يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۴۰۷۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۲۲ آبان ۱۳۹۶
در حالی که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور برای هر کیلو تخم مرغ 5200 تومان،پیش بینی و تصویب شده جهاد کشاورزی استان براساس بررسی‌های خود اعلام می‌کند قیمت این محصول دربازار مشهد 5800 تومان است. از سویی نرخ همین محصول در سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان 6400 تومان اعلام شده و این همه در حالی است که بررسی‌های میدانی ما از قیمت 6900 تومان برای هر کیلو تخم مرغ در بازار مشهد حکایت دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان، نوسانات قیمت تخم‌مرغ طی چند ماه اخیر و افزایش قیمت این محصول از حدود چهار هزار تومان در اوایل تابستان امسال به کیلویی حدود 6300 تا 7000 تومان در ماه جاری باعث شد خراسان رضوی در گزارش‌های پیگیرانه ای، به علل این موضوع بپردازد. براین اساس باید گفت تنظیم بازار قیمت تخم‌مرغ دست خود تولیدکنندگان است و وزارت جهاد کشاورزی طبق قراردادی، این مسئولیت را به شرکت مرغ میهن واگذار کرده است، قراردادی که دود آن به چشم مردم می‌رود. بااین همه و اگرچه طی همین مدت، بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با گشت‌های بازرسی و تشکیل پرونده‌های متعدد سعی کرد قیمت تخم‌مرغ را کنترل کند اما به نظر می‌رسد نه واحدهای تولیدی و نه واحدهای پخش عمده، زیر بار مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور نرفتند و بازرسی‌ها نیز مانع گران فروشی شان نشد به طوری که بررسی‌های میدانی روز گذشته خبرنگار ما حکایت از آن داشت که قیمت تخم‌مرغ طی این مدت نه تنها کاهش نیافته که حتی در برخی نقاط شهر مشهد با افزایش نیز رو به رو شده و به کیلویی 6900 تومان برای تخم مرغ ساده و 7000 تومان برای تخم مرغ مارک دار رسیده است. فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مدعی اند قیمت تخم‌مرغ طی چند روز اخیر هیچ کاهشی پیدا نکرده است و شرکت‌های پخش عمده، هر کیلو تخم‌مرغ را به قیمتی معادل 5800 تا 6200 تومان، برای آن‌ها فاکتور می‌کنند.
 
درخواست تشکیل جلسه فوری در ستاد تنظیم بازار استان
 
برای پیگیری موضوع، ابتدا سراغ سازمان جهاد کشاورزی رفتیم. جوادی مدیر تنظیم بازار این سازمان بابیان این که قیمت هر کیلو تخم‌مرغ اکنون در سطح عرضه نهایتاً 5800 تومان است، به خراسان رضوی می‌گوید: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ امروز در واحدهای تولیدی حدود 5000 تا 5100 تومان است که البته عرضه تخم مرغ با این قیمت بر خلاف قیمت مصوب 4600 تومان است.
 
در ادامه، علی باخرد  معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بابیان این که قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در واحدهای تولید باید نهایتاً 4560 تومان و در واحدهای پخش 4700 تومان باشد، می‌گوید: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده نهایتاً باید 5200 تومان باشد. وی می‌افزاید: به همین دلیل از اول آبان ماه گشت‌های مشترک  بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی از واحدهای تولیدی استان آغاز و طی مدت 16 روز 21 پرونده گران‌فروشی برای این واحدها تشکیل‌شده است.
 
باخرد با بیان این که استان  15 واحد عمده تولیدی تخم‌مرغ دارد و بررسی‌های انجام‌شده در نمایندگی‌های این واحدها نشان می‌دهد، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ بین 5000 تا 5850 تومان برای واحدهای عرضه‌کننده فاکتور شده است، تصریح می‌کند: بر این اساس می توان گفت این واحدها بین 500 تا 1200 تومان نسبت به قیمت مصوب گران‌فروشی داشته اند.
 
وی همچنین برای رد بهانه‌های کمبود تولید و عرضه تخم مرغ هم می‌گوید : استان خراسان رضوی درحالی‌که 11 درصد کل تولید تخم‌مرغ کشور را در اختیار دارد، فقط هفت درصد تخم‌مرغ تولیدی کشور را مصرف می‌کند یعنی چهار درصد مازاد تولید تخم‌مرغ را در استان داریم از این رو   به‌هیچ‌وجه با کمبود تولید تخم‌مرغ مواجه نیستیم. باخرد ادامه می دهد: تنظیم بازار جهاد کشاورزی یک‌نهاد حاکمیتی است و در ستاد تنظیم بازار کشور قیمت 4560 تومان را برای هر کیلو تخم‌مرغ در واحد تولیدی پیشنهاد داده که به تصویب رسیده است. بنابراین اگر این قیمت در واحدهای تولیدی استان رعایت نمی‌شود، باید جهاد کشاورزی بر آن نظارت کند. به دلیل این که واحدهای تولیدی به هیچ‌وجه از قیمت مصوب تمکین نمی‌کنند، ما از ستاد تنظیم بازار استان درخواست تشکیل جلسه فوری در این خصوص کرده‌ایم تا موضوع به‌صورت جدی بررسی شود.
حمید رضا کریم مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز روزگذشته از طرح تشدید برخورد با گران فروشی تخم مرغ خبر داد و در این باره گفت:به دنبال برخی شکایات واصله از سوی مراجع نظارتی و نیز گزارش‌های مردمی در خصوص گران فروشی تخم مرغ، این اداره کل موضوع را در دستور کار ویژه شعب سیار خود قرار داد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با دیگر دستگاه‌های متولی امر تنظیم بازار همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، گشت‌های مشترکی به همین منظور تشکیل شد. در نتیجه حضور میدانی رئیس شعبه سیار به همراه بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، 13 فقره پرونده تخلفاتی در این باره تشکیل شده که هم اکنون در حال رسیدگی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها