أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۳۴۱۱۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۲۳ آبان ۱۳۹۶
زلزله دروغگویی
همزمان با سوگواری ایران برای جان‌باختگان حادثه زلزله یکشنبه‌شب استان کرمانشاه، موج رسانه‌ای حامیان دولت علیه بزرگ‌ترین پروژه مسکن کشور به راه افتاد و جالب‌تر اینکه معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه آتش بیار معرکه شد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، روز گذشته رسانه‌های معاند همنوا با اظهارات برخی رسانه‌ها و مقامات دولتی عکس‌ها و اخبار مربوط به تخریب واحدهای مسکن‌مهر را منتشر کردند و از انتشار خبر دروغ و حتی عکس‌های جعلی ابایی نداشتند. معاون اول رئیس‌جمهور که باید در نقش یک مدیر بحران ظاهر شود، روز گذشته در نخستین اظهارنظر خود مانند سیاسیون آماتور ظاهر شد و به انتقاد از مسکن‌مهر که ساخت آن در دولت گذشته آغاز شده، پرداخت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نخستین واکنش خود برابر زلزله غرب کشور گفت: بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان‌های مسکن‌مهر بوده است. به گزارش «وطن امروز»، اسحاق جهانگیری در حالی عنوان «بیشترین خانه‌های تخریب شده» را حواله مسکن‌مهر کرده است که گزارش‌ها حاکی از این است که هیچ‌کدام از آپارتمان‌های مسکن‌مهر فرونریخته‌اند و تنها جداره این ساختمان‌ها دچار ریزش شده است.


پاسخ مدیرکل شهرسازی کرمانشاه به ادعای جهانگیری
پس از این اظهارات معاون اول رئیس جمهور، مسعود شریفی مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه واکنش نشان داده و گفت:‌ در شهرستان سرپل ذهاب 2 پروژه ۵۰۰ واحدی و ۲۵۰ واحدی مسکن‌مهر وجود دارد که پروژه اول با توجه به قرار گرفتن آن روی گسل آسیب جدی دیده‌ است و این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت مسکن‌مهر نیست بلکه تمام ساختمان‌ها و سازه‌های آن منطقه حتی اداره راه و شهرسازی این شهرستان که ساختمانی یک طبقه است آسیب دیده‌اند. بدین ترتیب مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تلویحا اظهارات جهانگیری را تکذیب می‌کند چرا که هیچ مسکن‌مهری فرو نریخته و تنها دیواره‌های آن آسیب دیده است اما همین مساله سوژه کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب و همچنین رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شد. جالب اینکه هیچ خبری از جان‌باختگانی که در مسکن‌مهر سکونت داشتند منتشر نشده است.


گاف بزرگ؛ مسکن‌مهر مصر!
اوج سوءاستفاده سیاسی از این بلای طبیعی وقتی بود که رسانه‌های زنجیره‌ای به جای انعکاس صدای مردم مظلوم و داغدیده سرپل ذهاب اقدام به انتشار تصاویر زلزله‌ کشورهای دیگر برای نشان دادن حجم خرابی مسکن‌مهر در زلزله کرمانشاه کردند تا حدی که رسانه «اسکان‌نیوز» متعلق به یاشار سلطانی با انتشار تصویری از زلزله کشور مصر آن را مسکن‌مهری واقع در قصرشیرین معرفی کرد.


دولت یازدهم مسکن‌مهر سرپل‌ذهاب را تکمیل کرد
نکته مهم درباره مسکن‌مهر سرپل ذهاب افتتاح آنها در دولت یازدهم است؛ وزیر راه و شهرسازی و سایر مسؤولان دولت یازدهم و دوازدهم بارها و بارها از مسکن‌مهر انتقاد کرده بودند و قطعا وقتی این منتقدان مسکن‌مهر مسؤول می‌شوند مجوز پایان کار خانه‌های ساخته شده را نباید بدهند اما بنا بر این گزارش، اساسا مسکن‌مهرهایی که در حال حاضر ملعبه دست سیاسی‌کاری‌های اصلاح‌طلبان شده در دولت یازدهم تکمیل و افتتاح شده است! 

در هشتمین روز از دهه فجر سال 94 تعداد 5371 واحد مسکن‌مهر استان کرمانشاه با حضور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن‌مهر و جمعی از مسؤولان استان افتتاح شده بود و آنهایی که عکس‌های مسکن‌مهر را منتشر کردند نمی‌دانستند مسؤولان دولت روحانی با افتتاح همین واحدهای مسکونی عکس یادگاری گرفته‌اند و بدین ترتیب انتقاد از مسکن‌مهرهای آسیب دیده وضعیت مضحکی را به وجود آورده؛ انتقاد از مسکنی که خود افتتاح کرده‌اند!

چرا سازه مسکن‌مهر مطابق استاندارد بوده است؟
با توجه به اظهارات مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمانشاه، واحدهای مسکن‌مهری که روی گسل وجود داشته آنقدر مقاوم بوده که حتی با زلزله بالای 7 ریشتری فرو نریخته است. حال پرسش این است که چطور ادعا می‌شود سازه مسکن‌مهر مطابق استاندارد بوده است؟ در این رابطه سجاد شاکری، دانشجوی دکترای عمران نوشته است:

«طراحی سازه‌ها بر اساس سطوح مختلف نیروی زلزله انجام می‌شود. از آنجا که هر چه زلزله مهیب‌تر باشد، دوره بازگشتش هم بیشتر است در نتیجه سازه‌ها، ساختمان‌ها و خانه‌ها را برای مثلا زلزله 9 ریشتری که هر یک میلیون سال یک بار رخ می‌دهد طراحی نمی‌کنند، بلکه ایمنی و اقتصاد را با هم در نظر گرفته و بر اساس آن شدت زلزله برای طراحی سازه تخمین زده می‌شود. به طور تقریبی در  ایران احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری در 50 سال عمر مفیدی که ساختمان دارد، 10 درصد است. ساختمان‌ها با توجه به اهمیت خود در برابر زلزله‌ یکسان، با مقاومت‌های متفاوتی طراحی می‌شوند؛ مثلا طراحی بیمارستان به گونه‌ای صورت می‌گیرد که در زلزله هیچ خرابی سازه‌ای و غیرسازه‌ای در آن رخ ندهداما مبنای طراحی سازه‌های مسکونی اینگونه هست که از یک طرف برای زلزله‌های با دوره بازگشت کم که طبیعتا ضعیف‌تر هم هستند، هیچ مشکلی برای‌شان پیش نیاید و ساختمان کاملا سالم بماند، از طرف دیگر همین سازه‌ها را طوری طراحی می‌کنند که برای زلزله‌های با دوره بازگشت بیشتر که طبیعتا قوی‌تر هم هستند و البته احتمال وقوع آنها کمتر است، تلفات جانی نداشته باشند. این بدین معنی است که این ساختمان‌ها طوری طراحی می‌شوند که برای اینگونه زلزله‌های سنگین در نهایت خرابی ناچیزی در دیوارها، نما و ... داشته باشند اما خرابی کامل رخ ندهد.

در مجموع با توجه به تصاویر منتشر شده از زلزله یکشنبه‌شب به نظر می‌رسد مسکن‌های مهر طبق استانداردها طراحی شده که سازه و چارچوب ساختمان سالم مانده است. البته طبق آیین‌نامه 2800 برای ساختمان‌های با اهمیت متوسط، ساختمان نباید آسیب عمده سازه‌ای و غیر‌سازه‌ای ببیند و تلفات جانی ایجاد کند. در تصاویر منتشر شده روشن است که آسیب عمده سازه‌ای مشاهده نمی‌شود ولی آسیب‌های غیرسازه‌ای (دیوار، نما و ...) بیش از حد انتظار است که احتمالا اشکال در سیستم اجرا و نظارت بوده است».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
-
۱۱:۲۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
۲
۰
اقایون تدبیر وامید در هر شرایطی بازی کی بود کی
بود من نبودم را خوب بلدند
پاسخ
ناشناس
-
۱۲:۴۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
۱
۰
بعضی عکسها مال ایران نیست.
اگه مردین شما محکمترشو بسازین.فقط بلدین ایرادبگیرین.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
۱
۰
از این جماعت همه چیز ممکن است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
۱
۰
داداش اسحاق عکس های ساختمان مسکن مهر را تو این چند روز دیدیم اغلب فقط دیوارهای نمای ساختمان ریخته بود و کل ساختمان بود ........یه چیزی بگو که بگنجه .در ضمن ساختمان سازی برای محومان خوب است اون پیمانکار های خائن مقاوم نساختن که تقصیر کسی نیست
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
۱
۰
برادر جان اینها که بوئی از ... ندارند از بی عرضگی خودشان نمیتوانند کاری انجام دهند میگویند دیگران خراب کردند مگر در این 5 سال چه کرده اند که الان چه کنند خداوند جزای کارهایشان را بدهد خیر سرشان دولتمرد هستند وای به حال ما که اینان بر ما حکومت میکنند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
آقا اين دولت و ان دولت نكن فكر برادرت باش
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
اسحاق جان بیمارستان سرپل ذهاب هم که آسیب دیده کار کی بوده
پاسخ
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
واقعا متأسفم برای ملتی که تو معاون اولش باشی-درود براحمدی نژاد دلاور که مسکن مهرشم دلاوربرود- روسیاهی به زغال موند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
هرمشکلی برای این مملکت پیش امده فقط ملت گل کاشتن دولتها یاتماشا چی بودن یادیگری را مقصرمعرفی کردن پس خواهشمندیم اقایان اظهارنظرنکنند ملت کارخودشان رابلدمی باشند مردم ایران متشکریم(کرمانشاه مصیبت زده)
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
مردم ایران یادتان می آید در زلزله کرمانشاه من تقصیر را گردن واحدهای مسکن مهر که خودم عرضه ساخت آن را برای محرومان نداشتم و اعتبارش را به برادرم برای تاسیس بانک دادم گذاشتم پس بیساد داشته باشید امید دادن به مردم حتی در بزرگترین حادثه باید با دروغ و دغل کاری باشد و فقط برای دو روزه دنیا بر مصدر حکومت نشستن ولی نمی دانم آخرت چکار ه خواهند بود ؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
جهانگیری. انتشار دهنده ی تخم لق سیاسی، بسیار جالب و شایسته و متناسب چنین کسی است ،از نماینده ی رهبری در انتخاب این اسم با مسماء نهایت تشکر و قدردانی را مینمایم .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
جناب آقای مدعی العموم به خصوص دولت آبادی، این همه تهمت و افتراهای ناجوانمردانه را که از سوی بالاترین مقامات این دولت بر علیه بعضیها گفته میشود ، افرادی که به والله در دوره ای خدمات صادقانه وفراموش نشدنی به ملت کرده بودند، چرا چشمان مبارک را بسته اید؟؟؟!!! به والله مردم هوشیارند و قاضی بسیار بیدار .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
این دولت آنقدر بی عرضه است که هنوز پنج سال از عمر دولت میگذرد نتونسته به ترکیب یارانه ها بزنه یعنی جرات داره قطعش کنه و نه جرات داره زیادش کنه فقط موقع تنظیم بودجه و ارایه ان به مجلس که میرسه با حرفهای صد من یک غاز ته دل مردم رو خالی میکنن و بعد روز از نو روزی ازنو، اما این دولت در تهمت زدن و فحاشی و تخریب دیگران ممتازه ممتازه ، چرا ؟ چون مشاور رسانه ای چون آ دارد که در فریب افکارعمومی ید طولایی دارد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها