أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۲۳۵۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۲۴ مهر ۱۳۹۶
شهردار تهران گفت:مشکل ما در ارزیابی سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه‌های شخصی داده می‌شود. متأسفانه فضای سیاسی کشور هم این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست‌های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمدعلی نجفی در اولین نشست خبری گفت:شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌‌های بی‌مانندش، معرفی تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند وضعیت «زیست‌پذیری» و «پایداری» و «آسایش» و «آرامش روحی و اجتماعی» آن را به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار دهیم. سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر، از یک سو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری و پایداری آن را کاهش داده است.

در ارتقاء زیست‌پذیری و پایداری شهری موفقیت نداشته‌ایم

وی افزود: با آنکه دستاوردهایی داشته‌ایم برای نمونه در زمینه حمل و نقل عمومی یا وضعیت معابر و راه‌های شهری، ولی کیفیت محیط اجتماعی و محیط زیست شهری با منبع تأمین منابع مالی مورد نیاز شهر در وضعیت مطلوبی نیست. سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی عمدتاً معطوف به زه اداره روزمره شهر بوده و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است و در نتیجه، در ارتقاء زیست‌پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشته است. امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست.

نجفی گفت: دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته شده‌اند. منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارند. در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش است. شهر در برابر حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است، آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است و ... تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان و به صورت روزمره خود را آشکار می‌کند.

سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکلات نیست

شهردار تهران افزود: سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکلات نیست. زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها میسر نیست. ما به ایده‌هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفت‌وگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید. ایده در بازه شهر نزد این یا آن فرد یا گروه نیست. ایده در جریان گفت‌وگوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل می‌گیرد.

وی گفت: نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مشکل ما در ارزیابی سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه‌های شخصی داده می‌شود. متأسفانه فضای سیاسی کشور هم این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست‌های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد.

نجفی گفت:نقد مدیریت شهری، هویتی شده است و این امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار ساخته است. تصور این که اگر این فرد یا آن فرد بیاید، با این جناح یا آن جناح بیاید، شهر دچار مشکل می‌شود یا مشکلات به تمامی حل می‌شود، تصور واقع‌بینانه‌ای نیست.

وی ادامه داد: ما به علت هویتی شدن سیاست از جمله در حوزه نقد وضعیت شهر نتوانسته‌ایم به مفهوم «مصلحت شهر» نزدیک شویم. «مصلحت شهر» را مفهومی معادل «منافع ملی» در سطح کشور است.

وی افزود: شهر محل زندگی همه ماست و همه ما جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی‌مان به شهری زیست‌پذیری و پایدار نیازمندیم.

وجود شکاف بین مشکلات عاجل و فوری و راه‌های میان‌مدت

نجفی گفت: در حالی که مشکلات که با آن مواجهیم، مشکلاتی است که هم‌اکنون پیش روی ماست ولی راه‌های کوتاه‌مدت به آن پاسخ نمی‌دهد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری و راه‌های میان‌مدت یکی از مسائلی است که در سیاست‌گذاری شهری با آن مواجهیم. تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است.

وی افزود: مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجهند که نمی‌توانند در کوتاه‌مدت به آن پاسخ دهند. برای حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم تنها راه مشارکت گسترده مردم است.

نجفی گفت: در کنار آن، تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست. برخی گروه‌های اجتماعی توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است، ندارند. برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده، بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند.

کسانی که برخوردارترند، باید هزینه‌ بیشتری دهند

وی تصریح کرد: باید کسانی که از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره مندی بیشتری داشته‌اند، سهم بیشتری در این تغییر برعهده گیرند، کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند، کسانی که با اتومبیل‌های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تأمین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

شهردار تهران افزود: نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند، باید در تأمین هزینه‌های شهری سهم بیشتری برعهده گیرند.

بعید است دولت امسال پولی به تهران بدهد

وی در پاسخ به سوال فارس در مورد میزان بدهی 10 هزار میلیاردی دولت به شهرداری و انکار این رقم از سوی شهردار گفت:نگفته ام که دولت به شهرداری بدهی ندارد.

نجفی افزود: البته بعید است که امسال دولت پولی به شهرداری بدهد.

علاقه ای به بیکاری دوستان روزنامه همشهری نداریم

وی ادامه داد: هیچ علاقه ای نداریم که دوستان مطبوعاتی در روزنامه همشهری بیکار شوند اما انتشار مجلاتی که مستقیما با ماموریت شهرداری مرتبط نیست کار قابل دفاعی نیست.

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای کاهش ترافیک در شهر تهران دارید چرا که حل معضل ترافیک در اولویت شهروندان قرار دارد، گفت: در نظرسنجی‌های صورت گرفته از شهروندان حل معضل ترافیک رتبه اول و یا دوم را داشته است.

راههای کاهش ترافیک از نظر شهردار تهران

وی با اشاره به اینکه باید حمل‌ونقل عمومی به صورت شبکه‌ای توسعه یابد، گفت: در بعضی از نقاط شهر تهران شهروندان به حمل‌ونقل عمومی دسترسی ندارند و باید توسعه حمل‌ونقل عمومی به صورت شبکه‌ای باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: از سفرهای کاری در شهر تهران از طریق هوشمندسازی و الکترونیکی شدن بوروکراسی اداری شهرداری و همچنین مجموعه‌های دولتی می‌توان در کاهش ترافیک در شهر تأثیرگذار بود.

نجفی ادامه داد: سفرهای کاری شهروندان در سطح شهر باید کمتر شود. در دیگر کلانشهرها استفاده از بزرگراه‌ها در کاهش ترافیک تأثیرگذار است ولی در شهر تهران شاهد آن هستیم که در ساعت‌های پیک بزرگراه‌های تهران پرترافیک‌تر از معابر عمومی شهری هستند.

وی گفت: بنابراین با همکاری شورای شهر و مجلس باید برنامه و تصمیم‌گیری در خصوص کاهش ترافیک در شهر تهران داشته باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: افرادی که قصد استفاده از وسایل نقلیه شخصی در ساعت‌های پیک و ترافیک دارند باید هزینه آن را بپردازند.

وی با اشاره به اینکه باید به مسأله ترافیک شهر تهران به صورت علمی‌تر پرداخته شود، گفت: با بعضی از اصلاحات هندسی خیابان‌ها قطعاً ترافیک شهر تهران کاهش پیدا می‌کند و این موضوع با پلیس راهور در دست بررسی است و امیدواریم بعضی از اصلاحات هندسی به کاهش ترافیک تهران کمک کند.

از نظر کمیت نتوانستیم در نوسازی بافت فرسوده موفق باشیم

نجفی در ادامه در خصوص بافت فرسوده و تغییر و تحولاتی که در مجلات روزنامه همشهری صورت گرفته است نیز اشاره کرد و گفت: بافت فرسوده از بزرگترین مشکلات تهران و کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: در گذشته سیاست‌های مختلفی در دولت و شهرداری تهران برای کاهش بافت فرسوده اتفاق افتاد که هیچ کدام از این اقدامات موفق نبوده است.

وی با اشاره به اینکه از نظر کمیت نیز نتوانستیم در نوسازی بافت فرسوده موفق و تأثیرگذار باشیم، گفت: باید برنامه‌های جدیدی به کار گرفته شود و در این زمینه نیز برنامه جدیدی را تهیه کرده‌ایم که امیدواریم تا آخر هفته تکمیل و به دولت ارسال شود.

تهیه طرحی برای ترمیم بافت فرسوده

نجفی بیان داشت: طرحی برای بافت فرسوده در 4 سال آینده تهیه و به رئیس جمهور ارائه می‌شود تا بتوانیم بر اساس این طرح از توانایی بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده استفاده کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: یکی از دارایی‌های شهر تهران اقدامات فرهنگی است که باید در این شهر توسعه یابد.

وی افزود: بعضاً نباید بافت فرسوده تخریب شود و ساختمان جدیدی در آن بسازیم بلکه می‌توان با اصلاح بافت و اقدامات تعمیری و با هماهنگی میراث فرهنگی آن بافت را اصلاح کرد.

نجفی گفت: ایده نمایشگاه شهر آفتاب دور از تهران و دسترس مردم بهتر است یا اینکه با مرمت بافت‌های فرسوده شرایطی را در داخل شهر ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند در آن محیط قدم بزنند، کتاب ببینند و خرید کنند؟ آیا ایده دوم انسانی‌تر، مردمی‌تر و فرهنگی‌تر نبوده است.

شهردار تهران، بیان داشت: در نوسازی بافت فرسوده کمک‌هایی از سوی دولت به عنوان یارانه و وام برای نوسازی بافت فرسوده اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه در مرمت بافت فرسوده به عنوان دارایی‌های تهران توجه شود، گفت: برای نوسازی بافت فرسوده و بافت فرهنگی تهران برنامه داریم.

علاقه‌ای نداریم که دوستان در مجموعه همشهری بیکار شوند

نجفی درباره مجلات همشهری نیز افزود: بخش زیادی از فعالان رسانه مکتوب به ما در رابطه با مجلات همشهری اعتراض داشته‌اند و عنوان کرده‌اند ضررهای زیادی به بخش خصوصی در همین بخش وارد آمده است.

شهردار تهران، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مجلات همشهری تعدادی از مجلات زیر 20 درصد مورد استفاده قرار گرفته است و بالای 80 درصد آن برگشت داده می‌شد.

وی افزود: اگر از مردم هم بپرسید راضی نیستند که ما از آنها عوارض بگیریم و یارانه تولید مجله بدهیم که 80 درصد آن بازگردد.

نجفی بیان داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که مجلاتی که زیر 20 درصد فروش و استفاده داشتند را تعطیل کنیم و ما هیچ علاقه‌ای نداریم که دوستان در مجموعه همشهری بیکار شوند ولی ادامه این روند فقط ضرر بر روی دست ما می‌گذاشت و کار عقلانی این بود که تعطیل شود.

در ادامه نشست خبری نجفی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتصابات صورت گرفته و مبارزه با فساد در شهرداری تهران بیان داشت: دو بخشنامه جلوگیری از فساد در شهرداری تهران را در روزهای آغاز به کار صادر کردیم و یکی از مهمترین جایگاه‌های فساد در شهرداری را نشانه گرفته‌ایم و شاهد آثار مثبت هر دو بخشنامه بوده‌ایم.

شهردار تهران ادامه داد: ولی متأسفانه بعضی از رسانه‌ها که با ما همسو نیستند اشاره کوتاهی به این بخشنامه‌ها هم نکردند ولی این اقدام در جهت مبارزه با فساد صورت گرفته است.

ادامه تغییرات در معاونان شهرداری

وی بیان داشت: اینکه می‌گویند انتصابات صورت گرفته از افرادی هستند که با قالیباف و احمدی‌نژاد بوده‌اند درست نیست.

نجفی بیان داشت: بنده 6 معاون تغییر داده‌ام و امروز و فردا نیز هفتمین معاون نیز تغییر می‌کند.

شهردار تهران، یادآور شد: 4 نفر از این معاونین معروف به اصلاح‌طلبی هستند و 3 نفر دیگر معتدل و متمایل به اصلاح‌طلبی هستند.

انتخاب‌هایم سیاسی نیست

وی با اشاره به اینکه انتخاب‌هایم سیاسی نیست، افزود: اکثر کسانی که انتخاب شدند از افرادی هستند که برنامه ما را برای شهر تهران قبول دارند که البته افرادی این برنامه را قبول می‌کنند که اصلاح‌طلب یا متمایل به اصلاح‌طلبی هستند.

نجفی بیان داشت: در شهرداری تهران حدود 68 هزار و 400 نفر کارمند رسمی، قراردادی و پیمانی داریم که حدود 800 نفر آنها مدیر هستند. آیا تمام این مدیران طرفداران سیاسی احمدی‌نژاد و قالیباف بوده‌اند؟ بلکه این طور نیست حتی تعدادی از مدیران شهرداری در زمان انتخابات به بنده گفتند که به قالیباف رأی ندادند ولی به هر حال در آن زمان قالیباف شهردار بوده است و بعضی از افراد برنامه‌های آن را کم و بیش قبول داشتند.

شهردار تهران بیان داشت: نمی‌توان گفت که تمام مدیران شهرداری قالیبافی و یا احمدی‌نژادی بوده‌اند.

وی افزود: افرادی که در قسمت‌های مدیریتی شهرداری تهران منتصب شده‌اند دارای صلاحیت‌های لازم هستند.

نجفی افزود: تمام تلاش من این است که مدیران انتخاب شده از بدنه شهرداری تهران باشد ولی اگر در آن سطح مدیری پیدا نشود مجبور هستم از بیرون از شهرداری بیاورم همانند اینکه تعدادی از معاونان بنده از بیرون شهرداری منتصب شده‌اند.

واکنش نجفی به میزان بدهی دولت به شهرداری

در ادامه این نشست خبری، محمدعلی نجفی شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه میزان بدهی دولت به شهرداری تهران چه میزان است و چرا با حضور در هیأت دولت از حق مردم دفاع نشده است، گفت: اینکه بنده گفته باشم دولت به شهرداری بدهی ندارد درست نیست. در روزهای نخستی که این مسئولیت را پذیرفتم گفتم که باید ببینید دولت چقدر به شهرداری تهران بدهکار است و حساب و کتاب لازم صورت بگیرد.

شهردار تهران بیان داشت: با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و کرباسیان وزیر اقتصاد جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد ردیف‌های پرداختی دولت در سال 96 به صورت کامل به شهرداری پرداخت شود به عنوان مثال 60 درصد از درآمدهای تخلفات رانندگی باید به حساب شهرداری تهران واریز شود که 48 میلیارد تومان از این مبلغ هنوز پرداخت نشده است.

وی افزود: تا قبل از سال 96 شهرداری تهران ادعای برخی از مطالبات را داشت و دولت نیز این مطالبات را قبول نداشت چرا که بعضی از این مطالبات برای سال‌های قبل بوده است که بر اساس قوانین بودجه این ردیف‌ها باید در همان سال پرداخت می‌شده و دولت مجاز نیست در سال‌های بعد این مبالغ را پرداخت کند.

نجفی بیان داشت: بدهی دولت به شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و دولت نیز در این خصوص نقطه‌نظرات خود را اعلام کرده است ولی بعید می‌دانم به وضعیتی که دولت دارد امسال بتواند پولی به شهرداری تهران پرداخت کند.

شهردار تهران افزود: مدافع حقوق همه کسانی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند هستم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها