أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۲۹۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۰۲ آبان ۱۳۹۶
جدیدترین تدبیر دولت به ایستگاه اربعین رسید؛
روزهای گذشته دولت دوازدهم در سامانه سماح شیوه‌ی جدید درآمدزایی از احساسات دینی مردم را به نمایش گذاشت. دولت در سامانه سماح، جهت ویزای زایرین اربعین قیمت دلار را ۴۲۵۰ تومان محاسبه می‌کرد. سفارت عراق در تهران برای ویزای هر نفر ۴۰ دلار مطالبه می‌کند که این مبلغ در سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت به ازای هر دلار ۴۲۵۰ تومان به ۱۷۰ هزار تومان پول نقد تبدیل شده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، جدیدترین تدبیر دولت به ایستگاه اربعین رسید. روزهای گذشته دولت دوازدهم در سامانه سماح شیوه‌ی جدید درآمدزایی از احساسات دینی مردم را به نمایش گذاشت. دولت در سامانه سماح، جهت ویزای زایرین اربعین قیمت دلار را ۴۲۵۰ تومان محاسبه می‌کرد در حالی که قیمت دلار دولتی هم اکنون حدود ۳۵۰۰ تومان و قیمت در بازار آزاد ۴۰۱۰ تومان است. سفارت عراق در تهران برای ویزای هر نفر ۴۰ دلار مطالبه می‌کند که این مبلغ در سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت به ازای هر دلار ۴۲۵۰ تومان به ۱۷۰ هزار تومان پول نقد تبدیل شده است. یعنی دولت در این سامانه دلار را ۲۴۰ تومان بالاتر از نرخ بازار آزاد با زایران حساب می‌کند.

در همین حال مسئولان سازمان حج و زیارت با همراهی صداوسیما تلاش دارند تا سامانه سماح را به عنوان تن‌ها مرجع صدور ویزای عراق به زایران اربعین معرفی کنند، اما سفارت عراق در دفاتر و برخی آژانس‌های مسافرتی نیز امکان صدور ویزا را فراهم کرده است. نیروی انتظامی هم اعلام کرده، ثبت نام در سامانه سماح اجباری نیست.

بسیاری از زایران اربعین بدلیل همین گرانفروشی، از دریافت ویزا از طریق سامانه سماح منصرف شده و از طریق مراجعه به سفارت عراق یا دفاتر آن یا آژانس‌های مسافرتی نسبت به دریافت ویزا اقدام کرده اند.اما دانشجویان فعال در توییتر در واکنش به اقدام عجیب دولت با هشتگ #کاسبی_اربعین به استقبال مسئولین رفتند. ساسان سروش با اشاره به سخنان جنجالی روحانی در حین مذاکرات، در مورد اینکه کربلا درس مذاکره است نوشت: وقتی عاشورا شد درس مذاکره، اربعین هم میشه ابزار کاسبی.
فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

امیر حسن‌شاهی هم شیوه روحانی در مناظرات ریاست‌جمهوری در جمله به رقیب برای کسب رای را هدف قرار داد و دوگانگی دولت در برخورد با مسائل دینی را به رخ کشید و گفت: آقای #روحانی سفر زیارتی اربعین را از دیگر مردم نگیرید خواهشا. این یکی رو بزارید واسه مردم بمونه...
فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

پول اربعین از جیب مردم تا اختلاسگران امید!
تیغ می‌زنند، می‌دوشند؛ آخرش هم یه عده اختلاس می‌کنند، می‌برند و می‌خورند. این تعبیر مردم درباره افزایش هزینه‌های سفر اربعین است.
مردم می‌گویند نمی‌دانیم تعجب کنیم یا تاسف بخوریم. عراقی‌های جنگ‌زده، فقیر و گرفتار با تمام وجود به زوار خدمت می‌کنند. اما دست‌اندرکاران داخل ایران، زوار را تیغ می‌زنند، می‌دوشند. از زائران امام حسین این گونه پول می‌گیرند، آخرش هم یکی در بانک ملی می‌برد، یکی در بانک ملت، یکی.

مسئولین هزینه‌های جدیدی برای اربعین امسال تراشیده اند. بیمه اجباری، هزینه کارگزاری، افزایش قیمت بلیط هواپیما، افزایش دو برابری بلیط اتوبوس و دریافت روزانه حق پارکینگ در بیابان‌های مهران. این هزینه‌های ورژن جدید پیاده روی اربعین ۲۰۱۷ است. هزینه هایی همانند روادید ۴۰ دلاری را نیز به این بخش اضافه کنید.

در همین مورد یکی از فعالین توییتر نوع نگاه سودمحور دولت به هر پدیده را محل اشکال دانست و نوشت: پارادایم فکری دولت طوریه که به هرچیزی به چشم کالا نگاه میکنه این یعنی به هر روشی شده باید درآمدزایی کنی ولو دین‌فروشی!

فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

حسن پهلوان در طنزی ظریف فضایی را متصور شد که دولت دوازدهم ریاست آستان قدس رضوی را به عهده گرفته و گفت: خدا رو شکر که آستان قدس دست دولت نیست وگرنه ورودی حرم عوارضی میذاشتن که هیچ، برای رفتن به کنار ضریح هم بلیت جدا می‌فروختن.

فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

علی نصرتی هم با مقایسه کاسبی برخی سودجویان از تحریم‌ها و برجام و پدیده اربعین نوشت: با تحریم و برجام کاسبی با اربعین هم کاسبی؟ بسه توروخدا

فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

وقتی راه بهشت به زور تنگ می‌شود!
البته سفر اربعین در عراق، برای مردم رایگان می‌افتد. به طور متوسط سه میلیون زائر ایرانی به کربلا سفر می‌کنند. اکثر هزینه‌ها نیز پیش از ورود به عراق از مردم اخذ می‌شود. در مسیر نجف تا کربلا نیز غذا و اسکان برای زائران رایگان است. قبل از ورود به عراق، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم می‌رود. تن‌ها بابت بیمه و هزینه‌های کارگزاری. اما با ورود به عراق دیگر خبری ازین هزینه‌ها نیست.

دانشجویان طبق معمول در خط اول برای دفاع از حق مردم بودند. مجید مهاجری در تصویری به اظهارنظر احتمالی روحانی در واکنش به افزایش عجیب هزینه‌های اربعین پرداخت و نوشت: از ما می‌پرسند چرا سفر اربعین را گران کرده اید؟ خب بیسوادها، باید با یک ترفندی خزانه را پر کنیم دیگر.
فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

هیما حسینی هم به نقد وضعیت فساد در دولت پرداخت و از کاسب‌کاری برخی برای پر کردن جیب خود از اربعین گلایه کرد و نوشت: بالاخره باید یه جوری شکم حقوق بگیران نجومی رو پر کرد یا نه؟! این دفعه شانس با ما یار بود و هزینه‌های اربعین رو زیاد کردیم.

فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

در حقیقت ما با مردمی مواجه هستیم که در بین خود با اطلاع از ثواب عجیب «کمک هزینه» به دیگران برای سفر اربعین حسینی، از هیچ کمکی دریغ ندارند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند، اما چرا دولت و مسئولان در این ثواب شریک نمی‌شوند؟ چرا به جای این حجم از افعال منفی «نروید» و «نمی‌شود» که در آستانه اربعین به کار می‌برند، اقدام به ارائه تسهیلات برای تشویق و حمایت معنوی از این سفر انجام نمی‌دهند. خلاصه‌وار باید گفت: «اربعین» نمایشگاهی از خوبی‌های تاریخی اهل عراق است در برابر کم‌لطفی‌ها و کاسبکاری‌های برخی مسئولان و تاجران وطنی. 

اما علی کرد از فعالین سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل در طنزی به واکنش احتمالی عراقچی درمورد اقدامات دولت پرداخت و نوشت: اینکه ما دلار اربعین رو گرون‌تر از دلار آزاد کردیم طبیعتا دلیلش سنجش اخلاص مردم بوده! #عراقچی_طور در باب همین هشتک #کاسبی_اربعین
فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

سیدعلیرضا میری هم کانالی به فیلم طنز مشهور شب‌های برره زد. وی با انتشار عکسی از زورگیری یکی از نقش‌های مشهور این فیلم در مسیر عبور مردم نوشت: تصویر کمتر دیده شده از هیئت دولت در مرز مهران #کاسبی_اربعین.

فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!

فشار از پایین و حذف یواشکی دلار!
پس از فشارهای فعالین مجازی و پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس، سخنگوی ستاد اربعین خبر حذف دلار از سفر کربلا را به رسانه‌ها اعلام کرد. شهریار حیدری اظهار داشت: از چندی قبل موضوع حذف دلار از هزینه روادید اربعین در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفت و چند دور مذاکره با مسئولان عراقی انجام دادیم تا آن‌ها هم پذیرفتند تا دلار به صورت کامل حذف شود و از این پس زائران ایرانی هزینه روادید را به صورت ریال پرداخت کنند.

وی ادامه داد: زائران ایرانی برای هزینه روادید، بیمه اربعین، خدمات هلال احمر و کارگزاری‌ها با باید ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنند.

سخنگوی ستاد اربعین با بیان اینکه پس از اربعین هم هزینه روادید سفر زیارتی عراق به صورت ریالی خواهد بود، تاکید کرد: دلار به صورت کامل از هزینه روادید سفرهای زیارتی عراق حذف شده است.

* خبرگزاری دانشجو-سیدمهدی حاجی‌آبادی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها