أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۴۸۳۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۱۱ آذر ۱۳۹۶
کوتاه از زندگینامه حبیب‌الله چایچیان «حسان»
حبیب‌الله چایچیان شاعر شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» شب پنجشنبه پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.
به گزارش پایگاه 598، حبیب‌الله چایچیان، متخلّص به حسان، شاعر و مرثیه سرای اهل بیت(ع) در سال 1302 در تبریز متولد شد. شش ساله بود که همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد. چایچیان تحصیلات خود را در تهران در مدرسه ایران و آلمان به پایان رساند، سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد. این شاعر اهل‌بیت (ع) در روز پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ دارفانی را وداع گفت. در ادامه مختصری درباره زندگی و آثار وی آمده است.بیشتر سروده‌های او مدح و مرثیه اهل‌بیت(ع) است. خود او به تاثیرپذیری از اندیشه‌های علامه امینی و عسکری ‌اشاره کرده است. او بارها از سوی علامه امینی و آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب مورد تحسین و تشویق قرار گرفته است. دیوان‌اشعار آن مرحوم در سه جلد به چاپ رسیده است. «امشب شهادت نامه عشاق امضا می‌شود» و «آمدم ‌‌ای شاه پناهم بده» از سروده‌های معروف او است.

 شاعری اهل بیت با تشویق مادر
چایچیان با تشویق مادرش، به سرودن‌اشعار در مدح و مرثیه ائمه(ع) پرداخت. وی پس از سفر به کربلا فقط به سرودن مدح‌های آل علی(ع) پرداخت، و آثار دیگرش را در آتش افکند. ‌اشعارش مورد توجه جامعه مذهبی ایران و پارسی‌زبانان است و در جمع عزاداران عاشورایی زمزمه می‌شود.

گل‌های پرپر، خزان گلریز، باغستان عشق، سایه‌های غم، ‌ای ‌اشک‌ها بریزید (جلد اول دیوان‌اشعار)، خلوتگاه راز (جلد دوم دیوان‌اشعار)، چهل حدیث جالب از علی بن ابی‌طالب(ع) و جلد سوم دیوان ‌اشعار از جمله آثار او است. وی کتاب «بَطَلَةُ کربلا»، اثر «دکتر بنتُ الشّاطی» را با نام «زینب (سلام الله علیها) بانوی قهرمان کربلا» به فارسی ترجمه نمود. فاطمه زهرا ام‌ابیها؛ مجموعه‌ای از مطالب علامه امینی درباره حضرت زهرا(س) است که توسط وی گردآوری شده است.

مورد تشویق علامه امینی
علامه امینی از کسانی است که چایچیان را مورد تحسین و تشویق قرار داد. وسیله آشنایی وی با علامه امینی، شعری بود که از زبان عباس بن علی(ع) در شب عاشورا خطاب به امام حسین(ع) سروده است. چایچیان، به تاثیر پذیری خود از اندیشه‌های علامه عسکری نیز ‌اشاره دارد. او بارها در حضور رهبر انقلاب شعر خوانده و مورد تشویق ایشان نیز قرار گرفته است.

شهادتنامه عشاق
معروف‌ترین شعر مرحوم حبیب‌الله چایچیان به «شهادتنامه عشاق» معروف است :
امشب شهادت نامه‌ عشاق امضا می‌شود / فردا ز خون عاشقان، این دشت دریا می‌شود
امشب کنار یکدیگر، بنشسته آل مصطفی / فردا پریشان جمعشان، چون قلب زهرا می‌شود
امشب صدای خواندن قرآن به گوش آید ولی / فردا صدای الامان، زین دشت بر پا می‌شود

پیکر «حبیب الله چایچیان» تشییع شد
مراسم تشییع پیکر حبیب الله چایچیان (حسان) شاعر صاحب نام و پر آوازه کشورمان صبح جمعه با حضور اقشار مختلف مردم، هنرمندان و شاعران کشور و تعدادی از شخصیت‌های به نام کشور از جمله فرزند رهبر انقلاب، از مقابل بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد.

گفتنی است؛ حبیب الله چایچیان شاعر شعر «آمدم ‌ای شاه پناهم بده» شب پنجشنبه پس از طی یک دوره بیماری درگذشت. بر اساس این گزارش، پیکر این شاعر آیینی کشور، در قطعه 73 ، ردیف 177 بهشت زهرا(س) به خاک سپرده می‌شود و به گفته اعضا خانواده این مرحوم، احتمالا مراسم ترحیم روز دوشنبه در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد، اما این تاریخ قطعی نیست. حبیب‌الله چایچیان که متولد سال 1302 شمسی در شهر تبریز است طی سال‌های اخیر به دلیل بیماری و وخامت حال در منزل بستری بود. حسان از جمله تاثیرگذارترین شاعران آئینی معاصر بوده است که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تحسین قرار گرفته است.

دو شعر «امشب شهادت نامه عشاق امضا می‌شود» و «آمدم ‌ای شاه پناهم بده» از معروفترین سروده‌های اوست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها