امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۳۲۷۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۳۰ مهر ۱۳۹۶
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:
نقوی حسینی گفت: اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با آمریکا مقابله کنند و در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و اقدامات ضدبرجامی آن بایستند، باید این ایستادگی را در عمل نشان دهند.

به گزارش پایگاه 598، سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون بایسته‌های اقدام آمریکا در مواجهه با لغو احتمالی برجام از سوی آمریکا گفت: «ایران با گروه 1+5 توافق کرده است. این توافق با آمریکا به تنهایی امضا نشده و غیر از آمریکا پنج کشور دیگر نیز در این توافق حضور دارند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا و دفتر سیاسی آن از این توافق حمایت کرده و آن را به‌عنوان یک سند بین‌المللی پذیرفته‌اند. در چنین شرایطی اروپایی‌ها دو وظیفه بسیار مهم دارند که باید به‌طور عملی و فارغ از اعلام حمایت‌های شفاهی به آنها ورود کنند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه برجام باید اجرا شود و طرفین به تعهدات خود عمل کنند، یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده، اما طرف مقابل از اجرای تعهدات خود سر باز زده است. لذا اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با آمریکا مقابله کنند و در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و اقدامات ضدبرجامی آن بایستند، باید این ایستادگی را در عمل نشان دهند.»

وی در توضیح این موضوع افزود: «اروپایی‌ها نباید کاری به آمریکا داشته باشند. بانک‌های اروپایی با ما کار نمی‌کنند و این در حالی است که طبق برجام همکاری بانک‌های اروپایی با جمهوری اسلامی ایران بلامانع است و نباید هیچ مانعی بر سر این همکاری وجود داشته باشد.»

نقوی حسینی علت این عدم همکاری را ترس از آمریکایی‌ها دانست و گفت: «شرکت‌های اروپایی باید در جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری کرده و توافقات اقتصادی خود با ایران را عملیاتی کنند، لذا لازم به تاکید است که اروپایی‌ها باید عملا و مستقل از آمریکا به تعهدات خود عمل کنند.»

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه مقابله اروپا با زیاده‌خواهی‌های آمریکا باید عملیاتی باشد، تصریح کرد: «صرف اینکه خانم موگرینی بگوید ما برجام را حفظ می‌کنیم یا مثلا آلمان و انگلیس و فرانسه بیانیه بدهند و بگویند ما به برجام متعهد هستیم، کافی نیست. مثلا به شورای امنیت سازمان ملل نامه بزنند و با مجامع حقوقی بین‌المللی مکاتبه کرده و به دولت آمریکا هشدار و اخطار بدهند.»

وی با بیان اینکه تنها در این صورت گامی عملی برداشته شده و صرف اعتراض به مواضع آمریکا راهگشا نیست، گفت: «در شرایط کنونی اروپایی‌ها بیش از هر چیز باید از روش و شکل مذاکره در امور بین‌المللی حمایت کنند، کمااینکه اگر برجام به سرانجام نرسد، قطعا روش مذاکره در امور بین‌المللی شکست خواهد خورد و از این پس دیگر هیچ کشوری به توافقات بین‌المللی عمل نمی‌کند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «این سنت بین‌المللی که مورد حمایت منشور سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همه کشورهای مدعی صلح و دوستی در جهان است، بر این نکته تاکید دارد که کلیه مناقشات با مذاکره حل‌شدنی است. حال ما مذاکره کردیم ولی پایبندی به نتیجه آن وجود ندارد. با این شرایط روش حل مسائل بین‌المللی با شکست مواجه می‌شود، لذا از این سنت باید دفاع کرد.»

نقوی حسینی با اشاره به اعلامیه توتال مبنی‌بر خروج این شرکت از ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گفت: «این موضوع این درس را به جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی آن می‌دهد که حتی اروپایی‌ها هم چندان مورد اعتماد نیستند و نمی‌شود به اظهارات و بیانیه‌های آنها اکتفا کرد.»

وی با بیان اینکه اخیرا مقامات اروپایی شروع کرده‌اند همگام با آمریکا مسائل موشکی، حقوق بشری و... را مطرح می‌کنند، گفت: «به زعم بنده اروپایی‌ها در دقیقه ۹۰ همگی کنار آمریکا قرار خواهند گرفت؛ آنها به دنبال اجرای برجام نیستند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، در مقابل اما در پی آنند که جمهوری اسلامی ایران به صورت یکطرفه به تعهدات خود عمل کند. بر این اساس ستون اروپا قابل اتکا نیست.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص اقداماتی که دولت باید انجام دهد تا اروپا به وظایف خود عمل کند و مانع نقض برجام شود، گفت: «دولت باید کشور‌های اروپایی را تحت فشار بگذارد. به هر حال آنها آمدند و نشستند و به توافق رسیدند و پای این توافق را امضا کردند. دولت موظف است با یک دیپلماسی فعال و رفت و آمدها و نشست‌های بیشتر، اروپایی‌ها را در مسیر اجرای عملی برجام قرار دهد.»

نقوی حسینی در تبیین آنچه که مجلس در مواجهه با شرایط کنونی می‌تواند انجام دهد نیز گفت: «مجلس شورای اسلامی با مصوبات قبلی خود جلوی هر نوع دخالت یا ایجاد محدودیت برای برنامه موشکی ایران را گرفته است. به بیان دقیق‌تر، مجلس در اجرای برجام یک ماده واحده را با 9 بند تصویب کرد. در آن 9 بند اعلام کردیم که امور نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران مستثنی از همه نوع مذاکرات بوده و این حوزه اساسا غیرقابل مذاکره است، لذا ما برای توسعه برنامه موشکی خود منتظر اجازه احدی نخواهیم ماند.»

وی ادامه داد: «در قانون اخیری هم که برای اقدام متقابل با اقدامات ماجراجویانه آمریکا تصویب کردیم، مجددا روی این حوزه تاکید شد و اعتبار جداگانه‌ای تصویب شد که برنامه موشکی با تمام توان به مسیر خود ادامه دهد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان تصریح کرد: «از نظر ایران پردازش مجدد به برجام منتفی است و هیچ نوع مذاکره دیگری در این خصوص و برنامه موشکی و نظامی هم وجود نخواهد داشت.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها