يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۳۶۶۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۱۵ آبان ۱۳۹۶
بر اثر تیراندازی در یک کلیسا در منطقه «سادرلند اسپرینگز» تگزاس ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، رسانه‌های آمریکایی یکشنبه شب از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در جریان تیراندازی در کلیسایی در نزدیکی شهر «سن آنتونیو» تگزاس خبر دادند.

به نوشته سایت شبکه «ان‌بی‌سی»، مردم در حال برگزاری مراسم دعاخوانی روز یکشنبه بوده‌اند که یک فرد مسلح به آنها حمله کرده است.

شاهدان می‌گویند مهاجم با تجهیزات کامل نظامی وارد کلیسا شده و بدون هدف مردم را به رگبار بسته است.

بنا بر اعلام پلیس، در این حادثه دستکم 27 نفر کشته و 27 تن هم زخمی شده‌اند. چند کودک، از جمله یک کودک 2 ساله هم در این تیراندازی هدف قرار گرفته‌اند. ظاهرا دختر 14 ساله کشیش این کلیسا نیز در میان کشته شدگان این حادثه است.

«آلبرت گامز» کمیسر پلیس «ویلسون کانتی» در این باره به «سی‌بی‌اس» گفت: «واقعا حادثه دردناکی است. حتی قادر به توصیف آن نیستم. حتی نمی‌توانیم به درون کلیسا نگاه کنیم.»

مهاجم بعد از چند دقیقه درگیری با پلیس، کشته شده است. از انگیزه و هویت مهاجم خبری منتشر نشده است.

به گفته شاهدان، مهاجم چند بار خشاب اسلحه خود را تعویض کرده و به تیراندازی ادامه داده است. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از حامیان حمل آزادانه سلاح است، ساعتی بعد از انتشار خبر تیراندازی، با وجود سفر به شرق آسیا در توییتر نوشت: «خدا به مردم سادرلند اسپرینگز کمک کند. اف‌بی‌آی و نیروهای انتظامی در صحنه حضور دارند. من از ژاپن، وضعیت را تحت نظر دارم.»

چند ساعت پس از وقوع این تیراندازی، منابع خبری اعلام کردند که هویت عامل این حمله منتشر شده است. وی به عنوان مردی سفیدپوست، 26 ساله و با نام «دوین پاتریک کلی» معرفی شد.

تصویر زیر از عامل این حادثه منتشر شده است.


با این وجود هنوز هیچ یک از مقامات رسمی تگزاس هویت عامل حادثه را تأیید نکرده‌اند.

در کنفرانس مطبوعاتی مقامات تگزاس که بامداد دوشنبه برگزار شد، فرماندار تگزاس کشته شدن دست‌کم 26 نفر در این حادثه را تأیید کرد. دختر کشیش این کلیسا نیز در میان کشته شدگان حادثه است. اما هنوز نام هیچ یک از قربانیان این حادثه اعلام نشده است.

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا نیز اعلام کرد که عامل این حادثه قبلا در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده است.

با تمام اینها هنوز انگیزه اصلی عامل تیراندازی در هاله‌ای از ابهام است.

 

 

 

قانون اساسی آمریکا، حق نگهداری و حمل سلاح را به مردم این کشور داده است؛ در قانون اساسی آمریکا آمده که «داشتن یک نیروی منظم شبه نظامی مردمی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه، نباید نقض شود.»

دست کم 30 درصد از مردم آمریکا مسلح هستند؛ اگرچه تنها 4.4 درصد از جمعیت مردمان زمین در آمریکا زندگی می‌کند، اما حدود نیمی از همه اسلحه‌های غیرنظامی جهان در آمریکا نگهداری می‌شود.

هر چند بسیاری از سیاسیون و مردم آمریکا مخالف آزاد ماندن حمل سلاح و حامی پایان یافتن حملات خونین در کوچه و خیابان هستند، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حامی سرسخت حفظ حق نگهداری سلاح برای آمریکایی‌هاست.

فقط در سال 2009، حدود 310 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا خرید و فروش شد. آمار سال 2014 مراجع درمانی آمریکا نشان می‌دهد که تیراندازی با سلاح گرم، یازدهمین عامل مرگ و میر در آمریکاست که در آن سال 33 هزار و 549 نفر را به کام مرگ کشاند.

واکنش مقامات ارشد آمریکا و جهان به حادثه خونین تگزاس

دونالد ترامپ با ایراد نطقی در ژاپن پس از ارسال پیام توئیتری خود، این حادثه تیراندازی را یک اقدام شیطانی خواند.

ترامپ تصریح کرد: «تمام آمریکا از خدا طلب کمک به زخمی‌ها و خانواده‌هایشان را دارد-ما هرگز آنها را ترک نمی‌کنیم (در کنار آنها هستیم)».

رئیس‌جمهور آمریکا در حالیکه در ژاپن به سرمی‌برد، حادثه تیراندازی تگزاس را «هولناک» توصیف کرد.

وی ادامه داد: «در اوقات تاریک اینچنینی، مردم آمریکا بهترین کار را انجام می‌دهند. ما با یکدیگر متحد می‌شویم و در میان اشک و اندوه، همچنان محکم ایستادگی می‌کنیم، بسیار محکم ایستادگی می‌کنیم».

«ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری با قربانیان حادثه تگزاس ابراز همدردی کرد و نوشت:‌«قلب‌های ما با تگزاس است».

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «فکر ما پیش مردم تگزاس است. به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم و برای زخمی‌شدگان این حادثه دعا می‌کنم».

«ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: «خداوند به مردم سادرلند اسپرینگز رحم کند. قلب‌های ملت ما در سوگ قربانیان این حادثه و خانواده‌هایشان شکسته است. شما را دوست داریم و در کنارتان هستیم».

«مایک پنس»‌ معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز بلافاصله پیامی در توئیتر منتشر کرد و گفت:‌«ما برای قربانیان این حادثه و خانواده‌هایشان دعا می‌کنیم...ما در برابر شیطان خواهیم ایستاد و نابودش خواهیم کرد».

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در پیامی توئیتری نوشت: «مردم کانادا با قربانیان تیراندازی مرگبار امروز در کلیسای تگزاس همدردی کرده و به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گویند. امیدواریم شاهد بهبود کامل زخمی‌شدگان باشیم».

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در پیامی نوشت: «برای خانواده‌های سادرلند اسپرینگز دعا می‌کنیم. کلیسا مقدس‌ترین جایی است که وجود دارد. هیچ چیز برای گفتن ندارم».

«باراک اوباما»‌رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه تیراندازی، تأکید کرد: «خداوند به همه ما درایت لازم برای پرداختن به این مسئله عنایت کند که چه اقدامات قاطعی می‌توانیم برای کاهش خشونت و استفاده از سلاح در بین خود صورت دهیم».

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن نیز در پیامی توئیتری به خانواده قربانیان حادثه کلیسای تگزاس تسلیت گفته و با آنها ابراز همدردی کرد.

سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: «ایلین (همسرش) و من نیز به همراه دیگر سناتورها به خانواده سادرلند اسپرینگز تسلیت گفته و برای قربانیان این حادثه و خانواده‌های آنها دعا می‌کنیم»>

«کاملا هریس» سناتور ایالت کالیفورنیا نیز در پیامی دیگر تأکید کرد: «خشونت احمقانه اسلحه جامعه دیگری را از هم پاشید... این بار در یک کلیسا. کی قرار است اعتراف کنیم که دیگر بس است؟»

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی و کاندیدای دموکرات در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا نیز گفت: «فکر من پیش قربانیان سادرلند اسپرینگز و عزیزان آنهاست. هیچ جامعه‌ای نباید با چنین تراژی‌ای مواجه شود».

«تیم رایان» نماینده کنگره آمریکا: «اخبار تکان‌دهنده از سادرلند اسپرینگز،‌تگزاس. قلب من به خاطر کسانی که در این خشونت بی‌رحمانه کشته شدند، شکست. برای آنها دعا می‌کنم.»

«دایان فینستین» سناتور ارشد ایالت کالیفورنیا نیز با انتشار بیانیه‌ای در خصوص این حادثه خونبار تأکید کرد: «اخبار مربوط به تیراندازی امروز در تگزاس مرا به وحشت انداخت. بیش از 20 نفر در این حادثه کشته و بیش از 20 نفر دیگر زخمی شده‌اند. این حادثه‌ای بسیار خانمان‌سوز است...چه زمانی درباره اینکه نمی‌توانیم قتل عام در مکان‌های مذهبی، مدارس و یا کنسرت‌هایمان را بپذیریم تصمیم‌گیری خواهمی کرد؟ چه زمانی سرانجام اقدامی صورت خواهیم داد؟».


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها