أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۳۱۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۰۶ آبان ۱۳۹۶
تأخیر به وجود آمده در بازگشایی مرز خسروی محور پیگیری‌های امروز مسئولان ستاد اربعین بود که در کنار صدور ویزا و وضعیت تردد زائران بخش عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از روند صدور ویزا، آخرین وضعیت مرز خسروی، ارائه خدمات به زائران و جزئیات اخبار مرزهای چهارگانه کشور برای تردد در ایام اربعین.

امروز بیشترین حجم اخبار و سؤال و جواب خبرنگاران و مسئولان به روند بازگشایی مرز خسروی اختصاص داشت که همچنان تاریخ دقیق آن اعلام‌نشده و مطابق جدیدترین اظهارات از اوایل هفته به اواسط هفته موکول شده است.

از مرز خسروی چه خبر؟

در آخرین اظهارنظر سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در حال حاضر خروجی از مرز خسروی به سمت عتبات نداریم، گفت: طرف عراقی هنوز به‌صورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز نکرده است و ستاد اربعین به‌صورت مرتب ترددها، امورات و کارهای مرزی را رصد می‌کند و در صورت وجود وقفه یا مشکل پیگیری لازم را انجام می‌دهد.

شهریار حیدری همچنین با اشاره به صدور یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار روادید، از عزم جدی عراق برای بازگشایی مرز خسروی گفته و تاکید کرده است: از مرز خسروی تا بغداد ۱۷۰ کیلومتر است که عوامل امنیتی و پذیرایی و اسکان در این مسیر فراهم‌شده و این امر حکایت از عزم جدی عراق برای بازگشایی مرز خسروی دارد.

حیدری با بیان اینکه مرز خسروی اواسط هفته آینده بازگشایی شود افزود: از سوی منابع محلی اعلام‌شده بود که اوایل هفته آینده مرز خسروی باز می‌شود اما با توجه به اینکه باید اقدامات لازم برای استقرار امکانات در «منظریه» از سوی عراق صورت گیرد، پیش‌بینی می‌شود نیروها اواسط هفته مستقر شوند و مرز باز شود.

رئیس ستاد اربعین نیروهای مسلح هم از بازگشایی مرز خسروی طی روزهای آینده برای عبور و مرور زائران خبر داد و گفت: ستاد نیروهای مسلح با حضور نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و وزارت دفاع تشکیل‌شده است که کار انتقال زائرین با امنیت از مبدأ تا مرزها، کنترل مرزها و همچنین کنترل مدارک قانونی را بر عهده‌دارد.

انجام مذاکرات با دولت عراق برای افزایش گیت‌ها و بازگشایی مرز خسروی
سید مجید میر احمدی از انجام مذاکرات با دولت عراق برای افزایش گیت‌ها و بازگشایی مرز خسروی هم خبر داد و افزود: مردم کرمانشاه هم مشتاق هستند که مرز خسروی هر چه زودتر باز شود و پذیرای زائران باشند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین هم در این رابطه گفته است: در رابطه با مرز خسروی نیز، آمادگی خود را رسماً به عراق اعلام کرده‌ایم اما به دلایل مختلف هنوز دولت عراق رسماً زمان شروع خروج زائرین از این مرز را مشخص نکرده است و مرز خسروی دست‌کم تا روز یکشنبه بازنخواهد شد.

آخرین وضعیت صدور روادید

اما روند صدور ویزا هم امروز یکی از مواردی بود که از سوی زائران پیگیری ش. در این رابطه رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین از پیش‌بینی خروج ۵۰۰ هزار زائر از مرز خسروی برای ایام اربعین امسال خبر داده و گفته است: تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار ویزا صادرشده و امسال به نسبت سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در جریان است.

به گفته حسن قشقاوی حذف دلار از عرصه ویزا را کار بسیار بزرگی خواند و افزود: هرچقدر وابستگی به دلار آمریکایی بیشتر باشد شاهد افزایش نوسانات ارز و نیاز جامعه به دلار در ایام اربعین خواهیم بود که به مصلحت و منافع ملی ما نبوده و به همین دلیل باید با طرف‌های مقابلمان در هر مراوده اقتصادی این ارز حذف شود تا مشمول توطئه‌های دولت آمریکا نشویم.

وی تأکید کرد: هزینه ۱۷۰ هزارتومانی اعلام‌شده با توجه به حذف دلار ثابت بوده و تکلیف زوار مشخص است و خوشبختانه دیگر نگرانی درباره افزایش و یا کاهش قیمت دلار وجود ندارد.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا هم از راه‌اندازی مرکز صدور گذرنامه در شهر اهواز خبر داد و گفت: ساعت کاری در دفاتر پلیس+ ۱۰ و ستاد پلیس مهاجرت و گذرنامه نیز افزایش‌یافته است.

گذرنامه‌ها ظرف مدت ۲۴ ساعت به ستاد پلیس مهاجرت و گذرنامه تحویل داده می‌شوند
سرهنگ مجید صمدی با بیان اینکه گذرنامه‌ها ظرف مدت ۲۴ ساعت به ستاد پلیس مهاجرت و گذرنامه تحویل داده می‌شوند، افزود: در روزهای گذشته از تمرکز صرف بحث صدور گذرنامه خارج‌شده‌ایم و در شهر اهواز مرکز صدور گذرنامه راه‌اندازی شده تا شهروندان خوزستانی با مراجعه به این مرکز گذرنامه خود را دریافت کنند.

سفیر ایران در عراق هم از تمهیدات ویژه‌ای از سوی سفارت عراق در ایران به‌منظور تسریع در صدور ویزا خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم با مقامات کشور عراق انجام‌شده است، هرچند که با توجه به زیرساخت‌های کشور عراق ممکن است زائرین درزمینهٔ رفاه و آسایش با مشکلاتی مواجه شوند.

ایرج مسجدی با بیان اینکه برآورد این است که تعداد زائرین نسبت به سال گذشته تا ۲۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد، افزود: هفت قرارگاه برای نظارت هر چه بهتر بر عبور و مرور زائران و همچنین فعالیت موکب‌ها در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، سامرا، مرز خسروی، مهران و مرز شلمچه مستقر هستند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت خک با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار پاسپورت آماده صدور ویزا است، اظهار کرد: منتظریم این تعداد روادید توسط عراقی‌ها صادر شوند. وظیفه اصلی سازمان حج و زیارت ثبت‌نام از متقاضیان پیاده‌روی اربعین و دریافت مدارک آن‌ها و رساندن مدارک به ۴ کنسولگری اصلی و ۱۲ دفتر صدور روادید اربعین است.

محسن نظافتی با تأکید بر اینکه طرف عراقی برای صدور ویزاها زمان بیشتری نیاز دارد، افزود: اگر در هر دقیقه یک ویزا صادر شود نیز در ساعت ۶۰ ویزا صادر می‌شود و بنابراین برای صدور همه ویزاها زمان زیادی نیاز است از طرفی بیش از ۸۰ درصد متقاضیان در ۶ روز گذشته مراجعه کرده‌اند که کار را سنگین می‌کند.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه ایران هم با بیان اینکه سفارت عراق در تهران روزانه بیش از ۷۰ هزار ویزا صادر می‌کند، اظهار کرد: تا آخر وقت پنجشنبه‌شب یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار روادید صادر و به این میزان، آمار قابل‌توجهی هم امروز اضافه‌شده است.

مجتبی کریمی از سرعت گرفتن صدور دفترچه‌های مسافرتی افاغنه هم گفت و تصریح کرد: کسانی که سربازی نرفته‌اند اگر در حین انجام خدمت نباشند می‌توانند گذرنامه دریافت کنند، به شرط اینکه در سامانه epolice وثیقه ۳ میلیون تومانی پرداخت کنند.

ارائه خدمات از اسکان تا امداد

ارائه خدمات به زائران اربعین هم از دیگر محورهای فعالیت‌های متولیان است. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از استقرار ۸۰ دستگاه آمبولانس در ۴ قرارگاه مرزی هلال‌احمر خبر داده و گفته است: تعداد چهار قرارگاه در استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان ایجادشده و تعداد ۱۰۰۰ امدادگر، پزشک و پرستار با جمعیت هلال‌احمر در داخل کشور همکاری دارند.

مرتضی سلیمی افزود: خودروهای نجات و ارتباطات سریع با عوامل امدادی آماده‌به‌کار است و برای خدمات‌رسانی به زوار تعداد ۸درمانگاه، ۳ بیمارستان، ۴۰ آمبولانس و ۱۰۰ تن دارو و نیز کادر درمانی در نظر گرفته‌شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات هم با اشاره به ظرفیت پذیرایی و اسکان ۱.۵ میلیون زائر در اماکن مختلف در کربلا، اظهار کرد: افرادی که در سطح کشور تمایل به خدمات‌دهی به زوار دارند را بسیج کرده‌ایم و بیش از ۱۶۰۰ موکب یا هیئت را سامان داده‌ایم که هر یک متعهد به پذیرایی و اسکان شده‌اند.

حسن پلارک افزود: تمهیدات لازم از زمان حرکت، نحوه جمع‌آوری و نوع نیاز به کمک مردمی و چیدمان در مرزهای ورودی به عراق و شهرهای مذهبی عراق ساماندهی شده است، امسال میزان خدمات در مرزهای کشورمان را افزایش داده‌ایم.

معاون فرهنگی و هنری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از برپایی خیمه‌های نماز در استان‌های خوزستان و ایلام برای رفاه حال زائران اربعین خبر داد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن از فعالیت قطار قم- کربلا از ۸ آبان ماه خبر داد
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن از فعالیت قطار قم- کربلا از ۸ آبان ماه خبر داد و گفت: این قطار از نوع ترکیبی است اما عمده مسیر با قطار پیموده می‌شود و ۴ سرویس رفت و ۴ سرویس برگشت برای قطار قم- کربلا پیش‌بینی‌شده است.

علی کاظمی منشوی با بیان اینکه فاصله قم تا کربلا با قطار حدود ۳۰ ساعت است، تأکید کرد: از مرز شلمچه تا ایستگاه بصره نیز مسافران با اتوبوس‌هایی که پیش‌بینی‌شده حرکت می‌کنند و این مسیر حدود ۷ تا ۸ ساعت است اما درمجموع طی فاصله قم تا کربلا ۳۰ ساعت خواهد بود.

وی افزود: هزینه این قطار به‌علاوه اتوبوس و پوشش بیمه‌ای ۱۹۰ هزار تومان است و با توجه به مسافت زمانی طولانی این سفر، پذیرایی شام و صبحانه هم در قطار سرو می‌شود.

برخی از اخبار مرزها را هم در زیر می‌خوانیم. برای خواندن مشروح خبر می‌توانید روی لینک موجود در تیترها کلیک کنید.

زوار از مراجعه به مرز خسروی تا بازگشایی خودداری کنند

فرمانده انتظامی کرمانشاه مرز خسروی را مختص زوار استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه دانست و اظهار کرد: در پایانه مرز خسروی برای سهولت و راحتی زوار عزیز اقداماتی در حوزه انتظامی مهیا شده و هم اکنون تمام شرایط برای اعزام زائران فراهم است اما مرز خسروی هنوز باز نشده است و زوار تا زمان بازگشایی مرز خسروی از مراجعه به آن خودداری کنند.

سردار منوچهر امان اللهی افزود: پیش بینی می کنیم اوایل هفته آینده هماهنگی های نهایی به منظور بازگشایی مرز خسروی صورت گیرد.

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه هم با اشاره به شروع تردد زوار اربعین پیش‌بینی کرد که حجم ترافیک جاده‌های استان از ۱۰ آبان هم‌زمان با اوج تردد زائران به بیش از ۱۰ برابر افزایش یابد.

تردد و حضور پر تعداد زائران در مرز مهران

مرز مهران به‌عنوان پرترددترین مرز زمینی کشور امروز بیشتر از روزهای گذشته شاهد تردد زوار بود، جاده‌های منتهی به مرز مملو از ماشین شده ولی درعین‌حال زائران با آرامش در حال عبور از پایانه مرزی و سفر به‌سوی کربلا هستند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۷۰ درصد زائران مراسم پیاده‌روی اربعین مرز مهران را برای سفر به عراق انتخاب می‌کنند.

ادامه صادرات کالا از مرزهای شلمچه و چذابه در ایام اربعین

استاندار خوزستان از متوقف نشدن صادرات کالا در مرزهای شلمچه و چذابه در ایام اربعین خبر داد و گفت: امسال برخلاف سال گذشته به دلیل فراهم شدن امکانات دیگر مشکلی برای انجام صادرات و تردد زائران به طور همزمان نداریم.

غلامرضا شریعتی در گفت و گو با خبرنگار مهر از جریان فعالیت تجاری در دو مرز شلمچه و چذابه هم گفت و تاکید کرد: اگرهم در این باره مشکلی پیش آید از سمت ما نخواهد بود بلکه شاید عراقی ها آمادگی برای بحث تجارت نداشته باشند.

چذابه آب‌رسانی شد

استاندار خوزستان با اشاره به تکمیل زیرساخت‌ها در مرزهای چذابه و شلمچه از آغاز آب‌رسانی به چذابه نیز خبر داد وگفت: در استان خوزستان براساس تلاش های انجام شده زیرساخت های مناسبی در طول مسیر و مرزهای شلمچه و چذابه فراهم شده است.

غلامرضا شریعتی افزود: امکانات پذیرایی از زوار در مسیرهای ورودی استان فراهم شده است و خوشبختانه هیچ مشکلی وجود نداشته و در پایانه های مرزی نیز شرایط برای تردد زوار فراهم است، زائران توجه داشته باشند که برای حضور در مرزها حتما ویزا به همراه داشته باشند.

استاندار خوزستان همچنین گفت: برخی مسئولان خوزستانی به‌منظور نظارت بر انجام برخی امور، باید در مرز چذابه مستقر شوند.

کنترل و بازرسی دقیق مرزبانان از زائران در پایانه مرزی مهران

جانشین فرماندهی مرزبانی ایلام با اشاره به اینکه در پایانه مرزی مهران زائران بدون روادید از مرز ایران نمی‌توانند خارج شوند، اظهار کرد: تردد زائرین از مرز مهران روزبه‌روز در حال افزایش است و مرزبانان ما با تلاش‌های شبانه‌روزی توانستند امنیت و آرامش را برای زائرین اباعبدالله به‌خوبی فراهم کنند.

سرهنگ یدالله شرفی افزود: برای اینکه هم‌وطنانمان در کشور عراق با مشکل روادید روبه‌رو نشوند، مرزبانان اجازه ورود به زائرینی که بدون روادید قصد عزیمت به عراق را دارند، نخواهند داد و در منطقه قرنطینه، مرزبانان ما به‌صورت شبانه‌روزی با استفاده از دوربین‌های مدرن مداربسته منطقه قرنطینه را مانیتورینگ و کنترل می‌کنند.

تامین همه زیرساخت ها در قصر شیرین و مرز خسروی

جانشین رئیس ستاد اربعین کرمانشاه از تأمین همه زیرساخت‌های موردنیاز در قصر شیرین و مرز خسروی خبر داد و گفت: موکب های بزرگی در نجف و کربلا از سوی کرمانشاه دایر شده است که خدمات خود را در قالب بهداشت و درمان، اسکان و تغذیه به زائران ارائه می دهند.

جعفر همتی افزود: در سال های گذشته زائران بسیاری از شهرهای کرمانشاه به سمت مرز مهران حرکت می کردند که سالانه بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از این زائران در این استان اسکان و پذیرایی می شوند و امسال نیز اقدامات تجهیز و بازسازی مرز خسروزی نیز در استان کرمانشاه صورت گرفته است.

جلوگیری از ورود اتباع خارجی به استان ایلام

فرمانده انتظامی شهرستان چرداول با بیان اینکه از ورود اتباع خارجی به استان ایلام جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: مأموران انتظامی این شهرستان در ورودی استان در حمیل از ورود اتباع خارجی برای حضور در مهران جلوگیری می‌کنند.

سرهنگ جهانگیر زارعی از راه‌اندازی ۳ ایستگاه پلیس و تشدید اقدامات انتظامی، ترافیکی و امنیتی هم‌زمان با شروع مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در این شهرستان خبر داد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها