پرسی جدایی این منطقه به پای صندوق‌های رأی رفتند و بسیاری از مردم برای حفاظت از حوزه‌های رأی‌گیری و جلوگیری از کنترل آنها از سوی پلیس اسپانیا، قبل از آغاز به کار رسمی رأی‌گیری و ساعاتی قبل از شروع رأی گیری، در این حوزه‌ها صف بستند اما با بسته بودن مراکز رأی گیری مواجه شدند. نیروهای دولت مرکزی اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی از تاکتیک‌های غیرمتناسب و خشونت‌آمیز علیه شهروندان خود استفاده کرده‌اند.

بسته بودن مراکز رأی گیری در اسپانیا
پیش‌تر گزارش شده بود که پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری این رفراندوم، بیش از نیمی از حوزه‌های رأی‌گیری را بسته بود. همین گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۱۳۰۰ مدرسه از مجموع ۲۳۱۵ حوزه رأی‌گیری پلمب شده‌اند.

پلیس به آنها دستور داده بود که مدارس را خالی کنند. به پلیس منطقه کاتالونیا نیز گفته شده همکاری کند ولی از زور استفاده نکند. «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، وعده داده است که از رأی‌گیری جلوگیری می‌کند چون با قانون اساسی اسپانیا در تضاد است.

وحدت‌گرایان اسپانیایی معتقدند که کاتالونیا درون اسپانیا در کنار دیگر مناطق مانند باسک و گالیسیا از خودمختاری برخوردار است.

کارلوس پوجدمونت، رئیس دولت محلی کاتالونیا در جمع تظاهرکنندگان گفت باور دارد کاتالونیا نخستین گام خود را برای ایجاد یک ملت مستقل برمی‌دارد.وی گفت: پیروزی قطعی است و روز رأی گیری با لباس‌های مخصوص همه‌پرسی حضوردارند.

در عین حال مخالفان جدایی کاتالونیا هم پس از این اظهار نظر، تجمع بزرگی برای نشان دادن اعتراض خود برگزار کردند.

محاصره و جلوگیری از  رأی دادن رهبران جدایی طلبان اسپانیا
اما دقایقی از شروع رأی گیری نگذشته بود که محل حضور رهبر جدایی طلبان کاتالونیا از سوی پلیس اسپانیا محاصره شد .

شینهوا در خبری فوری از محاصره یکی از شعب اخذ رأی همه پرسی استقلال کاتالونیا که رهبر جدایی طلبان در آن حضور دارد خبر داد و نوشت: پلیس این محل را قرنطینه کرده و اجازه ورود و یا خروج از آن را به هیچ کس نمی‌دهد.

این خبر کافی بود تا بارسلونا را خشونت در برگیرد و پلیس با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی به جان شهروندان خود بیفتد و درگیری میان نیروهای پلیس و طرفداران استقلال کاتالونیا در بارسلونا روی دهد.

سایت اسپوتنیک، در پی آغاز رأی گیری در کاتالونیا در خصوص استقلال این منطقه از اسپانیا، نوشت: هر چند میزان مشارکت در همه پرسی کاتالونیا بیش از ۵۰ درصد است اما  پلیس به شعب اخذ رأی حمله کرده است. در نتیجه درگیری پلیس با هواداران استقلال کاتالونیا، شهر بارسلونا شاهد خشونت بی سابقه بوده است.

در همین رابطه در بارسلونا پلیس به شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت مردم اقدام کرده است که به گفته مقامات محلی کاتالونیا در نتیجه این تیراندازی‌ها ۳۳۷ نفر زخمی شده‌اند.

خشونت در کاتولونیای اسپانیا آرامش در اقلیم کردستان عراق
با اندک مقایسه دو همه پرسی اخیر که یکی در عراق و دیگری در اسپانیا برگزار شد، می‌توان دریافت که در دموکراسی اسپانیا، پلیس با زور وارد حوزه‌های رأی گیری شد و درهای مدارس و حوزه‌های رأی گیری کاتالونیا را بست ولی در کشورعراق، پلیس با وجود آنکه می‌توانست مانع رأی گیری در اقلیم کردستان شود، حتی وارد منطقه رأی گیری هم نشد.

مقامات کاتولونیا در هماهنگی وموافقت احزاب و پارلمان  دست به همه پرسى زد اما مسعود بارزانی در اقلیم کردستان اول  پارلمان اقلیم را تعطيل كرد، بعد تصميم گرفت رفراندوم برگزار کند.

مقامات كاتالونيا از احترام به اتحاديه اروپا و همسایگان خود سخن گفتند ولی اقلیم كردستان هنوز مستقل نشده، برای کشورهای همسایه خود و ايران خط و نشان كشيده است ! عضو حزب دموكرات اقلیم در گفت و گو با «بى بى سى»، ایران را متهم به «اشغالگرى» مناطق كردنشين خود كرده و اثبات كرد ايران بايد نگران باشد!

با وجود اینکه در کردستان عراق پرچم‌های كشورى جعلی چون رژیم صهیونیستی كه علناً دشمن ایران و عراق است بالا برده می‌شود اما در کاتولونیا مردم همواره خود را صلح طلب و مداراجو نشان دادند.

بارزانى و حاميانش در حالى از نبود دموكراسى، در عراق سخن مى گويند كه خود پارلمان را با زور سلاح بست و مخالفان را از مجلس پاكسازى كرد! کردها در دولت مرکزی بغداد دارای قدرت هستند و رئيس جمهور يك كرد است و به طور خلاصه در دولت مركزى شريك هستند و زبان رسمى كردى و عربى دارند و رسانه‌هایشان کاملاً آزادند.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند است با جمعیت 5/7 میلیون نفری که در شمال شرقی اسپانیاست. این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است اما تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.


* صبح نو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها