يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۳۸۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۱     ۱۷ آبان ۱۳۹۶
متخصص کودکان و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان به سؤالات مخاطبان فارس در زمینه زردی نوزاد، آبله مرغان کودکان، تب شدید کودک و بهترین واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری از این بیماری پاسخ داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،  این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

دکتر حسین معصومی اصل متخصص کودکان و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان برای پاسخگویی به سؤالات مخاطبان، مهمان نوزدهمین قسمت از برنامه «مطب‌ مجازی» بود.

در ادامه می‌توانید مشروح این پرسش و پاسخ را بخوانید:

فارس: علت بروز زردی نوزادان چیست و این بیماری را چگونه درمان کنیم؟

ـ زردی نوزادان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این دوره از زندگی محسوب می‌شود و این بیماری به دو دسته زردی‌های فیزیولوژیک یا پاتولوژیک تقسیم می‌شود اکثر نوزادان در دوران شیرخواری زردی را تجربه می‌ کنند و اغلب توصیه پزشکان به والدین این است که از خوددرمانی پرهیز کنند. همچنین در مواقعی مشاهده می‌شود که خانواده‌ها برای درمان زردی نوزاد اقدام به حجامت گوش می‌کنند که این موضوع هیچ تأثیری بر درمان زردی ندارد.

شایع‌ترین علت زرد شدن نوزاد عدم تکامل سیستم آنزیمی کودک است که باید رنگدانه‌ها را تجزیه و از بدن دفع کند و با بالا رفتن سن این سیستم تکامل پیدا می‌کند. باید بلافاصله پس از مشاهده زردی در نوزاد به پزشک مراجعه کنیم به دلیل اینکه ممکن است زردی به حد زیادی بالا برود و به عدد 20 تا 25 برسد که این موضوع می‌تواند باعث تشنج کودک شود همچنین در مواقعی پس از تشنج کودکان دچار معلولیت می‌شوند.

 

تغذیه با شیر مادر بهترین درمان برای زردی است و هر چه تغذیه با این شیر بیشتر باشد زردی سریع‌تر از بدن نوزاد دفع می‌شود. در مواردی نیز درمان با مهتابی در منزل یا بیمارستان استفاده می‌شود همچنین در برخی از موارد که زردی در حد بالایی قرار دارد باید خون نوزاد را تعویض کنیم.

در موارد بسیار نادری ممکن است دوره درمانی زردی به دلیل بیماری‌های متابولیک یا ژنتیکی طولانی شود اما به طور معمول درمان این بیماری حدود یک هفته طول می‌کشد.

فارس: برای درمان آبله‌مرغان کودکان چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟

آبله‌مرغان بیماری ویروسی و عفونی حاد است که در فصل پاییز آمار مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا می‌کند. همچنین این بیماری خودش را با علایمی نظیر تب و به وجود آمدن رنگدانه‌های قرمز بر روی پوست نشان می‌دهد.

این دانه‌های قرمز رنگ تاولی است و معمولاً دوره درمان آنها یک هفته طول می‌کشد اما باید دلیل اصلی بروز ‌آبله‌مرغان بررسی شود.

آبله‌مرغان در کودکانی که از سیستم ایمنی نرمال برخوردار هستند نیاز به درمان ندارد و با مصرف برخی از داروهای تب‌بر و پمادهای ضدخارش می‌تواند به بهبود یافتن بیمار کمک کرد. همچنین در مواقعی که این بیماری حادتر است می‌‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها و تحت‌نظر پزشک بیمار را درمان کرد.

شست‌وشوی بدن کودک به صورت روزانه توصیه می‌شود و این امر احتمال عفونت‌های ثانویه را کاهش می‌دهد. در مواردی که کودک از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار است نیز از درمان‌های اختصاصی استفاده می‌کنند.

اصولاً توصیه می‌شود زمانی که کودکی به بیماری آبله‌مرغان دچار می‌شود در منزل استراحت کند زیرا این بیماری واگیر بوده و ممکن است در مدرسه یا مهدکودک به سایر کودکان انتقال یابد همچنین مادرهای باردار باید به شدت از تماس با فردی که دچار آبله‌مرغان شده است خودداری کند زیرا ممکن است جنین آنها مبتلا به آبله‌مرغان شود و این جنین ناقص یا سقط شود.

فارس: در خصوص بیماری اوریون توضیح دهید؟ علایم این بیماری را بیان کنید؟

ـ بیماری اوریون بیماری ویروسی است که غدد بزاقی را درگیر می‌کند پس باعث تورم غدد بناگوشی بدن و همچنین درد سر و بروز سرفه می‌شود. خوشبختانه از سال 82 با انجام واکسیناسیون‌های سراسری تعداد مبتلایان به این بیماری به شدت کاهش پیدا کرده است. به طور کلی استراحت کردن کمک زیادی به درمان این بیماری می‌کند.

فارس: علت بروز تب شدید در نوزادان چیست؟

ـ‌ یکی از اصلی‌ترین علت بروز تب شدید در نوزادان بیماری‌های عفونی می‌باشد که در این موارد نیز به خانواده‌ها توصیه می‌شود از خوددرمانی پرهیز کنند. استفاده از استامینوفن و پاشویه کودک می‌تواند باعث کاهش یافتن تب شود. همچنین برخی دیگر از بیماری‌ها نیز می‌تواند با علایم تب خود را نشان دهد.

فارس: کدام نوع برند واکسن آنفلوانزا را توصیه می‌کنید؟

ـ واکسن‌های آنفلوانزا در سطح بازار با برندهای مختلف توزیع شده است که از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با هم ندارند. زیرا محتوا و فرمول این واکسن‌ها را سازمان جهانی بهداشت تهیه و به کارخانه‌های سرم‌سازی ارائه می‌کند.

تمام واکسن‌های موجود در بازار مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و همچنین سازمان غذا و داروی کشور است لذا به طور کلی تمام آنها دارای اعتبار بوده و از لحاظ کیفی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

فارس: شایع‌ترین بیماری‌های پوستی کودکان کدامند؟

ـ می‌توان از اگزوماها به عنوان شایع‌ترین بیماری پوستی کودکان نام برد که در مواقعی این بیماری‌ها زمینه ارثی دارد همچنین برخی بیماری‌های باکتریال مانند زرد زخم در بیماری‌هایی نظیر تب‌خال در کودکان از جمله شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که در سنین کودکی بروز می‌کند.

فارس: علت آبریزش بینی کودکان چیست و برای درمان باید چه کرد؟

ـ معمولاً آبریزش یکی از علایم سرماخوردگی است که با برطرف شدن این بیماری آبریزش نیز برطرف می‌شود اما اگر با درمان سرماخوردگی آبریزش همچنان قطع نشده بود می‌توان با استفاده از داروهای ضدآلرژی و کم کردن مواد آلرژی‌زا در محیط یا غذا آبریزش را متوقف کرد.

فارس: آیا تجویز گیاهان دارویی را برای نوزادان منطقی می‌دانید؟

ـ حدود 70 درصد از داروهای سطح بازار منشأ گیاهی دارند اما ماده مؤثر آنها فرموله شده و به صورت دارو در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. داروهایی که از عطاری‌ها تهیه می‌شود باید به صورت بسته‌بندی و همچنین با تجویز پزشک باشد. از آنجا که بدن کودکان بسیار حساس است و پزشک با توجه به وزن کودک برای آنها دارو تجویز می‌کند استفاده از گیاهان دارویی که در عطاری‌ها توسط برخی افراد غیرمتخصص تجویز می‌شود توصیه نمی‌‌کنم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها