يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۳۷۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۱۶ آبان ۱۳۹۶
وقتی علی علیزاده به یاد خطبه معروف هاشمی رفسنجانی افتاد؛
از دیروز در فضای مجازی عکسی دست به دست میشود از هدیه ماشین لکسوس پدری به دخترش به مناسبت قبول شدن دختر در دانشگاه. واکنش فقیرترها و ندارهای فضای مجازی یکسره حسرت بود و یا دست انداختن ناتوانی اقتصادی خانواده خود. هیچ کس برخلاف واکنش غالب دهه شصتی که من در آن بزرگ شدم نپرسید از کجا آورده اید. هیچ کس حتی اشاره ای هم نکرد که چنین نابرابری تحمل ناپذیر و غیرانسانی است. هیچ کس نگفت کاخی برپا نمیشود مگر صدها کوخ ویران شوند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 ، علی علیزاده، فعال رسانه ای در کانال تلگرامی اش نوشت:  از دیروز در فضای مجازی عکسی دست به دست میشود از هدیه ماشین لکسوس پدری به دخترش به مناسبت  قبول شدن دختر در دانشگاه. 

در کشوری که حقوق پایه‌ی نزدیک به بیست میلیون کارگر ایرانی ماهی هفتصد هزار تومان است. و در کشوری که بسیاری چون کارگران آذراب و هپکو ماه هاست همان حقوق  را هم نگرفته‌اند. و‌بسیاری دیگر چون معدنچیان یورت و آق دره همین چند ماه پیش برای همین ماهی هفتصد هزار تومان زنده به گور شدند. و کولبران کرد برای کمتر از این کشته میشوند.

با اینحال مساله من اینجا فرهنگ اشرافیگری و نابرابریهای اقتصادی به تنهایی نیست. از دوبی و بمبئی و شانگهای تا لندن، از تهران و مشهد تا نیویورک پر از کسانی است که اغلب از طریق غارت توام با  فساد و رانت ثروتمند شده‌اند.  پیچ و مهره‌های سیستم ناعادلانه سرمایه‌داری، آنهم در شکل بیرحمانه و بدون افسار متاخرش در تاریخ، یعنی نئولیبرالیسم. 

مساله من اینجا حتی شکل غلو شده نمایش دادن بدون ظرافت  این ثروت حاصل از  غارت هم نیست. نمایش و تفاخری که حداقل در لندنی که من هستم سه یا چهار دهه پیش در لفافه بیشتری انجام میشد. ولی امروزه با یکه تاز شدن سیستم سرمایه‌داری و از بین رفتن عدالت اجتماعی در ذهن افراد،   بدون شرم و حیا و ترس از خشم ندارها، به عنوان حقی طبیعی بر سر قربانیان همین غارتها کوفته میشود. 

مساله من بازخوردها و واکنشها به این عکس بود. واکنش فقیرترها و ندارهای فضای مجازی یکسره حسرت بود و یا دست انداختن ناتوانی اقتصادی خانواده خود. هیچ کس برخلاف واکنش غالب دهه شصتی که من در آن بزرگ شدم نپرسید از کجا آورده اید.  هیچ کس حتی اشاره ای هم نکرد  که چنین نابرابری تحمل ناپذیر و غیرانسانی  است. هیچ کس نگفت کاخی برپا نمیشود مگر صدها کوخ ویران شوند. 

واکنشها زوال ارزشهای انقلابی  فراموش شده بود. جامعه ای که نابرابری اقتصادی و‌طبقاتی را امری طبیعی میداند و ‌تنها دردش این است که چرا خودش در جایی بالاتر در این سیستم ناعادلانه قرار نگرفته است.  

به یاد خبطه معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی در پایان دهه شصت افتادم. خطبه ای که تجمیع ثروت را نه تنها  با اسلام  مخالف ندانست بلکه ادعا کرد اسلام آن را تشویق کرده است. خطبه‌ای که  عدالت را که شعار اصلی انقلاب بود، به تبعید و ‌زندانی فرستاد که هنوز ادامه دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
amin
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
۲
۰
براستي كه مردن شرافت دارد به زندگي با ذلت
ولي متاسفانه عده اي از خدا بي خبر مال پرست بر مسند امور تكيه زده اند و شرافت را از مردم گرفته اند آن هم با ايجاد رعب و وحشت و برخورد هاي سياسي گويي مطالبه گري اين مردم هستي آنها را نابود خواهد كرد مردمي كه به دين خود و اصل انقلاب خود پايبند هستند و خواهند بود و در اين مسير چند صد هزار شهيد و جانباز داده اند ولي كوچكترين سهمي از اين انقلاب ندارند و همه امتيازات و دارائي ها اين نظام بعنوان ارث پدري بين غرب زدگان پست تر از رژيم فاسد شاهنشاهي كه متاسفانه هميشه در راس حكومت حضور دارند تقصيم مي شود واي بر شما كه به گفته امام راحل (ره) و ولي امر مسلمين حضرت آيت الله خامنه اي بي توجهي مي كنيد ديري نخواهد شد و رسوا خواهيد گشت ظلم پايدار نخواهد بود روزي تمام اين مال هاي حرام از حلقوم شما توسط اين ملت بيرون كشيده خواهد شد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
۱
۰
جناب آقای علیزاده . وقتی انقلاب کردیم قرار بر این بود بخاطر وجود فقر و بی عدالتی و نبود آزادی و نبود چیزهای خوب انقلاب کنیم پس چرا الان نصف مملکت را فقر برداشته چرا خیلی ها بیکارند ...... استاد علیزاده اول اسب سواری یاد بگیر بعد زین اسب را بچسب
پاسخ
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
۱
۰
وصيت نامه امام خميني بخش هاي بسيار مهمي دارد كه متاسفانه فقط در دانشگاه آزاد به عنوان يك واحد اجباري براي دانشجويان پاس مي شود! مديران و آقايان و مسئولين كه همه شما تك به تك در اين وصيت نامه مورد خطاب قرار گرفته ايد!!! براي وضع اسفناك امروز جامعه مسئول هستيد و امام به همه شما تذكر داده بودند!!! اين همه فساد و فقر و فحشا و... كه در جامعه اسلامي مان بيداد مي كند نتيجه چيست؟؟؟ اين همه بي عدالتي و تبعيض از كجا نشات مي گيرد؟؟؟ مگر مردم عادي فرزند ندارند؟؟؟ مگر بيشتر مردم جامعه كه زير خط فلاكت قرار گرفته اند و آرزوي هر چيزي را به گور مي برند حقوق شهروندي ندارند؟؟؟ مگر نه اينكه اگر خداي ناكرده تهديد و جنگي براي اين كشور اتفاق بيفتد، باز همين اقشار ضعيف و متوسط بايد عازم جبهه ها شوند مثل همين حالا كه در قامت مدافعان حرم حاضرند و جان مي دهند؟؟؟ كدام فرزند آقايون و آقازاده و ثروتمندي امروز در سوريه و لبنان شهيد مي شود؟؟؟ بله ظاهرا بايد اين گونه باشد كه هر چه بدبختي و ستم و بيچارگي ست براي اقشار ضعيف و درمانده جامعه است و از طرف ديگر امكانات و رفاهيات و ثروت و مكنت براي حاملان و ناقلان ژن هاي خوب!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
۲
۰
مردم ایران به جز یک دوره کوتاه هشت ساله بقیه تاریخ بعد از انقلاب را دو دستی به جریان نفاق و لیبرال و یا همان گروهک خط سه سپردند.
پاسخ
یابو علفی ازپشتکوه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶
بنام خداسلام علیکم ؛احسنت راست گفتی انقلاب را بدست رفقای من واساتیدمن سپردند ؛ التماس دعا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
با لسکوس و شلوار تنگ شوهر هم برای خودش جور کرد!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها