کد خبر: ۴۳۳۸۷۲
زمان انتشار: ۰۲:۱۲     ۱۸ آبان ۱۳۹۶
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اعلام کرد: در مدت ایام اربعین امسال حدود یک هزار و ۶۴۶ تن آرد، یک هزار و ۶۳۱ تن برنج، حدوداً ۶۷۰ تن گوشت و مرغ، ۲۱۰ تن زوغن، ۴۲۰ تن حبوبات توسط موکبهای ایرانی وارد عراق شده‌ است.
به گزارش پایگاه 598 ، ستاد بازسازی عتبات عالیات امسال نیز همانند سنوات گذشته در بحث کمک به زائران اربعین حسینی نیز فعالیت داشته است.

بنابر تمهیدات اندیشیده شده از سوی ستاد مرکزی اربعین حسینی، ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان یکی از کمیته‌های زیرشاخه ستاد مرکزی اربعین به فعالیت پرداخته و موضوع اسکان، تغذیه، مشارکتهای مردمی و ساماندهی موکبهای ایرانی را به عهده داشته است.

کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه یکی از ارکان اصلی ستاد مرکزی اربعین حسینی محسوب می‌شود که تمامی وظایف آن بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفته است.

رجبعلی عرب؛ معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات است که درباره آخرین اقدامات کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه جزییاتی را ارائه می‌دهد.

متن کامل این جزییات تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم خواهد شد:

سوال: درباره آخرین جزییات انجام شده در بحث ارسال کالاها و موکبها توضیحاتی را به صورت اجمالی ارائه دهید؟

درباره آخرین برنامه‌های انجام شده برای زائران اربعین حسینی باید گفت که امسال به لطف خدا و عنایت ائمه نزدیک به 3 هزار و 350 دستگاه کامیون کالا برای ایام اربعین وارد عراق کرده‌ایم که شامل خودروهای کامیون و وانت بار بوده‌اند؛ این خودروهای باری از دو مرز مهران و شلمچه به کشور عراق تردد کرده‌اند.

به غیر از این خودروهای باری برخی خودروهای خدماتی نیز به عراق رفته‌اند که جمعاً  4 هزار و 21 دستگاه خودرو وارد عراق شده‌اند که از این تعداد حدوداً 676 دستگاه خودروی خدماتی بوده‌اند که اینها نیز شامل اتوبوس، آمبولانس، حمل زباله و چرثقیل می‌شوند که سر جمع 4 هزار و 250  خودرو رهسپار شده‌اند.

در  این مدت ایام اربعین امسال حدود یک هزار و 646 تن آرد، یک هزار و 631 تن برنج، حدوداً 670 تن گوشت و مرغ، 210 تن زوغن، 420 تن حبوبات توسط موکبهای ایرانی وارد عراق شده‌ است

ضمن اینکه قرار شد تا امسال برخی از اقلام پروتیینی موکبها در عراق تهیه شود و این اقلام شامل گوشت و مرغ می‌شود چرا که بحث نگهداری این اجناس حائز اهمیت بوده و صلاح بر این بود مقداری از این مواد را آنجا خریداری کنیم.

همین طور که مستحضرید سالهای گذشته برخی امکانات اسکان را توسط موکبها وارد عراق کردیم که عمده این امکانات از سالهای قبل در عراق مانده بود؛ یعنی به ایران عودت داده نشد.

علاوه بر آن، اجناسی از جمله پتو، سرویس بهداشتی و حمام نیز مورد توجه قرار گرفت؛ امسال تقریباً 600 هزار تخته پتو توسط موکبها ارسال کردیم.

همچنین یک هزار و 258 چشمه سرویس بهداشتی، 420 عدد دوش حمام و 258 دستگاه نانوایی و تنور را هم توسط موکبها به عراق فرستادیم که تمامی ارقام ذکر شده آمار اجناسی بود که برای موکبها از کشور به عراق خارج شده است.

امسال تقریباً تعداد خودروهایی که برای نقل و انتقال کالاها فعالیت داشته‌اند دو برابر بوده که نشان دهنده افزایش کالاها و خدمات‌دهی محسوب می‌شود؛ یعنی تمامی امکانات و احداث موکبها هم نسبت به سنوات قبل رشد چشمگیر و دو برابری داشته است.

با توجه به اینکه امسال ما بحث هماهنگیهای با دولت عراق را زودتر از سالهای گذشته آغاز کرده بودیم خوشبختانه در بحث ویزا برای موکب‌داران و ارسال کالا هیچ مشکلی نداشتیم؛ در بحث ویزا حدوداً 13 روز قبل از اربعین پرونده ویزای خادمین بسته شد یعنی ما تمام تعهدات و فراتر از تعهدات را در بحث ویزای خادمی اقدام کردیم.

تعهدی که داده بودیم و جدولی که برای آن مشخص کردیم بعضاً تا سه بار افزایش دادیم که در این رابطه موکبها مشکلی نداشتند و الحمدالله ما این کار را با موفقیت انجام دادیم.

خوشبختانه هیچ دغدغه و مشکلی در رابطه با بحث اعزام موکبها و خدمات وجود نداشت و همه موکبها کاملاً از فرآیند راضی بودند؛ هیچ خادم یا موکبی نبود که در بحث ویزا مشکلی داشته باشد؛ در بحث ارسال کالا هم با وجود اینکه وقفه 48 ساعته به خاطر ناهماهنگی در عراق پیش آمده بود اما با همت دوستان و تلاش شبانه‌روزی همکاران در مرزها این وقفه سریعاً جبران شد.

الحمدالله نسبت به سال گذشته بسیار جلوتر بودیم یعنی حدودا 10 تا 12 روز قبل از ایام اربعین انتقالهای اصلی و جزیی خود را به عراق خاتمه دادیم و بعضاً فقط برخی چیزهای متفرقه برای خادما و موکب‌داران بود که ادامه یافت.

شرایط ما امسال در بحث ارسال زیرساختهای موکبها، اعزام خادمین و ارسال کالاها بسیار خوب و منظم انجام گرفت و نسبت به سالهای گذشته مناسب‌تر بود.

در رابطه با ویزا نیز باید بگویم با توجه به اینکه ارتباطات خوبی که ستاد با سفارت عراق داشت و همکاری که دولت عراق به خصوص شخص سفیر با ستاد انجام داد این مرحله بسیار سریع‌تر و با سهولت بیشتری برای خادمان انجام گرفت.

در بحث ارسال کالا هم جلسات مختلفی با مسئولین گمرک جمهوری اسلامی و با مسئولین گمرکی که مرزی مثل استان کرمانشاه استان ایلام و استان خوزستان برگزار کردیم و هماهنگیها را دو ماه قبل اربعین انجام دادیم.

 مکاتبات لازم در گمرکات انجام شد و خواسته‌های خود را اعلام کردیم که کارهای تسهیل در امور و همکاری‌های لازم برای تسریع در برنامه‌ها انجام گرفت.

خوشبختانه در بحث گمرک ایران هیچ مشکلی وجود نداشت اما در بحث عراق با توجه به این که یک تفاهم نامه کلی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق امضا شده بود در متن تفاهم نامه دو سه موضوع خوب اشاره نشد که به همین دلیل ما یک وقفه‌ای را در این میان داشتیم اما با تلاش دوستان در سفارت ایران در عراق و هم چنین در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران آن مشکل ایجاد شده رفع شد.

ضمن اینکه با تعاملی که ستاد بازسازی عتبات عالیات با مجموعه گمرک عراق داشت ما توانستیم آن خلا به وجود آمده 48 ساعته را پر کنیم و انتقال ماشینها را به روز کنیم.

همچنین ستاد توانست با این تعاملی که با طرف عراقی داشت هزینه‌ها را هم کم کند؛ به عنوان مثال شما به عنوان تجاری یک کالایی که به عراق می‌فرستید هر کامیونی بین 6 میلیون تا 8 میلیون دینار هزینه عوارض گمرکی دارد که الحمدالله این مسئله کلاً عوارض گمرکی حذف شد و ما یک هزینه جزئی که به عنوان رسم المرسوم این هزینه‌های جاری گمرکی هست را فقط پرداخت کردیم که خود این موضوع با توجه به تعداد ماشینها رقم بسیار بالایی است.

در بحث ویزا هم برای خادمین 40 دلار را پرداخت نکردیم؛ این خدمات ستاد عتبات با مدیریت مسئولان ستاد انجام گرفته است؛ ستاد بازسازی عتبات تا کنون در راستای ماموریت خود در زمینه پشتیبانی بسیار موفق عمل کرده است.

سوال: آیا چنین حجمی از انتقال کالا، خدمات، تسهیلا و افراد به یک کشور دیگر سابقه دارد؟

بعید می‌دانم کار ساماندهی و سازماندهی با این حجم در نقطه‌ای دیگر نمود داشته باشد و بی شک این موضوع با الطاف الهی و عنایات اهل بیت انجام گرفته است.

هیچ جای دنیا سابقه ندارد که ظرف شش تا هفت روز این حجم انتقالات از یک کشور به کشور دیگر آن هم با س مراحل اداری انجام شود و به نظر بنده این کار در دفاع مقدس هم سابقه نداشته است.

سوال: درباره بحث بازگشت این کالاها، اقلام و زیرساختها نیز توضیح بفرمایید؟

یک سری مواد و کالاهایی که ارسال شده مصرفی هستند، یعنی آنجا مصرف می‌شوند؛ برخی امکانات هم که امسال رفته همانند سالهای گذشته دوباره آنجا باقی می‌ماند.

ضمناً برخی خودروهایی که دیگر نیازی نبودند جنسها را برگردانند به کشور بازگشته‌اند که تعداد آن 40 درصد مقدار ذکر شده بوده است؛ البته یک سری خودروها باقی مانده‌اند تا یعضی موکبهای استانها را به کشور بازگردانند.

سوال: تصور می کنید این روند تا چه زمانی ادامه دارد؟

معمولا  تا یک هفته بعد اربعین ادامه می‌یاد؛ بعضا شاید مقداری حدود 10 درصد نیز تا 30 صفر هم بمانند که این مجموعه‌ها در این ایام نیز خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

سوال: توصیه شما به موکب دارها برای برگشتشان چیست؟

امسال با راه‌اندازی سیستم مسلم بسیاری از مشکلات نسبت به سالهای قبل کاهش یافته بود و به همه موکب‌داران توصیه می‌کنم که به این مهم توجه داشته باشند.

سیستم مسلم سیستم مکانیزه اداری است که تمام اطلاعات موکبها و کالاهای ارسالی و حتی خادمان به همراه نیروی انسانی را ثبت می‌کنند.

ما نیز براساس آن اطلاعاتی که این دوستان ثبت می‌کنند مجوزها برای نیروی انسانی و ویزا را صادر می کنیم و حتی خروج کالاها نیز بر اساس این سیستم ثبت می‌شود.

امسال طرف عراقی مستندات سیستم مسلم ما را برای تاییدیه خروجی کالاها مورد استفاده قرار داده بود که این موضوع مورد لحاظ دو طرف واقع شد و از سالهای بعد با دقت بالاتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

امسال برای ثبت کالاها غالباً از سیستم مسلم استفاده کردیم و استانهایی که آن را لحاظ نکردند باید در سال آینده به این مهم دقت کافی را داشته باشند.

بحث دیگری که به استانها دارم به خصوص ستاد استانی موکبهایی که اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند به این موضوع دقت کافی را داشته باشند؛ نکته دیگر داشتن نماینده هر استان در مرز برای خروج کالا و سایر موضوعات است که باید به این مهم نیز دقت ویژه‌ای شود.

سوال: کدام استان بیشترین موکبها را امسال داشته است؟

بیشترین موکبها را امسال استان خوزستان داشته است؛ برای امسال تعداد ماشین آلات استان تهران بیشترین حجم را داشته است؛ تقریبا 182 کامیون 20 وانت 166 تریلی از استان تهران در این ایام فعالیت داشت که رتبه بعدی در این زمینه به خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی و البرز می‌رسد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها