أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۳۵۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۱۳ آبان ۱۳۹۶
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان:
حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز اظهار داشت: یکی از اموری که در راهپیمایی مشهود است فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در مسیر حرکت به انحاء مختلف است که در اختیار زائران قرار داده می شود. اگر میان این روش های تبلیغی وحدت رویه ای در تبلیغ منطقی وجود امام زمان(عج) و دولت ایشان وجود داشته باشد می تواند قلب همه زائران متوجه امام زمان(عج) شود.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، پس از گذشت سالها از قیام عاشورا هنوز آتش آن در دلها افروخته است و روز به روز بر تعداد کسانی که از وفاداری امام حسین و یارانشان الهام می گیرند افزوده می شود.مراسم اربعین نیز به عنوان مراسمی خاص مورد توجه همگان قرار گرفته به نحوی که هر سال باشکوه­تر برگزار شده و به عنوان بزرگترین اجتماع شیعیان، اهمیت فراوانی در ابعاد سیاسی ، مذهبی و اجتماعی پیدا کرده است.

از جهاتی حضور میلیونی شیعیان در این مراسم را می توان نمایش شکوه و عظمت آنان دانست که می تواند پیام مهمی به دنیا و مسلمانان منطقه صادر کند که شاید یکی از مهم ترین پیام ها ایستادگی در برابر ظالم زمان یا همان رژیم غاصب صهیونیستی می باشد.

بر همین اساس با حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز ، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان و رئیس دانشگاه قم، در خصوص پیام گردهمایی میلیونی و بی نظیر شیعیان در اربعین به جهانیان و تاثیرات آن بر آینده جهان اسلام و وضعیت منطقه به گفت‌وگو پرداخته ایم که به نظر خوانندگان محترم می رسد:

از نظر حضرتعالی آثار و برکات راهپیمایی اربعین حسینی برای شیعیان در ابعاد مختلف چه مواردی است؟

زیارت اربعین حسینی (ع) مسئله ای است که در تاریخ کشور عراق وجود داشته است و همه ساله از سراسر عراق شیعیان و حتی اهل سنت در این رویداد شرکت می کردند. همچنین باید توجه داشت اربعین نگه داشتن تنها مختص امام حسین(ع) است و در هیچ یک از 14 معصوم چنین موضوعی وجود ندارد.

اینکه در سال های اخیر این مسئله به شکل گسترده تری در کشور عراق انجام می شود و از سایر کشور ها در آن حضور پیدا می کنند عوامل مختلفی دارد. یکی از ع.وامل آن این است که در کشور عراق و در هنگام حکمرانی صدام امکان چنین گردهمایی وجود نداشته است و پس از سقوط صدام چنین امکانی به وجود آمد.

بنده در هنگام حکومت صدام در عراق به مشقت فراوان و با مخفی کاری توانستیم کتاب مفاتیح الجنان را بدست آوریم حال متوجه می شوید که در چنین شرایطی اجرای شعائر الهی و عزاداری تقریبا غیر ممکن بوده است.

در حال حاضر نیز همانگونه که برای اعمال حج همه مسلمانان حضور پیدا می کنند، برای زیارت اربعین نیز همه مسلمانان اعم از شیعیان و اهل سنت در آن حضور پیدا می کنند و زیارت امام حسین(ع) را انجام می دهند به جز وهابیان افراطی که با چنین مسائلی به طور کلی مخالف هستند.

اما مسئله ای که اینجا مهم است این است که راهپیمایی اربعین در رسانه های غربی به صورت کامل بایکوت شده است و قصد دارند تا این گردهمایی عظیم شیعیان در افکار عمومی جهان مطرح نشود و چنین اتفاقی مسئولیت ما را بیشتر می کند و اصحاب رسانه باید این حادثه را در سطح جهان معرفی نمایند.

همچنین زیارت اربعین آثار تربیتی و اخلاقی فراوانی دارد. در اسلام تربیت امری مستمر است و در کنار اینکه ما مستمرا عبادت های خود را روزانه تکرار می کنیم باید زمینه ای وجود داشته باشد تا بحث تربیت را در انسان ها به صورت فعال و با انگیزه نگه دارد. بنده مسئله اربعین را در این راستا می بینیم و معتقدم که اربعین یک زمینه می باشد.

وجود امام حسین(ع) و قیام عاشورا به گونه ای است که دل هر آزاده ای را به طرف خود جلب می کند به گونه ای که به نحوه شهادت و جنگیدن 72 نفر در برابر دست کم 18هزار نفر مطالعه و توجه فراوانی می شود.

شما می دانید شهادت 72 نفر می توانست در کمتر از نیم ساعت انجام شود اما حادثه کربلا بیش از 1 روز به طول انجامید پس قرار دادن رشادت ها و مظلومیت جبهه حق ، شقاوت جبهه باطل و بی وفایی مردمان کوفه باعث می شود این رخداد تاریخی برای تمام جهانیان تابلویی از فضایل و اخلاق انسانی باشد.

شما می بینید که در راهپیمایی اربعین به دلیل همان جاذبه افراد در مسیر هر کاری که از دستشان بر می آید انجام می دهند تا به کربلا و امام برسند و تمام کارها و اعمال خود را برای چنین هدفی تنظیم می کند. می توان چنین گفت که در واقع امام برای ما مقتدا است و مسیرمان را برای رسیدن به او تنظیم می کنیم .

یکی دیگر از برکات این گردهمایی عظیم این است که با مشاهده جمعیت انبوه شیعیان در اربعین حسینی کسب هویت می کنیم و می توانیم برای قدم های بزرگتر با یکدیگر همپیمان شویم و برای آیندگان تاثیر گذار شویم و معادلات جهانی را تغییر دهیم.

همچنین مهمان پذیر بودن مردم عراق نیز یکی دیگر از ابعاد این راهپیمایی عظیم است که این افراد هر آنچه که دارندرا برای زائر کربلا در طبق اخلاص قرار می دهند تا بتوانند ذره ای خود را به امام حسین(ع) نزدیک کنند.

در رخداد اربعین حسینی بیش از 20 میلیون مسلمان به زیارت امام حسین می روند. به نظر جنابغالی این گردهمایی عظیم چه تاثیراتی بر روی آینده جهان اسلام خواهد گذاشت؟

اگر ما بتوانیم بایکوت خبری این گردهمایی عظیم را از بین برده و بتوانیم در دنیای اسلام آن را یک حرکت سازنده و سیاسی -اجتماعی -فرهنگی تبلیغ و ترویج کنیم خداوند عنایت می کنند و قلبهای مسلمانان را به سمت کربلا و امام حسین(ع) معطوف می کنند و زمینه وحدت امت اسلامی فراهم می شود و در نتیجه سال به سال شاهد افزایش حضور مردم در این راهپیمایی خواهیم بود. همچنین به مرور در ذهن آزادگان جهان فارغ از دین و ملیت سوال ایجاد می شود و باعث نزدیکی آنان به اهل بیت(سلام الله علیها) و خداوند متعال می گردد.

مهمترین پیام عاشورا ایستادگی برابر ظالم بوده و در حال حاضر مهمترین ظالم منطقه رژیم صهیونیستی می باشد. چگونه می توان از ظرفیت این راهپیمایی عظیم در جهت مقابله با رژیم صهیونیستی گام برداشت؟

قطعا راهپیمایی اربعین می تواند آغازی بر ایجاد جنبشی برای نابودی رژیم صهیونیستی از سطح کره خاکی باشد و باید هم چنین عملی صورت گیرد. علاوه بر عقل و فکر ما که چنین عملی را تایید می نماید، تعالیم و آموزه های دینی هم این موضوع را القا می کند که شما نباید اهل ستم باشید و در عین حال در برابر ظالم بایستید.

زیارت اربعین و مکتب امام حسین(ع) نیز در همین راستاست و درس دوری از ذلت و خواری را به ما می دهد همانگونه که مشاهده کردید 72 یار امام تا آخرین نفس در برابر 18 هزار نفر ایستاندند. کاری که ما در راهپیمایی اربعین انجام می دهیم همان انتشار پیام عاشوراست همانگونه که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) چنین مسیری را در پیش گرفتند و پیام عاشورا را منتشر کردند.

ان شاالله با یاری خداوند علاوه بر ایستادگی در برابر ظالم زمان که همان رژیم صهیونیستی است می توانیم افراد فراوانی از سراسر جهان را با مکتب اهل بیت(سلام الله علیها) آشنا کنیم و زمینه ها را برای گرویدن به خاندان آل الله و خداوند متعال فراهم سازیم.

طبیعی است در این مسیر باید از کارهای تفرقه افکنانه و حساسیت برانگیز جلوگیری کنیم تا با قدرت بیشتری در این مسیر به پیش رویم.

پیام راهپیمایی 20 میلیونی شیعیان در اربعین حسینی چه پیامی را برای دنیا مخابره خواهد کرد؟

ابتدا در ذهن مردم سراسر دنیا سوالاتی در خصوص اهداف این حادثه بی نظیر ایجاد می شود که این موضوع باعث آشنایی آنان با مکتب امام حسین(ع) می شود البته که افرادی همچون گاندی و برخی از شخصیت های روپایی و آمریکای لاتین از امام حسین (ع) الهام گرفته اند و تا قیامت هم افرادی خواهند بود که از قیام عاشورا برای حرکت در مسیر آزادگی الهام بگیرند.

همچنین مهمترین پیام برای مردم جهان این است که شیعیان به برکت وجود اهل بیت(سلام الله علیها) می توانند چنین اجتماع عظیمی را داشته باشند و این اتفاق می تواند به گوش جهانیان برساند که ما محوری برای وحدت داریم.

بهترین محور برای وحدت مردم خداوند متعال و اولیای الهی هستند به این معنا که وقتی انسان به خداوند متعال علاقه ای پیدا می کند به دنبال آن علاقه ای به اولیای خداوند نیز پیدا می کند. مکتب امام حسین(ع) ما را با امام زمان(ع) خود آشنا می کند .البته در زمان غیبت بایستی به دور ولی فقیه ،حضرت آیت الله خامنه ای، وحدت نماییم و این موضوع خود یکی دیگر از پیام های اربعین حسینی می باشد.

پیام این رخداد برای منطقه پر آشوب و پر اختلاف خاورمیانه چیست؟

منطقه ما همواره در حال آشوب بوده که البته این فعالیت ها دوره ای بوده است و در حال حاضر و طبق گفته مسئولان حیات داعش رو به پایان است و به همین دلیل بود که در اقلیم کردستان عراق و با حمایت آمریکا و اسرائیل رفراندوم برای استقلال به راه انداخته شد. بنابراین این گردهمایی عظیم می تواند به تمام علاقه مندان به اهل بیت(س) پیام دهد که اگر ما در کنار هم حضور داشته باشیم می توانیم در برابر دشمنان و علی الخصوص اسرائیل بایستیم.

این موضوع برای ما ننگ است که در بین کشورهای اسلامی غده سرطانی به نام اسرائیل وجود داشته باشد و نباید هیچ ظلمی به افراد برسد. پیام اربعین به مردم منطقه این است که شما می توانید عزت خود را از مکتب حسینی بگیرید و همین مکتب شما را آزاده به بار می آورد.

این آموزه ها در مکتب امام حسین(ع) وجود دارد می تواند به مسلمانان منطقه کمک کند که در برابر ظلم بایستند و هم می تواند آنان را کمک کند تا تفکری ضد ظلم و ظالم را در خود بپرورانند و این موضع می تواند معیاری برای حرکت به سوی عدالت در ابعاد مختلف باشد.

آیا می توان از ظرفیت این راهپیمایی برای ظهور حضرت حجت(عج) زمینه سازی انجام داد؟

یکی از اموری که در راهپیمایی مشهود است فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در مسیر حرکت به انحاء مختلف است که در اختیار زائران قرار داده می شود. اگر میان این روش های تبلیغی وحدت رویه ای در تبلیغ منطقی وجود امام زمان(عج) و دولت ایشان وجود داشته باشد می تواند قلب همه زائران متوجه امام زمان(عج) شود.

به یاد امام زمان(عج) بودن، برای تعجیل ظهورشان دعا کردن و همچنین صدقه دادن می تواند آمادگی روحی و ذهنی برای ظهور حضرت را در بین مردم قرار دهد. اختیار ظهور در دستان خداست امام ما می توانیم زمینه های ظهور را فراهم کنیم و به نظر می رسد یکی از زمینه های ظهور انقلاب اسلامی بوده است که به رهبری امام خمینی(ره) و با کمک مردم صورت پذیرفت.

راهپیمایی عظیم اربعین نیز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که می تواند ظهور حضرت مهدی را زمینه سازی کند و باید از تمام ظرفیت ها برای پیاده سازی شرایط و آماده کردن دلها استفاده نمود.

منبع: روایت امروز


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها