أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۳۴۰۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۲ آبان ۱۳۹۶
نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد:
هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد یک نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهوری از کشورش با عجله به کشور دیگر برود و در آنجا بعد از چند ساعت نوار ویدئویی بفرستد که "من استعفا دادم" و تقصیر را گردن افراد دیگر بیندازد.
به گزارش پایگاه 598، علی خرم، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با فرهیختگان درخصوص پشت‌پرده استعفای حریری گفت: «آن چیزی که در ارتباط با سعد حریری اتفاق افتاده است مستقل از اینکه پشت‌پرده چه باشد، یک موضوع طبیعی و در عرف دیپلماتیک جهانی نیست، یعنی هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد یک نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهوری از کشورش با عجله به کشور دیگر برود و در آنجا بعد از چند ساعت نوار ویدئویی بفرستد که "من استعفا دادم" و تقصیر را گردن افراد دیگر بیندازد».

عربستان، یمن و لبنان را به‌عنوان حیاط‌خلوت خود می‌داند

وی ادامه داد: «عربستان، یمن را به‌چشم حیاط‌خلوت اول و لبنان را به‌چشم حیاط‌خلوت دوم خود می‌داند و درخصوص استعفای حریری هم گفته می‌شود که عربستان از او خواسته تا به این کشور سفر کند و سپس به او گفته‌اند، استعفا دهد؛ این روند از نظر کشورهای جهان و منطقه قابل قبول نبوده و برخورنده است».

عربستان با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد

خرم با بیان اینکه استعفای تحمیلی حریری با فشار عربستان نأمانوس و غیرعرفی بود، تصریح کرد: «آمریکا، فرانسه و آلمان نسبت به این برخورد عربستان و دخالت‌های او در مسائل داخلی لبنان اعتراض کرده‌اند. اقدامی که عربستان می‌خواست در لبنان انجام بدهد و نخست‌وزیر را تغییر دهد هم در داخل لبنان و هم خارج از این کشور با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد و عربستان در این سیاست خود شکست خورد و اعتراض آنها باعث شد عربستان دریابد کاری که انجام داده است به‌هیچ‌وجه نتوانسته مقبول واقع شود».

وی با بیان اینکه طبق سخنان سیدحسن نصرالله، هیئت دولت و حزب طرفدار حریری، نخست‌وزیر لبنان روز قبل از استعفا قراردادی با صندوق بین‌المللی پول برای لبنان امضا کرده بود، افزود: «کسی که چنین قراردادی را امضا می‌کند یعنی هستم که پای آن بایستم، نه اینکه فردای قرارداد استعفا دهد».

هیچ نقطه تاریکی در روابط بین حریری با حزب‌الله نبود

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «روابط سعد حریری با حزب‌الله روابط خوبی بود و حزب‌الله اقدامات و سیاست‌های او را مورد تأیید قرار می‌داد، از این نظر اختلافی بین این دو نبود و با رئیس‌جمهور و هیئت دولت هم هیچ اختلافی نداشت. علت اعتراض همگان به این دلیل است که هیچ نقطه تاریکی در روابط سعد حریری با محیط اطرافش در لبنان نبود».

وی با بیان اینکه آمریکا، فرانسه و آلمان در سخنانشان تأکید کرده‌اند که هنوز سعد حریری را نخست‌وزیر لبنان می‌دانند، گفت: «آمریکا، فرانسه و آلمان به‌زبان ساده گفته‌اند که اجازه نمی‌دهیم کشوری همانند عربستان از راه دور نخست‌وزیری را احضار کند و او بعد از مدتی استعفا دهد به‌دلیل اینکه اگر این کار رسم شود درمورد هرکسی در هر کشور ممکن است اتفاق بیفتد، به‌عنوان مثال فرض کنید آمریکا می‌تواند رئیس‌جمهور مصر را فرابخواند و از او بخواهد استعفا دهد، این امر نمی‌تواند امنیت ملی و امنیت هیئت دولت کشورها را حفظ کند».

خرم ادامه داد: «همه این اتفافات به‌خاطر محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان است. او برای رسیدن به کرسی پادشاهی با کمک پدرش یک‌سری اقدامات انجام داده تا بتواند جایگاه پادشاهی خود را محکم کند. از یک طرف تمام مخالفان خود را در خاندان سلطنتی و بهتر بگوییم در قبائلی که حکومت را در دست دارند، دستگیر کرد و از طرف دیگر دو مخالف جدی او به‌دلیل مرگ ناگهانی فوت کردند؛ یکی هلی‌کوپترش سقوط کرد و دیگری هم گفته‌اند خودکشی کرده است».

وی ادامه داد: «محمدبن سلمان حدود 50 نفر را به‌اتهام فساد مالی در بند کشید تا بتواند به پادشاهی برسد. اما واقعاً در عربستان می‌توانند با فساد مالی آن هم با خاندان سلطنتی مبارزه کنند و از اسلام موجود فاصله گیرند؟ این هم امر بعیدی است چراکه مفتی‌ها و خاندان سلطنتی عربستان در تمام کشور در مراکز نفوذ هستند. این‌طور نیست که وی یک‌‌شبه بتواند افکار آنها را تغییر دهد».

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: «عربستان مدعی است حریری در پرونده مبارزه با فساد و اختلاس چندصد میلیون دلاری که به‌خاطر آن 49 نفر از شاهزادگان عربستان سعودی توسط محمدبن سلمان بازداشت شده‌اند دخیل است. آنها به‌عنوان تبعه خود، حریری را وادار به استعفا کردند. هدف آنها هم تحت فشار قرار دادن لبنان بود و هم مقابله با ایران و حزب‌الله. آنها خواستند با این اقدام مصونیت دیپلماتیک را از سعد حریری بردارند و به این وسیله بتوانند او را تحت تعقیب قرار دهند».

وی با بیان اینکه حریری متهم به عدم‌پرداخت مالیات تجاری خود به دولت عربستان است، گفت: «عربستان می‌گوید سعد حریری با برخی از شاهزاده‌های بازداشت‌شده در این کشور ارتباطات مالی داشته است، در صورتی که همه بر این امر واقف هستند که عربستان به‌دنبال ضربه‌ به لبنان بوده و قصد داشته تا اوضاع لبنان را به‌هم بریزد و فشار افکار عمومی را علیه لبنان زیاد کند».

مقامات سعودی به‌دنبال آشوب داخلی در لبنان بودند

خرم تصریح کرد: «مقامات سعودی اقداماتی ترتیب داده بودند تا در اردوگاه فلسطینی‌ها در لبنان شورش شود و تظاهرات و زدوخورد در داخل شهر ایجاد شود تا از سوی دیگر احزاب موافق سعد حریری زبان به اعتراض باز کرده و راهپیمایی کنند و کشور به‌هم بریزد و به این ترتیب هم دولت سقوط کند و هم افکار عمومی جهانی علیه حزب‌الله شکل گیرد و بعد از ایجاد این حالت اسرائیل حمله نظامی کند و حزب‌الله نیز در حالت تضعیف‌شده قادر به مقاومت در برابر اسرائیل نخواهد بود».

اقدامات عربستان به‌نفع حزب‌الله تمام شد

وی با ابراز اینکه طرح عربستان در همان مرحله اول با شکست روبه‌رو شد افزود: «اقدام عربستان باعث شد تا در داخل لبنان غیرت ملی برانگیخته شود و نه‌تنها حزب‌الله مخالفت کرد بلکه سیدحسن نصرالله اذعان داشت که "نخست‌وزیر خود را می‌خواهیم" و حزب آقای سعد حریری پشت سیدحسن نصرالله ایستاد و خواستار بازگشت نخست‌وزیر خود بودند. کم‌کم باقی احزاب و رئیس‌جمهور و هیئت دولت یکپارچه اعتراض کردند و وحدت ملی علیه عربستان ایجاد شد. حاصل اینها به‌نفع حزب‌الله و ایران شد».

تمام سناریوهای عربستان درخصوص لبنان با شکست مواجه می‌شود

خرم ادامه داد: «اسرائیل هم در موقعیتی نیست که بتواند به حزب‌الله حمله نظامی کند. فشاری که دونالد ترامپ، فرانسوی‌ها و بقیه وارد کرده‌اند ممکن است سناریوی دیگری را برپا کند. امشب قرار است سعد حریری سخنرانی کند و ممکن است از سناریوی دیگری پرده بردارد. در هر صورت هر کاری کنند نمی‌توانند سناریویی را که به این وضع برنامه‌ریزی کرده‌اند به نتیجه برسانند».

عدم‌مقبولیت کار عربستان از سوی آمریکا

وی با بیان اینکه امروز عربستان هر بهانه‌ای علیه لبنان بیاورد مقبول جهانی نخواهد بود، افزود: «زمانی که هم‌پیمان جهانی عربستان یعنی دونالد ترامپ از کار عربستان انتقاد می‌کند و می‌گوید "کماکان سعد حریری از نگاه ما نخست‌وزیر است"، نشان‌دهنده عدم مقبولیت کار عربستان از سوی آمریکاست».

خرم در پایان خاطرنشان کرد: «عربستان همواره به‌دنبال تحت فشار قرار دادن ایران بوده است یعنی آنها با طرح حمله موشکی ایران از یمن به عربستان و در ادامه سخنان سعد حریری علیه ایران سعی کردند تا بتوانند موج فشار علیه ایران ایجاد کنند در صورتی که نه اوضاع لبنان به‌هم ریخت و نه درخصوص موشکی توانست ایران را تحت فشار قرار دهد و اقداماتش به‌نفع ایران تمام شد».


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
بازم اشتباه کردید وقتی ظریف میگه ما با عربستان داداش هستیم شما چرا با این حرفهای پر از منطق خودتون میخواهید ندونم کاری ظریف رو رو کنید بگذارید ظریف به خیال خودش بسوزه و بسازه دیگه سعی نکنید افشاگری کنید که مثل کیهان بایکوت میشید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها