أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۳۴۸۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۰ آذر ۱۳۹۶
اخبار زلزله ۶.۱ ریشتری هجدک کرمان
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر هجدک واقع در استان کرمان را به‌شدت تکان داد که مطابق اطلاعات اولیه این زلزله تلفات جانی نداشته است اما ۵۱ نفر تاکنون مصدوم شده‌اند. این زمین لرزه در ۳۷ کیلومتری هجدک (کرمان)، ۴۶ کیلومتری شهداد (کرمان) و۴۸ کیلومتری چترود (کرمان) در ۱۰ کیلومتر عمق زمین رخ داد.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، بنا بر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر ساعت شش و دو دقیقه صبح جمعه هجدک راور واقع در استان کرمان را تکان داد.

این زمین لرزه در  ۳۷ کیلومتری هجدک (کرمان)، ۴۶ کیلومتری شهداد (کرمان) و۴۸ کیلومتری چترود (کرمان) در ۱۰ کیلومتر عمق زمین رخ داد. این زلزله تاکنون خسارت جانی نداشته است.

جزئیات اخبار این زمین لرزه شدید را در زیر می خوانید.



۳:۰۰ زلزله ۴.۴ ریشتری

زلزله ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر ساعت ۲ و ۵۳ دقیقه ذر عنق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

پس لرزه های های ۳ تا ۴ ریشتری در منطقه ادامه دارد .


۰۱:۱۵ شنبه دو پس لرزه ۳.۷ ریشتری

دو پس لرزه ۳.۷ ریشتری ساعت ۱:۰۴ و ۱:۱۱ شب شنبه ، هجدک را لرزاند. عمق این زمین لرزه ها به ترتیب ۱۰ و ۱۳ کیلومتری سطح زمین بود.


۲۳:۰۲ استقرار ۱۰ اکیپ برای شناسایی واحدهای تخریب شده در منطقه زلزله زده

 مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: ۱۰ اکیپ تخصصی در بخش های متاثر از زلزله در راور و کرمان مستقر کرده ایم.

علی سلطانی نژاد شامگاه جمعه در جلسه ستاد مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان یادآور شد: بازسازی ۹۰۰ واحد تحت عنوان نقاط شهری و روستایی راور و بازسازی ۶۰۰ واحد در شهر کرمان نیاز به تخصیص اعتبار دارد.


۲۱:۰۴ آغاز بازسازی ۱۵۰۰ واحد مسکونی در هجدک/گلایه شدید استاندار کرمان از وزیر ارتباطات

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان جمعه‌شب در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تأمین استان کرمان بر آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای اسکان موقت تأکید کرد و گفت: باید همه نهادها و دستگاه‌ها ازجمله دانشگاه‌ها، زندان‌ها و... خسارت‌های ایجادشده را برآورد و کتباً اعلام کنند تا رسماً به ستاد بحران کشور اعلام شود.

رزم حسینی با اشاره به لزوم بازسازی هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی در منطقه هجدک راور یادآور شد: کار بازسازی از فردا آغاز خواهد شد و از سوی کمپ‌های هلال‌احمر چادر میان ساکنان خانه‌هایی که خراب‌شده توزیع‌شده است.

ادامه سخنان رزم حسینی را اینجا بخوانید.


۱۹:۴۱ ثبت ۹۶ پس‌لرزه در هجدک

مصطفی آیت‌اللهی موسوی جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به ثبت ۹۶ مورد پس‌لرزه در منطقه هجدک گفت: بزرگی ۴۰ مورد ازاین‌پس لرزه‌ها کمتر از سه ریشتر است.


۱۹:۲۶ زمین لرزه باعث تعطیلی ۵ مدرسه بخش کوهساران راور شد

رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: به دلیل وقوع زمین لرزه و تداوم پس لرزه ها پنج مدرسه بخش کوهساران از توابع شهرستان راور روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.


۱۸:۰۰ اطلاعیه فوری شرکت گاز کرمان

 شرکت گاز استان کرمان از همه شهروندان استان به‌ویژه شهروندان محترم شهرستان‌های زرند و راور درخواست کرد با توجه به این‌که در اثر زلزله و جابجایی وسایل گازسوز، احتمال جدا شدن رابط دودکش از وسیله گازسوز یا محل اتصال در دیوار وجود داشته، از این رو باید این نقاط مهم کنترل شود.


۱۶:۵۷ مردم تا ۴۸ ساعت آینده در ساختمان های غیر ایمن حضور پیدا نکنند

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به تداوم پس لرزه ها در هجدک از مردم خواست در ساختمان های غیر ایمن حضور پیدا نکنند و حتی الامکان در فضاهای باز حضور داشته باشند.

ادامه سخنان محمدرضا پور ابراهیمی را اینجا بخوانید.


۱۶:۲۸ احداث ۳ اردوگاه های اضطراری/ ۱۵۰۰ خانه آسیب دیده است

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با اشاره به آغاز خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان به خبرنگار مهر گفت: کار احداث اردوگاه‌های اضطراری به پایان رسیده است و سه اردوگاه در روستای گورک، گسک و هجدک در اختیار زلزله‌زده‌ها قرار دارد.

رضا فلاح با اشاره به ادامه پس‌لرزه‌ها در منطقه گفت: توزیع غذا، پتو و اقلام موردنیاز مردم آغازشده و نیروهای امدادی با دقت شرایط منطقه را زیر نظر دارند.

وی با اشاره به سرد شدن هوا در طول شب از مردم در منطقه زلزله‌زده خواست زیر سقف سازه‌های ترک‌خورده قرار نگیرند.

همچنین بنیاد مسکن استان کرمان نیز اعلام کرده است طبق برآوردهای اولیه حداقل هزار و ۵۰۰ خانه در این زمین‌لرزه خسارت دیده‌اند.


۱۵:۴۸ پایان ارزیابی ۷۰ روستای زلزله زده

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به پایان ارزیابی ۷۰ روستای زلزله زده گفت: چهار روستا احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتند که با هماهنگی های انجام شده اسکان اضطراری آنها تا قبل از ساعت ۱۵:۳۰ تمام شد.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر  گفت: ۹ تیم در این عملیات کارهای ارزیابی اولیه را انجام دادند و همچنین از دو تیم سگ‌های زنده یاب جستجوگر و دو فروند بالگرد نیز استفاده کردیم که این بالگردها کمک بسیاری کردند تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن ارزیابی ها را از مناطق زلزله زده انجام دهیم.


۱۵:۳۵ استاندار کرمان: قبل از تاریکی هوا احداث اردوگاه در منطقه زلزله زده انجام می شود


۱۵:۳۳ آخرین وضعیت مصدومان/۸ روستا دچار آسیب شد

علی حسین زاده مهرابی سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت منطقه زلزله زده «گورک» هجدک واقع در شهرستان راور اظهار کرد: هشت روستای بخش کوهساران راور در اثر زمین لرزه دچار خسارت شده اند.

حسین زاده مهرابی شمار پس لرزه های هجدک را ۶۷ مورد ذکر و عنوان کرد: پس لرزه ها در منطقه همچنان ادامه دارد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان همچنین از مصدومیت ۵۱ نفر در زلزله امروز هجدک خبر داد و گفت: این افراد در هنگام فرار دچار آسیب شده اند.  ۴۷ نفر از مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده اند و از ۱۰ نفر بیمار بستری در بیمارستان چهار نفر درمان و ترخیص شده اند، سه نفر بستری بوده و سه نفر دیگر هم نیاز به عمل جراحی دارند.

وی با اشاره به آغاز اسکان موقت در منطقه زلزله زده افزود: استاندار کرمان در منطقه حضور یافته و تصمیم گیری های لازم انجام شده است.


۱۵:۳۱ تخریب برج تاریخی «گزک»

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان از آسیب جدی به برج تاریخی گزک و فروریختن کامل این برج خبر داد.


۱۴:۴۱ زلزله به مدارس مناطق زلزله زده هجدک آسیب وارد کرد

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان از خسارت جزئی مدارس مناطق زلزله زده هجدک خبر داد. امید سلاجقه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان در خصوص تعطیلی مدارس تصمیم گیری و سپس اطلاع رسانی انجام می شود.


۱۴:۲۷ دستور ویژه آخوندی برای امدادرسانی به زلزله زدگان کرمان

عباس آخوندی در اولین ساعات پس از زلزله ۶.۱ دهم ریشتری صبح جمعه در «هجدک» کرمان، در تماس تلفنی با مدیر کل راه و شهرسازی این استان، آخرین وضعیت زلزله استان کرمان را جویا شده و دستورات لازم را برای امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.


۱۴:۲۰ لغو امتحانات میان ترم/غیبت ۲ روزه دانشجویان دانشگاه آزاد مجاز است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت:غیبت دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای کرمان و زرند طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده به علت وقوع زمین لرزه۶.۱ ریشتری هجدک مجاز است.


۱۴:۰۰ زلزله به قنوات و کاروانسرای راور کرمان آسیب زد

محمود وفایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان گفت: اکثرقنوات مناطق زلزله‌زده شهرستان راهرو نظیر روستاهای گورک، حرجند، هجدک دچار گرفتگی شده‌اند و به آن‌ها آسیب جدی وارد شده است.

وفایی گفت: در مرکز زلزله بخش کوهساران و شهرستان راور گزارش‌هایی دال بر خسارت به تعدادی ابنیه وکاروانسرا داشتیم که جزئیات آن در دست بررسی است.

او افزود: هم‌اکنون معاون میراث‌فرهنگی این استان به‌همراه تیمی برای بررسی‌ به مناطق زلزله‌زده رفته است و جزئیات بیشتر در خصوص آسیب‌های ناشی از زلزله اعلام خواهد شد.


۱۳:۴۰ امنیت در مناطق زلزله زده برقرار است

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به تأمین امنیت مناطق زلزله‌زده توسط سپاه گفت: تاکنون هیچ گزارشی از این مناطق مبنی بر ناامنی نداشته‌ایم.

سردار غلامعلی ابوحمزه امروز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حفاظت و حراست از روستاها بر عهده پایگاه‌های مقاومت بسیج همان روستاها است.

سردار ابوحمزه عنوان کرد: امروز صبح بعد از زلزله اولین اکیپ‌های امدادی و رسانه‌ای توسط سپاه ثارالله شهرستان زرند و راور به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: ساعت شش و ۳۰ دقیقه تا هفت صبح امروز میزان خسارت در مناطق زلزله‌زده توسط اکیپ‌های اعزامی از سپاه برآورد شد بود تا در صورت نیاز به ورود سپاه و بسیج به منطقه زلزله‌زده در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.


۱۳:۲۰ وضعیت آب و هوا

هواشناسی اعلام کرد: دمای هوا در مناطق زلزله‌زده کرمان از بعدازظهر امروز تا دوشنبه ۴ تا ۷ درجه کاهش می‌یابد.


۱۳:۱۴ تعطیلی معادن کوهساران

فرماندار راور اعلام کرد: همه معادن زغال‌سنگ در بخش کوهساران تا اطلاع بعدی تعطیل است.


۱۳:۰۷ فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی کرمان به حال عادی ادامه دارد


۱۳:۰۵ بازگشایی راههای روستایی

برخی راه‌های روستایی که براثر زلزله مسدود شده بودند، بازگشایی شد. برق روستاهایی که قطع‌شده بود، وصل شده است.


۱۳:۰۰ وقوع ۵۳ پس‌لرزه

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: ۵۳ پس‌لرزه از صبح امروز تاکنون روی داده است.

 ۱۴ روستا در بخش هجدک شهرستان راور آسیب‌دیده‌اند.  ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی برای ارزیابی به منطقه اعزام‌شده‌اند.


۱۲:۵۹ ارتباطات تلفن ثابت و همراه در کرمان برقرار است

سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: به‌رغم وقوع زلزله ۶ ریشتری صبح امروز در استان کرمان، ارتباطات تلفن ثابت و تلفن همراه در این استان برقرار و پایدار است.


۱۲:۲۸ ۱۰ مصدوم در بیمارستان

 سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۱۰ مصدوم زلزله همچنان در بیمارستان هستند و بقیه مداوا و مرخص شدند.


۱۲:۲۶ بازدید از ۷۰ روستا

استاندار کرمان اعلام کرد: از ۷۰ روستا در منطقه وقوع زلزله بازدید شده که مشکل جدی نداشت. رزم حسینی افزود: ۱۴ اکیپ هلال‌احمر در منطقه زلزله‌زده حضور دارند.



۱۲:۲۱ کرمان پی در پی می لرزد/ مردم در انتظار اسکان موقت

زمین‌لرزه‌های کرمان همچنان ادامه دارند و تعداد زلزله‌ها به بیش از ۴۵ مورد رسیده است، طبق اعلام مسئولان امداد گران در منطقه حضور دارند اما به دلیل اینکه تخلیه انرژی زمین همچنان ادامه دارد از مردم شهرهای اطراف به‌خصوص کرمان، راور و زرند خواسته‌شده مراقبت‌های لازم را تا ساعات آینده انجام دهند.

هم اکنون اوضاع در شهر کرمان عادی است اما گزارش های محدودی از ترک خوردگی برخی خانه ها در این شهر گزارش شده است، بیشترین خسارتها در روستاها روی داده است و ۱۲۰ خانوار به صورت مستقیم از زمین لرزه متاثر شده اند و نیاز به اسکان موقت دارند، در همین راستا طبق تصمیم ستاد بحران اردوگاه موقت در منطقه ایجاد خواهد شد.

برخی از خانه ها به صورت کامل تخریب شده اما تعداد واحدهای مسکونی صدمه دیده اعلام نشده و ارزیابی ها ادامه دارد. اما طبق مشاهده خبرنگار مهر ترک خوردگی خانه ها در روستاها قابل توجه است.


۱۲:۰۷ ارسال محموله‌های سوخت به کرمان

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: با توجه به وجود سه انبار بزرگ شرکت ملی پخش فرآورده‌ای نفتی ایران در منطقه کرمان، انواع فرآورده‌ از جمله بنزین، نفت‌سفید، نفت‌گاز در این منطقه، به میزان کافی وجود دارد.

وی افزود: از همان دقایق نخست پس از وقوع زلزله، ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تشکیل جلسه داد و هم اکنون در حال برگزاری است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که چهار جایگاه سیار سوخت در این منطقه تدارک دیده شده است، افزود: ۲ جایگاه سیار در منطقه وجود دارد و ۲ جایگاه سیار نیز از تهران به این منطقه اعزام شده است.

وی ادامه داد: نفتکش‌های حامل نفت سفید نیز، از همان ساعت اولیه وقوع زلزله به مناطقه اعزام شدند و مردم از این بابت نیز نگرانی نداشته باشند.


۱۱:۵۰ دستور هماهنگی‌های لازم از سوی وزیر کشور برای امدادرسانی به کرمان

وزیر کشور در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم به منظور هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله‌زدگان استان کرمان را صادر کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این تماس‌ها، اعزام بالگرد و آمبولانس و سایر خودروهای امدادی برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله‌زده و یاری رسانی به زلزله زدگان و تامین امنیت و آرامش مردم را به عنوان اولویت‌های اقدامات اولیه مسئولان مورد تاکید قرار داد. 


۱۱:۳۱ ثبت ۴۵ پس لرزه

پس از زمین لرزه ۶.۱ ریشتری صبح امروز در «گورک» راور تاکنون حدود ۴۵ پس لرزه به ثبت رسیده است. بزرگی این پس لرزه ها بین ۲.۳ تا ۵.۵ ریشتر است. آخرین پس لرزه ها با بزرگی ۴.۳ و ۳.۹ ریشتر دقایقی پیش در هجدک به وقوع پیوست.


۱۱:۲۷ ایجاد اردوگاه موقت در کرمان

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال اهمر کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به کاهش دمای هوا در منطقه زلزله زده امکانات مورد نیاز بین زلزله زده ها توزیع می شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

فلاح بیان کرد: تیم های امدادی در منطقه حضور دارند و تا کنون تعداد زمان لرزه ها از ۴۰ مورد گذشته است که از ۲.۳ تا ۵.۵ شدت داشته اند.

وی از ایجاد یک اردوگاه موقت برای خانوارهایی خبر داد که خانه هایشان تخریب شده است و از زلزله زده ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.


۱۱:۲۷ دستور روحانی به وزیر کشور برای تسریع در امدادرسانی به زلزله زدگان

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در تماس تلفنی با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را به منظور امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.

وزیر کشور ضمن ارائه توضیحات لازم به رئیس جمهور اطمینان داد اوضاع در کنترل کامل مسئولان ذیربط  برای امدادرسانی و آرامش بخشی مناسب به مردم می باشد.


۱۱:۲۵ تخریب چندین خانه قدیمی در روستای «گورک» کرمان

شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر  با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ تیم عملیاتی و ارزیابی در محل وقوع زلزله (هجدک) قرار دارند، گفت: برخی خانه‌های قدیمی در روستای «گورک» تخریب شده‌اند. تعداد خانوار این روستا ۱۲۲ خانوار هستند.

وی ادامه داد: بالگرد هلال احمر همراه با برخی مسئولان و تیم‌های ارزیاب هم اکنون در حال گشت‌زنی در منطقه هستند. امکانات اسکان اضطراری برای زلزله‌زدگان در حال انتقال است و تا ظهر اسکان اضطراری را در منطقه ایجاد می‌کنیم. همچنین سگ‌های زنده‌یاب در منطقه حضور دارند.

جمعیت هلال احمر هم اعلام کرده است: تا کنون حدود ٣٠ باب منزل مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده است.


۱۱:۱۸ جزییات مصدومان زلزله کرمان

پیرحسین کولیوند گفت: بلافاصله اتاق بحران کرمان و اتاق بحران وزارت بهداشت در وضعیت فعال قرار گرفته و تیم های واکنش سریع فعال شدند.

کولیوند با بیان این که در  اتاق بحران کرمان   رئیس دانشگاه  رشیدی معاون درمان و معاون بهداشت – معاون پشتیبانی – حراست و بازرسی حضور یافتند گفت :  ۱۰ تیم ارزیابی درمان از همان لحظه اول به مناطق اعزام شدند (از پایگاه ها و مراکز اورژانس : شهداد – اندوه جرد – سیرچ – گلباف – هِروز – راور – چترود – کوهپایه کرمان ) همچنین  اتوبوس آمبولانس و بالگرد اورژانس فعال و در حالت آماده باش قرار گرفت. 

وی اضافه کرد:  طبق گزارشات تیم های ارزیابی بیشترین تخریب روستای گَوَرک –روستای هفتاد میش – روستای گَسک  از بخش کوهساران راور کرمان  انجام شده که خوشبتخانه مصدومی نداشته است.خوشبختانه طبق گزارشات ، منازل تخریب شده خالی از سکنه بودند.

سرپرست اورژانس کشور با بیان این که  تیم ارزیابی بهداشت و مبارزه با بیماریها به مناطق زلزله زده اعزام شد گفت:  آب شرب مناطق سالم به شبکه آبرسانی تاکنون آسیبی وارد نشده – اهم دغدغه احتمال سرمازدگی در شب در مناطقی که مردم از ترس خارج از منزل حضور دارند.بر اساس دریافت گزارش مراکز و خانه های بهداشت و بهورزهای مناطق ، خوشبختانه تا این لحظه تلفات انسانی گزارش نشده  و فقط تلفات دام (۶ راس ) در روستای گَوَرک گزارش شد.

وی ادامه داد: اورژانس بیمارستان باهنر و افضلی پور کرمان  جهت پذیرش مصدومین زمین لرزه تخلیه شد و فضای جایگزین برای بیمارستان باهنر و افضلی پور  جهت پذیرش مصدومین احتمالی تعیین شد . همچنین  اورژانس بیمارستان علی بن ابیطالب راور تخلیه   و تعیین فضای جایگزین جهت پذیرش مصدومین احتمالی  پیش بینی شد . درمانگاه راور به عنوان پشتیبان فعال شد .

وی با اشاره به این که مصدومین تا ساعت ۱۰:۳۰  تعداد   ۵۱ نفر بودند گفت: در شهرستان راور یک مصدوم هِروز (راور ) یک مصدوم، کرمان ۴۹ مصدوم بوده که   بیمارستان باهنر ۴۶ مصدوم را پذیرش کرده که از این تعداد تاکنون ۳ نفر درمان و ترخیص شده اند. یک مورد مادرباردار ۷ ماهه تروما به صورت  شکستگی بینی بوده و دیگری دانشجو دختر۱۹ ساله حین فرار سقوط کرده و در بیمارستان پیامبر اعظم ۳ مصدوم بستری شده اند که  یک نفر MI ، یک نفر تشنج  و یک نفر مادر باردار بوده است.


۱۱:۱۷ آماده‌باش یگان‌های ارتش در کرمان برای کمک به زلزله‌زدگان

امیر شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش گفت: پس از دستور فرماندهی کل ارتش و متعاقبا آمادگی کامل نیروی زمینی، هرگونه امدادرسانی توسط پایگاه هوانیروز کرمان، مرکز آموزش سربازی ۰۵ و همچنین گروه های مهندسی مستقر در کرمان و بیمارستان منطقه ای ارتش صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: تا کنون از ستاد بحران استان کرمان درخواستی برای کمک ارتش صورت نگرفته اما در صورت نیاز به کمک، ارتش جمهوری اسلامی ایران همه امکانات ارتش در منطقه اعم از بالگردها، نیروی انسانی، تجهیزات مهندسی و بیمارستانی در خدمت مردم عزیز خواهد بود.


۱۱:۱۶ دستور ویژه معاون اول ریاست جمهوری برای کمک به زلزله زدگان کرمان

علیرضا رزم حسینی روز جمعه در ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت: جهانگیری در تماس تلفنی با استانداری کرمان در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرده اند که عصر امروز پس از بازگشت به کشور، در تهران گزارشات این حادثه و میزان خسارت ها را بررسی کرده و دستورات لازم را صادر خواهد کرد.

استاندار کرمان تاکید کرد: معاون اول ریاست جمهوری به وزرای مربوطه دستور ویژه ای برای رصد وضعیت زلزله زدگان در کرمان را داده اند.


۱۱:۰۹ زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در شهداد خسارت نداشت

محمد حسین یزدان‌پناه بخشدار شهداد در گفتگو با مهر بیان کرد: زمین لرزه ۵.۵ ریشتری بعد از زمین لرزه هجدک روی داد که هیچ خسارتی در برنداشته است و مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: وضعیت در شهداد عادی است و اکیپ های ارزیاب در منطقه حضور دارند اما مردم مراقبت های لازم را انجام دهند. دستگاههای مرتبط در شهداد در آماده باش هستند.


۱۰:۳۹ خسارت های مالی زمین لرزه در حال بررسی است/ لزوم هوشیاری مردم

آیت الهی موسوی سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان  در گفتگو با مهر اظهارداشت: خسارت های زمین لرزه مالی بوده است و موجب ترک خوردگی برخی از منازل مسکونی شده است که ارزیابی خانه به خانه ادامه دارد.

وی افزود: ۴۲ پس لرزه در منطقه روی داده است و از مردم می خواهیم هوشیاری خود را حفظ کنند و در مناطق غیر ایمن حضور نیابند.

موسوی بیان کرد: با وجود روستاهای کوهستانی در منطقه اکثر روستاها ارزیابی اولیه شده اند و تلفات جانی نداریم.

وی بیان کرد: برق چند روستا قطع است که در حال پیگیری در راستای رفع مشکل هستیم و اکیپ های شرکت برق در منطقه حضور دارند.

وی گفت: امنیت منطقه نیز توسط سپاه تامین شده و اکیپ های اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی نیز در منطقه حضور دارند.


۱۰:۳۷ ۴۲ نفر در زمین لرزه هجدک مصدوم شدند

سید محمد صابری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اثر زمین لرزه صبح امروز «گورک» هجدک ۴۲ نفر به صورت غیرمستقیم در حین فرار مصدوم شدند.

وی گفت: از این تعداد ۳۹ نفر مربوط به شهر کرمان و مابقی مربوط به روستاهای منطقه زلزله زده راور بوده اند.

صابری با اشاره به اینکه برخی از این افراد به دلیل ترس از زلزله خود را از ساختمان های چند طبقه خود به پایین انداخته اند، ادامه داد: این افراد دچار آسیب جدی نشده اند و تاکنون هیچ مورد مصدومیت مستقیم ناشی از زلزله نداشته ایم و هیچ فردی زیر آوار گرفتار نشده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیش از ۳۰ نفر از مصدومان بعد از معاینه مرخص شده اند و مابقی که دارای جراحت سطحی هستند در اورژانس به صورت سرپایی تحت مداوا قرار دارند.


۱۰:۲۶ برق برخی روستاها قطع است

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به روستای گورک که مرکز زمین لرزه امروز کرمان است، برخی از خانه های روستایی در این منطقه دچار ریزش شده است.

هیچ یک از مردم این منطقه دچار مصدومیت و یا تلفات انسانی نشده اند و تنها خانه های خشت و گلی دچار خسارت تا صد در صد شده اند. همچنین برق برخی روستاها قطع است.

مردم در معابر روستا حضور دارند و تیم های امدادی و ارزیاب هم در منطقه حضور فعال دارند.

پس لرزه های متوالی همچنان منطقه زلزله زده را تکان می دهد و به مردم توصیه شده است زیر سقف قرار نگیرند.


۱۰:۲۱ آخرین وضعیت مصدومان زلزله کرمان

سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: تمام مناطق دارای سکنه شهرستان های راور - شهداد - کرمان - کوهبنان - گلباف توسط ۱۰تیم به صورت زمینی ارزیابی شد و تاکنون ۴۲ مصدوم به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

همچنین اکنون یک‌دانشجو به دلیل سقوط از ارتفاع هنگام خروج از خوابگاه مصدوم شده است.

به گفته مسئولان اورژانس کشور؛مصدومان تاکنون اکثرا به خاطر فرار از محل سکونت به خارج دچار آسیب سطحی شده اند و مصدوم با وضعیت بد تاکنون گزارش نشده است.


۱۰:۰۹ پرهیز از حضور در ساختمان های غیرایمن/ انرژی زمین در حال تخلیه است

علی حسین زاده مهرابی سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان  در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت منطقه زلزله زده «گورک» هجدک واقع در شهرستان راور اظهار کرد: ساعت شش و دو دقیقه صبح امروز زمین لرزه ۶.۱ ریشتری روستای «گورک» هجدک را تکان داد که تاکنون حدود ۳۳ پس لرزه داشته است و بزرگی آنها کمتر از زمین لرزه اولیه بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هیچ گونه خسارت جانی گزارش نشده است و فقط یک نفر در هنگام وقوع زمین لرزه در حال خروج از ساختمان مجروح شده است.

حسین زاده از تلفات تعدادی از احشام خبر داد و افزود: تعدادی از ساختمان های قدیمی که مسکونی نبوده اند بر اثر زمین لرزه صبح امروز تخریب شده اند.

سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه میزان خسارت ها به اندازه ای نیست که نیاز به اسکان اضطراری در منطقه باشد، افزود: آمادگی و امکانات لازم برای این مسئله وجود دارد و اکیپ های هلال احمر با امکانات کامل در منطقه حضور دارند.

حسین زاده مهرابی با اشاره به اینکه زمین لرزه قابل پیش بینی نیست، گفت: مردم باید جوانب احتیاط را رعایت کرده و از حضور در ساختمان های فاقد ایمنی و استحکام لازم خودداری کنند.

وی با اشاره به انتشار برخی پیام ها مبنی بر وقوع زمین لرزه های بزرگتر در کرمان گفت: این مسئله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست؛ مردم ضمن رعایت مسائل ایمنی به شایعات فضای مجازی که با هدف رعب و وحشت انتشار می یابند توجه نکنند.

سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: زمین لرزه به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی توان در خصوص احتمال توقف پس لرزه ها یا وقوع زمین لرزه بزرگتر اطلاعاتی ارائه کرد اما با توجه به اینکه شدت زمین لرزه ها از ۶.۱ کمتر بوده است می توان امیدوار بود که زمین لرزه ۶.۱ ریشتری اولیه زمین لرزه اصلی بوده است.

وی گفت: در حال حاضر انرژی زمین در حال تخلیه شدن بوده و این زمینه لرزه در اثر فعالیت گسل «لکرکوه» رخ داده است.


۰۹:۱۸ اعزام دو بالگرد به مناطق زلزله زده/ترک خوردگی منازل مسکونی

روستاهای منطقه زلزله زده که طی زمین لرزه سال ۸۳ زرند مقاوم سازی شده اند طبق گزارشهایی که تاکنون داده شده است دچار تلفات انسانی نشده اند اما ترک خوردگی منازل گسترده است. شش تیم عملیاتی و دو بالگرد و تیم سگ های زنده یاب به منطقه اعزام شده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان، معاون عمرانی استاندار و جانشین ستاد استان، مدیرکل روابط عمومی استاندار، اعضای تیم واکنش سریع، تیم تجسس، گروه خبری سوم صداوسیما و چند تن دیگر از مسئولین توسط بالگرد جمعیت هلال احمر استان کرمان جهت ارزیابی هوایی به منطقه زلزله زده در هجدک کرمان اعزام شدند.

روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر و آزاد کرمان نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرده اند کلاسها و امتحانات امروز طبق برنامه انجام می شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: ۵۰ روستا در منطقه زلزله زده وجود دارد که هشت روستا به صورت مستقیم درگیر شده اند.

آیت الهی موسوی بیان کرد: ۸ روستا به صورت جدی درگیر زمین لرزه هستند و ارزیابی خانه به خانه خسارتها در حال انجام است.

وی گفت: ۲۸ پس لرزه در منطقه روی داده است و زمین لرزه شهداد هم خسارت نداشته است.

وی گفت: تعدادی مصدوم داریم که برخی سرپایی مداوا و برخی هم برای درمان به مراکز درمانی اعزام شده اند.

موسوی ادامه داد: بیمارستان و همه دستگاههای امدادی در حال اماده باش کامل قرار دارند و هنوز برآورد کاملی از میزان خسارتها در دسترس نیست.


۰۸:۵۲ تخریب ساختمان ها در روستای «گورک»

فرماندار راور از تخریب برخی ساختمان ها به ویژه منازل قدیمی در روستای «گورک» بر اثر زمین لرزه ۶.۱ ریشتری خبر داد و گفت: بررسی ها در سایر روستاهای نزدیک به کانون زمین لرزه ادامه دارد.

سید حسن میرصادقی در گفتگو با خبرنگار مهر  از بررسی خسارت های مالی زمین لرزه صبح امروز خبر داد و افزود: در حال حاضر در حال بررسی روستاها به منظور کمک به مصدومان احتمالی زمین لرزه هستیم.

میرصادقی عنوان کرد: در روستای «گورک» ساختمان ها به ویژه خانه های قدیمی دچار خسارت شده اند که بررسی ها در این خصوص در حال انجام است.

فرماندار راور با اشاره به اینکه در اثر این زمین لرزه دام ها دچار خسارت شده اند، گفت: در هجدک هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی یادآور شد: میزان دقیق خسارت مالی متعاقبا اعلام می شود.


۰۸:۲۶ شمار پس لرزه های هجدک به ۱۹ مورد رسید/ تشکیل صفوف طولانی در جایگاه های سوخت

در پی زمین لرزه ۶.۱ ریشتری که امروز صبح در روستای «گورک» هجدک رخ داد، مردم کرمان در خیابان ها حضور یافتند و در حال حاضر شاهد ترافیک در خیابان ها و هجوم به پمپ بنزین ها هستیم.

براساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تاکنون ۱۳ پس لرزه بعداز زمین لرزه اصلی به وقوع پیوسته است.

بزرگی این زمین لرزه ها به ترتیب زمانی ۳.۳، ۳.۴، ۳.۳، ۵.۵، ۲.۷، ۲.۶، ۴، ۲.۶، ۳.۱، ۳.۲، ۳.۳ و دو پس لرزه ۳ ریشتر است.

این زلزله در شهرهای رفسنجان، بم و زرند احساس شده است و این در حالی است که تعداد زیادی از مردم کرمان همچنان در بیرون از منازل و در خودروها بسر می برند.


۰۸:۱۹ نخستین تصاویر از خرابی ها

 نخستین تصاویر از خرابی های مناطق زلزله زده را در زیر مشاهد می کنید.


۰۸:۰۶ بررسی ۷۰درصد مناطق زلزله زده/بیمارستان ها در حالت آماده باش هستند

رئیس مرکز اورژانس کرمان از بررسی ۷۰ درصد منطقه زلزله زده هجدک خبر داد و گفت: تاکنون خسارت جانی نداشته ایم.

سید علی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر از اعزام هست تیم اورژانس به منطقه به محض وقوع زمین لرزه خبر داد و افزود: بررسی ها روستا به روستا در حال انجام است.

صابری از تخریب دیوارها و سقف برخی ساختمان ها خبر داد و اظهار کرد: در اثر این زمین لرزه آسیب هایی به دام ها وارد شده است.

رئیس مرکز اورژانس کرمان گفت: بیش از ۷۰ درصد منطقه زلزله زده و مکان های نزدیک به هجدک مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شش دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مرکز استان کرمان فعال بوده و در حالت آماده باش برای اعزام به منطقه است.

صابری گفت: اورژانس بیمارستان های باهنر و افضلی پور برای پذیرش مصدومان احتمالی تخلیه شده است.

وی از اعلام حالت آماده باش بیمارستان های شهر کرمان خبر داد و گفت: شهرستان های اطراف هم آمادگی لازم را دارند.

وی گفت: استان های اطراف از جمله هرمزگان برای کمک های احتمالی در حالت آماده باش هستند و مرتبا در تماس هستیم.


۰۷:۴۷ ۱۴ پس لرزه بالای سه ریشتر در هجدک ثبت شد

۱۴ پس لرزه بالای سه ریشتر در هجدک استان کرمان ثبت شد.

در پی وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۶.۱ ریشتر در هجدک استان کرمان که در ساعت ۶ و دو دقیقه صبح امروز جمعه ثبت شده ۱۴ پس لرزه بالای سه ریشتر در این منطقه ثبت شده است.

زمین لرزه های  ۳.۸، ۳.۴،۴.۲،۳.۶، ۳.۳،۵.۵، ۴.۱، ۳.۱ و۴ ریشتری در این منطقه ثبت شده است.


۰۷:۴۷ زمین لرزه در زرند خسارت نداشت

فرماندار شهرستان زرند گفت: زمین لرزه صبح امروز هجدک که در زرند هم احساس شد هیچگونه خسارتی در این شهرستان نداشت.

حبیب الله خنجری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هجدک به شدت در زرند هم احساس شد، اظهار کرد: تاکنون خسارات یا تلفات احتمالی جانی و مالی در زرند گزارش نشده است.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران تا دقایقی دیگر در فرمانداری شهرستان زرند تشکیل می شود.


۰۷:۴۱ ستاد بحران در کرمان تشکیل شد/ در حال ارزیابی روستاها هستیم

سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان گفت: گروه های ارزیاب در روستاها و مناطق دور افتاده حضور یافته اند.

آیت الهی موسوی در گفتگو با مهر اظهارداشت: تا این لحظه گروه های ارزیاب تلفات جانی گزارش نکرده اند و تمام دستگاههای امدادی و انتظامی و پزشکی در منطقه حضور دارند.

وی گفت: زمین لرزه ها همچنان ادامه دارد و ستاد بحران در کرمان تشکیل شده است.

وی بیان کرد: برخی از خانه های روستایی تخریب شده است و تلاش برای کمک رسانی به زلزله زدگان ادامه دارد.

وی در خصوص زمین لرزه شهداد نیز گفت: زلزله این شهر خسارت نداشته است.

موسوی از آماده باش کامل در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: از مردم میخواهیم هوشیاری خود را حفظ کنند.

وی بیان کرد: مناطق زلزله زده چند سال قبل به صورت کامل مقاوم سازی شده اند.


۰۷:۲۹ کرمان همچنان می لرزد/ وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در هجدک

 زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر لحظاتی قبل هجدک در استان کرمان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.


۰۷:۲۳ تخریب خانه های قدیمی در منطقه زلزله زده/ زمین لرزه ها ادامه دارد

در حالی پس لرزه های متوالی کرمان را می لرزاند که به گفته خبرنگار میدانی برخی از ساختمانهای قدیمی در منطقه فرو ریخته است و مردم از ساختمانها خارج شده اند.

پس از زمین لرزه مردم مناطق زلزله زده در حال کمک رسانی به یکدیگر هستند، به مردم توصیه شده است در فضاهای بسته قرار نگیرند، پس لرزه های پی در پی در منطقه ادامه دارد.

ترافیک جاده های به منطقه زلزله زده سنگین شده است طبق گزارشهای اولیه هنوز هیچ گونه خسارت انسانی در منطقه گزارش نشده است اما خانه های قدیمی تخریب شده اند.

طبق مشاهدات برخی از خانه های خشت و گلی به صورت کامل فرو ریخته اند.

ارتباط تلفنی در منطقه وجود دارد و برق و آب نیز وصل است.


۰۷:۲۰ زمین لرزه ۴.۲ ریشتری بار دیگر هجدک را تکان داد/وقوع ۵ پس لرزه

بعد از وقوع زمین لرزه ۶.۱ ریشتری صبح امروز در هجدک پنج پس لرزه در این منطقه به وقوع پیوست.

بزرگی این زمین لرزه ها به ترتیب زمانی ۵.۱، ۴، ۳.۸، ۳.۴ و ۴.۲ ریشتر است.


۰۷:۰۳ زمین لرزه هجدک تاکنون خسارت جانی نداشته است

 سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: در حال حاضر گزارشی از خسارت جانی زمین لرزه ۶.۱ ریشتری صبح امروز هجدک دریافت نشده است.

علی حسین زاده مهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اکیپ های هلال احمر، نیروی انتظامی و فرمانداری در منطقه مستقر شده اند.

حسین زاده مهرابی گفت: در حال حاضر اولویت با بررسی گزارش های مالی است و بعد از نجات جان مصدومان احتمالی خسارت های مالی مورد بررسی قرار می گیرد.


۰۷:۰۰ ادامه زمین لرزه های کرمان/ زلزله ۵.۱ ریشتری شهداد را لرزاند

پس از وقوع زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در شهرستان راور دقایقی قبل زمین لرزه ای دیگر به شدت ۵.۱ ریشتر شهر شهداد را نیز تکان داد.

بنا به اعلام مسئولان کرمان زمین لرزه ۵.۱ ریشتری شهداد خسارت مالی و جانی نداشته است.

پس لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتری هم دقایقی قبل هجدک را لرزاند.


۰۶:۴۵ اعزام گروه های ارزیاب به هجدک/ مردم در خیابان ها هستند

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان از اعزام گروه های ارزیاب به منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: هنوز هیچ خسارتی از مناطق زلزله زده گزارش نشده است.

رضا فلاح در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون گروه های ارزیاب محلی در منطقه حضور دارند اما خسارتی تاکنون گزارش نشده و اقدام به اعزام گروههای ارزیاب به روستاها کرده ایم.

وی گفت: گمان می کنیم مرکز زلزله هجدک باشد از مردم می خواهیم زیر فضاهای باز قرار نگیرند.

وی از اعزام گروه های امدادی به راور خبر داد و بیان کرد: این منطقه قبلا به صورت کامل بازسازی و مقاوم سازی شده است.


این گزارش در حال تکمیل است...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها