أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۱۸۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۱۶ مهر ۱۳۹۶
دولت بغداد با ارسال نامه رسماً از ایران و ترکیه خواست گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان عراق را ببندند و مبادلات تجاری با این اقلیم را هم متوقف کنند.
به گزارش پایگاه 598، بغداد از طریق سفارت‌های ایران و ترکیه، از دولت‌های این دو کشور خواست مرزهای خود با منطقه کردستان عراق را ببندند و معاملات تجاری را از این پس فقط با دولت عراق انجام دهند.

به گزارش ایسنا، «احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده که درخواست مذکور، به صورت مکتوب صورت گرفته است. وی گفت که این گذرگاه‌ها همچنان مسدود می‌مانند تا زمانی که دولت بغداد کنترل آنها را در دست بگیرد.

علاوه بر قطع مبادلات تجاری، هرگونه تعامل در حوزه‌های مختلف دیگر نیز میان ایران و ترکیه از یک‌سو و اقلیم کردستان عراق، از سوی دیگر قطع می‌شود و خصوصاً، این دو کشور دیگر از اقلیم نفت نخواهند خرید. در همین‌حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: با ایران و دولت عراق درباره ساز و کار سه‌جانبه‌ای برای نظارت بر تحولات در مناطق مرزی توافق کردیم.

درپی برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی جدایی در اقلیم کردستان عراق، مناسبات میان اربیل و بغداد، تیره شده است.

پیش از این بغداد از اربیل خواسته بود فرودگاه این شهر و شهر سلیمانیه و همه گذرگاه‌های مرزی اقلیم در اختیار دولت مرکزی قرار گیرد، اما اربیل از اجرای این دستور امتناع کرد.

ماجرای پرچم
جمعه گذشته اما روی تابوت «جلال طالبانی» رهبر فقید «اتحادیه میهنی کردستان عراق» به جای پرچم عراق، پرچم اقلیم کردستان نصب شده بود. این مسئله باعث شد که تلویزیون «الاتجاه» عراق پخش مستقیم مراسم را نیمه تمام بگذارد.

در ارتباط با این قضیه، «آلا طالبانی» از رهبران اتحادیه میهنی توضیح داد، درحالی که خانواده طالبانی و دفتر سیاسی اتحادیه میهنی خواستار پوشش تابوت با پرچم عراق بودند، اداره تشریفات اقلیم کردستان، تابوت را با پرچم منطقه کردستان پوشش داد.

آلاطالبانی در بیانیه‌اش افزود: «من شخصاً در آلمان به همراه خانواده طالبانی با همان هواپیمای اختصاصی خطوط هوایی عراق و به همراه پیکر مام جلال وارد عراق شدم... سرود ملی عراق برای پیکر مام جلال به محض ورود به فرودگاه سلیمانیه خوانده شد و برروی خودروی حامل پیکر وی، پرچم عراق نصب شده بود و پرچم عراق در فرودگاه سلیمانیه و سالن انتظار این فرودگاه و سالن حضور شخصیت‌های مختلف که برای تشییع پیکر جلال طالبانی از مناطق مختلف به سلیمانیه آمده بودند، نیز نصب بود.»

وی افزود: «پیش از پایین آمدن از هواپیمای حامل پیکر رئیس‌جمهور سابق عراق، «شیخ لاهور» برادرزاده مام جلال با یک پرچم عراق بالا آمد تا پرچم را روی تابوت قرار دهیم. ما نیز آن را به مسئول تشریفات دادیم، اما ناگهان دیدیم که روی تابوت این پرچم را نگذاشته‌اند. زمانی که از مسئول مذکور دلیل این اقدام را پرسیدم، گفت که اداره تشریفات دولت منطقه کردستان مسئول این اقدام است نه تشریفات حزب اتحادیه میهنی.»
جلال طالبانی 11 مهر در آلمان درگذشت.

پاکسازی شهرستان الحویجه
نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق که اخیراً داعش را در شهرستان «الحویجه» واقع در جنوب غرب کرکوک شکست داده بودند، دیروز توانستند ارتفاعات «حمرین» را نیز از وجود عناصر داعش، پاکسازی کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ارتفاعات حمرین از سال 2014 تاکنون تحت اشغال داعش قرار داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها