أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۳۶۵۸
زمان انتشار: ۲۰:۴۸     ۱۴ آبان ۱۳۹۶
این روزها اگر در تکاپوی غرب در شناسایی مغزها و ایده‌ها از طریق راه‌اندازی یا هدایت استارت‌آپ‌ها در ایران رصد شود می‌توان نتیجه گرفت که متدولوژی فقاهتِ حکیمانه بر اندیشه بروکرات‌ها پیشی دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی به بررسی نقش شرکت‌‌های دانش‌بنیان و روش‌شناسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پرداخته است.

متن کامل یادداشت مجتبی زارعی به شرح زیر است:

این روزها اگر در تکاپوی غرب و به‌خصوص آمریکا در شناسایی مغزها و ایده‌ها از طریق راه‌اندازی یا هدایت استارت‌آپ‌ها در ایران رصد شود و از سویی راهبردهای آینده‌نگارانه فقیه ِحکیم آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را از دهه قبل حول شرکت‌های دانش‌بنیان کنار هم بگذاریم می‌توان، باری دیگر به فتوای عقل و با روش‌شناسی‌های علمی و نیز به شهادت دشمنان و سیاستمداران دولت‌های بزرگ جهان به این نتیجه رسید که متدولوژی فقاهتِ حکیمانه، از روش‌شناسی‌‌ها و چارچوب‌های نظری حاکم بر اندیشه و عمل توسعه‌گرایان و بروکرات‌ها به اندازه چند دهه پیشی دارد.

مرین وبستر، استارت‌آپ را (مخففstartup company شرکت نوپا) مجموعه‌ای از کارها برای حرکتی جدید و حصول به  یک شرکت یا کسب و کار نوپا تعریف کرده و بسیاری نیز برآنند که منشأ آن سن فرانسیسکو و درّه سیلیکون است؛ کمپانی‌ها و شرکت‌های نوپا و نوظهوری که در نسبت سه‌گانه انسان، ایده و محصول شکل می‌یابند، با فرهنگ و علم و فناوری و نیز شرکت‌های چند ملیتی  پیوندی وثیق دارند؛ دست آخر نیز میل زیادی دارند تا در حوزه سیاست، تغییرات اجتماعی و سبک زندگی بسط یابند؛

از سویی چون استارت‌آپ‌ها غالباً از طریق رویدادهای استارت‌آپی به مرحله فعلیت و کمال و عینیت می‌رسند و چون فراخوان طرح ایده‌ها و ابداعات و خلاقیت‌ها، عموما بر بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، می‌تواند حاوی پیامدهای ملّی ناگوار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد؛ اما رویدادهای استارت‌آپی چیست؟ وقتی طرح ایده‌ها، جمع‌آوری آن و تبدیل‌اش به محصول در یک همایش، رویداد و تظاهرات مکانی شکل گیرد؛ رویدادی استارت‌تاپی به‌وجود می‌آید؛ افرادی که حول ارائه یک نظر و تکاپو در باره یک مسئله در مکانی فیزیکی و یا مجازی گردهم می‌آیند، در ازای ارائه‌ای کوتاه از ایده خود، مبلغی  نیز پرداخت می‌کنند، داوران و ناظرانی وجود دارند که به گزینش و پالایش ایده‌ها پرداخته و ایده‌های کارا را بر سکوی قهرمانی می‌نشانند؛ اینجاست که ایده‌های معطوف به تحقق محصول، شناسایی و یا در شرکت‌های عموما خارجی مورد سرمایه‌گذاری واقع می‌شود.

این روزها رویدادهای استارت‌تاپی در ایران به سرعت در حال افزایش است، اما چرا مولد نیستند و به درمان دردهای ایرانیان رهنمون نمی‌شوند؛ سر از تعاملات لاکچری، بازار موبایل و دیگر فرآورده‌های خدماتی و بهتر بگویم شبه‌خدماتی روی آورده‌اند؛ برخی را به میلیاردها تومان ثروت و سرمایه‌های بادآورده رسانید؛ پول‌هایی که اگر عنان از کف نهد می‌تواند در تحولات سیاسی و فرهنگی به صورت مخربی ایفای نقش کند.

از دیگر سو در لابلای رویدادهای استارت‌آپی در زیر پوست تحولات علم و فناوری اما اخباری دیگر به گوش می‌رسد که گویا بسیاری از نوآوران و خلّاقان و صاحبان ایده در نبود ِاستارت‌آپ‌های بومی اثرگذار و متمکّن، به فراخوان‌های شرکت‌های استکباری دانش‌بنیان رو کرده‌اند؛ درست در همین مرحله از تحلیل است که به عمق وجودی و ملّی راهبردهای ابلاغی فقیهِ حکیم؛ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پی خواهیم برد؛ طرح جنبش‌های نرم‌افزاری، طرح نهضت‌های تولید علم، جریان‌سازی برای ایجاد گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و نهایتا حصول به اقتصاد مقاومتی و از دیگر سو، طرح کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و نهایتا حصول به الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و... از حیث نظری و انضمامی، استارت‌آپ‌های منظومه‌ای و شبکه‌ای و متدولوژیکِ فقاهتِ حکیمانه به شمار می‌آیند.

جنگ بین ایران و آمریکا به عنوان دو نظام با مبانی معرفتی متفاوت، اینک البته در نقاط سیاست‌گذارانه و راهبردی متمرکز است؛ با این مفروض که مسکو یا پکن نه بدیل آنها، که صرفاً مخالف سیاسی لیبرال دموکراسی‌اند به دیگر سخن با این که درگیری ایران و آمریکا در نقطه مرکزی‌اش یعنی نزاع فلسفی- ایدئولوژیکی متمرکز است مع‌الوصف اکنون نقطهگسلی آن حول کارآمدی و ناکارآمدیِ تمدنی است؛ لیبرال دموکراسی از آنجا که به مقاطع پایانی حیات خویش نزدیک می‌شود، اما هنوز در جمع‌آوری ایده‌ها، اختراعات و ابتکارات نخبگان جهان و تبدیل آن به قدرت ملّی، کارآمدتر از هر دولت دیگری از جمله جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند؛ آیا اینک استارت‌آپ‌ها در قامت بانک ایده‌ها برای لیبرال‌دموکراسی عمل کرده و خلاقیت‌ها را ارزانی بقای این تمدن مضمحل خواهند نمود؟ آیا مرکانتلیسم جدیدی روی خواهد داد؟ آیا بعد از غارت منابع زیرزمینی، استعمار فرانو‌ موقتا از طریق استارت‌آپ‌ها و با غارت ایده‌ها تداوم می‌یابد؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها