أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۴۸۲۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۱۱ آذر ۱۳۹۶
مکرون شرط گذاشت؛
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه سرانجام حرف دلش را زد. او که پیشگام اروپایی‌ها پیگیر مذاکره با ایران برای محدود کردن برنامه دفاع موشکی تهران و همینطور عقب‌نشینی ایران از سیاست‌های منطقه‌ای خود بوده، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است فرانسه شریک ایران نیست؛ روابط فرانسه با ایران حول برجام است و این توافق باید با یک توافق جدید درباره برنامه موشکی «تکمیل» شود.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه سرانجام حرف دلش را زد. او که پیشگام اروپایی‌ها پیگیر مذاکره با ایران برای محدود کردن برنامه دفاع موشکی تهران و همینطور عقب‌نشینی ایران از سیاست‌های منطقه‌ای خود بوده، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است فرانسه شریک ایران نیست؛ روابط فرانسه با ایران حول برجام است و این توافق باید با یک توافق جدید درباره برنامه موشکی «تکمیل» شود.


«امانوئل مکرون» روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با «فرانس ۲۴» درباره روابط تهران- پاریس و آینده توافق برجام گفت: «ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم».

به گزارش «وطن امروز»، اظهارات مکرون در حالی است که قرار است لودریان، وزیر خارجه فرانسه بزودی به ایران سفر کند و مقدمات سفر مکرون به ایران در سال آینده میلادی را فراهم کند. حالا رئیس‌جمهور فرانسه با این اظهارنظر خود تلاش کرده نشان دهد روابط کشورش با ایران عادی نشده و تغییر چندانی نکرده و این روابط محدود به برجام است. او البته در ادامه روابط حول برجام با ایران را نیز مشروط به انجام یک توافق در حوزه موشکی کرده است. به عبارتی رئیس‌جمهور فرانسه تلاش کرده با این اظهارنظر بگوید روابط با ایران محدود است و تداوم آن مشروط به تکمیل برجام با یک توافق موشکی است. اظهارنظر توهین‌آمیز مکرون در حالی است که آن بخش از صحبت‌هایش درباره تکمیل شدن برجام به معنای مشروط کردن حمایت آنها از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 است.

این همان چیزی است که فرانسوی‌ها از ابتدای روی کار آمدن دولت مکرون دنبال می‌کنند و در این مسیر با دولت آمریکا نیز اتفاق‌نظر دارند. ایده فرانسوی‌ها این است که با حفظ برجام، یک توافق جانبی بر سر برنامه موشکی ایران شکل گیرد. حال مکرون از تعبیر «تکمیل» استفاده کرده و گفته است برجام بدون توافق موشکی، ناقص است.

اظهارات وزارت خارجه فرانسه درباره این اظهارات مکرون نیز قابل تامل است.  سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پس از اظهارات توهین‌آمیز مکرون، بار دیگر ادعاها درباره برنامه موشکی ایران را تکرار کرد و مدعی شد این برنامه با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد.

«آین روماته ایسپاین» به سوالی درباره اظهارات «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تکمیل توافق هسته‌ای ایران با توافقی دیگر در زمینه برنامه موشکی، پاسخ و توضیح داد که منظور مکرون انجام یک توافق دیگر در زمینه موشکی در کنار برجام است. وی در این‌باره گفت: «همان‌طور که دیروز گفتم، فرانسه به اجرای موشکافانه توافق وین توسط تمام طرف‌ها پایبند است. این توافق، توافقی قدرتمند است که اجرای مناسب آن باعث جلوگیری از انحراف برنامه موشکی ایران به سمت مقاصد نظامی می‌شود. فرانسه تمایلی برای مذاکره مجدد درباره آن یا اصلاحش ندارد». به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: «درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید بگویم که [این برنامه] با قطعنامه 2231 شورای امنیت مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.» وی در ادامه گفت: «برنامه موشکی ایران نگرانی‌ای است که باید همراه با شریکان اروپایی و آمریکایی‌مان، جدا از توافق وین به آن رسیدگی کنیم. همان‌طور که رئیس‌جمهور [مکرون] دیروز گفت امیدواریم رایزنی‌ها با ایران درباره این موضوع، پیش برود.» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: «در واقع، ما در چند ماه گذشته وارد گفت‌وگوهای سیاسی با ایران شده‌ایم که این امر به ما اجازه می‌دهد این موضوعات و موضوعات دیگر، بویژه مسائل منطقه‌ای را که درباره آن از ایران انتظاراتی داریم به صورتی جامع مورد بررسی قرار دهیم». اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بخوبی نشان می‌دهد این کشور در این حوزه کاملا با آمریکایی‌ها هماهنگ است. پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در چند نوبت سیاست فرانسه در قبال ایران را تایید کرده بود.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شده است کشورش طی چند ماه اخیر در این باره با ایرانی‌ها وارد مذاکره شده است. اظهارات ایسپاین در شرایطی است که اخیرا برخی رسانه‌های حامی دولت حسن روحانی تلاش کرده‌اند مذاکره بر سر توان دفاعی کشور را مورد بحث قرار دهند. در همین راستا این رسانه‌های حامی دولت خواستار انجام مذاکرات موشکی با اروپا شده‌اند. این رفتار عجیب رسانه‌های یادشده در حالی است که پیش از این بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت ایران در موضوع برنامه دفاع موشکی خود وارد مذاکره نخواهد شد و رئیس‌جمهور فرانسه نیز از این موضوع باخبر است!


آب سنگین را هم نمی‌خرند!
یکی از موضوعاتی که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در بحبوحه آشکار شدن نقاط ضعف برجام تلاش کرد روی آن مانور بدهد، موضوع فروش آب سنگین ایران بود. پس از آنکه با دستور علی‌اکبر صالحی در مجاری قلب رآکتور اراک بتن ریخته شد، قرار شد آب سنگین تولید شده در کشور به فروش برسد. نام روسیه، آمریکا و چند کشور دیگر به عنوان خریداران آب سنگین ایران مطرح شد. چند ماه بعد اما گفته شد در روند فروش آب سنگین ایران اخلال ایجاد شده است. حالا رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دولت آمریکا موضوع خرید آب سنگین از ایران را از دستور کار خارج کرده و آنها دیگر آب سنگین ایران را نمی‌خرند. در همین راستا منابع آمریکایی روز چهارشنبه مدعی شده‌اند دولت این کشور خرید مواد هسته‌ای از ایران را متوقف می‌کند.

مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با یک رسانه این کشور مدعی شده‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، خرید مواد هسته‌ای از ایران توسط واشنگتن را متوقف کرده‌ است. منابع آگاه به وبگاه واشنگتن‌فری‌بیکن گفته‌اند دولت ترامپ با انجام این کار قصد متوقف کردن سیاستی را دارد که در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شد. 

به گزارش فارس، آمریکا سال ۲۰۱۶  اعلام کرده بود قصد خریداری ۳۲ تُن آب سنگین از ایران به ارزش 6/8 میلیون دلار دارد. مقام‌های ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفته‌اند دولت آمریکا بعد از این وارد اینگونه مبادلات هسته‌ای با ایران نخواهد شد. منابع آمریکایی این اقدام را نوعی تغییر در سیاست واشنگتن با هدف قطع دسترسی ایران به منابع مالی آمریکا دانسته‌اند. برخی منتقدان دولت اوباما اقدام دولت این کشور در خریداری آب سنگین از ایران را در راستای کمک واشنگتن به تهران برای پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌دانستند. مقام‌های دولت ترامپ به واشنگتن‌فری‌بیکن گفته‌اند این موضوع را به اطلاع ایران رسانده‌اند که اکنون این تهران است که به تنهایی مسؤول است پایبندی‌اش به توافق هسته‌ای را حفظ کند. یک سخنگوی کاخ سفید گفت: «ایالات متحد قصد خرید آب سنگین از ایران را ندارد. ما این را به صراحت به ایران اعلام کرده‌ایم که حفظ سقف آب سنگین در برجام، مسؤولیت آنهاست».

مشکل خودشان است؟
دیروز علی‌اکبر صالحی به خبر عدم خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا واکنش نشان داد. او در اظهارنظری قابل تامل گفت که این موضوع یعنی نخریدن آب سنگین ایران توسط آمریکا، مشکل خود آمریکایی‌ها است! علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، طی مصاحبه‌ای با اشاره به خریداران آب سنگین ایران، اظهار کرد: اینکه دولت جدید آمریکا نمی‌خواهد از ما آب سنگین بخرد مشکل خودشان است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ۳۰ تن آب سنگین از ما خریدند و علاقه‌مند بودند به خرید آب‌سنگین از ایران ادامه دهند اما دولت جدیدشان گفته از ایران آب سنگین نخرند، این دیگر مشکل خودشان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس سازمان انرژی اتمی به تفسیر آمریکایی آمانو از برجام هم اشاره کرد. در حالی که در سفر اخیر آمانو به ایران، صالحی مدعی شده بود که موضوع بند T از ضمیمه نخست برجام موضوعیت ندارد و با آمانو درباره بازدید از مراکز نظامی ایران گفت‌وگو نخواهد کرد، آمانو در بیانیه اخیر خود گفت که آژانس باید درباره مفاد بند ‏T راستی‌آزمایی کند. این اظهارنظر آمانو به معنای تایید تفسیر آمریکا از این بند و فراهم شدن شرایط برای فشار آژانس بر ایران برای بازدید از مراکز نظامی بود.


حال علی‌اکبر صالحی به جای آنکه توضیح بدهد چرا برخلاف اظهارنظر او، آمانو اینگونه اصل بی‌طرفی را در داوری خود به جا نیاورده و دلیل اعتماد بیش از اندازه دولت روحانی به آمانو چه بوده است، در پاسخ به سوالی درباره تفاسیر متفاوت از متن برجام از سوی آژانس و تایید تفسیر آمریکا توسط آمانو، تصریح کرد: برخی برداشت‌هایی دارند که نماینده ما در آژانس هم گفتند برداشت‌ها نباید یک‌طرفه باشد و باید منطبق با متن صریح برجام باشد. صالحی خاطرنشان کرد: برخی علاقه‌مندند در برخی امور تفسیر خودشان را از متن کنند اما ما گفتیم باید طبق برجام باشد. 

ظریف: درباره سوریه با موگرینی گفت‌وگو کردم
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز پنجشنبه در حاشیه نشست بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. روایت محمدجواد ظریف از دیدار با موگرینی قابل تامل است. ظریف می‌گوید در دیدار با موگرینی درباره مسأله سوریه با وی گفت‌وگو کرده است. وزیر امور خارجه درباره گفت‌وگوی خود با موگرینی در رم گفت: روز گذشته(پنجشنبه) در دیدار خانم موگرینی توجه ویژه‌ای بر بحث سوریه کردیم و بویژه با توجه به اجلاس سوچی ایشان را در جریان مذاکرات در سوچی و برنامه‌هایی که برای صلح در سوریه است، قرار دادم و همین‌گونه درباره صلح در منطقه و سیاست‌های خطرناک دولت عربستان در یمن و همینطور درباره لبنان بحث کردیم. وی درباره موضع اروپا درباره مذاکرات ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه نیز عنوان کرد: ما مذاکرات‌مان را در سوچی در تعارض یا در تقابل با سایر تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه نمی‌دانیم و معتقدیم روش خوبی است برای رسیدن به راه‌حل مورد قبول ما.

جهانگیری: آمریکا بانک‌های بزرگ را تهدید می‌کند با ایران همکاری نکنند
معاون اول رئیس‌جمهور گفت برخلاف توافقنامه برجام، آمریکایی‌ها در روند اجرای این توافق خلل وارد می‌کنند و بانک‌‌های معتبر اروپایی را از همکاری با ایران بر حذر می‌دارند.

به گزارش میزان، اسحاق جهانگیری ظهر دیروز (جمعه) در حاشیه شانزدهمین اجلاس شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای، در دیدار آندری کابیاکوف، نخست‌وزیر بلاروس گفت: ایران آماده توسعه همکاری با بلاروس در زمینه نفت است و از سرمایه‌‌گذاری شرکت‌‌های بلاروس در میادین نفتی ایران استقبال می‌کند. آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داده است، معاون اول رئیس‌جمهور در این دیدار بیان داشت: متاسفانه با وجود توافقنامه برجام، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در روند اجرای برجام اخلال ایجاد کنند و برخی بانک‌های بزرگ را تهدید می‌کنند تا از همکاری با ایران خودداری کنند اما ایران هم‌اکنون با نظام بانکی بین‌المللی همکاری دارد و لازم است روابط بانکی ایران با بلاروس نیز بیش از پیش احیا شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها