أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۳۹۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۲۰ آبان ۱۳۹۶
در گفتگوی ۵۹۸ با همسر شهید مدافع حرم مطرح شد:
آقا مهدی همیشه به بنده می گفتند که سفر زیارتی امام حسین(ع) را هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی ترک نکن! حتی اگر شده سالی یک مرتبه آن هم در موقع اربعین شهادت امام حسین(ع) خود را به کربلا برسان، حتی اگر شده فرش خانه‌ات را بفروش و مقدمات سفر کربلا را مهیا کن و این سفر را ترک نکن و این شاخص ترین سخنی بود که آقا مهدی درباره سفر اربعین به بنده می گفتند.

به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، همسر شهید مهدی نوروزی می گوید که "آقا مهدی علاقه بسیار زیاد و خاصی به خاندان پیامبر(ص) داشت و به صورت مداوم اشعار مداحی امام حسین(ع) و روضه حضرت زهرا(س) را بر لب داشت. انسی که با قرآن داشت مثال‌زدنی است. آقا مهدی در طول عمرش بیش از 70 بار به زیارت امام حسین(ع) مشرف شده بود."

ارادت خاص شهید نوروزی به امام حسین(ع) و اهتمام ویژه وی برای تشرف به زیارت این امام بزرگ، بهانه‌ خوبی شد تا در اربعین شهادت امام حسین(ع) به سراغ بانو مریم عظیمی، همسر این شهید والا مقام برویم و پیرامون سخنان و سفارشات این شهید درباره برنامه پیاده‌روی اربعین و همچنین برخی از جلوه‌های دیگر زندگانی این شهید با وی به گفت‌وگو بپردازیم:

بعد از شهادت شهید نوروزی روایت های بسیاری از علاقه خاص و عنایت ویژه‌ ی این شهید نسبت به برنامه پیاده‌روی اربعین بیان شد، سخنی از آقا مهدی درباره کربلا و پیاده‌روی اربعین در ذهنتان به یادگار مانده است؟

آقا مهدی همیشه به بنده می گفتند که سفر زیارتی امام حسین(ع) را هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی ترک نکن! حتی اگر شده سالی یک مرتبه آن هم در موقع اربعین شهادت امام حسین(ع) خود را به کربلا برسان، حتی اگر شده فرش خانه‌ات را بفروش و مقدمات سفر کربلا را مهیا کن و این سفر را ترک نکن و این شاخص ترین سخنی بود که آقا مهدی درباره سفر اربعین به بنده می گفتند.

مسلماً خاطرات شیرین مشترک متعددی با همسرتان در جریان پیاده‌روی اربعین دارید، یک مورد یا چند مورد از بهترین خاطراتتان در این خصوص را بازگو بفرمایید:

رفتار قابل توجه که در طول مسیر پیاده‌روی اربعین از آقا مهدی دیدم این بود که ایشان همواره در طول مسیر قدم به قدم همراه ما می‌آمد و اینگونه نبود که بخواهد دچار لحظه‌ای بی‌توجهی شود و حتی اندکی جلوتر یا عقب‌تر از ما راه برود تا ما اذیت شویم.

در طول سفر اربعین هر گاه برای استراحت در نقطه‌ای می‌نشستیم ایشان همان جا کفش‌های مرا بیرون می‌آورد و می‌گفت کف پاهایت را مالش می‌دهم تا درد پاهایت که از پیاده‌روی زیاد ناشی شده است کاهش پیدا کند.

خاطره شیرین دیگری که از آخرین سفر مشترک مان به کربلا در پیاده‌روی اربعین در یادم مانده است این است که در بخشی از راه باران شروع به باریدن کرد، فرزندمان هم در همان زمان گریه می‌کرد و غذا می‌خواست، در آن زمان آقا مهدی پتو بالای سرم گرفت که باران روی سرم نریزد و گفتند شما اینجا بنشیند و به بچه غذا دهید من همانجا نشستم و به آقا هادی غذا دادم.

توصیه‌ شما که تجربه این سفر معنویی را دارید درباره برنامه پیاده‌روی نجف تا کربلا در موعد اربعین چیست؟

افرادی که توانایی و امکان شرکت در برنامه پیاده‌روی اربعین را دارند حتما در این مراسم عظیم و معنویی مشارکت داشته باشند و برای هر چه پرشور برگزار شدن این سنت حسنه حتما در این برنامه شرکت کنند. بنده نیز باز هم در برنامه پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنم.

رفتارهای شاخصی که شما از شهید نوروزی می‌دیدید که بنظر شما این رفتارها ایشان را نسبت به بقیه بالاتر برد را شرح دهید.

تدین ایشان خیلی عمیق بود؛ ایشان به اقتضای تدین بالا، نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و مباحث کاری نیز بسیار حساس بودد. همچنین آقا مهدی خیلی به مقام معظم رهبری ارادت داشت و بر خلاف سیره عده‌ای که حمایت از مقام معظم رهبری فقط لقلقه زبانشان است آقا مهدی همیشه سعی می‌کرد پرچم مقام معظم رهبری را بالا نگه دارد و در عمل همیشه از ایشان حمایت و پیروی می‌کرد.

یک ویژگی خاص دیگر ایشان این بود که «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» در وجود آقا مهدی به خوبی بیانگر بود، یعنی در مبارزه با اشرار بسیار سخت و محکم بود ولی در جمع خانواده بسیار مهربان، خوش برخورد و لطیف بود. در کل اخلاق خوب و دلچسب آقا مهدی، ایشان را در خانواده نیز متمایز کرده بود.

از نحوه شهادت شهید نورزوی برایمان بگویید.

آقا مهدی برای فعالیت مستشاری به منطقه عوینات که در اختیار نیروهای تروریستی داعش بود رفته بود که یکی از تیراندازان داعش به سمت او شلیک می‌کند؛ وی تا دقایقی نفس می‌کشیده اما به دلیل اینکه با تاخیر به عقب صحنه منتقل می‌شود، به مقام والای شهادت می‌رسد.

"کسانی که به هنگام زخمی شدن و البته در لحظاتی که او آماده شهادت بوده بالای سرش بودند می‌گویند شهید دائم زیر لب می‌گفته "لبیک یا حسین".

اگر زمان به گذشته بازگردد باز هم شما به زندگی با آقای مهدی نوروزی «بله» خواهید گفت و با ایشان وارد زندگی خواهید شد؟

این سؤال را خیلی‌ها از من پرسیده‌اند و بارها گفته‌ام که اگر به گذشته بازگردیم باز هم قطعاً به آقامهدی "بله" می‌گویم. در این راه « ما رأیتُ الاجمیلا» را تجربه کردم گرچه سختی‌های خود را هم به همراه دارد.

هر کسی در هر جایگاهی قرار دارد وظیفه خاص خود را دارد، با توجه به اصل تکلیف‌مداری بنده همیشه به آقا مهدی می‌گفتم :«شرایط را بسنج و ببین که تکلیف شما در تهران است یا در سامرا ؟! »، ایشان هم همین را می‌فرمود و می‌گفت:« عمل به تکلیف مهم است، اگر من در جایگاه یک معلم بودم حضور من در پای تخته سیاه وظیفه من بود و من با تربیت نسل خوب باید حقم را به این نظام ادا می‌کردم؛ هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید تکلیف خود را به نحو احسن انجام دهد و هر کسی که این کار را بکند بزرگترین جهاد را رقم زده است.»


دل کندن از تعلقات دنیوی و محفوظ نگه داشتن خود در برابر دلبستگی‌های دنیوی و عمل به تکلیف بهترین نوع جهاد است که باید این‌ها را در نظر گرفت و در راستای آن قدم برادشت.

با توجه به نقش مهم فضای مجازی در زندگی امروز جامعه بشری مشتاق هستیم بدانیم که شهید نوروزی در برابر فضای مجازی چه موضعی داشتند؟ از فضای مجازی به دلیل آلودگی‌هایی که به همراه دارد کناره‌گیری می‌کردند یا اینکه معتقد به حضور سالم و فعالیت مؤثر در این فضا بودند؟

آقا مهدی از فضای مجازی کناره‌گیری نمی‌کردند بلکه بر حضور مؤثر در این فضا تأکید داشتند و می‌گفتند که :« انسان باید فرزند زمان خود باشد».

خاطره‌ای در این باره در خاطرم هست که بیانش خالی از لطف نیست؛ گوشی موبایل من قبلا مجهز به سیستم عامل اندروید نبود، آقا مهدی عراق که بود یک گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید برای من خریداری کرد و داد به دوستش تا بیاورد در خانه‌مان و به من تحویل دهد و سپس از من می‌خواست که از طریق فضای مجازی با هم در ارتباط باشیم. به من تأکید می‌کرد که به روز باشم و می‌گفت خانم من نباید از تکنولوژی‌های زمان خود عقب بماند.

مهم‌ترین توصیه‌هایی که شهید نوروزی برای تربیت فرزندش داشت چه بود؟

فیلم توصیه‌های شهید نوروزی به محمدهادی، تنها فرزندمان در فضای مجازی موجود است و می‌توان مشاهده کرد، سرفصل توصیه‌های ایشان به محمدهادی این بود که رهبر معظم انقلاب را یاری کند و برای گرفتن انتقام حضرت زهرا(س) تلاش کند.


گفتگو از: فاطمه جمالزاده



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها