أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۲۶۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۹ مهر ۱۳۹۶
کارشناس علوم قرآنی گفت: در اولین روز از ماه صفر اسرای کربلا و سرهای مطهر شهدا به شام وارد می شوند و دشمنان اهل بیت(ع) و شامیان به این خاطر شادی می کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی درباره وقایع اولین روز از ماه صفر گفت: ماه صفر که صفر المظفر نیز می نامند ماه غم، اندوه و گرفتاری است، در اولین روز این ماه اسرای کربلا و سرهای مطهر شهدا به شام وارد می شوند و دشمنان اهل بیت و شامیان به این خاطر شادی می کنند.

وی افزود: در روایات آمده است، در آن زمان برای ورود به شام مسیر باریک و کوتاهی تا دروازه "ساعات" وجود داشت، اما ورود سرهای مطهر شهدای کربلا در این مسیر کوتاه چندین ساعت طول کشید، چراکه مردم ستمگر آمده بودند که سرهای اسرا را تماشا و شادی کنند، همه هلهله می کردند، کف می زدند، سنگ پرانی می کردند، بی احترامی می کردند و زخم و زبان می زدند.

باقریان با اشاره به غم و اندوه وارد شده بر اهل بیت(ع) اظهار کرد: اول ماه صفر روزی است که اهل بیت را وارد شام می کنند، در خرابه که سقفی نداشته جای می دهند و امام سجاد(ع) روزها از گرما و شب ها از سرما در آزار و اذیت بودند که در این میان شهادت "حضرت رقیه(ص)" رخ می‌دهد و مراسم سوم، هفتم و چهلم ایشان برگزار می شود. این اتفاقاتی است که در این ماه برای اهل بیت عصمت و طهارت افتاده است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره حزن و اندوه در این ماه اظهار کرد: صفر ماه غم، اندوه و بلاست؛ مصیبت ها از اول این ماه اتفاق می افتد، بیستم ماه روز اربعین، 28 صفر روز رحلت پیامبر و همچنین شهادت امام حسن مجتبی(ع) در روز هفتم و آخر ماه صفر نیز روز شهادت امام رضا(ع) رخ می دهد، بنابراین اول، وسط و آخر این ماه با مصیبت است، به واسطه وقایع روزهای صفر، شادی در این ماه مناسب نیست.

باقریان درباره دعاهای این ماه و رفع بلا و مصیبت در این ایام نیز بیان کرد: از جمله دعاهایی که وارد شده است و شیخ کاشانی و شیخ عباس قمی هم آن را بیان کرده، عبارت است از: "یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ!(مفاتیح الجنان)" که هر روز باید 10 مرتبه خوانده شود تا از بلاهای آن روز در امان بمانیم. در این دعا صفات خدا را نام می بریم و می گوییم ای خدای عزیز من را از شر دور کن.

وی ادامه داد: از دیگر اعمالی که در این ماه بسیار بر آن سفارش شده است، می توان به نیت شهدای کربلا، امام سجاد (ع)، حضرت زینب(ص)، سلامتی امام زمان (عج) و اسرای کربلا هر روز را صدقه دهید.

باقریان خاطر نشان کرد: براساس کتاب اقبال الاعمال از سید طاووس روز سوم ماه صفر دو رکعت نماز دارد؛ فرد رکعت اول قرائت سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم حمد و سوره توحید بخواند، بعد از آن صد مرتبه صلوات، صد مرتبه اللهم العن آل ابی سفیان، صد مرتبه استغفار بگوید و بعد از آن حاجت خود را از خداوند طلب کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها