کد خبر: ۴۳۳۷۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۴۵     ۱۵ آبان ۱۳۹۶
در گفت‌وگوی ۵۹۸ با دکتر حسن هانی زاده مطرح شد:
کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: به احتمال فراوان عربستان طی روزهای آینده نشستی فوق العاده شامل وزرای خارجه اتحادیه عرب تشکیل داده و در آنجا حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی و علیه ایران بیانیه صادر خواهند کرد به همین دلیل ما طی روزهای گذشته شاهد بودیم رژیم صهیونیستی حملات خود را به مواضع حزب الله در سوریه افزایش داده است.
دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل پایگاه 598، در رابطه با استعفای سعد حریری و تحولات منطقه در روزهای اخیر اظهار داشت : استعفای سعد حریری از پست نخست وزیری لبنان در ریاض و با استفاده از رسانه های رژیم آل سعود، ناظران سیاسی و ملت لبنان را شگفت زده کرد. همچنین ادبیاتی که حریری در بیانیه استعفای خود قرائت کرد همان ادبیاتی است که معمولا محمدبن سلمان و عادل الجبیر علیه ایران و محور مقاومت به کار می گرفتند.

وی ادامه داد: این امر نشان می دهد که یک توطئه سازمان یافته با شرکت آمریکا، عربستان، اسرائیل و گروه 14 مارس لبنان علیه محور مقاومت و ایران در حال شکل گیری است و طی روزهای آینده لبنان وارد فضای جدیدی شده و بحران سازی علیه حزب الله صورت خواهد گرفت.

هانی زاده افزود: با توجه به شواهد احتمالا دو سناریو در پیش خواهد بود. در ابتدا آقای میشل عون ، رئیس جمهور لبنان ، بار دیگر سعد حریری را مسئول تشکیل کابینه کند فلذا حریری در نظر دارد در ترکیب کابینه آینده جریان وابسته به حزب الله یعنی جریان 8 مارس را وارد کابینه نکند و آن را از ترکیب حکومت آینده محروم نماید.

ایشان اظهار داشتند: سناریوی بعدی این است که عربستان طی روزهای آینده نشستی فوق العاده شامل وزرای خارجه اتحادیه عرب تشکیل داده و در آنجا حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی و علیه ایران بیانیه صادر خواهند کرد به همین دلیل ما طی روزهای گذشته شاهد بودیم رژیم صهیونیستی حملات خود را به مواضع حزب الله در سوریه افزایش داده است ضمن اینکه آمریکا نیز چند روز قبل حزب الله را سازمانی تروریستی معرفی نمود. عربستان همچنین در تلاش است با پرداخت رشوه به برخی کشورهای عربی ، زمینه حمله اسرائیل به حزب الله را فراهم کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: شکست سیاست های اسرائیل، آمریکا، عربستان برای تغییر شطرنج سیاسی سوریه باعث شده است تا فاز جدیدی از بحران سازی علیه محور مقاومت آغاز شود و اظهارات ضد ایرانی حریری نیز در همین راستا است. به نظز می رسد فضای لبنان ، فضایی بحرانی خواهد بود و جریان 14 مارس در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان سعی می کند که از این فضا به نفع خود استفاده کنند.

هانی زاده در خصوص احتمال حمله اسرائیل به حزب الله در روزهای آینده بیان داشت: با توجه به درگیر بودن حزب الله در سوریه، اسرائیلی ها معتقدند که آنها نمی توانند در دو جبهه بجنگند و شرایط برای حمله به حزب الله کاملا مهیاست بنابراین ممکن است که دست به ماجراجویی زده و علیه سوریه و حزب الله مستقیما وارد جنگ شوند.

وی افزود: اما اینکه اسرائیل موفق خواهد شد یا همانند جنگ های گذشته زمین گیر می شود در عرصه های میدانی مشخص خواهد شد زیرا حزب الله با توجه به اینکه در طول 7 سال گذشته علی رغم مشکلات شدید و از دست دادن تعدادی از نیروهای زبده خود در سوریه ، در عرصه های میدانی تجربه های بسیار خوبی کسب کرده است که می تواند آن ها را به کار گیرد.

ایشان با بیان اینکه "حملات احتمالا هم در خاک سوریه و هم در خاک لبنان اتفاق خواهد افتاد" ادامه دادند: با توجه به شواهد، اسرائیل طی روزهای آینده مواضعی در سوریه را مورد حمله قرار دهد. همچنین با توجه به شکست داعش در رقه و دیرالزور ممکن است اسرائیل به طور مستقل وارد شود و ایجاد بحران کند و در حقیقت حزب الله را مورد حمله قرار دهد.

هانی زاده در خصوص شایعه ترور سعد حریری که توسط برخی از رسانه ها منتشر شد اظهار داشت: حریری سعی در مظلوم نمایی داشته و وانمود می کند حزب الله خواستار ترور وی است اما باید دانست که این فرد در حدی نیست که حزب الله برای او هزینه کند. حزب الله بسیار عاقلانه رفتار می کند و هیچ گاه وارد درگیری های داخلی نمی شود زیرا به نفع آنها نیست بلکه سیاست حزب الله ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و قدرت های استکباری است ونیروهای خود را در داخل هدر نمی دهد.

ایشان در تحلیل دیدار ولایتی با سعد حریری بیان داشتند: دیدار ولایتی در چارچوب علمای محور مقاومت بوده و صرفا جهت ایجاد همگرایی میان تمام طیف های سیاسی همچون 14 مارس و 8 مارس در لبنان صورت گرفته است. ایران نقش نصیحت آمیزی نسبت به جریان های لبنان دارد. حریری تلاش داشت ایران را وادار به قطع حمایت های خود از محور مقاومت کند و هنگامی که با واکنش قاطع ایران مواجه شدند اقدام به حرافی علیه ایران کردند.

هانی زاده در خصوص احتمال درگیری مستقیم عربستان با حزب الله لبنان گفت: با توجه به اینکه عربستان در دو سال گذشته درگیر یمن بوده و نتوانسته به پیروزی دست پیدا کند امکان ورود آنان به درگیری مستقیم با حزب الله وجود ندارد اما به هرحال اسرائیل را تشویق خواهد کرد که حزب الله حمله کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها