أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۴۹۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۳ آذر ۱۳۹۶
همه منتظر بودند تا از ریاست محترم مجلس بشنوند که در خصوص موضوع قانون برنامه ششم توسعه کشور که نه ماه از اجرای آن گذشته است و از سال تولید و اشتغال تنها یک ربع آن باقی مانده است چه اتفاقی افتاده است و چگونه پیش رفته است؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بهروز علیشیری/ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی شب گذشته و از طریق رسانه ملی با مردم سخن گفتند . عمده ترین محورهای مورد بحث ایشان شامل طیف گسترده ایی از موضوعات متنوع جاری کشور بود.

موضوعاتی نظیر وضعیت موسسات اعتباری مشکل دار، توسعه صادرات ، مناطق ویژه اقتصادی ،سیاست های ابلاغی اصل ۴۴، برجام، یارانه ها، تروریسم منطقه ای و روابط خارجی، مالیات ارزش افزوده، یارانه ها،  وجود قوانین موازی در کشور ، هوای پاک و غبار زدایی...،

همه موارد فوق به لحاظ موضوعی و رویکردهای محتوایی حوزه هایی هستند که انتظار می رود دستگاه تقنینی نسبت به چگونگی اقدامات آن در کشور حساس باشد ولی امروز با توجه به اقدامات دشمن در اعمال تحریم ها، مجلس می بایست به موضوع اقتصاد مقاومتی  که رافع گره های کور امروز کشور است و مجلس تکالیف اساسی در این زمینه دارد و تا کنون به فراموشی سپرده شده است بپردازد.

یادآور می شود که امسال بر پایه رهنمودهای مقام معظم رهبری سال "تولید و اشتغال" بر محور اقتصاد مقاومتی است . یا به عبارتی تولید واشتغال اصلی ترین دغدغه نظام ، مردم و رهبری آن است .

مجلس محترم هم پس از فراز  و فرودهای بسیار و نشست های طولانی، قانون برنامه ششم توسعه کشور را تدوین و تصویب کرد. نه ماه از اجرای برنامه ششم گذشته است و از سال تولید و اشتغال تنها یک ربع آن باقی مانده است!

لذا همه منتظر بودند تا از ریاست محترم مجلس بشنوند که در خصوص این موضوع اصلی و دغدغه تعیین کننده چه اتفاقی افتاده است و چگونه پیش رفته است؟

در یند"ب" از ماده ۱۲۱ قانون برنامه ششم تصریح شده است که دولت موظف است گزارشهای سه ماهه ، شش ماهه و سالانه را در خصوص قوانین برنامه و بودجه به مجلس ارائه دهد . لذا ترجیح داشت که ریاست مجلس ارزیابی قوه مقننه از میزان موفقیت و پیشرفت کشور در حوزه برنامه ششم و میزان تحقق منویات رهبری مظم را به مردم شریف اعلام می کردند.

البته هنوز هم دیر نشده است. مردم و نخبگان کشور این توقع حداقلی را دارند تا گزارش دقیقی از منظر قوه نظارت کشور دریافت کنند. این گزارش می تواند ناظر بر سوالات ذیل باشه:

اهداف کمی مندرج در جدول(1)،(2)،(3) این قانون چگونه عملیاتی شده است ؟
مطابق با جدول شماره (2) متوسط رشد سالیانه کدام بخشها – دستگاههای اجرایی و وزارتخانه ها- تحقق پیدا کرده است و چگونه ؟
مطابق با جدول شماره (۳) منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری و برای سال ۱۳۹۶ که بالغ بر۴۱۰ هزار میلیارد تومان می شود ، چگونه و تا چه اندازه محقق شده است و این منابع در کجا سرمایع گذاری شده است؟
میزان تولید، سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شده بر پایه اهداف برنامه ششم تا چه اندازه بوده است و چنانچه انحرافی از اهداف کمی وجود دارد، چقدر و به چه دلیل و در کدام دستگاهها بوده است؟

بدیهی است چنانچه مجلس محترم به این وظایف تکلیف شده حداکثری خود بپردازد، حتما کشور و نظامات اجرایی آن در مسیر درست و تعیین شده آن طی طریق خواهد کرد و مانع از بروز انحرافات احتمالی در اجرای قوانین خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها