کد خبر: ۴۳۳۲۵۴
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۰۷ آبان ۱۳۹۶
در وزارت نفت چه خبر است؟
ماجرای استخدامی‌های وزارت نفت انگار حالا حالاها نمی‌خواهد تمام شود. هر روز یک پرونده جدید، هر روز یک ماجرای تازه از یک ژن خوب. آخرینش مربوط به تقاضای یکی از نمایندگان مجلس برای استخدام برادرش در یکی از شرکت‌های نفتی اهواز است. زنگنه هم نامه را این‌گونه پاراف می‌کند: «راهی پیدا کنید که مشکل ایشان حل شود». شرایط جذب نیروی انسانی در وزارت نفت سه چیز است: داشتن ژن خوب، سفارش نماینده مجلس و گرفتن امضای طلایی.

سرویس اقتصادی پایگاه 598 /محمدعلی امینی؛ ماجرای استخدامی‌های وزارت نفت انگار حالا حالاها نمی‌خواهد تمام شود. هر روز یک پرونده جدید، هر روز یک ماجرای تازه از یک ژن خوب. آخرینش مربوط به تقاضای یکی از نمایندگان مجلس برای استخدام برادرش در یکی از شرکت‌های نفتی اهواز است. زنگنه هم نامه را این‌گونه پاراف می‌کند: «راهی پیدا کنید که مشکل ایشان حل شود». شرایط جذب نیروی انسانی در وزارت نفت سه چیز است: داشتن ژن خوب، سفارش نماینده مجلس و گرفتن امضای طلایی.

 
ماجرای استخدام‌های سفارشی آقای وزیر نفت تمامی ندارد/ آزادراه بهارستان-طالقانی!
 

 

آزادراه بهارستان طالقانی / ماجرا از کجا شروع شد؟

هم‌زمان با شروع جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، مسئله استخدام نمایندگان در وزارت نفت به صدر رسانه‌های منتقد دولت راه یافت. بعضی‌ها معتقد بودند رسانه‌های منتقد برای تخریب زنگنه دروغ‌پردازی می‌کنند. لاریجانی رئیس مجلس اما خیلی سریع واکنش نشان داد و تأکید کرد اگر متوجه شود ژنرال از نمایندگان فعلی کسی را به استخدام نفت درآورده است با وی برخورد می‌کند.

ماجرا به همین‌جا ختم نشد. نامه حمایت نمایندگان ادوار مجلس از وزیر پیشنهادی نفت منتشر شد. افراد امضاکننده یک وجه مشترک داشتند. «حقوق‌بگیر وزارت نفت» آزادراه بهارستان طالقانی ترند شد و سروصدای توییتر نشین ها درآمد.

باوجود تمام اعتراض‌ها ژنرال با رأی اعتماد قابل‌توجه نمایندگان به ساختمان طالقانی راه یافت و با خیال راحت کار خود را شروع کرد. حالا بعد از گذشت چند هفته از شروع دور جدید وزارت زنگنه، استخدام بعضی از نمایندگان فعلی در مجلس ثابت شده! خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در همین رابطه گفته: «از رئیس مجلس خواهم خواست که استخدام چند نفر از نمایندگان کنونی مجلس را در وزارت نفت طبق وعده خود پیگیری کند، چراکه اکنون دیگر این موضوع روشن‌شده است. هرچند ممکن است که برخی از همکاران ما ناراحت شوند ولی درزمانی که جوانان ما بیکارند، نباید نماینده مجلس به فکر استخدام در وزارت نفت باشد.» ماجرا استخدام نمایندگان و امضاهای طلایی و استخدام‌های سفارشی، نمایندگان را نگران کرده است. حالا همه منتظرند ببینید علی لاریجانی چه می‌کند؟ آیا او روی حرفش می‌ایستد یا به‌راحتی این مسائل را نادیده می‌گیرد؟

 
ماجرای استخدام‌های سفارشی آقای وزیر نفت تمامی ندارد/ آزادراه بهارستان-طالقانی!
 

 

او PhD دارد

رسانه‌ای شدن یک نامه ماجرای نمایندگان و وزیر نقت را وارد مرحله جدیدی کرد. فرزند یکی از نمایندگان به پژوهشگاه نفت رفت! این ماجرا که با واکنش‌های زیادی همراه بود به رسانه ملی هم کشیده شد. مجری از زنگنه درباره استخدام دختر یکی از نمایندگان در وزارت نفت سؤال می‌پرسد. ژنرال در پاسخ می‌گوید: این خانم PhD داشت! مجری در ادامه می‌پرسد اگر دختر نماینده هم نبود باز استخدام می‌شد. زنگنه جواب می‌دهد: ممکن بود بشود!

استخدام دختر نماینده مجلس با واکنش دانشجویان دانشگاه صنعت نفت مواجه شد و بیانیه‌ای صادر گردید. در بخشی از این بیانیه آمده است: «درحالی‌که بسیاری از دانش‌آموختگان مقطع دکترای رشته‌های نفتی در دانشگاه صنعت نفت و سایر دانشگاه‌های تراز اول کشور بیکار هستند، یک خانم دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته شیمی‌فیزیک از دانشگاه آزاد، تن‌ها بر اساس نظام شایسته‌سالاری و نه رانت جایگاه نمایندگی پدرش، حائز شرایط جذب در وزارت نفت شناخته‌شده است!»

 
ماجرای استخدام‌های سفارشی آقای وزیر نفت تمامی ندارد/ آزادراه بهارستان-طالقانی! 

 

همه می‌توانند استخدام شوند به جزء دانشجویان صنعت نفت

ماجرا استخدام نماینده‌های سابق بیش‌ازپیش دانشجویان دانشگاه صنعت نفت را شاکی کرده است. دانشجویان این دانشگاه از دی‌ماه 94 اعتراضات خود را به نحوه استخدام به وزارت نفت شروع کرده‌اند. تحصن‌های طولانی‌مدت، تجمع جلوی مکان‌های مختلف، نامه و بیانیه! اما عملاً پاسخی نگرفته‌اند. دانشجویان صنعت نفت هم ناامیدتر از همیشه حالا می‌دانند اتفاقی نخواهد افتاد. آن‌ها در آخرین بیانیه اعتراضی خود نوشته‌اند: «دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت پس از دو سال پیگیری مداوم و مواجهه با انواع فریبکاری‌ها از سوی وزارت نفت، امروز به‌خوبی می‌دانند که وزارت نفت در قبال تعهداتش به دانشگاه صنعت نفت، ذره‌ای مسئولیت‌پذیر نبوده، در این زمینه همواره در جهت دروغ، زشتی و پلیدی گام نهاده و با لفاظی رسانه‌ای نزد عوام و خواص به دنبال فرافکنی و توجیه کارشکنی‌های خود در مسیر قانونی استخدام دانش‌آموختگان گروه الف. دانشگاه صنعت نفت می‌باشد.» این درحالی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همواره به دنبال جذب دانشجویان ایرانی هستند و اگر وزیر نفت کاری نکند باید منتظر کوچ دسته‌جمعی این دانشجویان به کشورهای عربی باشیم.

وزیر نفت اما معتقد است علت عدم استخدام، نیروهای مازادی هست که در وزارت نفت حضور دارند. این در حالی است که آمار دقیقی از نیروهای مازاد وجود ندارد. وزیر نفت در تاریخ 6 اسفند 92 در جلسه شورای شهر گفته بود: «وقتی من از صنعت نفت رفتم این صنعت با کمتر از 100 هزار نفر اداره می‌شد ولی امروز 250 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند.» او همچنین در 20 مرداد 93 در برنامه تلویزیونی پایش هم گفته بود: «وقتی وزارت نفت را در سال 84 ترک کردم حدود 80 هزار نفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذارشده 120 هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم آیا می‌شود بازهم استخدام کنیم؟» او در حالی در برنامه پایش گفته بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم که در صحن علنی مجلس این تعداد را تا 100 هزار نفر افزایش داد. با همه این تفاسیر ژنرال اخیراً دستور استخدام 2500 نفر از طریق آزمون را صادر کرده!

حاشیه‌های زنگنه و وزارت خانه متبوعش به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. نیروی انسانی حالا به چالشی اساسی در وزارت نفت تبدیل‌شده. طبق آمارها کارکنان صنعت نفت بیشترین حقوق و مزایا را در میان همه شرکت‌های دولتی دریافت می‌کنند. بااین‌وجود عدم شفافیت در آمارها، نامه‌های سفارشی که گهگاه رسانه‌ای می‌شود، امضاهای طلایی، برخوردهای زننده با دانشجویان، همه و همه باعث از دست رفتن اعتمادها به ژنرال می‌شود.

* خبرگزاری دانشجو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها