کد خبر: ۴۳۴۳۸۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۳۰ آبان ۱۳۹۶
مسکن اجتماعی ۴ سال در حد شعار باقی ماند؛
مسئولاني که ساختمان هاي شخصي ساز را با مسکن مهر مقايسه مي کنند، از خود نمي پرسند آيا مردمي که براي تامين 20 ميليون تومان آورده اوليه براي مسکن مهر دچار مشکل بودند و حتي در پرداخت اقساط اندک وام قرض الحسنه مسکن مهر، به زحمت مي افتند، مي توانستند مسکن هاي شخصي ساز خريداري کنند و خريداري نکردند؟
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، با گذشت بیش از چهار سال از وعده مسکن اجتماعی و اجرایی نشدن آن، دولتمردان سعی می‌کنند به هر بهانه‌ای مسکن مهر را که موجب سکونت چند میلیون نفر شده، مورد حمله قرار دهند.

در روزهاي پس از زلزله کرمانشاه، عمده تلاش دولت دوازدهم و حاميان آن، تمرکز بر تخريب ساختمان هاي مسکن مهر در مناطق زلزله زده قرار گرفته است.

جرقه اين ماجرا را اسحاق جهانگيري زد که فرداي زلزله در جلسه اي مدعي شد که بيشتر خانه هاي تخريب شده در زلزله متعلق به ساختمان هاي مسکن مهر بوده است و از وزير راه و شهرسازي خواست تا با دقت اين موضوع که چرا خانه هاي نوساز تا اين حد آسيب پذير بوده اند را بررسي کند.

به گزارش مشرق، حسن روحاني نيز در سخنان خود به اين موضوع پرداخت و از تخريب گسترده مسکن مهر انتقاد کرد و سه شنبه هفته گذشته هم عباس آخوندي وزير راه در پي وقوع زلزله در کرمانشاه، به جاي حضور در مناطق زلزله زده و انجام اقدامات لازم، دستور تحقيق درباره آسيب ديدگي ساختمان هاي جديدالاحداث و به ويژه ساختمان هاي مسکن مهر را صادر کرد!

اين در حالي است که مسئولان استان کرمانشاه به صراحت اعلام کرده اند که در ساختمان هاي مسکن مهر فقط دو نفر کشته شده و اين ساختمان ها با وجود تخريب ديواره ها، پابرجا مانده و در هيچ يک، سقف و ستون ها فرونريخته که موجب تلفات ساکنان شود.

ضمن اينکه دو روز پيش، قائم مقام وزير راه نيز گفت: همه بلوک هاي مسکن مهر ايستايي خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همين امر موجب کاهش چشمگير تلفات و خسارت جاني نسبت به ساختمان هاي اطراف (که متاسفانه تعداد زيادي از آنها 100 درصد تخريب و با خاک يکسان شده اند)، شده است؛ به طوريکه آمارهاي غيررسمي اعلامي در منطقه حاکي از کشته شدن دو نفر در اين پروژه تاکنون بوده است.نکته مهم در اين ميان، اين است که خود دولتمردان چه حرکتي در خصوص خانه سازي براي مردم انجام دادند؟ در ابتداي دولت يازدهم، پس از مزخرف خوانده شدن مسکن مهر، عباس آخوندي وزير راه طرح مسکن اجتماعي را مطرح کرد و مدعي شد مسکن اجتماعي فاقد ايرادات و نواقص مسکن مهر خواهد بود.با گذشت بيش از چهار سال از آن وعده ها، تاکنون حتي يک واحد مسکن اجتماعي هم ساخته نشده است تا چشم مردم به طرح ابداعي عباس آخوندي و رفقا روشن شود. اکنون که تمرکز دولت فعلي بر تخريب مسکن مهر قرار گرفته، بايد از آنان پرسيد چرا در چهار سال اخير، به جاي مسکن مهر که به گفته آنان ناايمن است، مسکن اجتماعي و با سطح بالاي کيفيت و ايمني در برابر زلزله نساختيد و تحويل مردم نداديد؟
    
آيا پروژه هايي مانند مسكن مهر كار درستي به حساب مي آيند؟
اکنون در هر نقطه از کشور که مسکن مهر ساخته شده، در همان محله قيمت ساختمان هاي شخصي ساز گاه تا دو برابر مسکن مهر بوده است. مسئولاني که ساختمان هاي شخصي ساز را با مسکن مهر مقايسه مي کنند، از خود نمي پرسند آيا مردمي که براي تامين 20 ميليون تومان آورده اوليه براي مسکن مهر دچار مشکل بودند و حتي در پرداخت اقساط اندک وام قرض الحسنه مسکن مهر، به زحمت مي افتند، مي توانستند مسکن هاي شخصي ساز خريداري کنند و خريداري نکردند؟

در همين راستا، مجيد شاکري، کارشناس اقتصادي در يادداشتي نوشت: از سال ٩١ معمولا مسكن مهر از جنبه هاي مختلف محكوم مي شود و حتي گاه افرادي مثل آخوندي آن را مزخرف خطاب مي كنند. نقد اقتصادي اصلي اي كه به مسكن مهر وارد مي شود آن است كه نوع تامين مالي مسكن مهر از پايه پولي باعث افزايش ٤٠ هزار ميلياردي آن شد و مقصر اصلي تورم سال ٩١ همين مسكن مهر است. اين گزاره در حدي جاافتاده بود كه به عنوان يك موضوع بديهي در مناظرات سال ٩٢ تكرار مي شد. با اين وجود اين تصور غلط است. وي ادامه داد: در واقع درست خلاف تصور مخالفان مسكن مهر، هم عدد و هم سرعت رشد نقدينگي و پايه پولي- در سالهاي ٩٢ تا ٩٥ - كه نه مسكن مهر و نه هيچ طرح ديگري شبيه آن در كار نبود- به مراتب بيشتر از سه سال آخر دولت اسبق كه اوج تزريق منابع مسكن مهر بود، بزرگ شده است. ( سه ساله دولت سابق ٧١ درصد و سه ساله دولت اسبق ٦٨ درصد). با اين توضيح كه اين افزايش پايه پولي در دولت اول روحاني تا حد زيادي با اضافه برداشت اضطراري بانك ها قابل توضيح است بدون آن كه نتيجه اي در بخش داخلي اقتصاد داشته باشد. به اين ترتيب باز قابل استدلال است كه اگر مسكن مهري در كار نبود هم نقدينگي با همين سرعت رشد مي كرد.

اين کارشناس در پايان نوشته خود اعلام کرد: با جمع بندي موارد فوق پاسخ به اين سوال كه آيا مسكن مهر از ديد اقتصادي كار درستي بوده يك بله محكم است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
درود بر مسکن مهر که ماروسرفراز کرد- من 4سال است در مسکن مهر وخانه خودم مینشینم-راضی راضی هستم-وقتی گفتندزلزله اومده گفتم الانه که به مسکن مهر حمله بشه که شد. ولی مسکن مهر ماروسرفراز کرد-درود بر محمود احمدی نژاد و درود بر مهندس نیکزاد ، سردار مسکن مهر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها