يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۴۱۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۳ آبان ۱۳۹۶
هنوز نظام پولی کشور از تسویه حساب مال‌باختگان موسسات مالی فارغ نشده است که بحرانی جدید به نام «بیت کوین» در اقتصاد ایران پدیدار شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن‌امروز»، بیت‌کوین یکی از ارزهای رایج دیجیتال است که ابتدا برای معامله در فضای مجازی و اموری که قابلیت پرداخت ارزهای رایج مانند دلار یا یورو را نداشتند طراحی شد و بیشتر توسط فروشندگان مواد مخدر، دارکوب‌ها و اموری که احتیاج به پولشویی داشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از گذشت مدتی به دلیل سهل‌الوصول بودن و سرعت عملی که به مخاطب خود می‌داد به صورت فراگیر استفاده شد. پس از گسترش نسبی ارزهای دیجیتال در جهان، برخی کشورها مانند چین و مالزی به کلی بهره‌گیری از آن را غیرقانونی دانستند و برخی دیگر از کشورها مانند انگلیس و روسیه به فکر ایجاد ارز دیجیتال رسمی کشور خود افتادند اما در این بین با وجود اشاعه ارزهای دیجیتال در ایران، هنوز مدیران پولی و بانکی تصمیمی برای آینده استفاده از این مدل ارزها نگرفته‌اند. معاون فناوری بانک مرکزی نسبت به ریسک بالای ارزهای دیجیتال هشدار داد و اعلام کرد که بانک مرکزی این ارزها را هنوز به عنوان ارز رسمی نپذیرفته است. در ماه‌های اخیر بحث ارزهای دیجیتال و اقدام برای خرید آنها رواج بیشتری نسبت به گذشته یافته و بسیاری برای ورود به آن دچار تردید شده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی در موضع صریح خود اعلام کرد نه آن را قانونی می‌داند و نه غیرقانونی و در حال بررسی موضوع است اما مشخص است که این ارزها از ریسک بالایی برخوردار بوده و اکنون درگیر جریان‌های سوداگری شده است. حکیمی با اشاره به اینکه ارزهای دیجیتال از 2 جهت اهمیت دارند، گفت: اول اینکه این ارزها دارای نوسان شدیدی هستند به طوری که طی یک‌سال اخیر تا ١٠ برابر افزایش قیمت داشته‌اند اما این رشد پایدار نیست، بنابراین با توجه به این نوسان نمی‌تواند قابلیت اتکای چندانی داشته باشد. موضوع دیگری که معاون فناوری بانک مرکزی آن را مورد تاکید قرار داد به خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بازمی‌گردد. بنابر توضیحات وی، در حال حاضر بازارهای حوزه فناوری اطلاعات شکل گرفته‌ و در حال رشد هستند که آپشن سرمایه‌گذاری خود را بیت کوین اعلام کرده‌اند و به عبارتی شرکت‌های هرمی در این رابطه فعالیت می‌کنند، در حالی که ممکن است اصلا چنین پشتوانه‌ای وجود نداشته باشد، در عین حال که فعلا بین کوین (ارز دیجیتال) در ایران هیچ پشتوانه‌ای ندارد و بانک مرکزی آن را هنوز به رسمیت نشناخته است. وی در ادامه با اشاره به اینکه این بانک در حال بررسی جوانب استفاده از بیت‌کوین و سیاست‌گذاری در این رابطه است، اظهار کرد: این در حالی است که ما در حال حاضر نه بیت‌کوین را تایید می‌کنیم و نه رد، اما مساله اینجاست تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار در رابطه با آن هنوز سیاست خود را جمع‌بندی و اعلام نکرده است، فقط می‌تواند نسبت به آن هشدار دهد. با این حال برخی به بانک مرکزی نقد وارد می‌کنند که جلوی این ارزها را نمی‌گیرد در حالی که آنها اپلیکیشن‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم اما مهم هشدار است که در رابطه با آن به عموم اعلام می‌کنیم هم ریسک بالایی دارد و هم احتمال کلاهبرداری در آن وجود دارد. آنطور که معاون فناوری بانک مرکزی اعلام کرد، موضع این بانک در رابطه با ارزهای مجازی به این بازمی‌گردد که آیا این ارزها به رسمیت شناخته شود یا خیر.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها